Jak správně pracovat se spojkou?

kocour
Nováček
Nováček
Příspěvky: 11
Registrován: stř srp 04, 2021 6:41 pm
Jméno a příjmení: Robert Nagy

Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od kocour »

Úvodem všechny zdraví (skoro) novopečenej (no asi půl roku) majitel Forestera RV 2011 (2,0 benzín, manuál s redukcí). A musí povědět, že je neskonale vděčnej kamarádovi, kterej mu tohle auto (do jeho specifickejch podmínek) poradil. Jiný už asi nechci.
Teď bych se chtěl zeptat zkušenějších:
Jistá osoba ženského pohlaví, která s tím autem taky občas jezdí (no jinak to nejde ;) ), má nepříjemnej zlozvyk, jezdit se spojkou v neúplném záběru víc, než je (podle mne) zdrávo. Přiznávám, že třeba při couvání ve stísněnejch podmínkách nebo zajíždění na jedničku do úzkýho prostoru to dělám často taky, nějak si neumím představit, že bych to pustil a nechal jet, to auto má dost odpich, hlavně když není naložený. Ale nedělám to pokaždý a třeba při běžným rozjíždění už vůbec ne – ona jo. Tohle (podle mne) vadí každýmu autu, ale obávám se, že téhle specifické čtyřkolce obzvlášť – nepletu se? (první dotaz)?
Druhej dotaz – čemu konkrétnímu to může škodit (aby na to jeden dával pozor)?
A poslední dotaz – nějakej tip, jak se to odnaučit?
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49180
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od VDC »

Vítej mezi námi, je dobře, že jsi spokojenej !! :-) Prosím tě nevím, jestli jsem to správně pochopil, ale předpokládám, že ona osoba, která s tebou zřejmě sdílí domácnost, furt stojí na spojce, respektive furt na ní má nohu, je to tak ? Záleží na tom, jak moc na ní stojí. Stojí-li mírně, tak nemusí úplně huntovat obložení, ale huntuje spojkový ložisko, který se začne točit dřív, než začne vypínat spojka.
Rozhodně je to zlozvyk.
Jak to odnaučit tu tvoji ti úplně neporadím, protože ji neznám. Pokud ti je ochotná naslouchat, tak neustálým opakováním, že má tu hnátu z tý spojky sundat, že ničí spojkový ložisko, by si to mohla začít uvědomovat. Já to tu svoji takhle naučil. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20617
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od námořník »

Nebo ji koupit automat :-)
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24328
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od sima »

Já to pochopil tak, že spojku "dlábí" čili ji používá jen tak na půl. To není dobře, ale je i fakt, že se někdy se spojkou subaru zachází hůře, obzvláště méně citlivý řidič-ka to zvládá pak hůře. V tomto případě volím sám občs redukci, je to pak lepší.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22730
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od spm »

Co si budem povídat, nejlepší spojka je hydroměnič :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
kocour
Nováček
Nováček
Příspěvky: 11
Registrován: stř srp 04, 2021 6:41 pm
Jméno a příjmení: Robert Nagy

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od kocour »

Sima to pochopil správně: nejde o to, že by měla furt nohu na spojce, ale když se rozjíždí, tak spojku sešlápne, zařadí, ale pak ji docela dlouho nepustí úplně, ale má ji částečně sešlápnutou – takže míň zabírá (tipuju, že je trochu v prokluzu). Ono to pak tolik nejede. (A jak jsem napsal, já to občas udělám taky, ale jen občas.)
Jestli by pomohlo používat na rozjezd v problematickejch případech redukci, tak to je super nápad. Akorát bych pak potřeboval radu, jak/kdy ji vyřadit. Zatím, kdykoliv jsem pracoval s redukcí (a většinou u jinejch aut), tak to bylo v terénu, kdy jsem ji prostě zařadil před rozjetím a vyřadil po zastavení (třeba na vršku svahu nebo tak něco), tohle je jinej případ. Rozjet to, přeřadit na dvojku, pak vyšlápnout spojku a normálně vyhodit redukci?
Jinak, dotyčná naslouchat ochotná je, výsledek je přirozeně různej (ale v domácnosti ji nastálo nemám, takže zcela v pořádku ;) )
námořník píše:Nebo ji koupit automat
Až budu velkej a vyhraju ve sportce ;)
Ale já ten problém mám občas taky, jak jsem psal...
Uživatelský avatar
StandaB
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3658
Registrován: pát led 03, 2020 2:20 pm
Jméno a příjmení: Stanislav Becvar
Bydliště: Nürnberg

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od StandaB »

Nazdar kocoure. Je prima ze jsi mezi nama a ze se ti auto libi. S t :-DDD ou spojkou ti to popsal uz VDC. Je to jako u kazdeho jineho auta. Nic vic, a nic min. Pri pomale rychlosti do kopce, nebo couvani mas redukci (jak psal Sima) to je fakt vyhoda, a je synchonizovana, muzes ji ta m vrazit jak v klidu, tak za jizdy. A spotreba oleje?? :-/ Kazdemu to zere jinak. Muj 2.0 atmo 200tis. si vezme ca:0,5L na 10tis. Synuv 2,5XT 170tis. dobre 2l. Oba motory slapou jako hodinky. Musis holt casteji kontrolovat. A zena?? Holky jsou holt takove. :-D Jo... Co pise spm... toho si nevsimej.
Uživatelský avatar
StandaB
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3658
Registrován: pát led 03, 2020 2:20 pm
Jméno a příjmení: Stanislav Becvar
Bydliště: Nürnberg

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od StandaB »

S redukci je to presne jak pises. Normalne seslapnes spojku a redukci vyradis. (nebo zaradis). Muzes ji tam vrazit i misto podrazeni. To je ukrutna vyhoda v porovnani treba s Patrolem nebo jinym Offroadem. >B-)
kocour
Nováček
Nováček
Příspěvky: 11
Registrován: stř srp 04, 2021 6:41 pm
Jméno a příjmení: Robert Nagy

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od kocour »

StandaB: Jo, je to fakt super auto. Já nejsem takovej ten „motorista tělem i duší“, ale z tý hromady aut, co jsem kdy řídil (za ~40 let), mně to jen dvakrát fakt bavilo - Tatra 613 a teď ten Forester... :)
Ohledně toho používání spojky VDC se úplně netrefil, pochopil to Sima, ale asi jsem to popsal ne úplně srozumitelně. (Kdyžs ty psal poprvé, tak ještě nebylo vidět, jak jsem Simovi odpovídal, první příspěvky se schvalujou kvůli spamu, jak už jsem pochopil.)

Takhle fungující redukce je teda fakt dobrá. Jak píšeš, jiný teréňáky to tak nemaj/neměly. Budu zkoušet (než to doporučím dotyčné ;) )
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14844
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od Tapan »

Redukce funguje na pohodu, zařadí nebo vyřadí se stejně jako jakýkoliv kvalt...ale musí s tím být člověk sžitej, prostě to musí chtít používat. Ať si to zkusí a třeba se v tom najde, ale jinak někomu nařídit, ať to používá, by mohlo vést k tomu, že s tím pak nebude chtít jezdit. Ono to svým způsobem trochu zesložití schéma řazení :-)
Jinak Forester asi bude mít jinej redukční poměr než moje Impreza, ale s tou se dá celkem úspěšně rozjet s redukcí 1-2-3-4-5-odřadit redukci, de facto z toho pak je šestikvalt :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49180
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od VDC »

Redukce u Subaru není konstruovaná stejně, jako u terénních aut. Tam je redukce až za převodovkou a není synchronizovaná. Proto musíš při jejím zařazení zastavit.
U Subaru je redukce předřazená před převodovkou a je tedy plně synchronizovaná. Můžeš jí používat kdykoliv.
Samozřejmě ne úplně puštěná spojka je špatně, protože klouže a pálí se obložení.
Takže to ženu odnauč, jinak budeš za chvíli dělat spojku.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11890
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od Traveller »

Já bych navrhl, aby jste si dali spojku a související věci z faktury napůl..., až to jednou budeš platit v servisu - to by ti mohlo pomoci ten drobný zlozvyk ji odnaučit. ;-D ;-D ;-D
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od HonzaCZ »

Pořád ale, řekl bych, nepadlo, že teda v konkrétním případě řešení AWD to nemá moc nic společnýho se spojkou. Takže nechat klouzat spojku jindy, než při pomalém manévrování na jedničku nebo zpátečku je úplně stejně škodlivý jako u jakýhokoliv jinýho auta.

Rozdíl by to byl, při prudkym rozjíždění na silnici, kdy u běžných aut prohrábnou kola a u AWD to všechno odnese spojka (pokud se bavíme o běžných motorizacích, který prostě 4 kolama na asfaltu nezahrabou).

Vždycky jde o to, jakej krouťák ta spojka má přenášet - čím větší, tím víc se ničí při neúplném puštění. Za mě s ní operovat fakt jenom při pomalém manévrování a při běžný jízdě při řazení je používat v podstatě v režimu zapnuto/vypnuto plus samozřejmě nějaké decentní jemnější pouštění, aby to necuklo, ale ono se to dá naučit úplně 1/0, stačí k tomu správně pracovat s plynovým pedálem. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od HonzaCZ »

VDC píše:U Subaru je redukce předřazená před převodovkou a je tedy plně synchronizovaná.
To vyznívá, jak kdyby to, jestli je synchronizovaná záleželo na tom, jestli je před převodovkou nebo až za. :-)

Každopádně já bych řekl dokonce, že je integrovaná v převodovce - předřazená si představím jakože je fyzicky další převodovka mezi hlavní převodovkou a motorem. Ale to je už samozřejmě slovíčkaření. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
kocour
Nováček
Nováček
Příspěvky: 11
Registrován: stř srp 04, 2021 6:41 pm
Jméno a příjmení: Robert Nagy

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od kocour »

Traveller píše:Já bych navrhl, aby jste si dali spojku a související věci z faktury napůl..., až to jednou budeš platit v servisu - to by ti mohlo pomoci ten drobný zlozvyk ji odnaučit.
;-D
To je dobrej nápad :) Totiž, ona se spojka právě dělala — lamela, přítlačák, ložisko, ložisko setrvačníku, výměna viskózní spojky (nebylo to myslím kvůli našemu ježdění, od začátku bylo jasný, že se to bude muset udělat a kupoval jsem to s tím); a když jsem viděl tu fakturu vytištěnou, tak jsem si řekl (bez ohledu na to, že jsem to plusminus věděl dopředu), že je na to potřeba dávat fakt pozor :))
Odpovědět

Zpět na „Řízení, ježdění“