Jak správně pracovat se spojkou?
Jak správně pracovat se spojkou?
Úvodem všechny zdraví (skoro) novopečenej (no asi půl roku) majitel Forestera RV 2011 (2,0 benzín, manuál s redukcí). A musí povědět, že je neskonale vděčnej kamarádovi, kterej mu tohle auto (do jeho specifickejch podmínek) poradil. Jiný už asi nechci.
Teď bych se chtěl zeptat zkušenějších:
Jistá osoba ženského pohlaví, která s tím autem taky občas jezdí (no jinak to nejde ), má nepříjemnej zlozvyk, jezdit se spojkou v neúplném záběru víc, než je (podle mne) zdrávo. Přiznávám, že třeba při couvání ve stísněnejch podmínkách nebo zajíždění na jedničku do úzkýho prostoru to dělám často taky, nějak si neumím představit, že bych to pustil a nechal jet, to auto má dost odpich, hlavně když není naložený. Ale nedělám to pokaždý a třeba při běžným rozjíždění už vůbec ne – ona jo. Tohle (podle mne) vadí každýmu autu, ale obávám se, že téhle specifické čtyřkolce obzvlášť – nepletu se? (první dotaz)?
Druhej dotaz – čemu konkrétnímu to může škodit (aby na to jeden dával pozor)?
A poslední dotaz – nějakej tip, jak se to odnaučit?
Teď bych se chtěl zeptat zkušenějších:
Jistá osoba ženského pohlaví, která s tím autem taky občas jezdí (no jinak to nejde ), má nepříjemnej zlozvyk, jezdit se spojkou v neúplném záběru víc, než je (podle mne) zdrávo. Přiznávám, že třeba při couvání ve stísněnejch podmínkách nebo zajíždění na jedničku do úzkýho prostoru to dělám často taky, nějak si neumím představit, že bych to pustil a nechal jet, to auto má dost odpich, hlavně když není naložený. Ale nedělám to pokaždý a třeba při běžným rozjíždění už vůbec ne – ona jo. Tohle (podle mne) vadí každýmu autu, ale obávám se, že téhle specifické čtyřkolce obzvlášť – nepletu se? (první dotaz)?
Druhej dotaz – čemu konkrétnímu to může škodit (aby na to jeden dával pozor)?
A poslední dotaz – nějakej tip, jak se to odnaučit?
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49186
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
Vítej mezi námi, je dobře, že jsi spokojenej !! Prosím tě nevím, jestli jsem to správně pochopil, ale předpokládám, že ona osoba, která s tebou zřejmě sdílí domácnost, furt stojí na spojce, respektive furt na ní má nohu, je to tak ? Záleží na tom, jak moc na ní stojí. Stojí-li mírně, tak nemusí úplně huntovat obložení, ale huntuje spojkový ložisko, který se začne točit dřív, než začne vypínat spojka.
Rozhodně je to zlozvyk.
Jak to odnaučit tu tvoji ti úplně neporadím, protože ji neznám. Pokud ti je ochotná naslouchat, tak neustálým opakováním, že má tu hnátu z tý spojky sundat, že ničí spojkový ložisko, by si to mohla začít uvědomovat. Já to tu svoji takhle naučil.
Rozhodně je to zlozvyk.
Jak to odnaučit tu tvoji ti úplně neporadím, protože ji neznám. Pokud ti je ochotná naslouchat, tak neustálým opakováním, že má tu hnátu z tý spojky sundat, že ničí spojkový ložisko, by si to mohla začít uvědomovat. Já to tu svoji takhle naučil.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24335
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
Já to pochopil tak, že spojku "dlábí" čili ji používá jen tak na půl. To není dobře, ale je i fakt, že se někdy se spojkou subaru zachází hůře, obzvláště méně citlivý řidič-ka to zvládá pak hůře. V tomto případě volím sám občs redukci, je to pak lepší.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 22735
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
Co si budem povídat, nejlepší spojka je hydroměnič
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
Sima to pochopil správně: nejde o to, že by měla furt nohu na spojce, ale když se rozjíždí, tak spojku sešlápne, zařadí, ale pak ji docela dlouho nepustí úplně, ale má ji částečně sešlápnutou – takže míň zabírá (tipuju, že je trochu v prokluzu). Ono to pak tolik nejede. (A jak jsem napsal, já to občas udělám taky, ale jen občas.)
Jestli by pomohlo používat na rozjezd v problematickejch případech redukci, tak to je super nápad. Akorát bych pak potřeboval radu, jak/kdy ji vyřadit. Zatím, kdykoliv jsem pracoval s redukcí (a většinou u jinejch aut), tak to bylo v terénu, kdy jsem ji prostě zařadil před rozjetím a vyřadil po zastavení (třeba na vršku svahu nebo tak něco), tohle je jinej případ. Rozjet to, přeřadit na dvojku, pak vyšlápnout spojku a normálně vyhodit redukci?
Jinak, dotyčná naslouchat ochotná je, výsledek je přirozeně různej (ale v domácnosti ji nastálo nemám, takže zcela v pořádku )
Ale já ten problém mám občas taky, jak jsem psal...
Jestli by pomohlo používat na rozjezd v problematickejch případech redukci, tak to je super nápad. Akorát bych pak potřeboval radu, jak/kdy ji vyřadit. Zatím, kdykoliv jsem pracoval s redukcí (a většinou u jinejch aut), tak to bylo v terénu, kdy jsem ji prostě zařadil před rozjetím a vyřadil po zastavení (třeba na vršku svahu nebo tak něco), tohle je jinej případ. Rozjet to, přeřadit na dvojku, pak vyšlápnout spojku a normálně vyhodit redukci?
Jinak, dotyčná naslouchat ochotná je, výsledek je přirozeně různej (ale v domácnosti ji nastálo nemám, takže zcela v pořádku )
Až budu velkej a vyhraju ve sportcenámořník píše:Nebo ji koupit automat
Ale já ten problém mám občas taky, jak jsem psal...
- StandaB
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 3660
- Registrován: pát led 03, 2020 2:20 pm
- Jméno a příjmení: Stanislav Becvar
- Bydliště: Nürnberg
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
Nazdar kocoure. Je prima ze jsi mezi nama a ze se ti auto libi. S t ou spojkou ti to popsal uz VDC. Je to jako u kazdeho jineho auta. Nic vic, a nic min. Pri pomale rychlosti do kopce, nebo couvani mas redukci (jak psal Sima) to je fakt vyhoda, a je synchonizovana, muzes ji ta m vrazit jak v klidu, tak za jizdy. A spotreba oleje?? Kazdemu to zere jinak. Muj 2.0 atmo 200tis. si vezme ca:0,5L na 10tis. Synuv 2,5XT 170tis. dobre 2l. Oba motory slapou jako hodinky. Musis holt casteji kontrolovat. A zena?? Holky jsou holt takove. Jo... Co pise spm... toho si nevsimej.
- StandaB
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 3660
- Registrován: pát led 03, 2020 2:20 pm
- Jméno a příjmení: Stanislav Becvar
- Bydliště: Nürnberg
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
S redukci je to presne jak pises. Normalne seslapnes spojku a redukci vyradis. (nebo zaradis). Muzes ji tam vrazit i misto podrazeni. To je ukrutna vyhoda v porovnani treba s Patrolem nebo jinym Offroadem.
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
StandaB: Jo, je to fakt super auto. Já nejsem takovej ten „motorista tělem i duší“, ale z tý hromady aut, co jsem kdy řídil (za ~40 let), mně to jen dvakrát fakt bavilo - Tatra 613 a teď ten Forester...
Ohledně toho používání spojky VDC se úplně netrefil, pochopil to Sima, ale asi jsem to popsal ne úplně srozumitelně. (Kdyžs ty psal poprvé, tak ještě nebylo vidět, jak jsem Simovi odpovídal, první příspěvky se schvalujou kvůli spamu, jak už jsem pochopil.)
Takhle fungující redukce je teda fakt dobrá. Jak píšeš, jiný teréňáky to tak nemaj/neměly. Budu zkoušet (než to doporučím dotyčné )
Ohledně toho používání spojky VDC se úplně netrefil, pochopil to Sima, ale asi jsem to popsal ne úplně srozumitelně. (Kdyžs ty psal poprvé, tak ještě nebylo vidět, jak jsem Simovi odpovídal, první příspěvky se schvalujou kvůli spamu, jak už jsem pochopil.)
Takhle fungující redukce je teda fakt dobrá. Jak píšeš, jiný teréňáky to tak nemaj/neměly. Budu zkoušet (než to doporučím dotyčné )
- Tapan
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 14845
- Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
- Jméno a příjmení: Štěpán Z.
- Bydliště: Zliv (České Budějovice)
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
Redukce funguje na pohodu, zařadí nebo vyřadí se stejně jako jakýkoliv kvalt...ale musí s tím být člověk sžitej, prostě to musí chtít používat. Ať si to zkusí a třeba se v tom najde, ale jinak někomu nařídit, ať to používá, by mohlo vést k tomu, že s tím pak nebude chtít jezdit. Ono to svým způsobem trochu zesložití schéma řazení
Jinak Forester asi bude mít jinej redukční poměr než moje Impreza, ale s tou se dá celkem úspěšně rozjet s redukcí 1-2-3-4-5-odřadit redukci, de facto z toho pak je šestikvalt
Jinak Forester asi bude mít jinej redukční poměr než moje Impreza, ale s tou se dá celkem úspěšně rozjet s redukcí 1-2-3-4-5-odřadit redukci, de facto z toho pak je šestikvalt
Lvl. 1 Subaru Necromancer
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49186
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
Redukce u Subaru není konstruovaná stejně, jako u terénních aut. Tam je redukce až za převodovkou a není synchronizovaná. Proto musíš při jejím zařazení zastavit.
U Subaru je redukce předřazená před převodovkou a je tedy plně synchronizovaná. Můžeš jí používat kdykoliv.
Samozřejmě ne úplně puštěná spojka je špatně, protože klouže a pálí se obložení.
Takže to ženu odnauč, jinak budeš za chvíli dělat spojku.
U Subaru je redukce předřazená před převodovkou a je tedy plně synchronizovaná. Můžeš jí používat kdykoliv.
Samozřejmě ne úplně puštěná spojka je špatně, protože klouže a pálí se obložení.
Takže to ženu odnauč, jinak budeš za chvíli dělat spojku.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- Traveller
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 11891
- Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
- Jméno a příjmení: Jirka
- Bydliště: Česká Třebová
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
Já bych navrhl, aby jste si dali spojku a související věci z faktury napůl..., až to jednou budeš platit v servisu - to by ti mohlo pomoci ten drobný zlozvyk ji odnaučit.
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
Pořád ale, řekl bych, nepadlo, že teda v konkrétním případě řešení AWD to nemá moc nic společnýho se spojkou. Takže nechat klouzat spojku jindy, než při pomalém manévrování na jedničku nebo zpátečku je úplně stejně škodlivý jako u jakýhokoliv jinýho auta.
Rozdíl by to byl, při prudkym rozjíždění na silnici, kdy u běžných aut prohrábnou kola a u AWD to všechno odnese spojka (pokud se bavíme o běžných motorizacích, který prostě 4 kolama na asfaltu nezahrabou).
Vždycky jde o to, jakej krouťák ta spojka má přenášet - čím větší, tím víc se ničí při neúplném puštění. Za mě s ní operovat fakt jenom při pomalém manévrování a při běžný jízdě při řazení je používat v podstatě v režimu zapnuto/vypnuto plus samozřejmě nějaké decentní jemnější pouštění, aby to necuklo, ale ono se to dá naučit úplně 1/0, stačí k tomu správně pracovat s plynovým pedálem.
Rozdíl by to byl, při prudkym rozjíždění na silnici, kdy u běžných aut prohrábnou kola a u AWD to všechno odnese spojka (pokud se bavíme o běžných motorizacích, který prostě 4 kolama na asfaltu nezahrabou).
Vždycky jde o to, jakej krouťák ta spojka má přenášet - čím větší, tím víc se ničí při neúplném puštění. Za mě s ní operovat fakt jenom při pomalém manévrování a při běžný jízdě při řazení je používat v podstatě v režimu zapnuto/vypnuto plus samozřejmě nějaké decentní jemnější pouštění, aby to necuklo, ale ono se to dá naučit úplně 1/0, stačí k tomu správně pracovat s plynovým pedálem.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
To vyznívá, jak kdyby to, jestli je synchronizovaná záleželo na tom, jestli je před převodovkou nebo až za.VDC píše:U Subaru je redukce předřazená před převodovkou a je tedy plně synchronizovaná.
Každopádně já bych řekl dokonce, že je integrovaná v převodovce - předřazená si představím jakože je fyzicky další převodovka mezi hlavní převodovkou a motorem. Ale to je už samozřejmě slovíčkaření.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak správně pracovat se spojkou?
Traveller píše:Já bych navrhl, aby jste si dali spojku a související věci z faktury napůl..., až to jednou budeš platit v servisu - to by ti mohlo pomoci ten drobný zlozvyk ji odnaučit.
To je dobrej nápad Totiž, ona se spojka právě dělala — lamela, přítlačák, ložisko, ložisko setrvačníku, výměna viskózní spojky (nebylo to myslím kvůli našemu ježdění, od začátku bylo jasný, že se to bude muset udělat a kupoval jsem to s tím); a když jsem viděl tu fakturu vytištěnou, tak jsem si řekl (bez ohledu na to, že jsem to plusminus věděl dopředu), že je na to potřeba dávat fakt pozor )