Jak správně pracovat se spojkou?

kocour
Nováček
Nováček
Příspěvky: 11
Registrován: stř srp 04, 2021 6:41 pm
Jméno a příjmení: Robert Nagy

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od kocour »

Honzo, díky.
HonzaCZ píše:Pořád ale, řekl bych, nepadlo, že teda v konkrétním případě řešení AWD to nemá moc nic společnýho se spojkou. Takže nechat klouzat spojku jindy, než při pomalém manévrování na jedničku nebo zpátečku je úplně stejně škodlivý jako u jakýhokoliv jinýho auta.
Tohle bylo určitě dobrý slyšet. Jak už jsem psal, když jsem se ptal v jiným tématu na spotřebu oleje – nejsem strojař, ale tohle auto se mi fakt líbí a rád bych o něj, pokud možno, pečoval...
HonzaCZ píše:
Rozdíl by to byl, při prudkym rozjíždění na silnici, kdy u běžných aut prohrábnou kola a u AWD to všechno odnese spojka (pokud se bavíme o běžných motorizacích, který prostě 4 kolama na asfaltu nezahrabou).
Moc dobrej postřeh. Takže je taky potřeba nepřehánět to s plynem, když se chce člověk rozjet na křižovatce a ještě k tomu do kopce. Tam jsou asi taky rezervy. (Vybavuje se mi jedna scéna „trochu to řvalo, ale nezahrabala jsem...“ Ale ono se to může týkat obou zúčastněných ;) )
HonzaCZ píše:
Vždycky jde o to, jakej krouťák ta spojka má přenášet - čím větší, tím víc se ničí při neúplném puštění. Za mě s ní operovat fakt jenom při pomalém manévrování a při běžný jízdě při řazení je používat v podstatě v režimu zapnuto/vypnuto plus samozřejmě nějaké decentní jemnější pouštění, aby to necuklo, ale ono se to dá naučit úplně 1/0, stačí k tomu správně pracovat s plynovým pedálem.
Jasný.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21960
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od HonzaCZ »

Ono i když se potřebuješ rozjet prudce, tak je dobrý tomu moc nenakládat, dokud není spojka plně v záběru - pak už na to šlápnout klidně až na podlahu.

No, ale jak už padlo, tak nejlepší spojka je hydrodynamickej měnič. :-DDD
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
kocour
Nováček
Nováček
Příspěvky: 11
Registrován: stř srp 04, 2021 6:41 pm
Jméno a příjmení: Robert Nagy

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od kocour »

HonzaCZ píše:Ono i když se potřebuješ rozjet prudce, tak je dobrý tomu moc nenakládat, dokud není spojka plně v záběru - pak už na to šlápnout klidně až na podlahu.
To je jasný, zcela obecně. Důležitý ale pro mne je, že u Forestra chybí to důrazný varování, že to člověk přehnal, v podobě kvičících gum...
HonzaCZ píše: No, ale jak už padlo, tak nejlepší spojka je hydrodynamickej měnič.
No já nevim. Mně ty automaty nikdy nějak k srdci nepřirostly (jezdil jsem s tím). Uznávám, do města je to výborný. Ale jinak... Nic, s tím to tady nechci plevelit, to je jinej příběh.
Uživatelský avatar
quickly
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 16146
Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
Bydliště: Hradubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od quickly »

kocour píše:Mně ty automaty nikdy nějak k srdci nepřirostly (jezdil jsem s tím). Uznávám, do města je to výborný. Ale jinak... Nic, s tím to tady nechci plevelit, to je jinej příběh.
Já mám s MT najeto cca 620 tkm (Subaru z toho 218 tkm) a když jsem následně potkal automat ve SpecB, tak jsem se do automatu zamiloval a všechna další auta mají automat. Je pravda, že mám 5AT a CVT, které jsou trochu jiné proti 4AT. On ten automat je dobrý jak do města, tak i do terénu. Díky tomu, že 5AT mám u šestihrnků, tak i s automatem se dá jet sportovněji.
quickly

Outback BS 2.5 MY19 Obrázek Outback BR 3.6R MY10 Obrázek

Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10651
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od Mira »

kocour píše:Vybavuje se mi jedna scéna „trochu to řvalo, ale nezahrabala jsem...“ .
Tak s atmoškou na suchým asfaltu nezahrabeš, nemá na to krouťák, takže "jen" tavíš spojku. Ale je ještě vyšší level - nejen řev, ale i smrad pálícího se obložení. :-D Někomu prostě spojka vydrží 120 tisíc a jsou případy, že je odvařená klidně po 20.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49181
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od VDC »

HonzaCZ píše: Ale to je už samozřejmě slovíčkaření.
Jasně Obrázek
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
starfleet
Nováček
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: ned črc 14, 2019 5:45 pm

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od starfleet »

Ahojte,
jedna vlastní zkušenost - když jsem koupil Imprezu 2.0r 2006, bylo už načatý ložisko (lehce šustilo při sešlápnutí) a jeho smrt na sebe nedala dlouho čekat. Jednoho teplého letního dne se totálně zadřelo a zapeklo a než jsem s tím následně dojel pár km do servisu, vybrousilo to do přítlačáku slušnou drážku.
Lamela jako taková ovšem ještě po smrti nebyla (mám jí doma), ta by ještě podle mě nějakou tu desítku tisíc km dala.
Tipoval bych, že si někdo vozil nohu na spojce (jezdila s tím nejspíš převážně slečna - jinak nic proti nim :)). Proto doporučuju dávat na tohle radši bacha. Jak se tu psalo, u permanentní čtyřkolky to holt celý dostává větší záhul...
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20619
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od námořník »

Teď jela Stáňa se sousedkou a říká ji, něco se ti tady pálí a ona na to, to je spojka, já vždycky zapomenu sundat nohu :-DDD. Já teda osobně nechápu, proč si nekoupila automat :-DDD
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10652
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od podvlada »

"Zapomenu sundat nohu" ... zapomíná třeba i brzdit, nebo sem tam zatočit volantem? <:-< :-D nechápu
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7830
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od mnov »

námořník píše:Já teda osobně nechápu, proč si nekoupila automat
Já to taky nechápu. U automatu by odložila nohu na brzdu a taky by to smrdělo. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22730
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od spm »

No prece neni blba, aby musela mit automat :-DDD

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20619
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně pracovat se spojkou?

Příspěvek od námořník »

Na čtyřproudovce jezdí 70 , stejně tak ve městě. Nebliká a hlavni a vedlejší nerozlišuje. Osobně se divím, že stále ještě žije.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Odpovědět

Zpět na „Řízení, ježdění“