Zdar a sílu a vše nej do nového roku (heh to bude vypadat zábavně v průběhu diskutování).
Tak Passatu jsem se cca v půlce prosince zbavil a stihli jsme dát do kupy s Tomášem Klímou z BoxerAuta mého Outbacka, o kterém vám teď něco povím, trochu to srovnám s ostatní produkci naší oblíbené značky, ale také s tím verglem, co jsem teď chvíli měl na kšeft.
Proč Outback
Vše to začalo ještě předtím, než jsem prodal Imprezu (snad na ní budou hodní) - už předem jsem tak nějak uvažoval co dále. No chtěl jsem něco novějšího, pač jsem teď dost v autě, chtěl jsem to v automatu (opět protože jsem dost v autě a taky proto, abych už nedělal na cestách ty prasárny) a taky jsem chtěl, aby to bylo větší pro případný transport kol, spaní nejen na srazech atd. A další a důležitá podmínka, musel to být relativně výhodný kauf. Takže jsem zvažoval, jestli něco dovézt nebo opravit.
Z toho mi automaticky vypadla Impreza a Forester, jsou prostě malé a tak jsem se začal dívat po VI Legacy (BP) (nebo Outback) po faceliftu, protože to je krásné auto, ještě pořádně mechanické a prostě tak nějak Subaru - fajn. Jeden mi utekl od známé za velmi slušné peníze, druhý jsem volal, když si to zrovna pán odvezl. Škoda říkám si. No a v tom na mne začala nějak působit rozměrnější následující generace, paradoxně kvůli CVT. Problém byl v tom, že jsem nechtěl tu převodovku 4EAT, která se dává do všech motorizací BP Legacy a tím, že je to 4-kvalt, to auto hrozně zabíjí jak dynamikou, tak ekonomikou. Řešení by byla H6, ale tu bych neuživil a ty se na plyn moc nehodí. Takže si říkám, hurá na CVT. No a tak nějak jsem se do toho nejhnusnějšího Subaru (Outback BR) postupem času tak zamiloval, že jsem si nemohl připustit nic jiného. Největší devíza: Je to OBŘÍ. Tedy aspoň oproti BP.
Jak jsem k tomu svému přišel
Nakonec mi volal Tomáš Klíma z BoxerAuta, že mu tam stojí na servise tohle auto za přijatelný peníz s vadou motoru a převodovky, tak jsme se domluvili. Nevyšlo, majitel couvnul, pak jsme se chvili neslyšeli a po nějakých peripetiích jsem to auto nakonec koupil. No koupil, sehnal jsem motor, naložil ho jedno hezké úterý na paletu a ten samý týden v sobotu jsem sedal ráno na vlak do Prahy pro hotové (částečně) auto, a teď jsem ho koupil. Sedl jsem do něj a jel na cestu zpátky. Tímto díky za pomoc Tomášovi a hlavně za rychlost jakou se jal toho ležáku zbavit a vytvořit si místo na place! Převodovku jsem řešil už doma a naštěstí ji nakonec asi nic nebylo :D Miluju, když se věci opraví samy (nebo stačila výměna oleje s výplachem, vypadalo to na zalepený solenoid, který ovládá zámek hydrodynamického měniče). Tak a to je asi o tom, jak jsem dospěl k tomu, že mám doma Outback 2010 s CVT.
Jak jezdí? Třeba oproti Passatu 4motion
Teď k autu samotnému. V prvé řadě, jak jsem tady již párkrát zmínil. Je to obr, což je na tom úplně nejlepší. Vzadu je místa jak v Superbu (a tam se musí nechat, tam je místa dost), kufr je velký, můžu sklopit sedadla páčkou v kufru (úúú simply clever) a tak vznikne dodávka nebo ložnice. Vyhovující.
Jízdní vlastnosti si nezadají s předchozími generacemi. Opět stabilní a jisté chování, tak jak to mám na těch autech rád, konečně se cítím jako doma. Tady se trochu vrátím k Passatu, který byl sice rychlý, ale podmínkou byla suchá silnice, potom ano, bylo zajímavé. Jakmile se povrch zhoršil, třeba nasněžilo, tak horší jízdní vlastnosti jsem asi ještě nezažil, tedy v autě s 4x4 pohonem. Passat byl pomalejší než moje předokolková Honda, tu nedotáčivost by si (ne)měl zažít každý, ať si váží, v čem si vozí prdel. To bylo vysloveně děsivé. Poznámka: Auto mělo udělanou geometrii a slušné gumy. Když porovnám Outback s Imprezou, tak auto se chová relativně podobně, taky mírně nedotáčivé / neutrální, při nahození uletí prdel. Samozřejmě se bavím o takovém normální jízdě. Pod plynem nelze srovnávat ani říditelnost, ani dynamiku. Tam bylo GT úplně jinde.
S tím se pojí i pocit jistoty, který opět zažívám v Outbacku, nevím proč, ale v Passatu jsem měl pocit, že každý den přijde nějaké velmi nákladné překvápko, že se sypne DSG, že klekne něco na motoru nebo na haldexu nebo parkovací brzdě (možná proto, že jsem ty auta často řešitl na servise). Prostě jsem cítěl, že něco bude určitě špatně. Tady je to přesný opak. Mám klid na duši a to je, tedy aspoň pro mne, poměrně důležité, pokud si máme s parťákem na cestách rozumět.
Chování CVT
Málem bych zapomněl zmínit jak se mi jeví vlastně chování té převodovky. V zásadě to funguje tak, že se rozjíždíte pomocí hydrodynamického měniče, ten se pak cca od 5 - 10 km/h zamkne a potom už to “řadí” na tvrdo. Je sranda, že i tyhle první generace se snaží simulovat virtuální stupně, někdy více, někdy méně. Obecně se mi líbí, že to nezatěžuje motor. Při běžném provozu jsou provozní otáčky motoru od 1500 - 3000 ot. Při nějaké rychlejší akceleraci třeba ke 4000 ot. Flat out jsem nezkoušel, protože jsem měl ještě záběhový (nebo výplachový teda spíše) olej. Třeba na dálnici jedete 140 km/h a po rovině drží cca 2500 ot./min, z kopce třeba 2300 ot./min. a do kopce letí otáčky třeba na 3000 ot. Takže se motor asi nenadře, protože nikdy nebude ve 100% zatížení, vždy spíše v částečném a korigovat si to bude otáčkama. Ano toto kolísání jde zastavit přepnutím do “manuálu”...
4x4 alá Haldex?
Pak jsem byl samozřejmě také na pochybách, jak bude fungovat systém 4x4 s tou MPT spojkou. Na cestě je to znát - ani tak při klasické jízdě, ale hlavně při výjezdech například ze zatáček nebo křižovatek, prostě v tu situaci, kdy si chci trochu urvat prdel. Je cítit, že zadní kola mají prodlení nebo spíše nejsou preferovaná z principu pohonu. Tím tuplem ve vyšších rychlostech a agresivnější jízdě to prostě klasická 3-diferáková koncepce není. A pak jsem samozřejmě zavítal do terénu. Tady u nás napadlo hodně sněhu, tak jsme se jali navštívit dlouho neprojeté lesní cesty v horách a v tedy jsem si řekl, že to s tím MPT tak strašné není ani náhodou. Především při přejezdu sníh - potůček - sníh do prudkého stoupnání v zatáčce při maximálním křížením náprav, kdy auto jelo prakticky po dvou kolech. Outback zabral, projel a jel dále... Účel to plní. Obecně přes svojí váhu působí docela lehce... No váhu, ono na tak velké auto není 1650 kg zase tak moc.
“Zánovní” auto? Komfort?
Teď něco ke komfortu a komfortním funkcím. Tady Imprezu asi vzpomínat nebudu. Snad jen sedadla. Sedadla v GT byly asi ty nejlepší civilní sedadla, ve kterých jsem seděl. Passat neměl špatné sedadla. Když jsme u toho sezení, můžu srovnat například s koženými sedadly v Legacy III, které jsem kdysi měl. Tam jsem v nich lítal a klouzal. V OTB to pohledově děsí, ale jsou měkké, takže člověk do nich zapadne a relativně má oporu v zatáčkách, samozřejmě jsou vyhřívaná.
Moje nejoblíbenější novodobá vychytávka je tedy bezklíčový přístup a start. To mi přijde jako super věc. Potom dvouzónová klimatizace není na škodu, ani multifunčkní volant, couvací kamera se hodí, ale v těchto podmínkách je skoro vždy zašpiněná a jde tam vidět docela prd. Tady je dost podobností právě s Passatem, který byl z podobné doby. Jen ten neměl couvací kameru, zase měl parkovací senzory vzadu i vpředu. Jo Outback má sklápěcí zrcátka. V praxi to nepoužívám a ani mě nenapadne to tlačítko zmáčknout. Další rozdíl jsou sedadla s pamětí, to neměl ani Passat a je to fajn. Zvlášť když jde namapovat pozice i v závislosti na použitém klíči, takže žena má jeden, já druhý. Když přijde daný klíč k autu, automaticky se nastaví sedadlo. Ú jééé… Dešťový senzor… Ou jéééé…
Infotainment….
Ten je tradičně Subaru - strašný. Nevím jestli ten nový Starlink dosahuje kvality systému konkurence před 5ti lety, ale ten co je v BR je vysloveně strašný. Stejně strašný, jako byl v BP po faceliftu. Ten co dělal grafický návrh by si měl dát facku. I když si vezmu systém z BP před FL, tak to aspoň vypadá trochu dobře. Strašné, ale měnit to nebudu funkčně je to relativně dobré. Telefon spojím, hovor příjmu z volantu. Rádio hraje, to je všechno. Jen by to nemuselo být tak hnusně graficky zpracováno. Navigace je v dnešní době samozřejmě k ničemu.
Věci co mě serou a budu to řešit
- - světla - svítí blbě, jsou asi už vypálené ty projektory - uvažuju sviťlip.cz nebo bixenony.cz, kdyby jste věděl někdo o něčem na severní Moravě, rád budu vědět
- in progres je předělání do plynu s lineárním přívstřikem benzínu a přímazem ventilů, kdy od nějakých 4000 ot už to pojede jen na benzín.
- ošetření podvozku
- - má to elektronickou ruční brzdu - pointa tohoto systému mi zcela uniká napříč automobilkami - používat se to dá, ale v krizové situaci si tím nepomůžeš…
- infotainment byl hnusný už v době vydání - náhrada za nějaké android panel by asi šel, ale nebudu do toho cpát prachy
- nelze vypnout stabilizace úplně - přitom by se to dalo ovládat docela slušně si myslím
- je to obecně tak škaredé, až si člověk prostě musí zvyknout. Interiér, exteriér, všechno…
Tohle auto mi docela vyhovuje. Spokojenější bych byl asi s 3.6, ale ty se pohybují v rozdílných cenách asi tak jako GX vs. GT. Obecně si cením hlavně toho, že Subaru z roku 2010 mě naplňuje klidem a jistotou, má dobré jízdní vlastnosti, působí bytelně a přitom neváží více, než je nutné.
Tak jsem se pěkně vygrcal, ale třeba to někomu osvětlí, některé věci a třeba se bude snáze rozhodovat.