Dekuji vsem za zaslane vahy rafku.
Ja uz mam konecne rafky na aute. Nebylo to vsak jednoduche, jak se muze zdat. Proc? Tady je muj pribeh.
Originalni 18 x 8,5 rafky maji ET 55 mm. Mam doma uz i drive zminene Arcatsing Zar Rally, ktere jsou 18 x 8 a ty maji ET 46 mm. Oba tyto rafky padou prefektne a mezi paprskem obou rafku a brzdovym tremenem jsou odhadem 2 mm. Protoze mam ty Arcastingy s ET 46 mm, tak nove Ekeie jsem vybral s ET 45 mm s tim, ze to bude OK. Rafek se dela i s ET 35 mm, ale to jsem si rikal, ze neni treba. Jake vsak bylo moje nemile prekvapeni, ze kdyz jsem dal rafky na naboj, tak drely o predni brzdovy trmen (zadni byl OK). Primitivnim merenim jsem zjistil, ze bych potreboval rafek oddalit o nejaklych 7 - 8 mm. Navic, coz jsem si neuvedomil, jsou to rafky pro tuning, tak aby pasovaly na co nejvice aut, tak maji stredovou diru 72,6 mm, kdezto STI ma 56,1 mm.
Cili co ted? Na zmenu prumeru jsou treba vymezovaci stredove krouzky , coz je relativne OK, a na to at rafky jsou dale od stredu auta, tak je treba rafek podlozit distancni podlozkou. Problem je ten, ze naboj STI ma relativne kratky limec (ten definuje ten prumer 56.1 mm), primitivnim mereni okolo 7 mm, cili kdybych na neho dal distancni podlozku s tloustkou popzadovanych 7 - 8 mm, tak uz neni na co "polozit" rafek, respektive vymezovaci krouzek, protoze limec nabojoe bude schovany v distancni podlozce. Tak jsem zjistil, ze se delaji i distancni podlozky s vlastnim limcem, ktrey ma stejny prumer jako limec naboje. Tyto dsiatncni podlozky se vsak delaji az s tloutkou 10 mm a vice. Cili mohl jsem jit jen touto cetstou a obejndal jsem distancni (hlinikove) podlozky (s tloouskou 10 mm) s limcem a umelohmotne vymezovaci krouzky (delji se i hlinikove). Chytre hlavy mi poradily, ze tim, jak dam distacni podlozku, tak nejspis budoz kratke originalni stefty techlice a take, ze bude mozne, ze nove stefty budou prilis dlouhe na to, aby se schovaly do originalnich dotahovacich matic tudiz, at koupim i pruchozi matice na dotazeni rafku. Tak jsem vse koupil. Porad jsem mel ale strach, ze kdyz to vse na auto dam, tak vzhledem k tomu, za mam podvozek KW V3, ktery auto snizil o nejake 2 cm (to je minilani snizeni, jde snizit mnohme vice), takze diky tomu, ze budou kole vice vycnivat vem, ze by pak kola mohly i drit o blatnik/podbeh. Nicmene, kde neriskuje, sedi doma s placem.
Vse mi prislo domu. Vymezovaci krouky padly perfekten do rafku, tloustka distancnich podlozek byla taky OK, ale limec na distancni podlozce mel ukus o urcite delce a tato byla jina, nez u ukosu vymezovaciho krouzku. Jelikoz jsem nesehnal zadne vhodnejsi vymezovaci krouzky, tak jsem je msuel pilnikem (zpilovat ukos, at je delsi a tim at vymazovaci kouzek perfektne sedne na distancni poslozku) vechny upravit sam.
Pak jme prijel s rafky do "meho" pneuservisu, kde na ne uz cekaly nove G-Y Supersport (235/40). Potrvdilo se vsak, ze po nasazeni rafku a distanci podlozky jsou stavajici stefty kratke (maji 47 mm), cili se musely vymenit za delsi, ktere jsem mel (62 mm, kratsi nemeli). To udelali v servisu a byli velmi sikovni. Predni stefty sly vymenit relativen snadno, jen se musel oddelat, brzdovy trmen, ale zadni nesly snadno a zadek se musel uplne cely rozdelet vcetne vytazeni lozisek zadnic naboju. Celkem vse zabralo 2 a pul hodiny. Nastesti, neblo treba pruchozich matic a stavajici matice pobraly i o 5 mm delsi stefty.
Zaverem, vyjadruji dik jednak prazskym alutechnik.cz, kde jsem vse nakupoval (podlozky, krouzky stefty, matice) a se kterymi vse nejdrive telefonicky konzultoval a byli velmi vstricni. Take dekuji "memu" pneuservisu Autopneu Tichy (Olomouc) za profesionalitu.
A vysledek? Vse padlo jak ma, gumy o nic nedrou, ani pri jizde na nerovnem povrchu a zataceni a vypada to podle mne skvele.
Navic, ty G-Y Supoersport drzi mnohem lepe nez puvodni gumy - mam najete dve esicka umistene v kopci, ve kterych jsem se starymi guami jezdil "dvermi napred" (v racmi mych moznosti), ale s G-Y Superpsort se mi auto nepodarilo stejnym stylem jizdy urvat a to ikdyz ted mam o 50 hp a 90 Nm vice.
A fotky.
Nejedrive ukazka distancni podlozky s vymezovacim krouzkem (modry) vlozenym do rafku - tam jde videt ze ukos u limce podlozky je delsi nez ukos ve vnitrku vymezovaciho krouzku (krouzek jeste pred tim, nez jsme ho upiloval tak, at jsou oba ukosy stejne dlouhe).
Pak rozebrana zadni osa.
Pak jiz instalovene delsi stefty na predni ose.
Pak pohled na zadek.
Nasleduje pohled na predek
A zaverem 2 pohledy z boku v jinych prostredich - takove (ne)obycejne STI.
Ponauceni. "Spravne" ET nezarucuje nic. Take me napadlo, ze kdybych koupil rafky hned s ET 35 mm, ze bych nic z toho dalsiho nemusel delat. Problem je ale ten, ze paprsky rafku jsou hodne zesikma a nejsem si jisty, ze ET 35 mm by stoprocentne sedlo.