Vibrace auta ve vyšších rychlostech
Napsal: pon dub 10, 2017 10:28 pm
Zdravím pánové, rád bych vás poprosil o konzultaci k problému, který na svém Outbacku (rok 2006, 3.0, automat) neúspěšně řeším už rok. Omlouvám se, že zakládám nové vlákno, když jich tu na téma vibrace pár je (procházel jsem je), ale připadá mi, že žádné úplně nesedí na můj problém, navíc buď nemají řešení, nebo je tam uvedeno takové, které u mě nefunguje (a zkoušel jsem toho vícero - viz dále). Předem se taky omlouvám, že to bude trochu delší čtení.
Problém:
Auto se při vyšších rychlostech rozvibrovává. Vibrace se začínají objevovat někde kolem 120-130 km/h (dle tachometru), nejmarkantnější jsou kolem 140 km/h, s vyšší rychlostí se zvyšuje i jejich frekvence a začínají se slévat (pocitově jsou méně patrné). Než je dosažena uvedená rychlost, je vše bez problémů, jakmile rychlost opět poklesne, ztratí se i vibrace. Závislost jsem vypozoroval pouze na rychlosti, nesouvisí to např. s brzděním apod. Pouze poslední dobou mám pocit, že jsou vibrace patrnější při ostřejší akceleraci, když je auto pod plynem a při ustálené rychlosti se zmírní. To ale může být i klam, s ohledem na to, jak se s rostoucí rychlostí ty projevy stupňují. Vibrace jsou cítit na volantu (jsou i pozorovatelné okem), ale i v podlaze, prakticky se klepe celé auto.
Kdy se to objevilo a jak to postupovalo:
Auto jsem koupil v létě 2015 a tehdy žádný podobný problém nevykazovalo. Od původního majitele mám potvrzeno, že ani jemu nic podobného nedělalo a nemám důvod tomu nevěřit. Zbytek léta 2015 a zimu 2015/2016 jsem odjezdil bez problémů. Po přezutí na letní pneumatiky na jaře 2016 se problém objevil poprvé. Nejprve jsem šel po pneumatikách a discích, když to nepomohlo, řešil jsem to dál, de fakto celé léto 2016 s dílčími (ne)úspěchy (viz níže), ale nevyřešil. Pak jsem opět přezul na zimu - a vibrace se velmi výrazně zmírnily. Přes zimu prakticky nebylo co řešit, problém tam sice pořád byl, ale na hranici vnímatelnosti a po předchozích zkušenostech nemělo smysl s ním jezdit do servisu. Ovšem před týdnem jsem přezul opět na letní a vibrace jsou zpět v plné parádě
Pokusy o řešení:
Jelikož se problém objevil po přezutí na léto, podezíral jsem v první řadě pneumatiky nebo disky. Opakovaně jsem kola nechal převážit – bez výsledku. Následně jsem řešil disky, také bez výsledku. Všichni mi ale říkali, že problém musí být v kolech, stejné doporučení bylo i v AWD, kde jsem to konzultoval. Nakonec jsem v zoufalství koupil originální sadu disků (použitou, ale v perfektním stavu) a komplet novou sadu letních Dunlopek – bohužel, problém se tím nevyřešil.
Když jsem eliminoval kola jako možnou příčinu, zaměřil jsem se na podvozek – jsem z Brna, zkusil jsem tedy zajet do místního autorizáku MiJa. Tam mi našli vůle ve vnitřních homokinetických kloubech předních poloos a roztržený silentblok na uložení zadního diferenciálu. Výměnou se problém nevyřešil. Následně se řešil kardan, kde byla (nevelká) vůle v křížkách, proběhla repase, bohužel opět bez výsledku. Pak už mi v MiJa přiznali, že si neví rady a jen by metodou pokus omyl mohli měnit všechny komponenty podvozku. Vibrace se po výše uvedených akcích nějakým způsobem vyvíjely (např. se začaly projevovat až v o něco vyšší rychlosti) a zmírnily se, ale úplně nevymizely (podle mého názoru byly vyměněny „periferie“, které problém násobily, ale příčina odstraněna nebyla).
Na doporučení kamaráda jsem se vypravil řešit problém do Dobřan. Tam objevili, když na zvedáku roztočili kola, že trochu hází levá zadní poloosa. Vyměnili ji tedy za jiný (použitý) díl, bohužel se tím problém opět nevyřešil, pouze zmírnil. Prý je i drobná vůle v uložení kardanu, ale tak nepatrná, že to dle jejich názoru nemůže mít na nic vliv. Jinak bohužel nenašli také nic a doporučili mi, ať to nechám více projevit. Mezitím přišel podzim, přezul jsem na zimní pneu, a jak jsem psal výše, problém se zmírnil na hranici vnímatelnosti, výrazněji se začal opět projevovat až teď, po přezutí na léto.
Zvláštnosti:
Při opakovaných pokusech o nápravu jsem vypozoroval jednu zvláštní věc – většinou když došlo k nějakému zásahu na podvozku, při kterém bylo auto na zvedáku, problém se na chvíli vytratil, ale po krátké době (vesměs stačilo najet pár desítek kilometrů) se opět vrátil. Tak mi např. po první opravě v MiJa auto vraceli jako opravené, vše vypadalo v pořádku, ale hned druhý den se mi problémy vrátily. Krásně to bylo poznat při odjezdu z Dobřan – najel jsem na D5 a auto po pěkném asfaltu jen plulo. Nastavil jsem tempomat na 140, vše vypadalo v pořádku. Ujel jsem takto ustálenou rychlostí cca 40-50 km a objevilo se lehké brnění do volantu, které se postupně zhoršovalo…
A pro úplnost, jednou se mi po zvednutí auta na zvedák problém taky zhoršil.
Z nějakého důvodu problém tlumí i zimní obutí. Rozměry zimních i letních pneu mám identické (215/60/16), na léto jsem zkoušel Continental a Dunlop (problémy byly u obou), na zimu mám Nokian. Nevím, jestli je na vině měkčí směs zimních pneu nebo zesílená konstrukce (Nokiany jsou XL, tj. s hmotnostním indexem 99, zatímco letňáky mají 95), každopádně ten rozdíl tam je.
Moje závěry:
Problém je v nějakém komponentu hnacího řetězce, který se točí (závislost vibrací na rychlosti). V nějaké pohyblivé součásti (součástech) tam podle mě musí být vůle. Po zvednutí auta a vyvěšení kol dojde k vzájemnému posunu součástí, které si následně sednou trochu jinak a dojde ke změně chování, po krátké době provozu se však všechno vrátí na své místo a problém se obnoví. Otázka je, kde hledat, když se na zvedáku všechno jeví jako pevné a bez vůlí. Nebo vám to připadá jako blbost?
Neřešil jste někdy někdo něco podobného? Pokud ano, v čem byl problém? Kde byste doporučovali hledat? A za kým s autem jet?
Za jakoukoli radu budu vděčný, už jsem z toho opravdu zoufalý
Problém:
Auto se při vyšších rychlostech rozvibrovává. Vibrace se začínají objevovat někde kolem 120-130 km/h (dle tachometru), nejmarkantnější jsou kolem 140 km/h, s vyšší rychlostí se zvyšuje i jejich frekvence a začínají se slévat (pocitově jsou méně patrné). Než je dosažena uvedená rychlost, je vše bez problémů, jakmile rychlost opět poklesne, ztratí se i vibrace. Závislost jsem vypozoroval pouze na rychlosti, nesouvisí to např. s brzděním apod. Pouze poslední dobou mám pocit, že jsou vibrace patrnější při ostřejší akceleraci, když je auto pod plynem a při ustálené rychlosti se zmírní. To ale může být i klam, s ohledem na to, jak se s rostoucí rychlostí ty projevy stupňují. Vibrace jsou cítit na volantu (jsou i pozorovatelné okem), ale i v podlaze, prakticky se klepe celé auto.
Kdy se to objevilo a jak to postupovalo:
Auto jsem koupil v létě 2015 a tehdy žádný podobný problém nevykazovalo. Od původního majitele mám potvrzeno, že ani jemu nic podobného nedělalo a nemám důvod tomu nevěřit. Zbytek léta 2015 a zimu 2015/2016 jsem odjezdil bez problémů. Po přezutí na letní pneumatiky na jaře 2016 se problém objevil poprvé. Nejprve jsem šel po pneumatikách a discích, když to nepomohlo, řešil jsem to dál, de fakto celé léto 2016 s dílčími (ne)úspěchy (viz níže), ale nevyřešil. Pak jsem opět přezul na zimu - a vibrace se velmi výrazně zmírnily. Přes zimu prakticky nebylo co řešit, problém tam sice pořád byl, ale na hranici vnímatelnosti a po předchozích zkušenostech nemělo smysl s ním jezdit do servisu. Ovšem před týdnem jsem přezul opět na letní a vibrace jsou zpět v plné parádě
Pokusy o řešení:
Jelikož se problém objevil po přezutí na léto, podezíral jsem v první řadě pneumatiky nebo disky. Opakovaně jsem kola nechal převážit – bez výsledku. Následně jsem řešil disky, také bez výsledku. Všichni mi ale říkali, že problém musí být v kolech, stejné doporučení bylo i v AWD, kde jsem to konzultoval. Nakonec jsem v zoufalství koupil originální sadu disků (použitou, ale v perfektním stavu) a komplet novou sadu letních Dunlopek – bohužel, problém se tím nevyřešil.
Když jsem eliminoval kola jako možnou příčinu, zaměřil jsem se na podvozek – jsem z Brna, zkusil jsem tedy zajet do místního autorizáku MiJa. Tam mi našli vůle ve vnitřních homokinetických kloubech předních poloos a roztržený silentblok na uložení zadního diferenciálu. Výměnou se problém nevyřešil. Následně se řešil kardan, kde byla (nevelká) vůle v křížkách, proběhla repase, bohužel opět bez výsledku. Pak už mi v MiJa přiznali, že si neví rady a jen by metodou pokus omyl mohli měnit všechny komponenty podvozku. Vibrace se po výše uvedených akcích nějakým způsobem vyvíjely (např. se začaly projevovat až v o něco vyšší rychlosti) a zmírnily se, ale úplně nevymizely (podle mého názoru byly vyměněny „periferie“, které problém násobily, ale příčina odstraněna nebyla).
Na doporučení kamaráda jsem se vypravil řešit problém do Dobřan. Tam objevili, když na zvedáku roztočili kola, že trochu hází levá zadní poloosa. Vyměnili ji tedy za jiný (použitý) díl, bohužel se tím problém opět nevyřešil, pouze zmírnil. Prý je i drobná vůle v uložení kardanu, ale tak nepatrná, že to dle jejich názoru nemůže mít na nic vliv. Jinak bohužel nenašli také nic a doporučili mi, ať to nechám více projevit. Mezitím přišel podzim, přezul jsem na zimní pneu, a jak jsem psal výše, problém se zmírnil na hranici vnímatelnosti, výrazněji se začal opět projevovat až teď, po přezutí na léto.
Zvláštnosti:
Při opakovaných pokusech o nápravu jsem vypozoroval jednu zvláštní věc – většinou když došlo k nějakému zásahu na podvozku, při kterém bylo auto na zvedáku, problém se na chvíli vytratil, ale po krátké době (vesměs stačilo najet pár desítek kilometrů) se opět vrátil. Tak mi např. po první opravě v MiJa auto vraceli jako opravené, vše vypadalo v pořádku, ale hned druhý den se mi problémy vrátily. Krásně to bylo poznat při odjezdu z Dobřan – najel jsem na D5 a auto po pěkném asfaltu jen plulo. Nastavil jsem tempomat na 140, vše vypadalo v pořádku. Ujel jsem takto ustálenou rychlostí cca 40-50 km a objevilo se lehké brnění do volantu, které se postupně zhoršovalo…
A pro úplnost, jednou se mi po zvednutí auta na zvedák problém taky zhoršil.
Z nějakého důvodu problém tlumí i zimní obutí. Rozměry zimních i letních pneu mám identické (215/60/16), na léto jsem zkoušel Continental a Dunlop (problémy byly u obou), na zimu mám Nokian. Nevím, jestli je na vině měkčí směs zimních pneu nebo zesílená konstrukce (Nokiany jsou XL, tj. s hmotnostním indexem 99, zatímco letňáky mají 95), každopádně ten rozdíl tam je.
Moje závěry:
Problém je v nějakém komponentu hnacího řetězce, který se točí (závislost vibrací na rychlosti). V nějaké pohyblivé součásti (součástech) tam podle mě musí být vůle. Po zvednutí auta a vyvěšení kol dojde k vzájemnému posunu součástí, které si následně sednou trochu jinak a dojde ke změně chování, po krátké době provozu se však všechno vrátí na své místo a problém se obnoví. Otázka je, kde hledat, když se na zvedáku všechno jeví jako pevné a bez vůlí. Nebo vám to připadá jako blbost?
Neřešil jste někdy někdo něco podobného? Pokud ano, v čem byl problém? Kde byste doporučovali hledat? A za kým s autem jet?
Za jakoukoli radu budu vděčný, už jsem z toho opravdu zoufalý