Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10609
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od podvlada »

Vím, že se to řešilo, ale nevím, jestli se to vyřešilo.
Chci ověřit jestli mi správně otevírá termostat, a když už to budu mít rozebraný, můžu rovnou dát novej (kterej stejně nejdřív ověřím :-D).
Váhám ale jestli 78 °C nebo 82 °C. Nějaké poznatky, než budu zkoušet otravovat Aleše? :-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od zhor »

Dotaz na místní měřiče, jakou hodnotu vám hlasí OBD při jízdě? Jsem si hrál, před levou půlku chladiče jsem si dal kompletní kryt, před pravou půlkou mám olejový chladič, před který jsme dal kryt, takže mám víceméně z 85% zakrytý chladiče a teplota vody podle OBD se pohybuje nejčastěji kolem 88°C, zatím maximum co jsem tam dostal, tak byl trošku svižněji vyjetý kopec, tak 2km dlouhý a max bylo 96°C, ale z kopce dolů se tam objevilo jenom 83°C, ale to jsem jel za autama, tak jsem nemohl držet žádný tempo a ohříval jsem jenom brzdy.

A další věc, že občas mi tam skočí na různě dlouho chvilku (2 až 30 vteřin) teplota -41°C. Ručička na palubovce ukazuje pořad stejně, tam není žádný výkyv. Tam přemýšlím jestli to je jenom chyba v Torque Lite a nebo mi tam někde blbne čidlo teploty.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

Ty teploty jsou naprosto v pořádku, na zdravých autech to mám podobné.

Proč se tam objevuje -41 netuším, ale teploměr na palubovce je na OBD a elektronickém měření nezávislý a jeho čidlo je dokonce jinde než je čidlo ECU (ze kterého to jde na OBD).
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od HonzaCZ »

Přepočet teploty je hexa hodnota (decimálně 0-255) -40, čili pokud to ukazuje -41, tak buďto je tam nějaká chyba zaokrouhlení, nebo do toho výpočtu přijde hexadecimálně -1, což může značit chybu v komunikaci nebo něco podobnýho a proteče to až do "budíčku" v Torque.

Různý čidla pro budík a ECU záležej na modelu, možná i motorizaci. Třeba BL/BP má čidlo jenom jedno, připojený na ECU, v ECU se signál digitalizuje, z ECU jde po HS CAN do BIU, ta to přeloží na LS CAN a z tý to vysosaj budíky.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7813
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od mnov »

outback píše: úte led 11, 2022 10:03 pm ... jeho čidlo je dokonce jinde než je čidlo ECU (ze kterého to jde na OBD).
To si nemyslím. Čidlo se jmenuje "ENGINE COOLANT TEMPERATURE SENSOR AND THERMOMETER" a je tam jen jedno.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

Uf. To co jsem psal já se vztahuje na Outback BH. U BP a jiných zjevně ušetřili čidlo a snížili redundanci a odolnost vůči poruchám.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7813
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od mnov »

U BH vidím taky jen jedno čidlo. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

Nevím, čidla jsem nepočítal. Ale údaj na OBD a to co je na přístrojové desce jsou u BH9 naprosto zásadně odlišná čísla. Spoustu tisíc kilometrů s přívěsem jsem tlačil ty hodnoty očima dolů...a chovaly se úplně rozdílně. Přístrojovka s obrovskou setrvačností a někdy megazpožděním, OBD vypadalo velmi realisticky.

EDIT: takže buď jsou dvě čidla a každé jinde, nebo je ten algoritmus pro palubovku úplně blbej.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od zhor »

Ok, díky za info. Kdyby blbnulo čidlo, tak by to bylo asi v chybách, ale tam mám jenom P0031 a tu už jsem zkoušel přepojit na jinou lambdu a s tou jinou lambdou zmizela, takže jenom vyměním lambdu a bude to bez chyb.

Spíš mi přijde ta teplota 83°C docela nízká. Každopádně ten kryt funguje dobře, voda je při 0°C venku zahřátá o cca 90 vteřin rychleji, takže to účel plní. Ještě to budu muset hlídat, až to mu dám někde za uši na sněhu, ale na normalní ježdění je to v pořádku a nepřehřívá se to.

Na dehtu mám clonu taky, a tam je to taky poznat, že se to zahřívá rychleji, a loni jsem ji dal už na konci září před cestou do Finska, kde už po ránu bylo kolem nuly, a když jsem dojel zpátky, tak tu bylo 23°C a v autě mi jela klima, a při zastavení na dálnici kvuli nehodě nebylo slyšet ani saharu, ta sepnula až tak po dvou minutách od zastavení, a za chvíli zase vypnula. Takže ty chladiče budou dostatečně předimenzované.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od HonzaCZ »

Ty dvě nezávislý čidla měla třeba Sierra. Podle mě to bylo kvůli tomu, že informace pro řidiče byla někde z místa, kde se teplota tolik neměnila a informace pro ECU nějaká přesnější. To se už dávno řeší tím, že se ta informace pro řidiče prostě digitálně zkresluje, aby neplašil (říká se tomu kompenzace na střed). Přesně proto jsi u BH pozoroval to, co jsi pozoroval. :-D

Ohledně redundance, tak chápu, že by se to dalo manuálně použít k jistému ověření funkcionality, ale když už, tak by tam měly ty čidla bejt dvě vedle sebe a každý by mělo svoje vedení, jedno by vedlo do ECU, druhý třeba do BIU a pokud by to nesedělo, tak by to vyhodilo chybu a použila by se informace z třetího, který by bylo úplně jinde. Jako to bylo u americkýho raketoplánu s kompama. :-D (Tam všechno souběžně počítaly 4 kompy a pokud u jedinýho neseděl výsledek s ostatními, tak se použil výsledek z 5., kterej to počítal někde stranou. :-) )
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

zhor píše: úte led 11, 2022 10:50 pm Ok, díky za info. Kdyby blbnulo čidlo, tak by to bylo asi v chybách, ale tam mám jenom P0031 a tu už jsem zkoušel přepojit na jinou lambdu a s tou jinou lambdou zmizela, takže jenom vyměním lambdu a bude to bez chyb.

Spíš mi přijde ta teplota 83°C docela nízká. Každopádně ten kryt funguje dobře, voda je při 0°C venku zahřátá o cca 90 vteřin rychleji, takže to účel plní. Ještě to budu muset hlídat, až to mu dám někde za uši na sněhu, ale na normalní ježdění je to v pořádku a nepřehřívá se to.

Na dehtu mám clonu taky, a tam je to taky poznat, že se to zahřívá rychleji, a loni jsem ji dal už na konci září před cestou do Finska, kde už po ránu bylo kolem nuly, a když jsem dojel zpátky, tak tu bylo 23°C a v autě mi jela klima, a při zastavení na dálnici kvuli nehodě nebylo slyšet ani saharu, ta sepnula až tak po dvou minutách od zastavení, a za chvíli zase vypnula. Takže ty chladiče budou dostatečně předimenzované.
83 je normální.

Počkej až bude 38°C, připoj obytný přívěs o maximální povolené hmotnosti a vyraž do hor. Pak si to o tom předimenzování povíme.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

:-D Sierra :-D . Nejlepší byla Škoda 100, tam bylo na teploměru i bez OBD krásně vidět, jak otvírá a zavírá termostat...

To byl můj nejskvělejší zářez, když jsem Škodou 100 roztáhnul zmrzlou Sierru.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od HonzaCZ »

To byla nějaká divná Sierra. Mně 2.0i DOHC 88 kW nikdy nezmrzla a ani neměla žádnej jinej motorovej problém. :-D
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od outback »

O to nejde. Když je -15°C, záleží na tom, jak často jezdíš nebo dobíjíš a jak stará je baterka.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2706
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru

Příspěvek od zhor »

outback píše: úte led 11, 2022 10:54 pm 83 je normální.

Počkej až bude 38°C, připoj obytný přívěs o maximální povolené hmotnosti a vyraž do hor. Pak si to o tom předimenzování povíme.

No tohle mě nehrozí, jednak nemám tažný, a kdybych měl, tak je tam legálně jenom na 1250kg.

Ale jinak to už jsou celkem extrémní kombinace, na který se málokdo dostane, takže si dovedu představit, že tam to "předimenzování" dosáhne limitu.

Nicméně, zkoušel si ty chladiče utěsnit kolem dokola? Nevím jak to má outback, ale Impreza má mezi chladiči docela velkou mezeru (cca 2,5cm) a vzduch je sviňa a hledá si nejjednodušší cestu ven, když narazí na překážku (třeba na chladič). Koukal jsem, a třeba na Forestru SG jsou nahoře a zboku nalepené pěnové tesnění, aby vzduch byl nucený jít přes oba chladiče a neutíkal těma mezerama pryč.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Odpovědět

Zpět na „Motor“