Výměna termostatu, čištění chladičů - přehřívání motoru
Napsal: stř srp 31, 2016 10:37 pm
V létě ve velkých vedrech a při velkém zatížení (dálnice, od 140 km/h výš s kolama na střeše) se mě začal přehřívat motor. Také do dlouhých kopců, ale muselo být opravdu teplo kolem 30°C. Ručička teploměru se hnula ze své obvyklé polohy a začala stoupat vzhůru. Nikdy ovšem nedosáhla červeného pole, protože jsem vždy zvolnil. Podezření na těsnění pod hlavou jsem vyloučil, protože na hladinu kapaliny žádný vliv, žádné bublinky, šlem na zátce apod.
S OBD jsem zjistil, že od 80 do 100°C se ručička prakticky nehýbe. Protože bylo chladněji, nepodařilo se mě změřit, kolik stupňů znamená pohyb ručičky vzhůru. Přesně při 100°C se spouští první větrák, který během chvíle nemá problém ochladit kapalinu na 90°C, kde se dlouhodobě drží i na dálnici. Teplota varu podle údajů na víčku chladiče je snad kolem 130°C
Zakoupil jsem tedy přímo v Subaru:
- nový termostat 1100,-
- spodní hadice chladič-pumpa 550,-
- dvě nové origo spony 150,- asi
Nechtěl jsem u takto důležitých komponentů šetřit, jinak lze termostat pořídit od 250,- Mám svoje zkušenosti s některými díly z druhovýroby...
Do výměny jsem se pustil sám, není to nic těžkého. Vymontoval jsem taky chladič a stlačeným vzduchem ho profoukl.
Stručný postup:
1. vypustil jsem chladící kapalinu do čisté nádoby, použil jsem ji znovu. Byla uplně čistá.
2. mezitím jsem vyzkoušel funkčnost nového termostatu - otevíral na cca 10mm při varu vody. Otevírací teplota by měla být 82°C +/- 2°C, otevření 9mm.
3. sundal jsem hadici a se zrezlýma sponama hodil do koše.
4. odmontoval víko termostatu a precizně očistil přírubu na hadici. Bylo zde plno zoxidované kapaliny.
5. vyndal jsem starý termostat. Ve vařící vodě otevíral na polovinu nového, těsněnící gumy taky byly už dost ohrnuté.
6. vymontoval jsem chladič - tři šrouby nahoře (2 konzole silentbloků a držák vzpěry kapoty), dva konektory na větráky. Pak se chladič vytáhne nahoru.
7. vyčistil jsem chladič stl. vzduchem. Chce to velmi opatrně, jinak se lamely ohýbají. Chladič klimatizace to samé.
8. namontoval jsem chladič zpět, nezapomenout na konektory větráků
9. vyčistil domek termostatu a vložil nový termostat ("bublátor" musí být nahoře, ale ono to ani jinak nejde) a namontoval víko
10. připojil jsem novou hadici (chce to mýdlo), nové spony
11. nalití kapaliny
12. půl hodiny odvzdušňování
Problém vyřešen. Za 1900,- za origo díly mám 100%-ní spodek chladicí soustavy s termostatem a jakž takž čistým chladičem.
S OBD jsem zjistil, že od 80 do 100°C se ručička prakticky nehýbe. Protože bylo chladněji, nepodařilo se mě změřit, kolik stupňů znamená pohyb ručičky vzhůru. Přesně při 100°C se spouští první větrák, který během chvíle nemá problém ochladit kapalinu na 90°C, kde se dlouhodobě drží i na dálnici. Teplota varu podle údajů na víčku chladiče je snad kolem 130°C
Zakoupil jsem tedy přímo v Subaru:
- nový termostat 1100,-
- spodní hadice chladič-pumpa 550,-
- dvě nové origo spony 150,- asi
Nechtěl jsem u takto důležitých komponentů šetřit, jinak lze termostat pořídit od 250,- Mám svoje zkušenosti s některými díly z druhovýroby...
Do výměny jsem se pustil sám, není to nic těžkého. Vymontoval jsem taky chladič a stlačeným vzduchem ho profoukl.
Stručný postup:
1. vypustil jsem chladící kapalinu do čisté nádoby, použil jsem ji znovu. Byla uplně čistá.
2. mezitím jsem vyzkoušel funkčnost nového termostatu - otevíral na cca 10mm při varu vody. Otevírací teplota by měla být 82°C +/- 2°C, otevření 9mm.
3. sundal jsem hadici a se zrezlýma sponama hodil do koše.
4. odmontoval víko termostatu a precizně očistil přírubu na hadici. Bylo zde plno zoxidované kapaliny.
5. vyndal jsem starý termostat. Ve vařící vodě otevíral na polovinu nového, těsněnící gumy taky byly už dost ohrnuté.
6. vymontoval jsem chladič - tři šrouby nahoře (2 konzole silentbloků a držák vzpěry kapoty), dva konektory na větráky. Pak se chladič vytáhne nahoru.
7. vyčistil jsem chladič stl. vzduchem. Chce to velmi opatrně, jinak se lamely ohýbají. Chladič klimatizace to samé.
8. namontoval jsem chladič zpět, nezapomenout na konektory větráků
9. vyčistil domek termostatu a vložil nový termostat ("bublátor" musí být nahoře, ale ono to ani jinak nejde) a namontoval víko
10. připojil jsem novou hadici (chce to mýdlo), nové spony
11. nalití kapaliny
12. půl hodiny odvzdušňování
Problém vyřešen. Za 1900,- za origo díly mám 100%-ní spodek chladicí soustavy s termostatem a jakž takž čistým chladičem.