HonzaCz tady si dovolím do toho trochu vstoupit, 0W30 apod. je pouze viskozitní index a ten nemá přímo vliv na teplotní odolnost oleje, do toho má spíš co mluvit samotné chemické složení (syntetika/polosyntetiky, aditiva atd.)... viskozita oleje ti určuje schopnost oddělit povrchy od sebe, zjednodušeně pro určitou vzájemnou rychlost pohybu dílů potřebuješ určitou viskozitu oleje, aby ty povrchy oddělil a viskozita se mění s teplotou a to je to co ti ukazuje viskozitní index viz třeba graf tady
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-7 ... b9f50.webp
Když se podíváme na ten graf, tak řekněme, že pro oddělení pohybu dílů (čím niže je vzájemná rychlost pohybu, tím vyšší je potřebná viskozita a naopak) za teploty 90°C potřebujete viskozitu minimálně 20cSt, z toho grafu vyplývá, že jediný olej, co by to zvládl je 20W-50, v té teplotě ale mohou trvale fungovat všechny ty oleje bez vlivu na jejich životnost (samozřejmě tam vliv je, ale je dán chemickým složením a oxidací oleje), ale nebudou mít požadovanou viskozitu pro oddělení povrchů. Olej může fungovat dokud nezačne hoře, to co je většinou napečený v motoru není jen olej, ale hlavně zbytky aditiv, paliva apod.
Jen poznámka jedním z nejlepších maziv pro zbraně je olej do šicích strojů, protože je to pouze olej bez aditiv, takže shoří beze zbytku a neprasí hlaveň ani jiné díly.
Spodní hranice viskozitního indexu je hlavně o čerpání oleje za nízkých teplot do míst, kde je potřeba (ona sama ta hodnota se dle normy nazývá ztráta čerpatelnosti). Čím vyšší viskozita, tím větší odpor, tím delší doba čerpání, to znamená delší doba než se olej dostane do všech míst a začne správně mazat. Myslím, že se tu zmiňovali tribotechnické listy, někde tam byl starší článek, kde zkoušely různou viskozitu tuším na nákladních nebo autobusových motorech a měřili čas kdy se začala mazat všechna místa a ty rozdíly byly v řádech jednotek až desítek sekund (proto se autobusové motory předehřívají btw).
Teplota oleje měřená čidlem je globální teplota oleje, ale pro chod motoru jsou důležitější lokální teploty tzn. v mazaných místech a na stěně válce ve 180km/hod asi není 90°C :D v těhle místech se dělají všechny částice co končí jako usazeniny a ne na dně olejové vany nebo víku ventilů (tam se jen přilepí protože se tam ochladí...)
K těm hydroštělům se přiznám, že nevím jak Subaru, ale taky nevím o žádném současném VW nebo Mazda motoru, co by by měl manuální nastavování ventilové vůle (neříkám, že tam není, jen nevím, že by se to dělalo v rámci údržby) a třeba mazdy jsou extrémně citlivé na změny oleje.
Taky nemluvě o tom, že dneska se 0W a 5W specifikace používá skoro všude, protože motor má pak nižší odpory, hlavně při startu, což je přívětivé pokud to má nainstalovanou tu startovací zhovadilost, co už dneska vypíná i studený motor a přímostřiky nepotřebují oleje do tak vysokých teplot, protože vstřikované palivo poměrně dobře ochlazuje stěny válce (a taky ředí olej :D), takže se olej tolik neohřívá (nemluvě o celkové vyšší účinnosti).