Motorový olej - nikdy nekončící téma

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19114
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od hamoun »

HonzaCZ píše:To by si měl každej nastudovat a znát to z hlavy, ne to někam umisťovat

EDIT: Ale teda dík za pochvalu, i když jsem se to vůbec nesnažil psát nějak pěkně.
ono to je prave vsechno logicke a nevim, proc se tohle jeste porad a vsude resi ...
je fajn to videt sepsane VSECHNO systematicky u sebe ...

rad bych napsal, ze je dobre, ze ses vratil z dovolene .. ale vim (videl jsem na prispevcich), ze bys to byl schopen psat i odjinud .. takze sis za me mohl jeste klidne uzivat ... :)
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
samvaculik
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 868
Registrován: úte pro 29, 2020 11:19 am
Jméno a příjmení: Samuel Vaculík
Bydliště: Liptál
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od samvaculik »

Honzo, dobrá práce, nemluvil jsi někdy o nějakém rozhodovacím diagramu ohledně olejů? Ten by se docela hodil Obrázek

Ještě drobný dotaz k MO. Berete jej někdo? A pokud ano, tak nějaký základ v podobě Trident, nebo třeba Performance? Ptám se, jestli to má smysl :)

Díky.


Sent from my iPhone using Tapatalk
▶︎ Subaru Outback BP 2.5i 127kw MT 2008, vlákno zde
▶︎ Suzuki Swift SPORT 1.6 92kw 2007
▶︎ Ex Mazda 323f BJ 1.5 65kw 2000
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

Vrták píše:Myslím, že starší subaru na tohle tak náchylné není, protože má ještě "manuální" nastavení ventilové vůle
Teda nevím, jak je to u FB a dalších moderních subaru motorů, ale hydroštely měly naopak starý motory. Někde v 80. a 90. letech. EJ a EZ mají v případě SOHC vahadlo se šroubkem a v případě DOHC hrnek s podložkou. Možná tam budou nějaký výjimky, ale myslím, že tak minimálně 1995-2015 to tak platilo. Nevím teda přesně, ale podle mě mají podložky i ty nejnovější motory, ale moc se mi to nechce teď hledat. :-)

Takže já bych řekl, že naopak "novější" subaru na to náchylný nejsou. :-D
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10652
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od podvlada »

Honzo, díky za opravu. Když si čtu to tvoje, tak si říkám, že to je jasný, že to tak je a že to vim, tak jsem si jen špatně převedl myšlenky na text... :-D

Same, MO tu bere spousta lidí, ale asi ty "nano" oleje, EE, atd. Trident je pokud se nepletu polosyntetika a to je mi nějak proti srsti, protože obvykle člověk ani neví, z čeho to uvařili.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

hamoun píše:okok ... ty treba beres "drtit 180" ... ja vim, ze budu za kokota,ale to neni drceni .. nebo .. je to podle konretniho auta.
A tak jasně... U BLE to taky není drcení... 180 jede poměrně dost ochotně, možná ochotněji, než 140, protože je motor na pětku blíž maximálnímu krouťáku. :-) Není problém ani přes 200 a drcení by se dalo říct, že začíná někde kolem 230 GPS, kdy už na tom člověk už musí docela stát. :-DDD Ale šlo mi o to, že prostě jedeš těch 180+ celejch těch 100 km, ne jenom někde kousek, aby ses svezl.
hamoun píše:chapu, ze ma kazdy motor jinou konstrukci a funguje jinak .. ale ani pri 180, pokud je auto schopno jet 210, nedochazi k vyraznejsimu zahrati oleje na nejake silene hodnoty ...
ALE treba to maji outbacky jinak a hreji se vice .. to samozrejme muze byt. zajimalo by me prave, jake teploty maji pri beznem a sviznem (rychlem, ne rychlejsim) provozu ...
Ti to někdy změřím, kolik to má, když se jede nějakou dobu rychleji. Ale samozřejmě jak jsem psal, teplota se odvíjí od tepla, který tam vzniká a to se odvíjí od efektivity spalovacího procesu a spotřeby. Takže u zejména starších subaru je ta spotřeba dost vysoká a efektivita u atmobenzínu není taky kdo ví jaká... tak kolem 30 % obecně, jestli se dobře pamatuju. Takže ano - starší subaru se klidně může víc hřát než novější turboslepice a tím pádem bejt náročnější na olej :-)
hamoun píše:nebavim se o spotrebe oleje ... bavim se o teplotach.
(ja za tech 230tkm nedolil pri svem zpusobu jezdeni s 5W30 ani deci - vymeny po 30tkm)
treba jsem nedolival prave proto, ze ty teploty byly normlani .. nevim ... zajima me, co napise s teplotama pri provozu nekdo jiny ...
Tak ale ty teploty s tou spotřebou oleje do značný míry souvisej.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

spm píše:Já bych to vyřešil jednoduše

https://i.imgflip.com/5h9p22.jpg
Tak pokud vím, tak takhle už jsi to jednou řešil :-DDD :-DDD :-DDD
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
samvaculik
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 868
Registrován: úte pro 29, 2020 11:19 am
Jméno a příjmení: Samuel Vaculík
Bydliště: Liptál
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od samvaculik »

podvlada píše:Honzo, díky za opravu. Když si čtu to tvoje, tak si říkám, že to je jasný, že to tak je a že to vim, tak jsem si jen špatně převedl myšlenky na text...

Same, MO tu bere spousta lidí, ale asi ty "nano" oleje, EE, atd. Trident je pokud se nepletu polosyntetika a to je mi nějak proti srsti, protože obvykle člověk ani neví, z čeho to uvařili.
Tak ono Performance EE taky není plná syntetika podle popisu produktu, ale asi to bude kvalitnější, než Trident. Chci tomu autu dopřát kvalitní věci, ale zase nechci vyhazovat prachy Obrázek Řídím se poučkou, že tam prvně nějaký olej se správnou viskozitou musí být, potom aby se v pravidelných intervalech měnil a až třetí v pořadí mám kvalitu oleje. Obrázek

Pan Vejvoda mi taky doporučil ten EE, tak uvidím, no. Mimochodem, stále platí ta sleva 10% pro klubáky? V mailu mi na tento konkrétní dotaz neodpověděl Obrázek


Sent from my iPhone using Tapatalk
▶︎ Subaru Outback BP 2.5i 127kw MT 2008, vlákno zde
▶︎ Suzuki Swift SPORT 1.6 92kw 2007
▶︎ Ex Mazda 323f BJ 1.5 65kw 2000
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

hamoun píše:ono to je prave vsechno logicke a nevim, proc se tohle jeste porad a vsude resi ...
je fajn to videt sepsane VSECHNO systematicky u sebe ...
No, ona to není raketová věda a ve výsledku to stejně nejvíc záleží na tom, aby tam nějakej olej byl. Všechno ostatní už jsou poměrně drobný nuance. :-)
hamoun píše:rad bych napsal, ze je dobre, ze ses vratil z dovolene .. ale vim (videl jsem na prispevcich), ze bys to byl schopen psat i odjinud .. takze sis za me mohl jeste klidne uzivat ...
Jako já už uvažoval, že bych odtamtud mohl i pracovat. Taková dovolená na 2-3 měsíce by mě asi bavila. :-D Akorát bych musel sehnat nějaký slušný internety - v místě to dost zlobilo, ale ne jenom to v ubytování, ale obecně, i když jsem přepnul na vlastní data. Prostě asi přetíženej mobilní vysílač.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19114
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od hamoun »

HonzaCZ píše:Tak ale ty teploty s tou spotřebou oleje do značný míry souvisej.
proto me zajimaji dlouhodobe odsledovane teploty z provozu Subaru ....
protoze se obecne porad rika, ze na dalnici to bere olej .. mi lego taky na dalnici bralo olej ... ale teplotu jsem neznal ...

je to proto, ze je ta provozni teplota proste o tolik vyssi??
jde to bezne moc nad 110? nebo nad 120?
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

samvaculik píše:Honzo, dobrá práce, nemluvil jsi někdy o nějakém rozhodovacím diagramu ohledně olejů? Ten by se docela hodil
Dík :-) Asi by se to dalo vymyslet, ale podle mě to je vždycky tolik individuální a záleží i na tom, do jakýho je to auta/motoru, že se to nedá jednoduše zaznamenat do nějakýho diagramu. Ale jestli máš nápad, jak to udělat, tak se klidně poděl. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2718
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od zhor »

samvaculik píše: Mimochodem, stále platí ta sleva 10% pro klubáky? V mailu mi na tento konkrétní dotaz neodpověděl

Založ si u nich účet, pak se tam požádej o slevu, a jak ti ji přidělí, tak uvidíš ceny se slevou, a můžeš objednávat se slevou.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

samvaculik píše:Ještě drobný dotaz k MO. Berete jej někdo? A pokud ano, tak nějaký základ v podobě Trident, nebo třeba Performance? Ptám se, jestli to má smysl
Já bral dřív MO 5W50 do BH9, když jsem koupil BLE, tak jsem zkoušel Nano 5W40, ale jak jsem psal, tak nestačil a chtěl jsem použít 5W50, kterej v tý době jako Nano ještě nedělali - začali až teď poměrně dost nedávno. Takže jsem na doporučení Alse přešel na Mobil 1 a zůstávám u něj.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21959
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

podvlada píše:Honzo, díky za opravu. Když si čtu to tvoje, tak si říkám, že to je jasný, že to tak je a že to vim, tak jsem si jen špatně převedl myšlenky na text...
Se stane :-) Ono občas vyjádřit myšlenky dá dost práce. Ale je to dobrej signál, že tomu člověk třeba ne úplně dokonale rozumí a tak si je vhodný to trochu dostudovat nebo zopáknout. To nemyslím jako na tebe, ale z vlastní zkušenosti. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22726
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od spm »

HonzaCZ píše:Tak pokud vím, tak takhle už jsi to jednou řešil
No a taky to doteď jezdí... narozdíl od toho rozmazlenýho parchanta, kterýho poctivě servisuju, poctivě pomalu zahřívám, dochlazuju, podle mě s nim jezdím i daleko větší klobouk než s tímhle otloukánkem a on na mě takhle :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Vrták
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv dub 23, 2020 8:56 pm

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Vrták »

HonzaCz tady si dovolím do toho trochu vstoupit, 0W30 apod. je pouze viskozitní index a ten nemá přímo vliv na teplotní odolnost oleje, do toho má spíš co mluvit samotné chemické složení (syntetika/polosyntetiky, aditiva atd.)... viskozita oleje ti určuje schopnost oddělit povrchy od sebe, zjednodušeně pro určitou vzájemnou rychlost pohybu dílů potřebuješ určitou viskozitu oleje, aby ty povrchy oddělil a viskozita se mění s teplotou a to je to co ti ukazuje viskozitní index viz třeba graf tady https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-7 ... b9f50.webp

Když se podíváme na ten graf, tak řekněme, že pro oddělení pohybu dílů (čím niže je vzájemná rychlost pohybu, tím vyšší je potřebná viskozita a naopak) za teploty 90°C potřebujete viskozitu minimálně 20cSt, z toho grafu vyplývá, že jediný olej, co by to zvládl je 20W-50, v té teplotě ale mohou trvale fungovat všechny ty oleje bez vlivu na jejich životnost (samozřejmě tam vliv je, ale je dán chemickým složením a oxidací oleje), ale nebudou mít požadovanou viskozitu pro oddělení povrchů. Olej může fungovat dokud nezačne hoře, to co je většinou napečený v motoru není jen olej, ale hlavně zbytky aditiv, paliva apod.
Jen poznámka jedním z nejlepších maziv pro zbraně je olej do šicích strojů, protože je to pouze olej bez aditiv, takže shoří beze zbytku a neprasí hlaveň ani jiné díly.

Spodní hranice viskozitního indexu je hlavně o čerpání oleje za nízkých teplot do míst, kde je potřeba (ona sama ta hodnota se dle normy nazývá ztráta čerpatelnosti). Čím vyšší viskozita, tím větší odpor, tím delší doba čerpání, to znamená delší doba než se olej dostane do všech míst a začne správně mazat. Myslím, že se tu zmiňovali tribotechnické listy, někde tam byl starší článek, kde zkoušely různou viskozitu tuším na nákladních nebo autobusových motorech a měřili čas kdy se začala mazat všechna místa a ty rozdíly byly v řádech jednotek až desítek sekund (proto se autobusové motory předehřívají btw).

Teplota oleje měřená čidlem je globální teplota oleje, ale pro chod motoru jsou důležitější lokální teploty tzn. v mazaných místech a na stěně válce ve 180km/hod asi není 90°C :D v těhle místech se dělají všechny částice co končí jako usazeniny a ne na dně olejové vany nebo víku ventilů (tam se jen přilepí protože se tam ochladí...)

K těm hydroštělům se přiznám, že nevím jak Subaru, ale taky nevím o žádném současném VW nebo Mazda motoru, co by by měl manuální nastavování ventilové vůle (neříkám, že tam není, jen nevím, že by se to dělalo v rámci údržby) a třeba mazdy jsou extrémně citlivé na změny oleje.

Taky nemluvě o tom, že dneska se 0W a 5W specifikace používá skoro všude, protože motor má pak nižší odpory, hlavně při startu, což je přívětivé pokud to má nainstalovanou tu startovací zhovadilost, co už dneska vypíná i studený motor a přímostřiky nepotřebují oleje do tak vysokých teplot, protože vstřikované palivo poměrně dobře ochlazuje stěny válce (a taky ředí olej :D), takže se olej tolik neohřívá (nemluvě o celkové vyšší účinnosti).
Forester SG 2006 2.0X
Odpovědět

Zpět na „Motor“