Motorový olej - nikdy nekončící téma

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14861
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Tapan »

Ale jo, já jen, že si to tu pak někdo přečte a bude si myslet, že se to se Subaru musí :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
StandaB
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3662
Registrován: pát led 03, 2020 2:20 pm
Jméno a příjmení: Stanislav Becvar
Bydliště: Nürnberg

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od StandaB »

Co ja jsem k oleji vypozoroval a castecne vycet u meho SF , (21let, neco pres 200tis.km). Menim po ca: 7-9tis. Kdyz trdlam okolo baraku a zadne dlouhe streky, nemusim dolevat temer nic. Minuly tyden byl rychly presun Norinberg - Stuttgart a zpet, a musel jsem ca: 0,5l doplnit. A ted vyctena teorie: Pri studenem startu, a kratkych strekach se srazi voda v motoru a prosakuje i benzin. Tim olej jakoby pribyva a vyrovnava se mnozstvi co motor spotreboval a merka ukazuje porad horni rysku. Pak ale jedes delsi cestu, (u me pul roku od vymeny) a voda a benzin se vypari,a najednou hladina oleje rapidne klesne. Motorari,...je na tom neco pravdy? :-)
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od dethroned »

Ano, může být. Fakt ale je, že benzín se z oleje vypařuje poměrně rychle pokud se zahřeje, takže by to trdlání okolo baráku muselo být opravdu krátké a studené.

Další faktor podle mě budou otáčky motoru. Ve vyšších otáčkách na dálnici si to prostě vezme víc oleje. Jde o kondici stěracích kroužků a odtokových kanálků v drážce na pístní kroužek. Záleží, jak měnil olej předchozí majitel (pokud byl) a zřejmě do toho hraje i snaha subaru snížit spotřebu, věřím že s designem pístních kroužků si hodně hráli...
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10652
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od podvlada »

Já teda nevim, ale ředění oleje benzínem by mohlo nastávat u přímovstřiků, ale u nepřímých vstřiků jako máme u většiny starších Subaru snad ne... nicméně, s tou sráženou vodou... mi to přijde taky nepravděpodobný - teplota chladiva bejvá ustálená kolem 90 °C a to bys musel jezdit fakt kraťoučký trasy aby se to nestihlo ohřát, i když oleji to trvá trochu déle. Tak jako tak bych ale čekal, že jakákoliv kondenzace v prostoru pod klikou by měla bejt úspěšně odpařená po chvilce ohřátí motoru, a pokud správně funguje PCV ventil (odvětrání klikový skříně), tak i úspěšně odventilovaná z tohohle prostoru ven.

Co mam zkušenosti se svym Outbackem, tak pravidelně sežere něco při provozu na dálnici, delší přesuny a zvýšená námaha. Při tom poskakování po městě víceméně nic. Ale i při delších trasách, ale v klidnym tempu to skoro nežere. Vypadá to přesně jak popisuješ - že dlouho nic nic nic a najednou půllitr v hajzlu :-D Přisuzuju to ale tomu zvýšenýmu zatížení, kdy se to prostě na určitých místech může chvilkově přehřívat, strhávat film, přesahovat teplotní odolnost toho konkrétního xW30/xW40 oleje. Příště chci zkusit 5W50, jestli i tohle zmizí, jinak si na spotřebu oleje nemůžu stěžovat, naštěstí :-)

Ostatně, ohledně toho PCV ventilu, viděl jsem teď video od Mr. Subaru na YT. Mluvil tam o tom, že tenhle ventil, když se třeba ucpe karbonem nebo jinym sajrajtem z oleje, přestane správně ventilovat skříň a projevuje se to právě třeba spotřebou oleje, nebo tím, že se ten olej "tlačí" přes různý gufera a těsnění. Přitom zkontrolovat ho neni vůbec problém a případná výměna je za "pár" korun. Chystam se při příští "otevřený kapotě" :-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
Pavlas
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 197
Registrován: úte úno 23, 2021 8:28 am
Jméno a příjmení: Martin
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Pavlas »

podvlada: Je to jak píšeš, asi si to víc cucne při těch dálničních přesunech. Zkusim zůstat u 5w40 a hlídat :-)
A ještě se zeptám na jednu věc, i když to patří trochu jinam - v převodovce má být specifikace GL 4/5, že ano?
● Subaru Outback 2.5 121kW MT MY07 Obrázek
● Škoda 120L (1987) (jako veterán)
◌ ex - Subaru Impreza 2.0R 118kW MT MY06
→ YouTube kanál ←
Uživatelský avatar
StandaB
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3662
Registrován: pát led 03, 2020 2:20 pm
Jméno a příjmení: Stanislav Becvar
Bydliště: Nürnberg

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od StandaB »

To si myslim taky, ze naskakat 2hod. okolo baraku behem nekolika dni je neco jineho nez 2hod. to palit po dalnici. :-D Tou kratkou strekou myslim 3-5km nakoupit nebo tak. Na druhe strane, kdyz olej dolijes, tak ho tim take trochu obnovis. :-DDD
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11892
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Traveller »

Olej v motoru bych nechal 5w40, který máš. Pokud to např. trvale nebaští olej po litrech, tak je zbytečné přemýšlet o jiném.
Ta dálnice tomu prostě dává zabrat, ať už je důvod jakýkoliv. Já jsem s SJ forejsem nalítal pomalu 200kkm a teď se stíhačkou mi moc nechybí do 100kkm a u obou těchto aut to samé - dlouhá štreka po dálnici (Švajc, Itálie) znamená znatelný úbytek.
Určitě pravidelně v přiměřených intervalech kontrolovat, ale netřeba se kvůli tomu zbytečně stresovat. Jak je vidět, tak zkušenosti jsou tu u spousty kolegů podobné nebo stejné.
Tak ať ti to sviští. [DRIVE]
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Uživatelský avatar
StandaB
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3662
Registrován: pát led 03, 2020 2:20 pm
Jméno a příjmení: Stanislav Becvar
Bydliště: Nürnberg

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od StandaB »

Spravne ma byt GL5, ale 4/5 bude asi stejne. :-)
Uživatelský avatar
Pavlas
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 197
Registrován: úte úno 23, 2021 8:28 am
Jméno a příjmení: Martin
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Pavlas »

Nechci tady rozvíjet debatu převodovýho oleje, ale když jsem to řešil a měnil u Imprezy, tak si pamatuju, že z techniky věci má být GL 4/5, i když výrobce uvádí GL5.
● Subaru Outback 2.5 121kW MT MY07 Obrázek
● Škoda 120L (1987) (jako veterán)
◌ ex - Subaru Impreza 2.0R 118kW MT MY06
→ YouTube kanál ←
Uživatelský avatar
StandaB
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3662
Registrován: pát led 03, 2020 2:20 pm
Jméno a příjmení: Stanislav Becvar
Bydliště: Nürnberg

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od StandaB »

Taky uz jsem to slysel. (*_^) |,,,,
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24338
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od sima »

Používám GL 4/5. Jo už tu o tom byla "překvapivě " taky řeč :-)
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21962
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

Motorový olej je fakt nekonečný téma. Co tam zkusit dát 5w50 a vyzkoušet, jestli se něco změní nebo ne? Co je problém? Změna? Cena? Mně to prostě 5w40 na dálnici třeba při 150+ žralo a 5w50 můžu jet 200 a ubyde neznatelně. Takže záleží, jestli někdo chce jezdit (dlouhodobě) rychle nebo ne.

S tím GL4/5 moc nechápu, o co jde. To už tady bylo nedávno. GL4/5 není žádná norma, ale označení oleje, který splňuje obě ty normy, tedy API GL-4 a API GL-5.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od mnov »

Jde tam o to, že oleje co splňují jen API GL-5 nejsou vhodné pro synchronizované převodovky.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
Pavlas
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 197
Registrován: úte úno 23, 2021 8:28 am
Jméno a příjmení: Martin
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Pavlas »

Odpovědí se mi dostalo nespočet. Něco vyberu a můj dotaz na olej můžeme v klidu uzavřít. A díky za rady a tipy :-)
● Subaru Outback 2.5 121kW MT MY07 Obrázek
● Škoda 120L (1987) (jako veterán)
◌ ex - Subaru Impreza 2.0R 118kW MT MY06
→ YouTube kanál ←
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21962
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od HonzaCZ »

mnov píše: sob led 08, 2022 8:32 pm Jde tam o to, že oleje co splňují jen API GL-5 nejsou vhodné pro synchronizované převodovky.
Ale zřejmě kvůli přednímu diffu a jeho hypoidnímu převodu je tam nutný GL-5? Proč jinak výrobce bez náhrady doporučuje GL-5?
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Motor“