Zdravím páni...
v lete som kúpil Forestera (2 gen. 2008, 116kw) a ako som zistil, tiež trpí
"chorobou strieborných aut"....
Po prečítaní tohto a neskôr mnohých iných fór a zdrojov som dospel k celkom zaujímavým a možno aj pre ostatných užitočným záverom. Napriek tomu, že som Subarista ešte len krátko rád sa s nimi podelím....
a možno ma odborníci opravia.
1. definícia choroby: strata výkonu pri 2000-3500 ot, spôsobená neprimerane malým predstihom, po resete (odpojenie baterky na pol hodinu) je na čas pokoj. Problém postihuje autá nad 100tkm (zväčša okolo 200tkm).
2. diagnostika: či sa jedná o tú to chorobu zistíme pomocou OBD2 skenera na báze elm327 (stojí 7€ alebo 4€ v Číne) ktorý by mal byť v každej garáži hneď vedľa krížového šrobováka
... Pri daných otáčkach pod plynom sa pozrieme na predstih a keď klesá k nule (pod 5°) tak je to ono.
3. príčiny: Problém spočíva v ochrane pred detonačným spaľovaním. Senzor klepania posiela do riadiacej jednotky zvuky, ktoré počúva v motore. Nepodarilo sa mi zistiť, ako riadiaca jednotka odlišuje detonačné spaľovanie od ostatných zvukov z motora, ale tipujem, že len podľa úrovne hluku. Starší motor pritom môže vydávať rôzne hluky, ktoré sú nad týmto limitom, a toto zblbne riadiacu jednotku a čo je najhoršie, ona si to zapamätá...
Možné riešiteľné zdroje hluku: rozvody- napínacia kladka(vraj môže cvakať), preskočené časovanie rozvodov, "cvakanie" AVCS, pridreté ventily AVCS, problémy s ukostrením môžu ovplyvniť funkciu AVSC, tepelné štíty výfuku (môžu drnčať), tak isto katalyzátor môže drnčať, silentbloky motora, dvojhmoťák, kamieky v pomocnom ráme, čokoľvek čo sa trasie a opiera o motor... Samotný knock senzor- malá prasklina môže znamenať vnútornú koróziu a hyperaktivitu senzora....
Neriešiteľné zdroje hluku: ojničné ložiská, krúžky, ventily... vlastne skoro čokoľvek čo sa v motore hýbe, nabehalo 200tkm a už nie je také tiché ako bolo za novoti. Osobne tipujem ojničné ložiská, ale nemyslím, že by im fakt niečo malo byť, len medzi 2000 a 3500ot pod záťažou sú počuť viac ako je limit detekcie klepania.
Ak nepomohlo eliminovať riešiteľné zdroje hluku, ostávajú dve možnosti. Zrušiť senzor klepania, alebo naučiť riadiacu jednotku čo detonačné spaľovanie je, a čo nie je. Viem, že výrobca to nastavil dosť konzervatívne, takže určité rezervy tam sú...
Odpojenie senzora: Čítal som, že senzor primontovali na hadicu, raz to pomohlo, raz nie... Ja som ho odpojil a samozrejme aby mi riadiaca jednotka nevyhlásila chybu, nahradil som ho odporom 560kohm. Auto chodí ako raketa, urýchľuje radostne, žiadne šklbanie, žiadna strata výkonu. Som si vedomí toho, že teraz nemám žiadnu kontrolu detonačného spaľovania, takže musím motor počúvať.
Ale aké vážne je nebezpečenstvo poškodenia motora v skutočnom svete? Malo by sa to týkať motorov s vysokým kompresným pomerom (1:10-14) ja mám 1:11 a 200tkm. Vzniká pri preťažení, prehriatí v malých otáčkach- to si viem ustrážiť. Má na to vplyv oktánové číslo- no tankujem OMV 100.
Myslím, že ten knock senzor je tam viac- menej kvôli krajinám, kde sa predáva benzín s malým oktánovým číslom a u nás by to také vážne nemuselo byť.
PROSÍM,AK SA MÝLIM, OPRAVTE MA.
V blízkej budúcnosti mám v úmysle analyzovať signál z knock senzoru. Detonačné spaľovanie by malo mať špecifickú frekvenciu (1800 / (priemer piestu x3,14) to je asi 6,2kHz). Nájsť konkrétny signál v tejto oblasti alebo v oblasti druhej harmonickej a ideálne riadiacej jednotke zadefinovať iba tento frekvenčný interval na detekciu klapania.
Otázka na odborníkov:
je možné v riadiacej jednotke definovať frekvenčný interval na detekciu klepania motora?
Ak to možné nebude, plán "b" je taký, že medzi snímač a riadiacu jednotku vrazím frekvenčnú priepust- niečo ako ekvalizér na starej HIFI veži ktorý pustí len tie frekvencie, ktoré chcem. Momentálne som uviazol na tom, že motor neviem prichytiť pri detonačnom spaľovaní, asi to bude tým že je zima asi aj tým 100 oktánovým benzínom...