Stránka 1 z 8

Problém u manuální převodovky

Napsal: sob led 30, 2010 1:08 pm
od OndraH
Při výměně oleje u kamaráda na heveru si ten kamarád všimnul vůle na levé výstupní hřídeli z převodovky. Pohybovala se celá hřídel takže v kloubu poloosy to nebylo. Na přiloženém obrázku je to pozice č 14.
Teď přichází otázka. Jestliže jsem ten rozpad pochopil správně tak ona hřídel je zasunuta do diferenciálu, tudíž vůle pravděpodobně vzniká právě v pouzdru pro tu hřídel.
Co to tedy znamená? Výměnu diferenciálu, nebo by stačilo vyměnit jenom tu hřídel(eventuelně ložisko)? Ale to se dá zjistit pravděpodobně až poté, co se převodovka rozebere.
Nesetkal se někdo z vás s něčím podobným?
Diff.jpg

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: pát bře 19, 2010 7:43 pm
od OndraH
Takže si odpovím sám :811:
Při další návštěvě heveru jsme s tátou vyrazili pružný kolíček zajišťující poloosu na výstupní hřídeli a poloosu stáhli dolů. Poté jsme zjistili že díra na kolíček v hřídeli má průměr bezmála sedm milimetrů (6.8mm přesně) přičemž kolíček má šest mm. Takže tam lítá jak špína v kanále a to z největší části způsobuje problém o kterém píšu v předcházejícím příspěvku. Výstupní hřídel má sice také vůli, ale nepatrnou.
Postup bude následující - sehnat kolíček sedm mm v průměru, polosu a hřídel převrtat, zajistit novým kolíčkem a pak se uvidí. Jenom doufám že nebude příliš "načatý" tisícihran na hřídeli a v poloose :fuckoff:

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: sob bře 20, 2010 4:11 pm
od Painkiller
Já mám taky trochu problém se svou převodovkou (Legacy 2,0 l, r. 2000, manuál) - pokud auto stojí trochu delší dobu (stačí přes noc), jde řadit opravdu dost těžko, především jednička a dvojka. Když už s tím chvíli jedu, spraví se to do přijatelné úrovně (standard starších Subaru, v rodině máme už několikátý). Co by to mohlo být? Olej v převodovce samozřejmě kontroluju 8)

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: sob bře 20, 2010 6:11 pm
od Harry
Painkiller píše:Já mám taky trochu problém se svou převodovkou (Legacy 2,0 l, r. 2000, manuál) - pokud auto stojí trochu delší dobu (stačí přes noc), jde řadit opravdu dost těžko, především jednička a dvojka. Když už s tím chvíli jedu, spraví se to do přijatelné úrovně (standard starších Subaru, v rodině máme už několikátý). Co by to mohlo být? Olej v převodovce samozřejmě kontroluju 8)
Podle mne je to kvalitou oleje. Olej nově předepsaný, (původně byl předepsán SHELL SPIRAX ASX 75W-90, který ale, Bohu žel, nepodporuje správně funkci synchronních brzd - Tvůj případ, :wink: ) tedy SHELL GEAR OIL SL 80W-90, mají pouze některé servisy, je firmou Shell expedován v nejméně 20 l balení. :666:

Takže, jednoduché a zároveň bezchybné řešení, je olej CASTROL Manual TAF-X 75W-90.
Má navíc tu výhodu, že je jej možno použít i do zadku. :!: :supeer:

Byl původně vyvinut pro VW, ovšem s požadavkem vhodnosti jak pro synchonisované převodovky, tak pro hypoidní soukolí, což zatím Shell v normě SAE 75W-90 nedokázal...... :839:

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: sob bře 20, 2010 6:46 pm
od Vladimir_xh
Harry píše: Takže, jednoduché a zároveň bezchybné řešení, je olej CASTROL Manual TAF-X 75W-90.
Má navíc tu výhodu, že je jej možno použít i do zadku. :!: :supeer:
Díky Harry, také jsem hledal co dám do převodovky a zadního diffu a ty jsi na to odpověděl.
Jaké množství je potřeba pro výměnu, prosím?

Jinak mám ty samé problémy, jednička a dvojka za studena řadí hrozně ztuha. Potřeba tak 5km na prohřátí, aby to chodilo.

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: sob bře 20, 2010 7:21 pm
od Painkiller
Díky, na výměnu oleje se stejně chystám! :826: I když do předchozího Legacy (1996) jsme dali Valvoline a nebyl problém....
Pro Vladimira_xh: nevím jak u Forestera, ale u Legacy dozadu necelý litr a do převodovky 4,5l...

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: sob bře 20, 2010 8:30 pm
od Vladimir_xh
Painkiller, díky. Koupím 6 l, bude to i s rezervou.

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: sob bře 20, 2010 9:04 pm
od seatik
Harry píše:Podle mne je to kvalitou oleje. Olej nově předepsaný, (původně byl předepsán SHELL SPIRAX ASX 75W-90, který ale, Bohu žel, nepodporuje správně funkci synchronních brzd - Tvůj případ, :wink: ) tedy SHELL GEAR OIL SL 80W-90, mají pouze některé servisy, je firmou Shell expedován v nejméně 20 l balení. :666:

Takže, jednoduché a zároveň bezchybné řešení, je olej CASTROL Manual TAF-X 75W-90.
Má navíc tu výhodu, že je jej možno použít i do zadku. :!: :supeer:

Byl původně vyvinut pro VW, ovšem s požadavkem vhodnosti jak pro synchonisované převodovky, tak pro hypoidní soukolí, což zatím Shell v normě SAE 75W-90 nedokázal...... :839:

Harry,je to on ten gear oil 80w-90?
http://www.kucera-autolaky-ppg.cz/index ... il&id=1008

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: sob bře 20, 2010 9:46 pm
od Harry
Vladimir_xh píše:
Díky Harry, také jsem hledal co dám do převodovky a zadního diffu a ty jsi na to odpověděl.
Jaké množství je potřeba pro výměnu, prosím?

Jinak mám ty samé problémy, jednička a dvojka za studena řadí hrozně ztuha. Potřeba tak 5km na prohřátí, aby to chodilo.
Vladimíre, zdržel jsem se hledáním v manuálech, ohledně té převodovky....
Podle mne je obsah převodovky s př. rozvodovkou 4,0 l a zadní rozvodovky 0,8 l. Ovšem to asi není tak podstatné, ten olej je stejně balený po litech, takže když Ti zůstane, nic se nestane.... :845: ::-DD:

Jen si od toho neslibujte, ani jeden, nějaký zázrak, pouze určité zlepšení.
Na každé převodovce trpí synchrony vzestupně od nejvyššího k nejnižšímu stupni, tedy nejvíce 1, o něco méně 2, a t. d., ten na 5 vydrží nejvíc, protože je nejméně namáhán....
Takže synchrony na vašich vozech už budou patrně poněkud méně funkční i s jiným novým, lepším olejem..... :655:

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: sob bře 20, 2010 10:22 pm
od Harry
seatik píše: Harry,je to on ten gear oil 80w-90?
http://www.kucera-autolaky-ppg.cz/index ... il&id=1008
Seatíku není. :!:
Olej Shell SPIRAX AX 80W-90 API GL-5, ZF TE-ML 05A-7A-12A-16C/D-17B, MB 235.6, MAN 342 ML .
Vysoce kvalitní minerální převodový olej vhodný pro mazání hypoidních soukolí jako např. diferenciály, rozvodovky, některé převodovky, nápravy atd.
Tedy ne převodovky synchronní (protože má označení A = hypoidní).

To, co tam správně nově má theoreticky být, je SHELL GEAR OIL SL 80W-90 * API GL-5.
* Je minerální převodový olej se specifikací GL-5 pro mechanické převodovky. Je schválen výlučně pro vozy Subaru a používá se jako servisní náplň v modelu Subaru Legacy. http://www.eshop-rychle.cz/fotky3597/TL ... OilSSL.pdf
Prostě ten olej pod 20 l neseženeš, můžeš se přesvědčit zde http://www.merol.cz/merol-cz/eshop/1-1- ... -90-bal-20 i jinde, :wink:
nebo si to sám zkus tady http://lnk.nu/google.cz/17t2 :666: :839: Budeš hledat marně, jako hledal pečlivý Albi.... Nakonec přivezl z Říše 20 litrový soudek, měl tam cestu, a vyšel ho levněji, a pak se o něj tady s dalšími kluky rozdělil.... :-)
Ovšem pokud nemám STI, nebo něco poodobného, tak ten CASTROL Manual TAF-X 75W-90 bohatě stačí. :850: :pr:

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: sob bře 20, 2010 10:25 pm
od Vladimir_xh
Díky Harry, za info. Jinak auto / převodovka má najeto 110 tisíc což není tolik.
Musím říct, že i po zahřátí řadí hůř, jak u mé Feldy, která má o 200 tisíc a 7let víc jak Forester.

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: sob bře 20, 2010 11:02 pm
od Harry
Vladimir_xh píše:Díky Harry, za info. Jinak auto / převodovka má najeto 110 tisíc což není tolik.
Musím říct, že i po zahřátí řadí hůř, jak u mé Feldy, která má o 200 tisíc a 7let víc jak Forester.
Ono to na přílišnou přesnost řazení nikdy netrpělo, a ten olej Shell Spirax ASX 75W-90 tomu taky moc neposloužil, protože je určený na jiné systémy.
Plně syntetický hypoidní převodový olej určený pro nejmodernější a nejnáročnější převodové systémy jako rozvodovky, diferenciály, nápravy atd. API GL-5; API MT-1; ZF TE-ML 05B-07A-12B-16F; Scania STO 1:0; MAN 342SL+; DAF
Cpali ho tam kvůli GL-5, přestože hypoidita předního soukolí je téměř nepatrná (na rozdíl od zadního). :!:
Tím ty synchronní brzdy trpěly a nebrzdily. :839: Pak to lidi brali silou..... :baseball: :666:
Tím se tomu ovšem moc neprospěje..... :1774: :wink:

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: ned bře 21, 2010 4:19 pm
od RallyCAD
OndraH píše:Při výměně oleje u kamaráda na heveru si ten kamarád všimnul vůle na levé výstupní hřídeli z převodovky. Pohybovala se celá hřídel takže v kloubu poloosy to nebylo. Na přiloženém obrázku je to pozice č 14.
Teď přichází otázka. Jestliže jsem ten rozpad pochopil správně tak ona hřídel je zasunuta do diferenciálu, tudíž vůle pravděpodobně vzniká právě v pouzdru pro tu hřídel.
Co to tedy znamená? Výměnu diferenciálu, nebo by stačilo vyměnit jenom tu hřídel(eventuelně ložisko)? Ale to se dá zjistit pravděpodobně až poté, co se převodovka rozebere.
Nesetkal se někdo z vás s něčím podobným?
Diff.jpg
Ahoj,
mám pocit, že zbytečně plašíš:) Já mám na autě to samé a není to podle mě žádný problém, ale normální stav. To zelené pouzdro kloubu má oproti tisícihranu trochu vůli a kolíček slouží opravdu jen jako pojistka proti sesmeknutí při montáži. Geometrie nápravy neumožňuje aby hřídel sjela z tisícihranu při plném stlačení i vyvěšení kola, takže je to opravdu jen pojistka pro montáž. Pokud ti ten kolíček nyvyjíždí samovolně ven (což dost pochybuju) tak není důvod něco dělat. Podle mě by tam stejnou službu odvedl ohnutý hřebík...

Hlavně nic nevrtej - jednak to asi vzhledem k použitému materiálu nejde a hlavně není důvod. Neboj se, že by to konstruktéři od Subaru nedomysleli:) Taky jsem ještě neslyšel o nikom, komu by se rozbil vnitřní kloub hřídele. Vnější občas odejde, ale vnitřní je nafurt, pokud nepraskne manžeta a nevyhází to všechnu vazelínu. Prostě to neřeš...

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: pon bře 22, 2010 7:53 am
od OndraH
No, malou vůli bych samozřejmě neřešil, ale jde o to, že vůle toho tisícihranu je zhruba taková, že u manžety kloubu je ten pohyb už nádherně vidět a jsou to alespoň tři milimetry. Když zatočím kolem tak je zřetelně vidět jak se kloub při záběru "vzpříčí" a to rozhodně není normální stav. Na druhé straně je to naprosto v pohodě, proto jsme si toho všimli.

Re: Problém u manuální převodovky

Napsal: pon bře 22, 2010 6:31 pm
od RallyCAD
To je normální... Mám to na autě stejně už skoro 80.000km co jsem ho koupil a bez problému...