Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Pohonné hmoty, spotřeby, alternativní paliva, čerpací stanice, kvalita, modifikace motorů, aditiva.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Skywalker
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 209
Registrován: čtv srp 11, 2011 7:24 pm
Jméno a příjmení: Lukáš Maďa
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od Skywalker »

JRJ: Na to jsem kdysi koukal... ::-DDD: Ale kolik lidí na to naletělo!!! ::-DDD:
A nebo se prodávají ještě turbonátory (v závorce mají taky fuel saver):
http://www.sportovniautodoplnky.cz/otto ... urbonator/
::-DDD: ::-DDD:
Někde jsem četl, že plnohodnotně nahrazují turbodmychadla bez nutnosti instalace čehokoliv dalšího a jakýchkoliv dalších úprav motoru. A snižuje spotřebu!! ::-DDD:
Ale to už je asi trochu offtopic
No road doesn't mean no way!
Subaru Impreza 2.0GX, 5MT, MY01
Spotřeba? Jak raketoplán...
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od PavelG »

Ony jsou kromě zdravého rozumu i o hodně zásadnější důvody, proč by měla platit jistá omezení a příroda je, zdá se, dodržuje. Např. se kromě energie zachovává i hybnost a moment hybnosti, elektrický náboj, spin, u elementárních částic potom cosi jako počty fermionů atd. Souvisí to se symetriemi, případně počtem částic a způsobem jejich vzniku/zániku.
Mnohdy proto není potřeba zkoumat detaily a je rovnou možné udělat závěry na základě sledování právě těchto veličin. Např. u volného pádu ve vakuu stačí znát potenciální energii na počátku a rychlost při dopadu určíme prostě jen tak, že víme, že potenciální energie se přemění na kinetickou a nemusíme složitě propočítávat průběh intenzity pole a trajektorie pádu.
No a tady si vystačíme s pouhým zákonem zachování energie - co odeberu z elektrárny, to na odporu přeměním na teplo. Zvyšovat účinnost (po jisté limity) můžeme např. u tepelných strojů jako jsou spalovací motory, ale u rezistoru je to v principu nesmysl, ten tu elektrickou energii přemění na teplo skutečně stoprocentně a nezáleží mu vůbec na detailním průběhu proudu/napětí. Tady prostě opravdu není o čem se bavit. Leda prokázat opak - ale např. kalorimetricky, ne že se bude měřit proud/napětí nevhodným měřidlem. V tom případě totiž by byl Drummer horký kandidát na Nobelovu cenu za fyziku a s těmi motrory s účinností 25 by pak mohl prodávat elektřinu po celé Zemi a stačila by mu na provoz např. jen baterka do hodinek.

Nerad bych, aby to tady vyznělo nějak arogantně, že klukům z klubu kopu do báboviček. Prostě jen na rozdíl od společenských věd a umění je fyzika základní přírodní věda a popisuje jedno konkrétní a konsistentní chování světa kolem nás. Názory a představy máme všichni nějaké, u zmíněných společenských věd můžeme dělat kompromisy a svévolně si je uzákoňovat prostřednictvím poslanců a u umění mít svou pravdu dokonce všichni zároveň každý jinou, byť si někteří myslí, že jen oni poznají to nejvíc nejpravější umění. U přírodních věd je to prostě jinak, tam to musí sedět s chováním přírody a přece jen už víme dostatek na to, abychom mohli popsat základní vztahy aspoň na úrovni běžně dosažitelných mechanických a elektrických konstrukcí a učí se to v hrubých rysech i na základních a středních školách.
Přesto se opakovaně objevují borci, co mají v garáži perpetuum mobile anebo prodávají nukleostop - krabičku, co přes sebe pustí hodnou elektřinu z větrných elektráren, ale zadrží tu zlou z jaderných.

Další diskusi se nebráním, jen bych se nerad dostal do pozice otravného kazišuka. Nikomu nechci brát jeho víru, ale považoval jsem za potřebné napsat k tomu pár slov z pozice materialistické fyziky.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49212
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od VDC »

Naopak Pavle, myslím, že takováhle diskuse je na místě. Pro mě je sice to, co jste si psali s JRJ, naprosto nepochopitelná hatmatilka, ale selský rozum mi říká, že kdyby bylo něco takového reálné, tak se to objeví někde jinde, než tady na fóru. Ale protože nejsem elektro odborník, nehodlám do diskuse více zasahovat a jen se zájmem sleduju argumenty vás vzdělanějších. :850:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
JRJ
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2463
Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
Bydliště: Praha

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od JRJ »

Skywalker píše:A nebo se prodávají ještě turbonátory (v závorce mají taky fuel saver):
http://www.sportovniautodoplnky.cz/otto ... urbonator/
::-DDD: ::-DDD:
Někde jsem četl, že plnohodnotně nahrazují turbodmychadla bez nutnosti instalace čehokoliv dalšího a jakýchkoliv dalších úprav motoru. A snižuje spotřebu!! ::-DDD:
Ale to už je asi trochu offtopic
Mě to OT nepřijde, když tam je ta poznámka, že to spotřebu snižuje. Další příklad nefunkčního verglu na oblbování lidí toužících ušeřit. Ikdyž ono to možná trochu funguje, protože, když to umístím do sání, tak tam budu mít větší odpor vzduchu, zhorší se mi plnění a možná klesne spotřeba :?: , ale určitě klesne výkon. :!:
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
Uživatelský avatar
Skywalker
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 209
Registrován: čtv srp 11, 2011 7:24 pm
Jméno a příjmení: Lukáš Maďa
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od Skywalker »

JRJ: To je právě otázka... Než se lopatky roztočí, tak ten odpor bude větší, až se roztočí a ty přeřadíš, tak na nižších otáčkách motoru, kdy si motor sosá méně vzduchu bude chvilinku ta "turbínka" tlačit víc vzduchu, než je potřeba, ale zase se rychle zbrzdí, takže suma sumárum ten výkon půjde chtě nechtě dolu. Navíc jak píšou, že to dělá něco s turbulencema v sání, optimalizuje to tok vzduchu atd., tak je to absolutní chujovina, bo navíc píšou, ať to dáme co nejblíže k motoru. Takže cesta do filtru bude mít maximálně 30 cm a jakmile vzduch projde přes filtr, tak to ty vlastnosti, které tomu dá ten turbopaskvil, ztratí.
No road doesn't mean no way!
Subaru Impreza 2.0GX, 5MT, MY01
Spotřeba? Jak raketoplán...
ozawasan
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2356
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Bydliště: Lipová u Chebu

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od ozawasan »

Pavle kazišuk rozhodně nejsi - jen mám trošku pocit, že mluvíš klingonsky - ale to bude problém na mé straně přijímače, protože exaktní vědy mi nikdy moc nešly - skončil jsem u toho, že zkrátka jablko má spadnout směrem dolů a pokud padá směrem nahoru je v matrixu něco blbě...
4hrnky hnané na 4 - takže 4x4
Subaru XV AT
ex Subaru Forester 2.0XT AT
ex Subaru Outback 2,5 AT 2002
ex Subaru Outback H6 AT 2007
ex Subaru Forester 2,5XT AT 2006
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od PavelG »

VDC píše:Pro mě je sice to, co jste si psali s JRJ, naprosto nepochopitelná hatmatilka
U toho integrálu, co jsem psal já šlo o to, že když budu mít nějakou křivku a spočítám plochu pod ní (tj. od osy x vespod po tu křivku nahoře), že tato plocha vyjadřuje energii. Vtip je v tom, že stejnou plochu můžu dostat při různách tvarech křivky.
Jde ale o to, že když odeberu ze sítě nějakou energii (danou plochu), tak ji můžu přenést na topidlo v různé podobě (různé tvary křivek - různé průběhy proudů) ale VŽDYCKY ta plocha pod nimi bude stejná. No a kluci říkají, že odeberu energii E1 a vhodným tvarem průběhu proudu mi nějakým způsobem odpor dodá víc energie než jsem odebral.

Ono zrovna teplo je nejpodřadnější forma energie a na něj se všechny ostatní formy rády mění (kinetická třením, elektrická právě na odporu atd). Opravdu nemusíme mít sebemenší strach o účinnost přeměny el. energie na teplo na odporu.
Co řešit můžeme, je např. při jaké teplotě budeme teplo přenášet (radiátor vs infrazářič) a v konkrétních aplikacích je to sakra rozdíl ve funkčnosti. Např. doma ohříváme vzduch radiátorem o teplotě nějakých 60 stupňů na cca 20 stupňů v celé místnosti, kdežto venku v sychravém počasí si zapálíme oheň nebo zapneme elektrický infrazářič, aby nás hřálo sálavé teplo z něčeho rozžhaveného, co se přenáší i vakuem a nepotřebujeme tím pádem ohřívat vzduch na zahradě.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49212
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od VDC »

Pavle děkuji za vysvětlení bez integrálů. Takhle to chápu i já. :845: :pr:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od PavelG »

VDC píše:Pavle děkuji za vysvětlení bez integrálů.
Klidně i s nimi.. určitý integrál je jen obsah plochy pod křivkou.
Obrázek

Kdyby sis místo křivky představil vodorovnou čáru (konstantu), tak půjde o prachsprosté vynásobení dvou čísel, tedy obsah obdélníka, nic víc to fakt není. Ta chytrost je pak v tom, že zatímco u obdélníka, trojúhelníka a pár dalších tvarů to dáš z hlavy, u komplikovanějších tvarů ne, a na to jsou pak postupy a pravidla jak to udělat, ale principu opravdu zjišťuješ tu plochu.

No a pak je jen potřeba si uvědomit, jaké máme jednotky na osách. Např. v našem případě je x-čas, y - R*i*i (druhá mocnina proudu násobená odporem), což dává Watt (okamžitý výkon). Ponásobeno (nebo integrováno) s časem to dá Energii v Joulech.
Kdyby tam byl na svislé ose el. proud v ampérech, tak nám plocha dává zase množství el. náboje prošlého za daný čas. (v Coulombech). Náboj by tě zajímal třeba v případě, kdy bys potřeboval něco elektrolyticky pokovovat, tam množství vyloučeného kovu závisí na množství el. náboje co přitekl do elektrolytu. Nebo u nabíjení baterky je to taky tak.

A jak jsem psal prve, jak náboj, tak energie jsou veličiny, které si matka příroda velmi pečlivě střeží a zachovává jejich celkové množství. Takže kdykoliv uslyšíš, že nějaké zařízení má příkon menší než výkon, jde buď o pitomost, nebo jen zmatení pojmů, jako např. u tepelných čerpadel, kde se běžně za příkon udává elektrický příkon na motoru čerpadla a za výkon potom tepelný výkon topení. Ten je větší, ale jen proto, že se neřekne, že ten rozdíl se kryje z tepla odebíraného ze vzduchu, půdy nebo vody, podle toho, odkud se bere. Je to taková výkonnější lednička.
Má to logiku - platíš jen tu elektriku a vzduch venku ochlazuješ bez poplatků a lidi zajímají peníze. Ale technicky je potřeba vědět, že odebíráš energii vzduchu/vodě/půdě a tím ji ochlazuješ.
Stejně tak to platí pro náboj, ten taky nikdy nemůže nikdo stvořit, jen a pouze odněkud vzít a nelze jej ani zničit, pouze někam odvést.

Ještě k těm vynálezcům - většina si myslím, že nejsou podvodníci v tom smyslu, že by chtěli lidi podvádět. Oni tomu podle mě sami věří a mnozí na základě měření. Problém je, že měří blbě. Speciálně ta jejich část, co se upnula na vysokofrekvenční obvody (např. ti, co na zářivkové trubice chytají vesmírnou energii) skutečně vidí na přístrojích hodnoty, které je vedou k přesvědčení, že objevili zdroj volné energie. Je to ale podobné, jako by vážili jabko tak, že si s ním stoupnou na váhu i oni a pak tvrdí, že jabko má metrák.
Měření kolikrát vůbec není jednoduché a důkazem toho je nedávné vzrušení v CERNu, kde se jim zdálo, že naměřili nadsvětelné rychlosti neutrin. Nakonec byl problém právě v měření, kdy měli vadně připojený kablík od GPS.

Určitě toho ještě spoustu nevíme, ale neměli bychom resignovat na ty oblasti vědění, kde nám to funguje spolehlivě.

edit:
v roztržitosti jsem udělal chybu - u*u*R není žádný okamžitý výkon, ale pěkná pitomost, správně je to i*i*R
Naposledy upravil(a) PavelG dne stř dub 18, 2012 4:00 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
JRJ
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2463
Registrován: pát úno 25, 2011 3:04 pm
Jméno a příjmení: ヤン ヤクビーク
Bydliště: Praha

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od JRJ »

Skywalker píše:JRJ: To je právě otázka... Než se lopatky roztočí, tak ten odpor bude větší, až se roztočí a ty přeřadíš, tak na nižších otáčkách motoru, kdy si motor sosá méně vzduchu bude chvilinku ta "turbínka" tlačit víc vzduchu, než je potřeba, ale zase se rychle zbrzdí, takže suma sumárum ten výkon půjde chtě nechtě dolu. Navíc jak píšou, že to dělá něco s turbulencema v sání, optimalizuje to tok vzduchu atd., tak je to absolutní chujovina, bo navíc píšou, ať to dáme co nejblíže k motoru. Takže cesta do filtru bude mít maximálně 30 cm a jakmile vzduch projde přes filtr, tak to ty vlastnosti, které tomu dá ten turbopaskvil, ztratí.
Hlavně jde o to, že energie spotřebovaná na roztočení a točení té turbínky při zařazeném rychlostním stupni je větší než energie, kterou ta turbínka předá zpět ze setrvačnosti při řazení. Další potíž je v tom, k čemu mi je, že tlačí při řazení :?: Kdyby to bylo alespoň na elektriku vyvíjlo nějak přetlak při i plném plynu, tak by se nad tím snad dalo uvažovat. Ale takhle?

Tubrulence v sání sice pomáhají, ale musí být mezi vstřikem a ventilem. V takovém případě dojde k lešímu promísení paliva s nasávaným vzduchem a může vést k lepšímu spalování. Ale to už spousta aut má z fabriky.
You cannot imagine the immensity of shit I do not give
Subaru Legacy wagon MY2004
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49212
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od VDC »

PavleG :pr: :diky:
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od dethroned »

JRJ: já si stejně myslím, že to nemůže nikdo koupit. nevěřím, že by tomu mohl někdo věřit. :713:
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
shnilej_richard
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 299
Registrován: úte zář 08, 2009 10:18 pm

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od shnilej_richard »

dethroned píše:nevěřím, že by tomu mohl někdo věřit. :713:
Lidska blbost je nekonecna. Ani nevis, od kolika lidi se mi vraci napady na auto na vodik, ted v pondeli se me e-mailem ptal kamarad na nazor. A jsou to rozumny lidi, do kterych bych to nikdy nerekl. Treba nemaji zrovna technicke vzdelani, alespon ne to vysoke, ale tohle mi vse prijde, ze jde vyvratit uz zakladni az stredoskolskou fyzikou...
Uživatelský avatar
kosobecny
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 993
Registrován: pát zář 16, 2011 6:53 pm
Jméno a příjmení: Marek
Bydliště: Klatovy a okolí

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od kosobecny »

tak na internetu je hodně videí o HHO pohonu a nevím proč na druhou stranu tomu nevěřit, jako netechnik bě mě stačit např věta typu. "HHO zlepšuje spalování benzinu a proto je tam úspora, když je prý učinost při spalování 30%."

Na druhou stranu si dneska na net každej může napsat co chce a člověk je tak přehlcenej informacema že se kolikrát stírá možnost rozeznat realitu od podvodu. Pro lidi neznalé tématu.
Subaru Outback H6 3.0 MY2000
Subaru Forester 2.0 XT MY2003 - ex
Subaru Impreza 2.0 GL MY2000 - ex
ozawasan
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2356
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Bydliště: Lipová u Chebu

Re: Úspory energie a paliva, aneb jak a kde ušetřit.

Příspěvek od ozawasan »

shnilej_richard píše: Lidska blbost je nekonecna. Ani nevis, od kolika lidi se mi vraci napady na auto na vodik, ted v pondeli se me e-mailem ptal kamarad na nazor. A jsou to rozumny lidi, do kterych bych to nikdy nerekl. Treba nemaji zrovna technicke vzdelani, alespon ne to vysoke, ale tohle mi vse prijde, ze jde vyvratit uz zakladni az stredoskolskou fyzikou...
no vidíš - a třeba já patřím k těm nekonečným blbcům - protože mi už na základce fyzika byla absolutně šumák a o střední ani nemluvě. Takže o věcech, o kterých se tady bavíte vím, slušně řečeno, velké nic. Takže vycházím z toho, co se tady dočtu. Taky někdy kroutím hlavou, když někomu ukazuju výkazy o hospodaření - vždyť Ti lidé taky museli mít na základce matematiku ne? Jenže oni třeba dělají něco jiného a zajímá je pak něco úplně jiného - a pak mají ty debilně triviální otázky ::-DDD: ::-DDD: ,že?
4hrnky hnané na 4 - takže 4x4
Subaru XV AT
ex Subaru Forester 2.0XT AT
ex Subaru Outback 2,5 AT 2002
ex Subaru Outback H6 AT 2007
ex Subaru Forester 2,5XT AT 2006
Odpovědět

Zpět na „Palivo“