Naše dílenská technika a nářadí..

Odpovědět
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7827
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od mnov »

Na tom tlustým matroši může trénovat efektivnější metody. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
janos666
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 340
Registrován: úte pro 17, 2019 1:11 pm
Jméno a příjmení: Petr Janošík
Bydliště: Kašperské Hory

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od janos666 »

mnov píše: úte lis 15, 2022 10:42 pm Na tom tlustým matroši může trénovat efektivnější metody. :-)
Tak TIGem se nevaří pouze slabé materiály, kolikrát se zvolí TIG právě kvůli většímu průvaru. Naposled když se vařil sokl pod robota, tak technolog povolil pouze svaření metodou TIG/WIG, MIGem by to prý nebylo dostatečně provařené a časem by sváry popraskali, jednalo se o 25mm silné nerez plechy a všude koutové svary. Jinak já osobně s TIGem také trénoval na všem možném i když to bylo časově nerentabilní, takže to naprosto chápu.
Subaru Impreza GT 200kw - víkendovka
Mercedes Benz E400 - 285kw
VW Touareg 3.0TDI - 165kw - pracant
Opel Manta B GT/E r.v.1980 - trocha "historie"
pufko
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1128
Registrován: pát úno 11, 2011 10:42 pm

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od pufko »

námořník píše: úte lis 15, 2022 10:28 pm Myslím, že to Vláda dělá tigem kvůli tréninku.
Tiež občas zváram aj klasické železo TIG-om, ale železo vždy obrusujem od hrdze a okují, inak to póruje.
Preto sa TIG využíva hlavne na nerez, nemá okuje a nehrdzavie = nie je problém zvárať
Subaru Impreza 2.0GX, 5MT, rv2001...
Subaru Legacy 2.5i, AT, rv2005...
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49122
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od VDC »

Tak Vláďa hlavně nesvařuje ničím jiným než tigem. Vybral si tuhle metodu, protože ze všech nejmíň prská. Dělá v garáži, kde je obklopenej hořlavými materiály. Tu jeho dílničku znám, tak to celkem chápu.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10634
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Tomáš to stihl vysvětlit za mě :-)
Ano, jedna věc je, že jsem v malý garáži a nechci nic zapálit.
Druhá věc je, že jsem chtěl metodu co umí "vše". Chtěl jsem umět i hliník, takže střídavej TIG.
Nakonec si to "COčko" asi taky budu muset pořídit, jestli někdy budu muset vyvařit svoje káry :-D
Podložky z nerezu by tedy nebyly zásadní problém, na materiál jsem se zatím neptal. Krátce jsme o tom hovořili s Tomášem, kterej mi řekl, že to nemá moc smysl, 5mm plech ze kterýho to je vypálený nemá šanci zreznout tak, aby se vyplatilo to dělat z nerezu.
Já je dělám z černoty za 2500,-, co vím, tak Kofilka dělá z nerezu za 5. Ale nevím, jestli to nebylo ještě před velkým zdražením.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49122
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od VDC »

No mě to přijde zrovna v tomhle případě jako naprostá rozmařilost, dělat to z nerezu. Jedinej přínos by to mělo v tom, že to neorezne. Ale orezlá pětka plech může bejt orezlá sto let a jednu zimu, než to něčemu začne vadit a ty podložky po nasazení uvidíte jen při výměně tlumičů.
Kdybych to byl vyhodnotil jako smysluplný počinek, tak bych si ty nerezový udělal v první řadě pro sebe. Ty moje 11 cm vysoký už bych i v tom podběhu viděl. :-)
Když jsem je začal kdysi dělat, tak jsem je nechával galvanicky pozinkovat. To jsem po čase vyhodnotil jako zbytečnost, protože ten galvanický zinek za první zimu zmizí. Takže jenom barva a děj se vůle boží. :-)
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
pufko
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1128
Registrován: pát úno 11, 2011 10:42 pm

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od pufko »

Ide iba o to aby bol v prípade železa materiál dôkladne zbavený špiny, vrátane očistenia rezu po rezaní laserom, inak ti to bude pórovať a ničiť elektródu, pretože tie nečistoty vyprskávajú práve na elektródu a potom je špička taká škaredá a oblúk je stojí za prd.
Tigom sa najlepšie zvára dokonale očistený materiál
Subaru Impreza 2.0GX, 5MT, rv2001...
Subaru Legacy 2.5i, AT, rv2005...
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10634
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Pálený to je plazmou, a má to takovou tu tmavou oxidační vrstvu po válcování za tepla. Dřív jsem ji brousil, což je jebačka jak cyp, zvlášť ty malinký kousky plocháče na vzpěry, a je z toho bordel. Ta oxidační vrstva je tvrdší než ten kov, takže to po něm klouže, dokud se nedostaneš pod něj, kde se to zas najednou chytne. A takhle s tou flexou tancuješ po kousku železa...

Objevil jsem díky YT daleko lepší způsob - prostě to necham několik hodin v octu. Klasickej kvasnej lihovej za pár korun. Ten ocet tu vrstvu sežere, ale kovu nic neudělá. Po vyndání to prostě otřu hadrem, 99 % je pryč. Má to tendenci rychle chytat lišku, tak to neni na to si to připravit den předem, ale těsně před vařením. To už jen otřu acetonem a můžu rovnou vařit, bez jakýkoliv další mechanický přípravy. Ocet, utřít, aceton, utřít, vařim. Mam to vyzkoušený, neprská to, jen pokud fakt zůstane hodně silná vrstva tak trošku. To co je na fotce výše se stalo, protože došel argon. Kov samotnej byl připravenej dobře. :-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
janos666
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 340
Registrován: úte pro 17, 2019 1:11 pm
Jméno a příjmení: Petr Janošík
Bydliště: Kašperské Hory

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od janos666 »

A nebo to nechat pálit z plechu co jsem dodaval ty přípravky a je vyřešeno a bez takové přípravy, cena je víceméně stejná, respektive na tak malém výrobku bude rozdil ceny v korunách.a idealne i ty spojnice si udelat na zamky a udelat si jednoduchy pripravek, pak je to spichnuty, klidně za 10-15minut. Jinak z nerezu pri aktualnich cenach by material vysel na cca 1000 korun , pri větší serii méně
Subaru Impreza GT 200kw - víkendovka
Mercedes Benz E400 - 285kw
VW Touareg 3.0TDI - 165kw - pracant
Opel Manta B GT/E r.v.1980 - trocha "historie"
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10634
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Jo, ten tvůj plech byl pěknej, s tím jsem nemusel dělat nic před vařením.
Můžu se zkusit příště poptat, jestli maj jinej materiál a za kolik by byl.
Spojnice/vzpěry jsou prostě plocháč v metráži. Různý šířky pro různou výšku podložek, tak mi to taky doporučil Tom. Se zámky - to bych si musel nechat pálit i vzpěry pokaždý, co někdo bude chtít podložky podle toho, jakou zrovna vejšku chce...
Přípravky mám od Tomáše půjčený, pomůžou s usazením těch vzpěr a i pak horní plochy vůči spodní, kde to je u zadních v ose, u předních s offsetem. S tím problém není. :-) Se zámky by byl zas problém, že by přední musely být včetně orientace (osový) a určení - horní/spodní, a ještě i orientace která plocha patří nahoru/dolu. Ono ve chvíli, kdy jsou pohromadě, na nich neni nikde nic nijak symetrický. Kvůli tomu offsetu.
10-15 minut by to bylo možná MIG/MAGem, mně to TIGem teda trvá o dost dýl :-D ale aspoň to mam jako tréning no.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od outback »

podvlada píše: stř lis 16, 2022 11:16 am Pálený to je plazmou, a má to takovou tu tmavou oxidační vrstvu po válcování za tepla. Dřív jsem ji brousil, což je jebačka jak cyp, zvlášť ty malinký kousky plocháče na vzpěry, a je z toho bordel. Ta oxidační vrstva je tvrdší než ten kov, takže to po něm klouže, dokud se nedostaneš pod něj, kde se to zas najednou chytne. A takhle s tou flexou tancuješ po kousku železa...

Objevil jsem díky YT daleko lepší způsob - prostě to necham několik hodin v octu. Klasickej kvasnej lihovej za pár korun. Ten ocet tu vrstvu sežere, ale kovu nic neudělá. Po vyndání to prostě otřu hadrem, 99 % je pryč. Má to tendenci rychle chytat lišku, tak to neni na to si to připravit den předem, ale těsně octovou esencipřed vařením. To už jen otřu acetonem a můžu rovnou vařit, bez jakýkoliv další mechanický přípravy. Ocet, utřít, aceton, utřít, vařim. Mam to vyzkoušený, neprská to, jen pokud fakt zůstane hodně silná vrstva tak trošku. To co je na fotce výše se stalo, protože došel argon. Kov samotnej byl připravenej dobře. :-)
Na tohle potřebuješ YT? Ta dnešní mládež...
Když si to budeš chtít připravit předem, zkus to z octa hodit do teplého roztoku sody, to zneutralizuje zbytky octa a pak to nebude tak reznout. A dobře usušit, topení nebo fén.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10634
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

Láďo, chemii jsem nezvládal už na základní škole (přitom matematika a fyzika úplně v pohodě), takže samo od sebe mi taková věc, že by ocet mohl něco dělat nenapadla. A dnes už neni in chodit do knihovny a zkoušet se informace dočíst, dneska je prostě efektivnější zeptat se googlu, a mrknout na jedno dvě videa, který nabídne.
Pověz, jak ses k takové informaci dostal ty :-)
Dík za tip se sodou, nicméně to potřeba není, když to prostě nechám naložený v octě do tý doby, než to potřebuju... a v tu chvíli to jen utřu a dobrý.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
pufko
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1128
Registrován: pát úno 11, 2011 10:42 pm

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od pufko »

Na tréning to je jedno, akurát časom uznáš, že to je celkom drahé trénovanie.
Ono keď už si dal peniaze za AC/DC TIG, tak časom možno kúpiš CO2 s pulzom (až bude priaznivá cena), to tak isto neprská, ale zasa platí dôkladne očistený materiál, žiadne okuje, hrdza - inak vyprskne kvalitne
Subaru Impreza 2.0GX, 5MT, rv2001...
Subaru Legacy 2.5i, AT, rv2005...
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10634
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od podvlada »

To uznám už teď, že to je drahý trénování, ale 1) zas tolik toho nenavařim, 2) ty podložky nedělam zadarmo :-)
Jak už jsem řekl, u toho "COčka" stejně někdy skončim, ale buď v novym bydlení, nebo venku.
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3092
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Naše dílenská technika a nářadí..

Příspěvek od outback »

podvlada píše: stř lis 16, 2022 1:41 pm Láďo, chemii jsem nezvládal už na základní škole (přitom matematika a fyzika úplně v pohodě), takže samo od sebe mi taková věc, že by ocet mohl něco dělat nenapadla. A dnes už neni in chodit do knihovny a zkoušet se informace dočíst, dneska je prostě efektivnější zeptat se googlu, a mrknout na jedno dvě videa, který nabídne.
Pověz, jak ses k takové informaci dostal ty :-)
Dík za tip se sodou, nicméně to potřeba není, když to prostě nechám naložený v octě do tý doby, než to potřebuju... a v tu chvíli to jen utřu a dobrý.
Já prostě když chci něco vědět, tak si to radši za minutu nebo dvě přečtu - koukat na nějakého trotla, jak 5-10 minut exhibuje na trubce mi přijde jako ztráta času. Samozřejmě něco je pouze na trubce, ale spousta věcí je pořád na fórech.

Princip mám z jawamania.info, používal jsem to na odrezování nádrží. Ale tam jsou samí chemici drsňáci, používají opravdové anorganické kyseliny a louh sodný. Já si to upravil na poněkud jemnější způsob, abych nemusel moc řešit likvidaci chemikálií, takže na drobné věci používám ocet nebo octovou esenci a na neutralizaci sodu. A když chci drsnou koncentraci a zároveň šetřit rychlovarnou konvici, beru kyselinu citronovou. Radši slabší chemikálie a pořádně ohřát. A před vylitím pořádně naředit.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Odpovědět

Zpět na „Dům, dílna, zahrada“