Kdysi se tu řešili takové ty přetlakové/podtlakové pumpičky. Tak... s tou mojí jsem dneska zase pohořel (aneb ušetřil jsem...
a kdo nechce ten elaborát číst, tak to podstatné je v posledním odstavci
). Měnili jsme brzdovku na Toyotě. Podle štítku byla měněná naposled před dvouma rokama (akorát v červnu) a jelikož jsme to kupovali pár měsíců na zad, tak jsem si nebyl jistej, jestli ji měnili. Ale stojí to pár korun, tak se to nezblázní, žejo... Vyrazili jsme ve dvou, samotná brzdovka klasickým způsobem vyměněná za chvíli, bez problémů. Nicméně je to manuál, hydraulická spojka, nádobka nejspíše stejná, tak že tu kapalinu vyměním i tady.
V prvé řadě mám pocit, že tu převodovku tam snad dali z nějakého koncernového sráče. Odvzdušňovák zeshora krásně viditelný, ale schovaný za hadicí od vody, takže tam člověk nenasadí ani ten klíč. Zespoda je to úplně komplet zakrytovaný plastama, který se překrývají. Takže asi o 120 vyšroubovaných šroubů (3 různých typů, některé samořezy, některé metrické, aby člověk vědět odkud co vzal
) a 50 plastových klipech dále jsem se k tomu dostal. Tak, že když se to auto zvedne tak, abych se pod něj vešel, tak úplně nataženýma rucema dosáhnu na odvzdušňovák. Odvzdušňovací šroub je výrazně menší, než ten na brzdách. Takže kromě jiného klíče mi na něm skoro nedrží ta hadička na odsávání kapaliny. A největší vychytávka je, že za tou šestihrannou částí šroubu je ještě dlouhý kus těla. Takže když ten očkoplochý klíč na to položím, tak s tím neotočím, je ho potřeba rukou držet kus blíže k hadičce. No dělalo se to úplně skvěle...
Prvních pár výšlapů bylo v pohodě a ukázalo se, že to asi byl celkem dobrý nápad. V Německu asi poctivě brzdovku měnili (a asi ji nejspíš doopravdy měnili i při tom prodejním servisu, pač z brzd tekla úplně čistá), ale na tu spojku asi celou dobu kašlali. Vyteklo z toho normálně šedý bláto s hromadou bordelu v pevnym skupenství. Nicméně po pár kolečkách spojkový pedál při sešlapávání přestal klást odpor a prostě sletěl na podlahu. Nastalo prvních pár přítelů na telefonu a že je to nejspíš jenom zavzdušněný. Tak jsem pokračoval dále... až z toho odvzdušňováku fakt nevykápla jediná kapka kapaliny a chovalo se to furt stejně
50km od domova, bezva
To už jsem z nouze prudil telefonem skoro každýho, pač jsem nabyl pocitu, že to má tu nádobku oddělenou a jsem takovej debil, že ji nevidím nebo něco jiného...
Nakonec se zjevil majitel dílny a ukázalo se, že se tam někde válí ta přetlaková odvzdušňovací sada, co se nasazuje na víčko od nádobky. Vypadalo to zhruba takhle:
https://www.autodily-pema.cz/pripravek- ... ta-a-2lbfb Takže jsem tam nalil nějakou ukořistěnou kapalinu (ta moje mi stačila dojít), nasadil to na to, napumpoval co to šlo a stejným pokusem i se šlapáním na pedál další pokus. Objevila se kapalina, spojka začala spojkovat a po dalších 3 iteracích z toho už nešel ven ani žádný vzduch a tenhle elaborát píšu už z domova, takže to i úspěšně dojelo zpátky
Nevím, jak moc se to dá měnit v jedné osobě (prý je stejně lepší na ten pedál u toho šlapat), ale po povolení ventilu z toho ta kapalina teče fakt šmahem a proces to asi o dost urychlí. Bonusem ještě je, že to tu kapalinu samo doplňuje a není ji tam potřeba každou chvíli dolívat. Tak kdyby měl někdo nápad pořídit si nějakou sofistikovaný vehement na výměnu brzdovky, tak tohle mi aktuálně přijde daleko lepší, než ty ruční vakuové pumpy (tou jsem tu spojku z nouze zkoušel taky a taky jsem z toho nic nevytáhl
).