Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
- catana
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 3258
- Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
- Jméno a příjmení: Petr
- Bydliště: Jizni Australie
Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Než abych vám tady neúspěšně dělal druhý National Geographic a lákal na více či méně povedené fotky, zkusím to pojmout víc o životě a věcech, o nichž se tak snadno nedočtete.
Když se řekne Austrálie, většina Evropanů si představí ostrov, co je šíleně daleko a plný klokanů. Trochu znalejší si vzpomenou na Sydney Operu, takovou tu červenou skálu (známou jako Uluru), a hlavně na spoustu jedovatých hadů, pavouků a dalších potvor. Jakmile se sem však člověk podívá, nebo snad dokonce odstěhuje, začne tento kontinent vnímat dost jinak. Předně Austrálii je potřeba vnímat ideálně na úrovni států a teritorií, přinejhorším aspoň rozlišovat sever, jih, východ a západ. Každý stát resp. teritorium je totiž značně odlišný, platí tam trochu jiné zákony a pro vzdálenější oblasti platí i jiné podnebí. Ze suché Jižní Austrálie, kde žiji, do věčně vlhkého Queenslandu (Brisbane) je to sice jen pár hodin letu, ale jde o jiný svět. Už jen z toho se dá odvodit, že vzdálenosti tu jsou dost veliké a mezi obydlenými oblastmi toho moc není.
Jakmile opustíte město a obydlený prstenec v jeho blízkosti, začne se všechno měnit. Nejdříve vám na mobilu zmizí signál, takže asi nejlépe uděláte, když ho vypnete a dáte stranou, následujících pár hodin stejně bude k ničemu. Další vývoj pak už záleží na tom, jakým směrem se vydáte. Nicméně pro většinu cest je společné, že prořídne síť benzinek až na úroveň, kdy vidíte-li benzinku, musíte už obvykle tankovat. Dálkové cestování moc neusnadňuje ani množství zvířat. Nejrizikovější je stmívání resp. rozednívání, kdy jsou nejaktivnější a v exponovaných místech doslova kličkujete mezi klokany a possumy, kteří neohroženě skáčou pod kola. Z tohoto pohledu nejrozumnější je cestovat přes den, nicméně ani to neznamená, že na dálnici nepotkáte zdivočelého koně nebo krávu.
Když jsem u těch dálnic, tak je vhodně upřesnit, co je pod tímto pojmem myšleno. Ve městech a těsně kolem nich jsou dálnice víceméně tím, co čekáte, tedy alespoň dvouproudou silnici s oddělenými jízdními směry. Nicméně až na výjimky (např. cesta Adelaide – Melbourne) tato definice přestane tak do 100 km platit. S rostoucí vzdáleností od obydlených oblastí se pak dálnice od ostatních cest liší zejména tím, že má asfalt a je víceméně rovná. Na většině Austrálie jsou velmi přísné rychlostní limity. S výjimkou „freeways“, kde je 110 km/h je na většině cest maximálně 100 km/h. Při množství radarů a astronomické výši pokut se touto rychlostí opravdu jezdí. Je jedno, jestli jde o „road-train“ (tahač klidně až s pěti vleky) nebo malou nákupní tašku na kolech, všichni tu jedou touto rychlostí. Moc se tedy nepředjíždí, pokud vůbec. Novinkou letošního roku je, že v Northern Territory zkušebně vrátili na jednom úseku neomezenou rychlost. Nicméně na rozdíl od Německa, kde dálnice s doporučenou rychlostí vede z místa kde jste, do místa kde chcete být, tak australský neomezený úsek začíná v pustině a končí o 200 km dál. Navíc to není dálnice v pravém slova smyslu, ale rovný úsek relativně úzké asfaltky, kde při 160 máte pocit, že vám auto vyklepe zuby a protijedoucí „road train“ se vedle vás nemá šanci vejít.
Osobně jsem tam nebyl, jet skoro 2 tisíce kilometrů jen k místu, kde začíná 200 km neomezeného úseku, mi nepřišlo moc lákavé. Jde o spojnici Adelaide-Darwin, která má zhruba tři tisíce kilometrů a tento úsek je někde uprostřed, přičemž moc obydlených oblastí po cestě nepotkáte. Moc zábavné to není. Ostatně není to náhodou, že k přesunům se tu raději používá letadlo. Pokud není nějaký obzvlášť silný důvod, tak řídit mezi hlavními městy je spíš masochismus a vyjde to dráž než letenka.
Nicméně silné důvody se najdou. Například to, že v Jižní Australii nejsou žádná pořádná místa, kde se dá legálně provětrat auto. Chystají se sice velké investice, ale to je zatím pořád ve stádiu plánování, takže reálně je tu jeden jediný okruh (Mallala) a ten nepatří k zázračným. Rozhodně má blíž k Písku než třeba Mostu. Zcela jiný zážitek je okruh na Philip Island, což je ostrov kousek od Melbourne. Kromě výprav za okruhy jsou zde i místa, která za cestu vysloveně stojí. Legendou síly Route 66 tu je Great Ocean Road, která vede z Melbourne podél oceánu směrem k Adelaide. Má sílu pro každého, koho baví řízení. Ano, po cestě je spousta výhledů, rozhodně stojí za zastavení 12 Apostels, ale pokud někdo v autě trpí, tak jen kvůli těm skalám to jet nemá smysl. Cílem je cesta sama. Jsou tam vysloveně zábavné úseky na řízení, nicméně je dlužné dodat, že vzhledem k oblíbenosti není zrovna prázdná. Jak se tu žije
Oproti Evropě je tu tempo podstatně zrelaxovanější. Ve stresu tu jsou zejména čerství přistěhovalci. Australan nebo domestikovaný Australan je pohodář, pro něhož všechno má svůj čas. To je potřeba pochopit, je to totiž základem veškerého dění. Začíná to už u konverzace, kde všichni očekávají „small talk“, tedy takovou neformální přátelskou konverzaci na úvod. S trochou ironie si to představte tak, že pokud zavoláte hasičům, že vám hoří obývák, tak pokud s nimi neproberete, jak se daří jejich dětem před tím, než zmíníte požár, tak k vám jednotku nevyšlou. Posadíte-li se do kavárny, automaticky to znamená, že máte čas, a tudíž kávu dostanete tak někdy za půl hodiny, jídlo klidně za hodinu.
Mám trochu neutříbený názor na obyvatele jako takové. V zásadě jsou všichni hodně přátelští a velmi snadno se tu dá seznamovat. Nicméně stejně tak na druhou stranu tu panuje určitý rasismus mezi těmi, co tu nějakou dobu jsou a ostatními. Tohle je hodně individuální, nicméně si to představte asi tak, že člověk co tu je aspoň deset let už zemi považuje za svojí vlastní a vlastně ani moc nechce, aby mu přistěhovalci dělali konkurenci. Obzvlášť teď, kdy Australie poprvé po nějakých dvaceti letech zažívá krizi, je znát, že rození Australané hodně drží spolu.
To mě přivádí na absolutně nejdůležitější část australského fungování a to platí napříč kontinentem, nezávisle na státu kde zrovna jste. Zde je naprosto jedno, kolik máte zkušeností a jak dobré vzdělání. Jediné, na co se tu opravdu hraje, jsou kontakty. Nejsilnější jsou samozřejmě ty, které jste získali v dětství studiem na prestižních školách, pak na nějakých prestižních postech, atd. Obvykle na nějaký rozumný post vede cesta buď přes kontakty, a nebo velké štěstí zkombinovaného s tím, že umíte něco značně exotického a zcela v rozsahu, který daná firma potřebuje. Event. jde o pozici, o níž Australani nestojí. Kontakty fungují naprosto na všechno. Od zmíněného zaměstnání, přes řemeslníka až třeba po jídlo v restauraci. Jakmile už jste zasíťovaní, je skoro až nepřípustné, abyste šli na jídlo jinam, než do podniku svého známého.
Co tu jezdí
Australani mají rádi velkoobjemové benzínové motory. Je příjemné tu na silnici poslouchat bublání šestiválců a osmiválců rozličného výkonu a stáří. Co se týká typu karoserie, tak si oblíbenost dělí sedany, „UTE“ (myslím, že čeština zná pro to jen výraz pick-up – obvykle dvoudvéřové auto s rovným nákladovým prostorem) a obří SUV. V hlavních městech to není až tak markantní, ale už o pár kilometrů dál má většina aut „klokano-lam“, jemuž se tu něžně říká „nudge-bar“. U větších náklaďáků ta konstrukce je natolik robustní, že bez větších problémů ustojí i náraz do krávy.
Legendárním autem renomé Octavie v Čechách je tu Holden Commodore, sedan celkem solidních rozměrů o něco větší než třeba Legacy. Jeho poslední variace je celkem schopné auto, obzvlášť v některé ze svých sportovních variant. Od něho je rovněž odvozený „UTE“, anžto splašený pick-up nabízený dokonce ve sportovní verzi s osmiválcem pod kapotou.
Docela zvláštní postavení tu má Subaru. Dá se říct, že je to relativně běžné auto. Nejčastěji jsou vidět Forestery a XVčka, docela časté je i WRX – nicméně posledně jmenované nejčastěji vidím pilotovat někoho s čerstvým řidičákem nebo tak padesátník. Poměrně exotika je STI, které je vidět jen o trochu méně než Outback a ani ten nepatří zrovna k běžným vozidlům. Pokud se řekne Subaru, tak asi nejobvyklejší reprezentant je Forester s automatem a 2.5 atmosférou. Taková 86 resp. BRZ je tu vidět podstatně častěji, než Liberty (tzn. Legacy) nebo Outback.
Celkem často tu potkáte i vysloveně terénní Toyotu Landcruiser v plné polní, tedy na zvýšeném podvozku, se šnorchlem, ohromnými rámy, extra světly… nicméně tato auta nepatří u mě k oblíbeným, vzhledem k tomu, že ze svého nízkého posazu mám výhled přímo na jejich kola :o)
Pokracovani
Cast 2
Cast 3
Cast 4
Než abych vám tady neúspěšně dělal druhý National Geographic a lákal na více či méně povedené fotky, zkusím to pojmout víc o životě a věcech, o nichž se tak snadno nedočtete.
Když se řekne Austrálie, většina Evropanů si představí ostrov, co je šíleně daleko a plný klokanů. Trochu znalejší si vzpomenou na Sydney Operu, takovou tu červenou skálu (známou jako Uluru), a hlavně na spoustu jedovatých hadů, pavouků a dalších potvor. Jakmile se sem však člověk podívá, nebo snad dokonce odstěhuje, začne tento kontinent vnímat dost jinak. Předně Austrálii je potřeba vnímat ideálně na úrovni států a teritorií, přinejhorším aspoň rozlišovat sever, jih, východ a západ. Každý stát resp. teritorium je totiž značně odlišný, platí tam trochu jiné zákony a pro vzdálenější oblasti platí i jiné podnebí. Ze suché Jižní Austrálie, kde žiji, do věčně vlhkého Queenslandu (Brisbane) je to sice jen pár hodin letu, ale jde o jiný svět. Už jen z toho se dá odvodit, že vzdálenosti tu jsou dost veliké a mezi obydlenými oblastmi toho moc není.
Jakmile opustíte město a obydlený prstenec v jeho blízkosti, začne se všechno měnit. Nejdříve vám na mobilu zmizí signál, takže asi nejlépe uděláte, když ho vypnete a dáte stranou, následujících pár hodin stejně bude k ničemu. Další vývoj pak už záleží na tom, jakým směrem se vydáte. Nicméně pro většinu cest je společné, že prořídne síť benzinek až na úroveň, kdy vidíte-li benzinku, musíte už obvykle tankovat. Dálkové cestování moc neusnadňuje ani množství zvířat. Nejrizikovější je stmívání resp. rozednívání, kdy jsou nejaktivnější a v exponovaných místech doslova kličkujete mezi klokany a possumy, kteří neohroženě skáčou pod kola. Z tohoto pohledu nejrozumnější je cestovat přes den, nicméně ani to neznamená, že na dálnici nepotkáte zdivočelého koně nebo krávu.
Když jsem u těch dálnic, tak je vhodně upřesnit, co je pod tímto pojmem myšleno. Ve městech a těsně kolem nich jsou dálnice víceméně tím, co čekáte, tedy alespoň dvouproudou silnici s oddělenými jízdními směry. Nicméně až na výjimky (např. cesta Adelaide – Melbourne) tato definice přestane tak do 100 km platit. S rostoucí vzdáleností od obydlených oblastí se pak dálnice od ostatních cest liší zejména tím, že má asfalt a je víceméně rovná. Na většině Austrálie jsou velmi přísné rychlostní limity. S výjimkou „freeways“, kde je 110 km/h je na většině cest maximálně 100 km/h. Při množství radarů a astronomické výši pokut se touto rychlostí opravdu jezdí. Je jedno, jestli jde o „road-train“ (tahač klidně až s pěti vleky) nebo malou nákupní tašku na kolech, všichni tu jedou touto rychlostí. Moc se tedy nepředjíždí, pokud vůbec. Novinkou letošního roku je, že v Northern Territory zkušebně vrátili na jednom úseku neomezenou rychlost. Nicméně na rozdíl od Německa, kde dálnice s doporučenou rychlostí vede z místa kde jste, do místa kde chcete být, tak australský neomezený úsek začíná v pustině a končí o 200 km dál. Navíc to není dálnice v pravém slova smyslu, ale rovný úsek relativně úzké asfaltky, kde při 160 máte pocit, že vám auto vyklepe zuby a protijedoucí „road train“ se vedle vás nemá šanci vejít.
Osobně jsem tam nebyl, jet skoro 2 tisíce kilometrů jen k místu, kde začíná 200 km neomezeného úseku, mi nepřišlo moc lákavé. Jde o spojnici Adelaide-Darwin, která má zhruba tři tisíce kilometrů a tento úsek je někde uprostřed, přičemž moc obydlených oblastí po cestě nepotkáte. Moc zábavné to není. Ostatně není to náhodou, že k přesunům se tu raději používá letadlo. Pokud není nějaký obzvlášť silný důvod, tak řídit mezi hlavními městy je spíš masochismus a vyjde to dráž než letenka.
Nicméně silné důvody se najdou. Například to, že v Jižní Australii nejsou žádná pořádná místa, kde se dá legálně provětrat auto. Chystají se sice velké investice, ale to je zatím pořád ve stádiu plánování, takže reálně je tu jeden jediný okruh (Mallala) a ten nepatří k zázračným. Rozhodně má blíž k Písku než třeba Mostu. Zcela jiný zážitek je okruh na Philip Island, což je ostrov kousek od Melbourne. Kromě výprav za okruhy jsou zde i místa, která za cestu vysloveně stojí. Legendou síly Route 66 tu je Great Ocean Road, která vede z Melbourne podél oceánu směrem k Adelaide. Má sílu pro každého, koho baví řízení. Ano, po cestě je spousta výhledů, rozhodně stojí za zastavení 12 Apostels, ale pokud někdo v autě trpí, tak jen kvůli těm skalám to jet nemá smysl. Cílem je cesta sama. Jsou tam vysloveně zábavné úseky na řízení, nicméně je dlužné dodat, že vzhledem k oblíbenosti není zrovna prázdná. Jak se tu žije
Oproti Evropě je tu tempo podstatně zrelaxovanější. Ve stresu tu jsou zejména čerství přistěhovalci. Australan nebo domestikovaný Australan je pohodář, pro něhož všechno má svůj čas. To je potřeba pochopit, je to totiž základem veškerého dění. Začíná to už u konverzace, kde všichni očekávají „small talk“, tedy takovou neformální přátelskou konverzaci na úvod. S trochou ironie si to představte tak, že pokud zavoláte hasičům, že vám hoří obývák, tak pokud s nimi neproberete, jak se daří jejich dětem před tím, než zmíníte požár, tak k vám jednotku nevyšlou. Posadíte-li se do kavárny, automaticky to znamená, že máte čas, a tudíž kávu dostanete tak někdy za půl hodiny, jídlo klidně za hodinu.
Mám trochu neutříbený názor na obyvatele jako takové. V zásadě jsou všichni hodně přátelští a velmi snadno se tu dá seznamovat. Nicméně stejně tak na druhou stranu tu panuje určitý rasismus mezi těmi, co tu nějakou dobu jsou a ostatními. Tohle je hodně individuální, nicméně si to představte asi tak, že člověk co tu je aspoň deset let už zemi považuje za svojí vlastní a vlastně ani moc nechce, aby mu přistěhovalci dělali konkurenci. Obzvlášť teď, kdy Australie poprvé po nějakých dvaceti letech zažívá krizi, je znát, že rození Australané hodně drží spolu.
To mě přivádí na absolutně nejdůležitější část australského fungování a to platí napříč kontinentem, nezávisle na státu kde zrovna jste. Zde je naprosto jedno, kolik máte zkušeností a jak dobré vzdělání. Jediné, na co se tu opravdu hraje, jsou kontakty. Nejsilnější jsou samozřejmě ty, které jste získali v dětství studiem na prestižních školách, pak na nějakých prestižních postech, atd. Obvykle na nějaký rozumný post vede cesta buď přes kontakty, a nebo velké štěstí zkombinovaného s tím, že umíte něco značně exotického a zcela v rozsahu, který daná firma potřebuje. Event. jde o pozici, o níž Australani nestojí. Kontakty fungují naprosto na všechno. Od zmíněného zaměstnání, přes řemeslníka až třeba po jídlo v restauraci. Jakmile už jste zasíťovaní, je skoro až nepřípustné, abyste šli na jídlo jinam, než do podniku svého známého.
Co tu jezdí
Australani mají rádi velkoobjemové benzínové motory. Je příjemné tu na silnici poslouchat bublání šestiválců a osmiválců rozličného výkonu a stáří. Co se týká typu karoserie, tak si oblíbenost dělí sedany, „UTE“ (myslím, že čeština zná pro to jen výraz pick-up – obvykle dvoudvéřové auto s rovným nákladovým prostorem) a obří SUV. V hlavních městech to není až tak markantní, ale už o pár kilometrů dál má většina aut „klokano-lam“, jemuž se tu něžně říká „nudge-bar“. U větších náklaďáků ta konstrukce je natolik robustní, že bez větších problémů ustojí i náraz do krávy.
Legendárním autem renomé Octavie v Čechách je tu Holden Commodore, sedan celkem solidních rozměrů o něco větší než třeba Legacy. Jeho poslední variace je celkem schopné auto, obzvlášť v některé ze svých sportovních variant. Od něho je rovněž odvozený „UTE“, anžto splašený pick-up nabízený dokonce ve sportovní verzi s osmiválcem pod kapotou.
Docela zvláštní postavení tu má Subaru. Dá se říct, že je to relativně běžné auto. Nejčastěji jsou vidět Forestery a XVčka, docela časté je i WRX – nicméně posledně jmenované nejčastěji vidím pilotovat někoho s čerstvým řidičákem nebo tak padesátník. Poměrně exotika je STI, které je vidět jen o trochu méně než Outback a ani ten nepatří zrovna k běžným vozidlům. Pokud se řekne Subaru, tak asi nejobvyklejší reprezentant je Forester s automatem a 2.5 atmosférou. Taková 86 resp. BRZ je tu vidět podstatně častěji, než Liberty (tzn. Legacy) nebo Outback.
Celkem často tu potkáte i vysloveně terénní Toyotu Landcruiser v plné polní, tedy na zvýšeném podvozku, se šnorchlem, ohromnými rámy, extra světly… nicméně tato auta nepatří u mě k oblíbeným, vzhledem k tomu, že ze svého nízkého posazu mám výhled přímo na jejich kola :o)
Pokracovani
Cast 2
Cast 3
Cast 4
Naposledy upravil(a) catana dne pát zář 18, 2015 8:22 am, celkem upraveno 4 x.
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
- catana
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 3258
- Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
- Jméno a příjmení: Petr
- Bydliště: Jizni Australie
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Fotky jsem namíchal napříč různými státy a za celou dobu co tu jsem. Kupodivu tam není moc aut, ale tak to třeba někdy jindy. Obdobně pokud by vás něco konkrétního zajímalo, tak to sem klidně pište.
Jednou za rok se v Sydney organizuje show svetel (mimo jine) Vivid. To se ruzne budovy obkleknou laserovou projekci do trochu jineho hávu, kdy jedna z podob Sydney Opera House vypadá třeba takto: Vázané na období je třeba i pozorování velryb tady v Jižní Austrálii. Přijíždí sem teď na zimu rodit a odchovat mladé a je zážitek je pozorovat. Ač tedy je to většinou na docela velkou vzdálenost a jsou z nich vidět ploutve nebo vodotrysky. Vyskakovací velryby sem obvykle nezavítají. Mno a nedá mi to, abych nezmínil ještě Northern Territory. K tomu neodmyslitelně patří nejenom úchvatná příroda, ale také miliony komárů, jedovaté medúzy a krokouši... Pár fotek pobřeží...
Jednou za rok se v Sydney organizuje show svetel (mimo jine) Vivid. To se ruzne budovy obkleknou laserovou projekci do trochu jineho hávu, kdy jedna z podob Sydney Opera House vypadá třeba takto: Vázané na období je třeba i pozorování velryb tady v Jižní Austrálii. Přijíždí sem teď na zimu rodit a odchovat mladé a je zážitek je pozorovat. Ač tedy je to většinou na docela velkou vzdálenost a jsou z nich vidět ploutve nebo vodotrysky. Vyskakovací velryby sem obvykle nezavítají. Mno a nedá mi to, abych nezmínil ještě Northern Territory. K tomu neodmyslitelně patří nejenom úchvatná příroda, ale také miliony komárů, jedovaté medúzy a krokouši... Pár fotek pobřeží...
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
- j3rry
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 1024
- Registrován: pon dub 16, 2012 9:58 pm
- Jméno a příjmení: Tomáš H.
- Bydliště: Brno/Karviná/Pržno
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Parádní! Zhltnul jsem to šmahem! Je moc fajn, že si na nás sem tam vzpomeneš a prokládáš to takovou zajímavou fotoreportáží :supeer: Myslím, že nejsem sám, kdo se těší na další pokračování :826:
1999 SF Subaru Forester 2.0 5MT
1995 GC8 Subaru Impreza WRX STi - sold
1996 Mazda MX-5 NA 1.6 66kw - R.I.P.
2005 Subaru Legacy 3.0R 6MT Spec.B Sedan - R.I.P. (ale resurrected a teď kdesi stále spokojeně vrčí)
2004 Subaru Legacy 2.5 5MT Sedan - R.I.P.
1995 GC8 Subaru Impreza WRX STi - sold
1996 Mazda MX-5 NA 1.6 66kw - R.I.P.
2005 Subaru Legacy 3.0R 6MT Spec.B Sedan - R.I.P. (ale resurrected a teď kdesi stále spokojeně vrčí)
2004 Subaru Legacy 2.5 5MT Sedan - R.I.P.
- Traveller
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 11891
- Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
- Jméno a příjmení: Jirka
- Bydliště: Česká Třebová
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Jak píše J3rry, pěkně se to četlo a těšíme se na pokračování. Je škoda, že se tam nedá dojet :subaru: :686:
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49189
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Myslím Petře, že budem rádi, když nám naservíruješ i obyčejnější pohledy na život v Austrálii. Abysme si to neidealizovali. Ty fotky jsou parádní.
Odesláno z mého ASUS Transformer Pad TF300TG pomocí Tapatalk
Odesláno z mého ASUS Transformer Pad TF300TG pomocí Tapatalk
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- M a r c e l
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 15410
- Registrován: pát úno 05, 2010 2:58 pm
- Jméno a příjmení: Martin Fabian
- Bydliště: Středozem B-)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
dojet se da vsude...Traveller píše:Jak píše J3rry, pěkně se to četlo a těšíme se na pokračování. Je škoda, že se tam nedá dojet :subaru: :686:
- filippek
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 2310
- Registrován: úte úno 15, 2011 10:52 am
- Jméno a příjmení: Filip Pecka
- Bydliště: Jablonecko
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Je to paráda. Tam jsem taky nebyl ::-DD: Vždycky se ale utěšuju tím, že já všechno cestování doženu až budu v důchodu a budu mít na to spoustu času.
Nyní: Forester SG 2,0 r.v.05 poface
Bylo: Outback 3.0R H6, r.v.06
Bylo: Forester 2,0 XT r.v.04
Bylo: Outback 3.0R H6, r.v.06
Bylo: Forester 2,0 XT r.v.04
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49189
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Já se naštěstí neutěšuju, nemůžu bejt všude.
Odesláno z mého ASUS Transformer Pad TF300TG pomocí Tapatalk
Odesláno z mého ASUS Transformer Pad TF300TG pomocí Tapatalk
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
No přátelé, mám to štěstí že jsem v Austrálii prožil velkou část svého žívota a jsem národností australan. Nemůžu úplně se vším souhlasit co je napsáno ale je taky možné že se Austrálie tak moc změnila od té doby co jsem se přestěhoval zpět do CZ. Nechci se pouštět do nějakých velkých debat ale jen pár poznámek. Co australany naprosto odlišovalo od zbytku světa je neskutečná přátelskost a snaha pomáhat si navzájem ( což je logické protože takhle Austrálie vlastně vznikla). Australani si dnes hodně uvědomují v jaké zemi a fungující společnosti žijí a že zbytek světa se tam chce nejlépe nastěhovat. Ještě jsem nepoznal člověka který by OZ navštívil a nechtěl se tam přestěhovat Prožil jsem dětství v 80tých letech v Austrálii a tenkrát Austrálie obecně jakoby trpěla nemším komplexem že je pozadu za zbytkem světa. To se ale již asi hodně změnilo.Pokud máte tu možnost a finanční prostředky tak se do OZ určitě podívejte. Je to neuvěřitelně fantastická země!
A abych se vrátil i k Subaru, jedno z prvních aut které jsme tam vlastnili bylo již tenkrát stařičké Leone. Dlouho jsem hledal v rodinném archivu fotku ale žádnou jsem nenašel.
A abych se vrátil i k Subaru, jedno z prvních aut které jsme tam vlastnili bylo již tenkrát stařičké Leone. Dlouho jsem hledal v rodinném archivu fotku ale žádnou jsem nenašel.
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
...mám 2 velké geografické touhy a těmi jsou Island a právě Austrálie...No třeba se to někdy poštěstí. Budu rád za každý další příspěvek
SUBARU Forester 2,0i Comfort MY16 (SJ) Spotřeba - 8,4l
Subaru Forester 2.0D Comfort MY13 Prodáno
Subaru Forester 2,0D MY11 Prodáno
Citroen C4 Grand Picasso 1,8i
Subaru Forester 2.0D Comfort MY13 Prodáno
Subaru Forester 2,0D MY11 Prodáno
Citroen C4 Grand Picasso 1,8i
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49189
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
No vida, co se tady člověk všechno nedozví. Ten Island mám v cestovatelských snech taky zařazen a taky Grónsko. Ale to asi zůstane snem.
Odesláno z mého ASUS Transformer Pad TF300TG pomocí Tapatalk
Odesláno z mého ASUS Transformer Pad TF300TG pomocí Tapatalk
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- catana
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 3258
- Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
- Jméno a příjmení: Petr
- Bydliště: Jizni Australie
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Jsem rád, že se to líbí. Příště zkusím dát dohromady něco více o životě jako takovém, aneb jak psal Tomáš, obyčejnější pohlehy přistěhovalce :845:
Následující řádky jsou čistě moje subjektivní. Může to být jinak, ale zatím mě nic nepřesvědčilo, že tomu tak je, ani když jsem se o tom bavil s řadou Australanů.
Ono je to podle mě ovlivněné dvěma, možná třemi zásadními faktory. Cpe se sem naprosto neuvěřitelné množství Asiatů a Indů, což tak nějak semklo Australany k sobě. Teď se chystá další zásadní zpřísnění imigrační politiky a všichni tomu tleskají. Už naše pracovní vízum bylo značně problematické (vyřízení trvalo přes půl roku), od července se to posunulo na novou úroveň a teď s koncem roku se tu skoro až zavřou hranice. Trochu to i chápu, teď napříč Austrálií cloumá krize a řekl bych, že je to teprve začátek. Zavírají se továrny (např. Holden, Ford, Toyota...), odbory a nízké ceny dusí těžební průmysl, roste nezaměstnanost.
Druhý problém je, že se to tu zvolna probouzí z "australského snu". Za to trochu může hospodářská krize co byla ve světě, která už je zvolna pryč. Do nějakého 2004 málokoho z podnikatelů Austrálie zajímala. Jenže jak se to začalo sypat v USA, pak v Evropě, docela dost firem si řeklo, zkusme ten ostrov uprostřed ničeho, třeba tam taky něco utrhnem. A na to Australské firmy vůbec, ale vůbec nebyly připravené. Světová konkurence doslova válcuje zdejší firmy, které do doby před cca 10 lety v podstatě neznaly konkurenci. Postihuje to všechny zásadní zdroje obživy a peníze mizí z Austrálie do centrál korporací.
Austrálie zbohatla tím, že drancovala a drancuje svojí zemi, jen menšina toho jsou nějaké převratné vynálezy nebo unikátní produkty (např. plavky jsou celosvětově uznávaný australský produkt = Speedo) . Poté, co vymlátili domorodce a zničili jim jejich kulturu (Nový Zéland tohle zvládl podstatně lépe), tak relativně malé množství jednotlivců se pustilo do tvrdého vydělávání peněz skoro za každou cenu. Příklady?
1, Těžební průmysl přináší minimální přidanou hodnotu, co se vytěží, tak se v takové podobě prodá, obvykle Čína, Japonsko. Teď tu jsou třeba boje o to, aby těžební firmy neovládly výnosnou a výborně úrodnou zemědělskou půdu. Tzn. ohromné peníze ze zlata, rudy, atd. zemí jen protečou a ovlivní jen ty, co v dolech bezprostředně pracují. Zisky jsou velmi často daněny jinde, viz konec australského snu.
2, Rybolov. Ohromné rybářské lodě umožnily sice lovit (spíš těžit) ryby v takovém množství, že nemálo lidí na tom zbohatlo. Problém je, že ryb tu radikálně ubylo a teď se řeší, co dál. Málo ryb v moři znamená nejenom problém pro rybáře, ale hlavně pro ekosystém. Vzrostla konkurence mezi živočichy, takže třeba lachtani (sea lions) skoro vymlátili tučňáky, delfíni začali vnímat konkurenci ostatních ryb a nejsou k nimi extra přátelští, apod.
3, Zemědělství. Sám třeba žiju ve vinařském státě. Až nedávno jsem zjistil, že na 1 litr vína je prý potřeba až 500 litrů vody při započítání zalévání révy a věcí okolo. Nicméně uváží-li se množství vinic a vinařství, tak tolik vody tu prostě není. Dobrá polovina vody z Murray river se spotřebuje na zemědělství. Tvrdí se, že únosné množství pro přírodu je max. třetina vody. Výsledek? Sucho, umírající vegetace podél břehů, což má zas vliv na zvířata.
Ještě k tomu, proč zdejší firmy neznaly konkurenci. Tady potkávám věci, které jsou v podstatě naprosto v Evropě nemyslitelné. Hezký příklad je třeba můj obor, IT. Jsou tu dva extrémy. První jsou firmy, co investují do nejmodernějších technologií. Obvykle to je státní správa, event. nějaké banky. Zbytek se potácí někde na technologiích z 80tých let a teď najednou zjišťují, že jsou brutálně pozadu a konkurence, co přišla ze zahraničí, je naprosto jinde. A tak se firmy co mají třeba 250 lidí učí používat slova jako CRM a přemýšlet, že nakupovat vyřazené počítače na eBay není nejlepší nápad. Teď bohužel nepřeháním, je to osobní zkušenost a týká se více než jedné firmy. Horší případ je, když jen čekají, až zas bude líp...
Tohle je přesně z kategorie mého nejednoznačného názoru. V zásadě to tak je, přátelskost, snaha si pomáhat a smysl pro komunitu je tady velmi, velmi silná. Nikde jinde na světě jsem to až v takové intenzitě nezažil a je to skvělé. Nicméně to přestane platit ve chvíli, když bys dotyčnému mohl konkurovat. Plus platí, že se preferuje vždycky pomoc v rámci vlastní sítě kontaktů, ostatním až ve chvíli, když to v podstatě ničemu nevadí. Tzn. s vízem, prací, daněmi a papírováním obecně... tam si musíš pomoct sám plus leccos zaplatit = zdaleka to není tak efektivní jako přes kontaky.daddy-o píše:Co australany naprosto odlišovalo od zbytku světa je neskutečná přátelskost a snaha pomáhat si navzájem
Následující řádky jsou čistě moje subjektivní. Může to být jinak, ale zatím mě nic nepřesvědčilo, že tomu tak je, ani když jsem se o tom bavil s řadou Australanů.
Ono je to podle mě ovlivněné dvěma, možná třemi zásadními faktory. Cpe se sem naprosto neuvěřitelné množství Asiatů a Indů, což tak nějak semklo Australany k sobě. Teď se chystá další zásadní zpřísnění imigrační politiky a všichni tomu tleskají. Už naše pracovní vízum bylo značně problematické (vyřízení trvalo přes půl roku), od července se to posunulo na novou úroveň a teď s koncem roku se tu skoro až zavřou hranice. Trochu to i chápu, teď napříč Austrálií cloumá krize a řekl bych, že je to teprve začátek. Zavírají se továrny (např. Holden, Ford, Toyota...), odbory a nízké ceny dusí těžební průmysl, roste nezaměstnanost.
Druhý problém je, že se to tu zvolna probouzí z "australského snu". Za to trochu může hospodářská krize co byla ve světě, která už je zvolna pryč. Do nějakého 2004 málokoho z podnikatelů Austrálie zajímala. Jenže jak se to začalo sypat v USA, pak v Evropě, docela dost firem si řeklo, zkusme ten ostrov uprostřed ničeho, třeba tam taky něco utrhnem. A na to Australské firmy vůbec, ale vůbec nebyly připravené. Světová konkurence doslova válcuje zdejší firmy, které do doby před cca 10 lety v podstatě neznaly konkurenci. Postihuje to všechny zásadní zdroje obživy a peníze mizí z Austrálie do centrál korporací.
Austrálie zbohatla tím, že drancovala a drancuje svojí zemi, jen menšina toho jsou nějaké převratné vynálezy nebo unikátní produkty (např. plavky jsou celosvětově uznávaný australský produkt = Speedo) . Poté, co vymlátili domorodce a zničili jim jejich kulturu (Nový Zéland tohle zvládl podstatně lépe), tak relativně malé množství jednotlivců se pustilo do tvrdého vydělávání peněz skoro za každou cenu. Příklady?
1, Těžební průmysl přináší minimální přidanou hodnotu, co se vytěží, tak se v takové podobě prodá, obvykle Čína, Japonsko. Teď tu jsou třeba boje o to, aby těžební firmy neovládly výnosnou a výborně úrodnou zemědělskou půdu. Tzn. ohromné peníze ze zlata, rudy, atd. zemí jen protečou a ovlivní jen ty, co v dolech bezprostředně pracují. Zisky jsou velmi často daněny jinde, viz konec australského snu.
2, Rybolov. Ohromné rybářské lodě umožnily sice lovit (spíš těžit) ryby v takovém množství, že nemálo lidí na tom zbohatlo. Problém je, že ryb tu radikálně ubylo a teď se řeší, co dál. Málo ryb v moři znamená nejenom problém pro rybáře, ale hlavně pro ekosystém. Vzrostla konkurence mezi živočichy, takže třeba lachtani (sea lions) skoro vymlátili tučňáky, delfíni začali vnímat konkurenci ostatních ryb a nejsou k nimi extra přátelští, apod.
3, Zemědělství. Sám třeba žiju ve vinařském státě. Až nedávno jsem zjistil, že na 1 litr vína je prý potřeba až 500 litrů vody při započítání zalévání révy a věcí okolo. Nicméně uváží-li se množství vinic a vinařství, tak tolik vody tu prostě není. Dobrá polovina vody z Murray river se spotřebuje na zemědělství. Tvrdí se, že únosné množství pro přírodu je max. třetina vody. Výsledek? Sucho, umírající vegetace podél břehů, což má zas vliv na zvířata.
Ještě k tomu, proč zdejší firmy neznaly konkurenci. Tady potkávám věci, které jsou v podstatě naprosto v Evropě nemyslitelné. Hezký příklad je třeba můj obor, IT. Jsou tu dva extrémy. První jsou firmy, co investují do nejmodernějších technologií. Obvykle to je státní správa, event. nějaké banky. Zbytek se potácí někde na technologiích z 80tých let a teď najednou zjišťují, že jsou brutálně pozadu a konkurence, co přišla ze zahraničí, je naprosto jinde. A tak se firmy co mají třeba 250 lidí učí používat slova jako CRM a přemýšlet, že nakupovat vyřazené počítače na eBay není nejlepší nápad. Teď bohužel nepřeháním, je to osobní zkušenost a týká se více než jedné firmy. Horší případ je, když jen čekají, až zas bude líp...
Je. Chce to minimálně měsíc, spíš déle. Bohužel náklady na život jsou tu enormní. Letenka není levná, nicméně pokud se obětuje čas, dá se zpáteční sehnat do 20 tisíc, rozumný let je tak za 30 tis. Nicméně v celkových nákladech to není největší položka. Jsou tu levné zejména dvě věci - benzín a maso. Všechno ostatní je tak 4 násobek toho co v ČR. Nicméně o tom třeba příště.daddy-o píše:Pokud máte tu možnost a finanční prostředky tak se do OZ určitě podívejte. Je to neuvěřitelně fantastická země!
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
- catana
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 3258
- Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
- Jméno a příjmení: Petr
- Bydliště: Jizni Australie
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Koukám, že jsem se nějak rozepsal a je to tentokrát v takovém dost negativním duchu ::-DD: No, tak to aspoň poslouží jako kompenzace k tomu prvnímu textu.
Jinak pokud byste měli chuť se dozvědět o Austrálii trochu jinak, doporučuju následující:
- dokumentární cyklus od BBC, Australia with Simon Reeve. Co vím od rodičů, teď to snad běželo i v ČR s celkem strašným dabingem. Je to trochu náhled na to, co jsem psal výše. http://www.bbc.co.uk/programmes/b01y0fx9
- film Rabbit-Proof fence. To zas pro změnu ukáže něco ke zdejší historii, jak se tu vypořádali s domorodci (Aboriginals). Celkem smutný film vzhledem k faktu, že je z celkem nedávné doby. (pozn. dá se najít např. na youtube, pokud ho neseženete jinak https://www.youtube.com/watch?v=DdFNZSx6hSQ začíná to místním jazykem, dále už je to pak srozumitelné :845: )
Jinak pokud byste měli chuť se dozvědět o Austrálii trochu jinak, doporučuju následující:
- dokumentární cyklus od BBC, Australia with Simon Reeve. Co vím od rodičů, teď to snad běželo i v ČR s celkem strašným dabingem. Je to trochu náhled na to, co jsem psal výše. http://www.bbc.co.uk/programmes/b01y0fx9
- film Rabbit-Proof fence. To zas pro změnu ukáže něco ke zdejší historii, jak se tu vypořádali s domorodci (Aboriginals). Celkem smutný film vzhledem k faktu, že je z celkem nedávné doby. (pozn. dá se najít např. na youtube, pokud ho neseženete jinak https://www.youtube.com/watch?v=DdFNZSx6hSQ začíná to místním jazykem, dále už je to pak srozumitelné :845: )
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Ja jsem byl v Australii na dovolene na prelomu let 2002 a 2003 a tahle zeme na me udelala velky dojem! Presne jak napsal nekdo drive - mel jsem pocit, ze bych se tu mohl (chtel?) usadit natrvalo. A to jsem celkem patriot/pecival
Samozrejme netusim, jak se lidi chovaji (by se byvali chovali), pokud bych se tam chtel usadit. Ale k nam jako turistum byli strasne vstricni, pricemz bylo videt, ze se nejedna o predstirani jako treba u americanu.
V te dobe take neplatily na uzemi celeho NT zadne rychlostni limity Ale stejne se tam nedalo jet nejak moc rychle. Zrovna ta spojka mezi adelaide a darwinem byla celkem slusna a rychle by se i dalo jet navzdory pripadnym roadtrainum, ale: (1) nikdy nevis, kde se zjevi nejake zvire a rozflakat auto uprostred pouste (i kdyz tam jednou za cas auto jede, takze bychom neumreli hlady/zizni) se nam fakt nechtelo a (2) meli jsme pujcene mitsubishi magna (tak nejak) s automatem a automat byl naladen skutecne na rychlesti 80-110. Takze kdyz jsme jeli po pousti cca 140, tak uz motor tocil pomerne dost otacek.
No, jednou se tam urcite vratim ... snad !!!
BTW: Ze jsi odjel do autralie jsem zaznamenal, ale jak ses tam presne prosim Te dostal?
Samozrejme netusim, jak se lidi chovaji (by se byvali chovali), pokud bych se tam chtel usadit. Ale k nam jako turistum byli strasne vstricni, pricemz bylo videt, ze se nejedna o predstirani jako treba u americanu.
V te dobe take neplatily na uzemi celeho NT zadne rychlostni limity Ale stejne se tam nedalo jet nejak moc rychle. Zrovna ta spojka mezi adelaide a darwinem byla celkem slusna a rychle by se i dalo jet navzdory pripadnym roadtrainum, ale: (1) nikdy nevis, kde se zjevi nejake zvire a rozflakat auto uprostred pouste (i kdyz tam jednou za cas auto jede, takze bychom neumreli hlady/zizni) se nam fakt nechtelo a (2) meli jsme pujcene mitsubishi magna (tak nejak) s automatem a automat byl naladen skutecne na rychlesti 80-110. Takze kdyz jsme jeli po pousti cca 140, tak uz motor tocil pomerne dost otacek.
No, jednou se tam urcite vratim ... snad !!!
BTW: Ze jsi odjel do autralie jsem zaznamenal, ale jak ses tam presne prosim Te dostal?
Prodáno: BMW 340i xDrive Touring, ZF automat, LCI (7/2015)
Největší ostuda značky subaru: Subaru Legacy 2.0D, MT, MY08-09 ... první motor umřel v 64.000 km, druhý po 3.000 km a třetí vykázal znaky smrtelnosti po 35.000 km
Prodáno: Saab 9-3 2.8T Turbo X SportCombi (2008)
Prodáno: Subaru Impreza STI, Type R, MY98
Největší ostuda značky subaru: Subaru Legacy 2.0D, MT, MY08-09 ... první motor umřel v 64.000 km, druhý po 3.000 km a třetí vykázal znaky smrtelnosti po 35.000 km
Prodáno: Saab 9-3 2.8T Turbo X SportCombi (2008)
Prodáno: Subaru Impreza STI, Type R, MY98
- draconis
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 5217
- Registrován: pon kvě 12, 2014 11:53 am
- Jméno a příjmení: Petr
- Bydliště: České Budějovice
Re: Austrálie jak ji v průvodcích nenajdete
Tím jsem se utěšoval do svých 25 let. A pak, když se najednou hned několik lidí z okolí důchodu o několik desítek let ani nedožilo a někteří v důchodu zase nemůžou spoustu věcí kvůli fyzickému stavu, zjistil jsem, že nemá smysl to odkládat na důchod. To pak nemusí nastat nikdy... :sick:filippek píše:Vždycky se ale utěšuju tím, že já všechno cestování doženu až budu v důchodu a budu mít na to spoustu času.
Proto dělejte věci, dokud to jde a plňte své sny. Spousta lidí hledá důvody, ale kdo skutečně chce, hledá způsoby... :supeer:
Jinak já osobně v Austrálii ještě nebyl a zatím je u mě v žebříčku přiznám se docela vespod. Ne snad proto, že by si to nezasloužila, ale aktuálně u mě převládají evropské hory a asijské země...
Nicméně můj dlouholetý kamarád se tam chystá za prací, takže jestli mu to vyjde, určitě to posune zemi klokanů na výrazně vyšší příčky...