Stránka 48 z 65

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: ned led 13, 2019 2:36 pm
od HonzaCZ
Je to o zvyku a taky asi každej to má jinak. Já k automatům měl taky vždycky tak nějak odpor. A pak jsem si uvědomil, že vlastně nevím proč, začal se o to zajímat, svezl se pár auty a bylo jasno. Ono totiž na tom, jak tomu říct, co chci, není moc, co vymýšlet. První automat, co jsem řídil, co si tak uvědomuji (netvrdím, že absolutně první) bylo grand číro s osmiválcem. To bylo celkem fajn.

A pak jsem si koupil Outbacka s AT a díky tomu, zcela nevědomky a neznale přišel k VTD+VDC, což byla dost náhoda, protože 2.5 BH to moc neměly. A já tenkrát věděl prd, jak to je kde řešený. :-D

A automaty mi přirostly k srdci. A teď myslím ty klasický, s míchačkou oleje a planetovými převody, žádný DSG nebo podobný věci. :-D

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: ned led 13, 2019 2:44 pm
od spm
Já první automat řídil v 911 Turbo :-DDD Tam bylo sice něco ala DSG, ale v tomhle autě se mi to celkem líbilo :-DDD (ale prodlevu na sešlápnutí v tom normálnim režimu, než se něco začalo dít, to mělo taky dost solidní).

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: ned led 13, 2019 3:11 pm
od schmako
HonzaCZ: ať žije Italic :-D chvíli mi trvalo, než jsem pochopil záměr příspěvku. U mě je ale ten samý důvod, proč na I režim jezdím sporadicky. Když u 245k auta šlápnete na plyn tak prostě čekáte adekvátní reakci a ne kuňk škyt hrk a potom možná podřazení, otáčky, hluk ale stále bez výsledku. Naštěstí je tu tlačítko pod volantem, což je jak nebe a dudy, a to pak žere i pomalé děti na přechodech a příliš nakloněné kytičky do silnice }:-)

Odesláno z mého Redmi Note 4X pomocí Tapatalk

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: ned led 13, 2019 3:41 pm
od HonzaCZ
schmako píše:HonzaCZ: ať žije Italic chvíli mi trvalo, než jsem pochopil záměr příspěvku.
Aha, on to asi ten debilní Tapatalk vypsal kurzívou, co? Mně taky chvíli trvalo, než jsem pochopil, co tím myslíš. Na webu to vypadalo normálně, protože web není debilní a když tam není uzavírací "bb tag", tak to vypíše normálně... :-/ :-D

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 2:11 pm
od podvlada
Napadla mě taková jedna teoretická věc, kterou bych chtěl nejdřív rozebrat, než bych ji vůbec zkoušel.

U automatu sice pěkně funguje brždění motorem na 1 a 2, hlavně na silnici super, ale když jsme byli v trochu rozbitém terénu, i ta jednička byla celkem moc. Byly chvíle, kdy jsem nevěděl, jestli ještě brzdí nebo už se naopak snaží auto rozjet. Chybí na to redukce jako mají manuály a i ta by mohla být kratší.

Kdybych chtěl něco sjíždět opravdu pomalu, co takhle zařadit zpátečku?
Měniči by přece mělo být jedno, z jakého důvodu dochází k prokluzu - jestli má motor vyšší otáčky a stojím na místě, nebo je motor ve volnoběhu a otáčí se kola proti...
Jsem si vědom, že se bude zbytečně zahřívat ATF a chtělo by to kontrolovat její teplotu.
1) vadí to něčemu mechanicky?
2) hrozí nenadálé chcípnutí motoru bez toho, abych musel jet rychle, kdy to motor volnoběhem prostě neutáhne?
3) hrozí protočení motoru proti směru?

Nemám v úmyslu brzdit tak, že bych na zpátečku přidal, to samozřejmě ne. Je mi jasný, že to zase nebude takový terno, aby se vyplatilo riskovat, a bude prostě lepší brzdit. Stejně tak v terénu, kde bych mohl potřebovat kvůli bezpečnosti přidat (riziko převrácení) to nebude šťastné řešení. Napadlo mě to prostě jen z důvodu ulehčit brzdám na jednoduchém podkladu, kde nehrozí riziko, ale chci jet pomalu.

Očekávám, že se zúčastní hlavně HonzaCZ :-D

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 2:41 pm
od HonzaCZ
Já bych to nedělal. Ale jestli chceš prozkoumat trh v oblasti repase měničů, tak hurá do toho. :-D

Chcípnutí by hrozit mohlo. Zvládne to chcípnout i na místě, když se ti to trochu zhoupne na druhou stranu. Dynamický síly v tý kapalině jsou celkem zrádný.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 2:47 pm
od podvlada
Repasi měniče úplně neplánuju :D
No říkal jsem si, že měniči by to mělo být jedno. Pro něj by to pořád mělo být prokluz jako prokluz.
Co se bojím je spíš protočení toho motoru nazpátek... Zkusil bych to jen v případě, že by místní plodná diskuze seznala, že by nemělo hrozit poškození, že to jen bude k hovnu. A pak bych to možná zkusil. :D Šlo tedy hlavně o teoretickou úvahu... :)

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 2:55 pm
od marzi
Mozna, asi urcite napisu blbost, tak sorry ale jakej je rozdil mezi tim, co popsal Podvlada a situaci, kdy stojim v kopci, zarazeno D, kopec prudkej, sundam nohu z brzdy a auto couvne, jasne, tady to jsou mozna max cm nez se prida plyn a auto pojede dopredu

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 2:57 pm
od newli
Asi takova hloupa otazka, ale zkusim to. Vcera jsem jel na cinovec, preselo a v jedne zatacce se auto lehce zhouplo (pred tydne top same a pri ceste zpet tam bylo otocene auto na strechu) - asi je tam nejaka horsi adheze. Vcera mi auto o par metru dal podradilo a ja se pekne vylekal. No behem vteriny mi doslo, ze auto podradilo, ale zazite reflexy zavelely, prokluzuji Ti kola vole. Za celou dobu jsem mel vzdy manual a podvedeme mam zafixovano, ze jak se zvednou otacky, litam na snehu (v horsim pripade na vode) a musim ubrat a zacit resit volant. Jak tohle resite s automatem? Prvni zima ukaze, ale od vcerejska o tom premyslim, ze to vlastne neni uplne idealni ?!

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 3:00 pm
od podvlada
Marzi, stejně tak když chceš třeba couvat do parkovacího místa, směrem do kopce, kdy ti to popojede dopředu než přidáš abys zacouval. Opačná situace, víc podobná tomu co tu řeším, stejnej princip jako říkáš ty.
Za mě právě rozdíl není, jen to je 1) krátkodobě 2) hned přidáváš plyn a auto jede kam má.

Já tady zvažuju použití z kopce, kdy by to bylo 1) dlouhodobě a 2) pořád na volnoběh, kdy motor nemá sílu a hrozí chcípnutí, protočení zpět.
1) může vadit teplota, měnič na to nemusí být stavěný dlouhodobě, na takový prokluz
2) mechanické poškození.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 3:01 pm
od podvlada
Newli, v tomhle mi ta chybějící zpětná vazba od AT taky chybí. Asi jediný způsob jak to řešit je jet v manuálním režimu, kdy to víc odpovídá tomu co říkáš, i když je tam pořád určitá "pružnost" kvůli měniči mezi motorem a koly.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 3:09 pm
od HonzaCZ
marzi píše:Mozna, asi urcite napisu blbost, tak sorry ale jakej je rozdil mezi tim, co popsal Podvlada a situaci, kdy stojim v kopci, zarazeno D, kopec prudkej, sundam nohu z brzdy a auto couvne, jasne, tady to jsou mozna max cm nez se prida plyn a auto pojede dopredu
Rozdíl je v tom, že když ti to couvne do prudkýho kopce při rozjezdu, tak to je pár okamžiků a minimální vzdálenost.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 3:12 pm
od HonzaCZ
newli píše:Asi takova hloupa otazka, ale zkusim to. Vcera jsem jel na cinovec, preselo a v jedne zatacce se auto lehce zhouplo (pred tydne top same a pri ceste zpet tam bylo otocene auto na strechu) - asi je tam nejaka horsi adheze. Vcera mi auto o par metru dal podradilo a ja se pekne vylekal. No behem vteriny mi doslo, ze auto podradilo, ale zazite reflexy zavelely, prokluzuji Ti kola vole. Za celou dobu jsem mel vzdy manual a podvedeme mam zafixovano, ze jak se zvednou otacky, litam na snehu (v horsim pripade na vode) a musim ubrat a zacit …
To vyřešíš tak, že si zažiješ, jak ten automat funguje a kdy jak řadí. Tedy celkem přesně dokážeš ovlivnit jen prací s plynem, kdy přeřadí. Jinak samozřejmě ve specifických situacích je lepší použít zmiňovaný manuální režim.

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 3:14 pm
od HonzaCZ
podvlada píše:Newli, v tomhle mi ta chybějící zpětná vazba od AT taky chybí. Asi jediný způsob jak to řešit je jet v manuálním režimu, kdy to víc odpovídá tomu co říkáš, i když je tam pořád určitá "pružnost" kvůli měniči mezi motorem a koly.
U toho jeho BMW určitě ne. To má 8 AT a blokuje prakticky okamžitě, jak to rozdíl otáček dovolí. Stejně, jako to v manuálním režimu dělal ten Saab 9-3, co jsem měl půjčenej. To jenom u Subaru je i po přepnutí do manuálního režimu agresivita blokování dost chabá. Ale jiná strategie tam je, to jsem už vypozoroval. A taky jiný způsob řazení 1. a 2. stupně, kdy to právě cílí na větší brzdění motorem. I když pro některé zřejmě stále nedostatečně, že vymýšlejí blbosti. :-DDD :-DDD :-DDD

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Napsal: úte srp 20, 2019 3:16 pm
od podvlada
Nedošlo mi, že se bavíme o jiné převodovce než Subaru... pardon :-)
A nemůžu než souhlasit opět se vším, co jsi napsal. Se vším. :-DDD