Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10653
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od Mira »

Měnič je vlastně taková spojka u manuálu. Čím víc otevírá je jako by ti víc prokluzovala spojka. Akorát u automatu ji nemůžeš spálit. :-D
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
pufko
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1130
Registrován: pát úno 11, 2011 10:42 pm

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od pufko »

VDC píše: ned zář 11, 2022 5:11 pm Měnič zamyká ve chvíli, kdy jsou ustálené otáčky. Zamykat umí na všechny rychlosti, kromě jedničky. Když měnič zamkne, tak v podstatě dojde k propojení motoru s převodovkou, aby se snížily ztráty, které při odemčeném měniči vznikají.
A neplatí to len pre posledný kvalt? Pretože ja mám odpozorované že sa to deje u mna len pri 4 kvalte. Zamknutím meniča mierne klesnú otáčky. Najlepšie je to vidieť pri malej rýchlosti povedzme v meste, kedy 50km/h znamená aj 4°, ale po zamknutí meniča ešte dodatočne klesnú o 150-200rpm otáčky motora
Subaru Impreza 2.0GX, 5MT, rv2001...
Subaru Legacy 2.5i, AT, rv2005...
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20651
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od námořník »

Neplatí
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
petr
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5168
Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
Jméno a příjmení: Petr Němec
Bydliště: Beskydy

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od petr »

to poznáš, když to nezní jak splašený mixér tak je zamknutý měnič :-D u té 4 je to výrazné jinak je to takové celkem neurčité
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Ono to pri bezny jizde zamyka jenom ten posledni kvalt, nizsi kvalty to zamyka akorat ve vetsi zatezi - do prudsich stoupani, s vlekem a tak

Odesláno z mého SM-F926B pomocí Tapatalk

Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49212
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od VDC »

Přesně jak to napsal SPM. Při větší zátěži to zamyká všechny kvalty.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od dethroned »

Tak snad opačně ne, pri zvýšení zátěže to měnič "odemyka"... resp. rozepne se spojka přemostění měniče a využije se zvýšení otáček motoru prokluzem měniče a násobení točivého momentu. Krome prvního kvaltu, tam je to otevrene.
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Jo a ne... pravda je, že to zamkne ve chvíli, kdy se buď povolí plyn nebo když se drží ve stavu, že to udržuje rychlost a při velkém přidání plynu to naopak ten měnič zase odemyká... ale pořád u těch nižších kvaltů, alespoň u těch starších převodovek, se to fakt děje jenom v té zátěži - takže prudčí stoupání, zapřáhnutý vlek, zaseknutý brzdič a tak. Na prázdném samotném autě to nižší kvalty fakt zamyká až ve 12% stoupání.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
danyellsan
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 50
Registrován: úte kvě 03, 2022 11:44 am
Bydliště: Frýdlant nad Ostravicí

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od danyellsan »

Ted na dalnici pri 120 na tempomat se stanem na strese se mi stalo ze to porad odemykalo a zamykalo menic. Bylo videt ze si prevodovka potrebovala trochu pomoci tak menicem pridala otacky. Moc se mi to ale nelibilo tak jsem radsi vypnul tempomat a jel s nohou na plynu. S tim souvisi dalsi otazka 😁 vadi to prevodovce kdyz ma otevreny menic? Anebo se neco vic opotrebovava? A nebo je ji to burt.
Forester SH 2.0 Bifuel
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

Rychleji se to hřeje, takže se to teoreticky může blížit do stavu rozsvícení kontrolky, kdy by pak měl člověk ubrat. Ale to to musí jet v tom režimu nějakou dobu a zase - samotný auto bude nejspíš v pohodě. Ale třeba s 2t vlekem na kouli do kopce, když to na ten odemčený měnič točí přes 3000rpm, ta teplota jde poměrně dost rychle nahoru ikdyž je zima.

Jinak je to relativně jedno, kromě toho, že to víc točí a víc žere.
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
danyellsan
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 50
Registrován: úte kvě 03, 2022 11:44 am
Bydliště: Frýdlant nad Ostravicí

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od danyellsan »

Ted se mi v takovem pitomem stoupani, kde jsem jel nalepeny za jinym autem prave rozsvitila kontrolka teploty oleje automatu. Musel jsem jet 1 a 2 stupen. Porad same vracecky na jednicku moc na dvojku malo a tam to dostalo zabrat. Auto jsem odstavil vypnul a dal pauzu. Az pak jsem v manualu zjistil ze v tomto pripade by se mel motor nechat bezet na volnobrhu az kontrolka zhasne. Zase jsem chytrejsi... V dalsich stoupanich jsem si nechaval vecsi rozestupy atauto vic chladi. Ale ten forejs jak je nalozeny tak tyhle kopce zrovna rad nema no...
Forester SH 2.0 Bifuel
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od spm »

To jsi jeden z mála, kdo jí rozsvítil :-DDD Důvod, proč píšou se zapnutým motorem bude patrně ten, že při běžícím motoru se točí ta hydraulická kapalina v převodovce točí se i přes ten chladič, případně pokud to má na chlazení výměník na vodu, tak se točí ta voda v něm a mělo by to chladnout o něco rychleji. Jinak v tom zase tak zásadní rozdíl nebude, hlavní je to přestat trápit v kopci / terénu :-D
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49212
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od VDC »

To stoupání, kde to řadilo 1/2, to jsi jel na D ? Jestli jo, tak se nedivím, že jsi to přehřál. To je přesně situace, kdy je vhodné řadit manuálně.
To odemykání a zamykání měniče na tempomat, to je prostě tím, že ten motor je slabej a nic jinýho mu nezbejvá. Řešním je nejezdit se stanem na střeše 120, ale jet třeba jenom 110.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Levis29
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 205
Registrován: čtv srp 26, 2021 11:34 am
Bydliště: Opava

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od Levis29 »

Já občas bojuju s tím měničem - v obci zamyká čtyřku i pod 50km/h, s lehkým škubnutím (zamknutí ve vyšších otáčkách je hladké), a to i když jedu s vlekem, tzn podtočený motor okolo 1200-1300 otáček, takže v obci dávám většinou manuálně 3 a držím otáčky kolem 1800-2000...
Ale hádám že se s tím nedá nic dělat, jedině jezdit delší dobu hodně svižně a automat se "naučí" to zamykat později ??
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20651
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s automatickou převodovkou

Příspěvek od námořník »

To si nemyslím. Řešení je řadit misto D 3.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“