Správná jízda s CVT

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Uživatelský avatar
jarkantor
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 320
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od jarkantor »

Uvědomil jsem si, že se tady a nejen tady průběžně hovoří o tom, jak variátor, označovaný značkou Subaru jako Lineartronic, vykazuje v některých modelech specifickou aktivitu. Resp. jak tuto aktivitu jako specifickou vnímají testovací jezdci ať již z řad novinářů nebo z řad nenovinářských. Jakožto uživatel OTB 2.5i z roku 2012, osazeného variátorem, bych rád upozornil na jistá řekněme "úskalí", na která mohou ne zcela znalí případně narazit a být z nich překvapeni nebo rozmrzelí.
V mém benzínovém atmosférickém autě tedy při aktu akcelerace postupuji podle dále popsaných možných alternativ: 1. Sešlápnu plynový pedál "tak nějak normálně" - otáčky pomalu rostou z běžně provozovaných cca 1.500ot./min., auto plynule zrychluje a při dosažení otáček na úrovni cca 3.000ot./min. auto zatáhne výrazně silněji a otáčky povyskočí na úroveň cca 3.500ot./min., odkud pak s rostoucí rychlostí klesají (držím-li plynový pedál sešlápnutý v +/- stejné poloze). 2. Sešlápnu plynový pedál více než "tak nějak normálně" - otáčky rovnou vyskočí na úroveň cca 3.500ot./min., odkud s rostoucí rychlostí padají směrem dolů. 3. Sešlápnu plynový pedál docela neurvale (více než "více než tak nějak normálně") - otáčky skočí střemhlav na hodnotu cca 3.500ot./min. a s rostoucí rychlostí dále rostou až na úroveň cca 5.500ot./min., odkud pak, při dosažení elektronikou vyhodnocené cílové rychlosti, prudce padnou na nějakých cca 2.500ot./min. Pokud v tomto případě (3.) dále tlačím na plynový pedál, tak otáčky prchají až k červenému poli, ale to jsem spáchal za dobu vlastnictví auta asi 2x, protože auto se pak pohybuje rychlostí někde kolem tachometrových 200km/hod., což je na tuzemských dálnicích poněkud "za hranou". CVT v naftových modelech a XT benzínu bude asi naladěno poněkud jinak, ale mně osobně vyhovuje daleko více kontinuální zátah motoru a převodovky než kolísání otáček, simulující chod automatické převodovky během jejícho průletu osmi nebo šesti virtuálními převodovými stupni.
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od Slavek_xxx »

No, v sobotu si ho doufam vyzkousim s XTeckem :-)
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
suubaru
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1991
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:19 pm

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od suubaru »

jarkantor píše:Ne, to je strašný omyl těch, co s automaty nemají zkušenosti - pokud je zařazeno buď D nebo R (obecně jakákoliv poloha pro pohyb vpřed nebo vzad), je převodovka stále v tahu (auto se po puštění plynového pedálu má stále tendenci začít pohybovat). Aby se tedy zamezilo snahám auta o pohyb, je třeba rozpojit pohonný řetězec a toho se dosáhne zařazením neutrálu (N). Při zařazení P se mezi soukolí převodovky vloží kolík. O který se pak auto poměrně logicky opře v jakémkoliv kopci - takže třmeny brzd jsou zcela zbytečné a pohybu auta brání kolík a nikoliv brzdy - auto sedí na převodovce a ne na brzdách. Takže v kopci nejdříve N, sešlápnout nožní brzdu, stisknout tlačítko automatické brzdy, pustit nožní brzdu, nechat auto sednout na brzdové třmeny, pak znovu sešlápnout nožní brzdu a přesunout páku na P. Proč furt ta nožní brzda, že? No protože bez ní nelze přesouvat páku voliče mezi některými polohami. :811:
prostě Kantor, velmi pedagogicky :supeer: dík
IMPREZA 2,0i cvt sport MY18 naše dvanácté subaru :-)
LEGACY kombi BPE H6 5AT MY2008 letní auto
Outback 2019 BS exec cvt 2,5i
93, RXL, LR series
Uživatelský avatar
Stekem
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 420
Registrován: sob pro 03, 2016 2:23 pm
Bydliště: Západ

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od Stekem »

S CVT se stále učím a tak se chci zeptat. Při parkování zabrzdím, dám ruční brzdu, pustím nožní brzdu aby si auto sedlo do ruční brzdy (stále zařazeno M, resp. R), dávám volič z D do P (resp. z R do P). Při tom je slyšet cvaknutí a je cítit jak sebou auto trochu cukne. Dělám to špatně, dělá vám to taky? Když jsem jezdil nějakou dobu s Levorgem, tak tam to nedělalo vůbec nic, bylo to až jakoby byl ten volič moc volný, bez odporu. Díky
Subaru Outback 2.5i X Special Edition MY2019

Subaru Outback 2.5i Sport ES MY2015
Mondeo Mk4 r. 2012
Uživatelský avatar
quickly
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 16139
Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
Bydliště: Hradubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od quickly »

Můj postup:
* zacouvám na parkování
* stojím na nožní brzdě
* přeřadím na N
* zatáhnu ručku
* pustím nožní brzdu (auto se mírně zhoupne)
* s nožní brzdou přeřadím na P
quickly

Outback BS 2.5 MY19 Obrázek Outback BR 3.6R MY10 Obrázek

Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Goba
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1414
Registrován: pon kvě 28, 2018 11:07 am
Jméno a příjmení: Petr Gobernac
Bydliště: Pardubice

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od Goba »

Zabrzdím nohou
Preradim na Parking
Vypínám
Ručku výjimečně pokud to sklon vyžaduje

Žádný návod jsem sice nečetl, ale nemyslím, že by to výrobce měl uživatelům nějak komplikovat.
Forester SJ 2.0iCVT 2016
X-Trail T31 2.0Dci 2010
Uživatelský avatar
schmako
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1258
Registrován: stř srp 23, 2017 5:04 pm
Jméno a příjmení: Ondřej M.
Bydliště: Praha 6

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od schmako »

quickly píše:Můj postup:
* zacouvám na parkování
* stojím na nožní brzdě
* přeřadím na N
* zatáhnu ručku
* pustím nožní brzdu (auto se mírně zhoupne)
* s nožní brzdou přeřadím na P
Nemám sice CVT ale dělám to naprosto přesně jako Quickly. Jednou jsem to zkusil jinak a málem jsem neodjel, protože se celá hmotnost auta zaparkovala na parkovací kolík.
Subaru Outback 3.0R ExeNavi AT MY2007 zvaný: Otokar
Audi A6 C6 2006 - 2,7 TDi V6 MT - sedan s měchy, zvaný: Überauto
Škoda Octavia 2.0MPi kombi 4*4 MT (Ex do 2018)
Trabant T601 combi rv 1986 (Ex do 2016)
Uživatelský avatar
quickly
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 16139
Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
Bydliště: Hradubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od quickly »

Goba píše:Ručku výjimečně pokud to sklon vyžaduje
Já mám všechna auta zaparkovaná doma zadkem z kopce dolů, takže jsem tak naučený, že i když parkuju u Hypernovy v Pardubicích na rovině, tak používám ručku.
quickly

Outback BS 2.5 MY19 Obrázek Outback BR 3.6R MY10 Obrázek

Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20605
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od námořník »

Mladej takhle neodjel s Mercedesem.
Já zabrzdim, dám ručku a P a pustím brzdu.
Jak to dělá Quickly je lepší :-)
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
Stekem
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 420
Registrován: sob pro 03, 2016 2:23 pm
Bydliště: Západ

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od Stekem »

Tak jsem na amerických fórech našel, že doporučují to dělat jak píše quickly, tj. zařadím do své parkovací procedury mezikrok s N. Ale dávat ruční brzdu píšou i v návodu. “Nikdy neparkujte jen se zařazeným převodovým stupněm.”
Subaru Outback 2.5i X Special Edition MY2019

Subaru Outback 2.5i Sport ES MY2015
Mondeo Mk4 r. 2012
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20605
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od námořník »

Ono to ani nejde, protože pokud nedáš P, tak nezamkneš auto.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49152
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od VDC »

P je mechanická blokace měniče. Blokační kolík zablokuje měnič. Takže by auto mělo viset na brzdách a ne nést váhu na blokačním kolíku. Tak jak to dělá quickly je to správně.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22709
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od spm »

Já to dělám podle sklonu... teda, ručku dávám vždycky, ale když parkuju na více méně rovině, tak tam dávám rovnou P, pokud stojím ve větším kopci, tak to napřed svěsím na N jako quickly. Vlastně v kopcích to dělám i s manuálem, jak jsem k ruční brzdě důvěřivý :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49152
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od VDC »

Já P používám pouze jako pojistku v tom krpálu, kde mám barák. Jinak to nepoužívám. U BH nemusím. Ale v každým případě to vždycky pověsím do brzd a pak tam případně volně zařadím P.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
seatik
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4038
Registrován: ned srp 09, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Vašek
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Správná jízda s CVT

Příspěvek od seatik »

Dělám to podobně jako Dan, ale něco zcela ne. Když tak mi vyveďte z omylu prosím
x zastavím a stojím na nožní brzdě
x zatáhnu ručku
x dám do pozice N,pustím nožní brzdu a počkám, kam se auto hejbne
x dám nožní brzdu a dám P
X vypínám.
Je to taky dobrý nebo ne?
Subaru Forester 2.5 XT MY 2007
Subaru Outback 2.5 Limited 2020
ex Subaru BRZ 2.0i Sport MY2015
ex Subaru Impreza 2.0i 92kw MY2004
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“