Jak funguje 4x4 u Subaru

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

No však tím jsem chtěl říct, že to nepřenáší v daný situaci dost momentu, aby to vyskočilo. Natož, aby ho ovlivnilo měření brzd.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2720
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od zhor »

podvlada píše: pát led 05, 2024 10:53 am Mně to asi dva roky zpět u Forestera (manuál), kdy jsem u toho byl, technik motor vypnul. Změřil brzdy, nastartoval, popojel na zadní, chcípnul, změřil zadní, nastartoval a odjel... Nechtěl jsem ho poučovat, že u toho manuálu to nemá vliv :-D ale třeba to dělal právě proto, aby to neposilovalo, nebo nechtěl v hale nechávat nastartováno, nebo chtěl líp slyšet, přesnej důvod neznám, tak i proto jsem mlčel. Každopádně Forester nikam neskákal, normálně to dělalo co mělo. (Nebo vlastně nedělalo, protože čtyřkolka by měla z válců skákat jak pominutá a jestli ne, je rozbitá? ;-D)
S vypnutým motorem nejede ABS jednotka, která se stará o distribuci síly brzdného účinku na zadní nápravu (v podstatě pokud jsem to dobře pochopil, tak při určitém tlaku v brzdovém potrubí, se tlak v zadních brzdách nezvyšuje, ABS ho zamkne a zvyšuje se jenom tlak v předních brzdách). Některé starší auta tam mají mechanický rozdělovač a rozdělování neřídí ABS.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak ten SG má ještě určitě mechanický omezovač tlaku. Elektronický rozdělení mají jen modely s VDC a ještě ne úplně všechny, třeba BE/BH ne.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od mnov »

SG naštěstí žádný mechanický omezovač tlaku nemá. To jsem viděl naposledy u Žigulíka. :-)
Tedy pokud nepraskne vzadu to brzdové potrubí. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od mnov »

HonzaCZ píše: sob led 06, 2024 6:50 pm Natož, aby ho ovlivnilo měření brzd.
Přijedu s autem co má otevřený mezinápravový diferenciál. Předpokládám dokonalou adhezi kol na zemi a válcích. Brzdí mi jenom jedna náprava. Projdu měřením brzd?
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2720
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od zhor »

mnov píše: sob led 06, 2024 9:47 pm SG naštěstí žádný mechanický omezovač tlaku nemá. To jsem viděl naposledy u Žigulíka. :-)
Tedy pokud nepraskne vzadu to brzdové potrubí. :-)
Z hlavy to nevím, ale vím že na některé auta se sháněli ty rozdělovače s Forestra s bubnovým brzdama, že bubny byly nastavený na větší tlak. Ale z které generace, to už nevím.

A divil by ses, ale používalo se to celkem hodně. Minimálně na dvojkové oktávce to ještě bylo. Tam to bylo řešené přes nějakou kladku na zadní nápravě, kdy při přizvednutí zadní nápravy, se omezil tlak. A podle mě to byl důvod, proč je spousta videí nehod s autama téhle generace (Ovce, Golf, A3), kdy při prudkém brždění se to auto chová, jak kdybys zatáhl ruční brzdu. Prostě když se na to dupne rychle, tak než se zvedne zadní náprava, se vzadu udělá velký tlak, pak se zavře ventil a odlehčená zadní náprava, z vysokým brzdným účinkem to auto roztočí.

No a třeba já si ho nechal taky udělat, v zimě jezdím bez ABS, a mám tam pákový rozdělovač, abych si to mohl nastavit podle svého gusta, celkem to změní chování auta na brzdách.

každopádně průměrný technik na STK nejde tak do hloubky, takže možná ze zkušenosti radši vypne motor, ať má jistotu, že mu do toho nebude kecat elektronika
mnov píše: sob led 06, 2024 9:59 pm Přijedu s autem co má otevřený mezinápravový diferenciál. Předpokládám dokonalou adhezi kol na zemi a válcích. Brzdí mi jenom jedna náprava. Projdu měřením brzd?
S otevřeným mezináprovým bys neměl projít. Kdyby byl zavřený, tak by to vyletělo z válců.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

mnov píše: sob led 06, 2024 9:47 pm SG naštěstí žádný mechanický omezovač tlaku nemá. To jsem viděl naposledy u Žigulíka. :-)
Tedy pokud nepraskne vzadu to brzdové potrubí. :-)
A tohle bys, prosím pěkně, nazval jak?
Přílohy
2024-01-06_23-37-02.jpg
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

mnov píše: sob led 06, 2024 9:59 pm Přijedu s autem co má otevřený mezinápravový diferenciál. Předpokládám dokonalou adhezi kol na zemi a válcích. Brzdí mi jenom jedna náprava. Projdu měřením brzd?
Samozřejmě, že neprojdeš. Jak bys mohl?
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od mnov »

HonzaCZ píše: sob led 06, 2024 11:39 pm A tohle bys, prosím pěkně, nazval jak?
To bych nazval proporcionální ventil, ale můžeme tomu říkat mechanický omezovač. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od mnov »

HonzaCZ píše: sob led 06, 2024 11:42 pm Samozřejmě, že neprojdeš. Jak bys mohl?
Jasně že neprojdu, to jsem napsal dost blbost. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

mnov píše: ned led 07, 2024 9:06 am To bych nazval proporcionální ventil, ale můžeme tomu říkat mechanický omezovač. :-)
Tak omezuje to tlak a to na mechanickým principu. 😁 Ale můžeme tomu říkat klidně proporcionální ventil. 😁 Každopádně myslel jsem tenhle bazmek, když jsem psal, že SG má "mechanický" omezení a ne "elektronický".

Ty novější subaru, třeba moje Lego asi jako jedno z prvních, v tomhle místě už nemají omezovač, ale jenom spojku a o omezení tlaku se stará jednotka ABS/VDC.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od mnov »

HonzaCZ píše: ned led 07, 2024 11:33 am Ty novější subaru, třeba moje Lego asi jako jedno z prvních, v tomhle místě už nemají omezovač, ale jenom spojku a o omezení tlaku se stará jednotka ABS/VDC.
Tam bude ten proporcionální ventil přímo v jednotce ABS. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
samvaculik
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 869
Registrován: úte pro 29, 2020 11:19 am
Jméno a příjmení: Samuel Vaculík
Bydliště: Liptál
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od samvaculik »

Ahoj, máte nějaký fígl, jak efektivně jezdit s manuálem v lehkém terénu? Když se jedu vyblbnout, často se mi stává, že zkřížím kola a končím, případně se musím více rozjet. Někde jsem něco četl o "zahřání" visko spojky, případně použití ruční nebo nožní brzdy, ale zatím to moc efekt nemělo, je na to nějaký trik? :D

Když už jsme u toho pohonu a ježdění s MT v lehkém terénu, včera nastala situace, kdy jsem couval do prudšího kopce s vozíkem, musel jsem jet pomalu a namáhal jsem spojku, že jsem ji načal cítit a měl jsem dilema, jestli můžu hned motor vypnout nebo spojku chvíli nechat "točit", aby vychladla. Dal jsem jí celkem dost, smrdělo to dlouho, nemůže tam dojít k nějakému zpečení, když bych motor hned vypnul? A nebo ta spojka vydrží dost? Mám tam novou od Exedy. Samozřejmě používám redukci, ale ta pomůže jen trošku.
▶︎ Subaru Outback BP 2.5i 127kw MT 2008, vlákno zde
▶︎ Suzuki Swift SPORT 1.6 92kw 2007
▶︎ Ex Mazda 323f BJ 1.5 65kw 2000
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14882
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Tapan »

Když jsi vykříženej a jedno zadní kolo je odlehčený a druhý se kvůli tomu netočí, ruční brzda zpomalí to volně se točící / prokluzující kolo, což pomůže dostat nějakej moment i na to zatížený (který v tu chvíli taky brzdíš, ale lepší než drátem do oka). Někteří to ještě vylepšujou tím, že nainstalujou dvě ruční brzdy, na každý zadní kolo zvlášť. Jinak není nic moc co by ti pomohlo, leda sehnat dozadu nějakej diferák se samosvorem, případně duralovej dekl pod motor a seříznout přední nárazník v Podvláďa stylu, aby ses nebál víc rozjet :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21977
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Parník s nejmíň vhodným pohonem do terénu i na tahání. 😁

Obecně bych byl rád, jaký to má skvělý jízdní vlastnosti na silnici a všem, co na ní může napadat, a že možná nezapadneš na mokrý louce nebo polní cestě. Huntovat auto s klasickou spojkou podobnými způsoby mi nepřijde moc rozumný. 🤷🏻‍♂️

EDIT: Ale jak píše Tapan, prostě musíš to dát setrvačností. Ten pohon nemá nejlepší schopnosti dostat moment na kterýkoliv kolo si zamaneš. Ručka může pomoct, ale chce to cvik - musíš zabrat dost a zase ne moc. 😁
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“