Tak pozor, tato situace u Audi Q5 může nastat, že skutečně nevyjede, je-li jedna náprava na válcích. Nejde o podvod ze strany BMW. Podobné video je toto:
http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE
Proč to tak je? Audi využívá diferenciál Torsen. Už ze svého názvu vyplývá, že je torque sensitive. Znamená to, že funguje jako násobič momentů. Je-li na jedné nápravě moment 10 Nm, může přenést na druhou nápravu např. pětinásobek točivého momentu první nápravy. Záleží na svornosti použitého Torsenu. Jenže v případě válců je na jedné nápravě nulový točivý moment a jak známo z matemtiky cokoliv krát nula rovná se nula. Takže se na druhou nápravu nepřenese dostatečný moment. Kdo by mě chytal za slovo, tak na válcích není zcela nulový moment, ale hodně blízký nule.
V praxi tato situace nemůže nastat, nelze auto vykřížit tak, že by spočívalo na jedné nápravě a druhá byla ve vzduchu. Je-li těžiště vozidla někde na úrovni šaltr páky, může nastat jen to, že ve vzduchu bude LP a PZ kolo, nebo naopak PP a LZ, nikdy jinak. Pokud by skutečně auto mělo celou nápravu ve vzduchu, bude na 100% ležet na břiše a to mu už nic stejně nepomůže.
Tento problém by vyřešilo, pokud by u Audi fungovalo EDS i mezinápravově, což se asi ještě nenaučili (ostatně není důvod, viz. výše). EDS u Audi funguje vždy v rámci jedné nárpavy, vždy je to na přední - přibržďuje se PP nebo LP kolo podle toho, které se točí rychleji a u některých modelů je EDS i na zadní nápravě a přibržduje se rychleji se otáčející kolo v rámci zadní nárpavy. EDS u obou náprav však pracuje zcela odděleně.
Kdysi jsem u Audi posílal dotaz, přeposílám níže. Nejsem zastáncem Audi, ale jejich systém je spolu s AWD od Subaru to nejlepší, co je (podmínky on road, ne off road). Výhoda Audi je rychlá reakce Torsenu (Subaru AWD se musí zahřát visco spojka, aby zavírala centr. diff), u Torsenu Audi zase dochází ke tření. Tohle mi ale není jasné, protože v praxi neznám jediný případ opotřebení Torsenu u Audi, zatímco jsou známy případy zapečení visco spojky u centrálního diffu Subaru. Ať tak či tak, jak Torsen u Audi či AWD u Subaru je lepší než xDrive a v tomto vlákně umístěné video není nic jiného než laboratoř, která s praxí nemá nic společného.
---------------------------------------------------
Váš dotaz jsme přeposlali kolegům z technického oddělení a níže Vám zprostředkováváme jejich odpověď:
Jak sám ve Vašem dotazu uvádíte, jste vlastníkem vozidla Audi A4 quattro a můžete tedy sám nejlépe posoudit jízdní vlastnosti a možnosti vozidel Audi. V níže zmíněném "testu" je vozidlo umístěno, jak sám konstatujete, na válcích s nulovým odporem. Tato situace není v provozu vozidla reálná. Vozidlo nemůže spočívat na dvou kolech jedné nápravy. Pokud stojí vozidlo na třech kolech, zasáhne v takovém případě systém EDS tak, že je volně protáčející se kolo přibržděno a je tak zajištěn přenos síly. I když se vozidlo pohybuje na velmi kluzkém povrchu, nemůže nastat situace, že je na kolech jedné nápravy nulový odpor a to znamená, že je vždy přenášen točivý moment na obě nápravy. Řídící jednotka ESP registruje rozdíl otáček kol na nápravě a cíleným zásahem brzd usměrňuje podle potřeby přenos síly. U Vašeho vozidla Audi A4 je použit principiálně stejný systém regulece EDS.
Uvedená ukázka může být sice pro někoho zajímavá, ale nemá praktického významu a je určena pro diváky kteří neznají principy porovnávaných systémů. Systém pohonu použitý u vozidel Audi quattro je všeobecně hodnocen jako doposud nejlepší systém pohonu všach kol který byl u sériových vozidel zaveden a ve všech testech překonává,zvláště za zhoršených provozních podmínek, porovnávaná konkurenční vozidla.
S přátelským pozdravem
Monika Müllerová
Péče o zákazníky / Kundenbetreuung
Import Volkswagen Group s.r.o.
Radlická 740/113d
158 00 Praha 5
Czech Republic
tel.: +420 251 033 881
fax.: +420 251 033 904
E-mail: customercare@ivg.cz
-----Original Message-----
Posted At: Saturday, October 18, 2008 1:11 AM Posted To: Audi
Conversation: Dotaz na systém quattro
Subject: Dotaz na systém quattro
Dobrý den,
mám na Vás technický dotaz týkající se systému quattro použitého u vozů Audi. K napsání tohoto mailu mě přiměl test srovnávající systém quattro s konkurenčním systémem xDrive od BMW. V tomto testu je vůz umístěn zadní nápravou na pohyblivých válcích s nulovým odporem, přední náprava spočívá na pevném povrchu. Cílem je dostat se z těchto válců, což se vozu BMW podaří snadno, vozu AUDI nikoliv, zadní kola se protáčí, na kola přední nápravy nepůsobí dostatečný točivý moment, který by umožnil z válců sjet.
Odkaz na video je zde: http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAlZLE
Jelikož jsem vlastníkem vozu Audi A4 z roku 2005 se systémem quattro a dlouhodobým příznivcem těchto vozů, zajímají mě podrobnosti ohledně tohoto systému. Vím, že je zde použit mezinápravový diferenciál Torsen a znám jeho veškeré vlastnosti. K situaci, která je na videu by tedy mohlo skutečně dojít. Pokud jsem ale správně informován, všechny vozy Audi jsou cca od roku 1995 vybaveny systémem EDS, který supluje uzávěrky diferenciálů. Chci se tedy zeptat, proč nebyla u testovaného vozu tímto systémem přibrzděna zadní náprava tak, aby se zvýšil točivý moment přenášený na nápravu přední? Je to tím, že systém EDS funguje pouze v rámci jedné nápravy a přibrzďuje protáčející se kolo za účelem zvýšení přenášeného momentu na opačné straně? Pokud by systém fungoval v rámci obou náprav, tak v případě, že by vůz spočíval i na třech válcích, neměl by být problém po dosažení určitých otáček motoru a následném přibrzdění protáčejícíh se kol z válců sjet. Je samozřejmě možné, že v testu bylo použito "něco", co by vůz Audi záměrně znevýhodňovalo, např. odpojený systém EDS. Zajímalo by mě také, zda systém EDS u testovaného vozu je nastaven stejně jako u mého auta - Audi A4 quattro 2.0 TFSI.
Předem Vám děkuji za odpověď.
S pozdravem