Jak funguje 4x4 u Subaru
- maniosa
- Zkušený uživatel
- Příspěvky: 287
- Registrován: pon dub 23, 2018 4:11 pm
- Jméno a příjmení: Matěj Petrů
- Bydliště: Jihlava/Jihlávka - Vysočina
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Super přednáška na pondělní ráno a velký respekt tvým znalostem a schopnostem to hezky popsat Honzo Sice z toho mám trochu hlavu v pejru, ale až se to tam srovná, tak tam možná i něco zůstane
Subaru Legacy 2.0R 121kW MY2007
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49179
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Tohle Honzovo popisování prostě miluju. To by člověk musel bejt fakt úplný technický analfabet, aby to takhle popsané nepochopil.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 2718
- Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
- Jméno a příjmení: Standa H.
- Bydliště: Šumperk/Ostrava
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
ještě si musím ten Honzův elaborát přečíst trošku víc v klidu. Nicméně třeba tady je seznam převodovek, včetně jejich transfer rate. To, že některé STi a WRX mají převod 1 : 1,1, celkově mají stálý převod 3,9 a vzadu mají 3,54 je docela známy fakt. Stačí hledat něco o zadním diferáku a všude jsou upozornění, že existují dva s jiným počtem zubů (39:10 a 39:11).
No ne všechny DCCD mají nutně 1:1,1, zejména starší GC8 měli tuším 1:1, a tam by manual lock fungoval. Tuším že tu psal lazard, že si nastavil manuální sevření na diferáku, a po pár kilometrech na dálnici mu to hlásilo vysokou teplotu v zadním difu, takže určitě na tom něco bude.
No ne všechny DCCD mají nutně 1:1,1, zejména starší GC8 měli tuším 1:1, a tam by manual lock fungoval. Tuším že tu psal lazard, že si nastavil manuální sevření na diferáku, a po pár kilometrech na dálnici mu to hlásilo vysokou teplotu v zadním difu, takže určitě na tom něco bude.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Jo, tak já už vím, kde se tohle vzalo. To je nepochopení pojmů. Transfer ratio 1:1,1 není v DCCD. Transfer ratio je ten převod z DCCD na zadní nápravu. To, co má drtivá většina subaru 1:1. Vizzhor píše:ještě si musím ten Honzův elaborát přečíst trošku víc v klidu. Nicméně třeba tady je seznam převodovek, včetně jejich transfer rate. To, že některé STi a WRX mají převod 1 : 1,1, celkově mají stálý převod 3,9 a vzadu mají 3,54 je docela známy fakt. Stačí hledat něco o zadním diferáku a všude jsou upozornění, že existují dva s jiným počtem zubů (39:10 a 39:11).
No ne všechny DCCD mají nutně 1:1,1, zejména starší GC8 měli tuším 1:1, a tam by manual lock fungoval. Tuším že tu psal lazard, že si nastavil manuální sevření na diferáku, a po pár kilometrech …
Řez je teda klasická převodovka s viskospojkou, ale pro ilustraci jasné, který převod myslím. Pak dává smysl, že ten nápravový diff má jiný koncový převod. Protože 3,545 × 1,1 je kolik? 3,8995 a ten druhý diff má kolik? 3,900 ... Ten rozdíl bude jenom chyba v zaokrouhlení - celkový počet zubů bude sedět. Takže výsledný převod na kola je stejný. Musí to tak být, jinak by to nefungovalo. Nemohlo fungovat.
Jinak narazil jsem na zajímavé obrázky, kde je hezky vysvětlené, jak funguje to zpřevodování DCCD - co je připojené na co:
No a to, že se někomu začal přehřívat zadní diff, když dal na dálnici lock, je celkem pochopitelné. Prostě se víc namáhají ty koncové převody v diffech, protože i na dálnici, ačkoliv auto jede skoro rovně, tak se ty rychlosti jednotlivých kol musí vyrovnávat. Takže to jde přes gumy a všechno to odnesou právě ty diffy a DCCD spojka. To nemá nic společného s rozdílem poměrů, ale se zamknutím mezidiffu. To samé by se stalo třeba u offroudu, kdyby se zamknul mezinápravový nebo připojil natvrdo předek (záleží na konkrétní koncepci).
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
maniosa píše:Super přednáška na pondělní ráno a velký respekt tvým znalostem a schopnostem to hezky popsat Honzo Sice z toho mám trochu hlavu v pejru, ale až se to tam srovná, tak tam možná i něco zůstane
Díky oběma.VDC píše:Tohle Honzovo popisování prostě miluju. To by člověk musel bejt fakt úplný technický analfabet, aby to takhle popsané nepochopil.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 2718
- Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
- Jméno a příjmení: Standa H.
- Bydliště: Šumperk/Ostrava
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
HonzaCZ píše:Jo, tak já už vím, kde se tohle vzalo. To je nepochopení pojmů. Transfer ratio 1:1,1 není v DCCD. Transfer ratio je ten převod z DCCD na zadní nápravu. To, co má drtivá většina subaru 1:1. Viz
2021-02-01_12-10.png
2021-02-01_12-19.png
Řez je teda klasická převodovka s viskospojkou, ale pro ilustraci jasné, který převod myslím. Pak dává smysl, že ten nápravový diff má jiný koncový převod. Protože 3,545 × 1,1 je kolik? 3,8995 a ten druhý diff má kolik? 3,900 ... Ten rozdíl bude jenom chyba v zaokrouhlení - celkový počet zubů bude sedět. Takže výsledný převod na kola je stejný. …
aha, už je mi to jasnější. Takže to co jsem tvrdil, že se při zavření DCCD točí zadní kola rychleji je pitomost, budou se točit pořád stejně rychle. Nicméně se tímhle převodem zvyší moment na zadek? Nebo to vyrovná delší stálý převod na zadku? Pak mě asi jediný benefit napadá menší rotující rychlost kardanu, že by nesežral tolik energie na roztočení.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Jak říkáš, sníží se rychlost otáčení kardanu, což má pozitivní efekt na nižší energii potřebnou na roztočení, ale zase přes něj jde větší moment, takže musí na to být dimenzovaný.
Na to rozdělení to vliv nemá, maximálně z hlediska nějakých dynamických jevů (je snazší ten kardan roztočit při akceleraci - možná i proto tam je ten převod do pomala). Ale samotné rozdělení momentů se děje v tom planetovém diferenciálu. Je to dáno poměrem těch převodů uvnitř. Podobně jako u VTD, jenom tady je to zase trochu jinak poskládané: Převodovka točí nosičem satelitů a na vnějším obalu je pohon zadní nápravy a na slunečním kole je pohon přední nápravy. Viz ten obrázek z minulého příspěvku. Nebo tenhle:
Na to rozdělení to vliv nemá, maximálně z hlediska nějakých dynamických jevů (je snazší ten kardan roztočit při akceleraci - možná i proto tam je ten převod do pomala). Ale samotné rozdělení momentů se děje v tom planetovém diferenciálu. Je to dáno poměrem těch převodů uvnitř. Podobně jako u VTD, jenom tady je to zase trochu jinak poskládané: Převodovka točí nosičem satelitů a na vnějším obalu je pohon zadní nápravy a na slunečním kole je pohon přední nápravy. Viz ten obrázek z minulého příspěvku. Nebo tenhle:
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Tohle tady mělo bejt už dávno
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Co?podvlada píše:Tohle tady mělo bejt už dávno
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10652
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Takhle hezky sepsaný vysvětlení a obrázky a tak
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
- quickly
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 16146
- Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
- Bydliště: Hradubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Kdopak to dá wiki ?
quickly
Outback BS 2.5 MY19 Outback BR 3.6R MY10
Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Outback BS 2.5 MY19 Outback BR 3.6R MY10
Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Tak ono to tady už je takhle podobně popsaný a vysvětlený několikrát. Stačí projít nejenom tohle téma.podvlada píše:Takhle hezky sepsaný vysvětlení a obrázky a tak
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Na wiki to jsou moc konkrétní odpovědi na moc konkrétní dotazy.quickly píše:Kdopak to dá wiki ?
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 5165
- Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
- Jméno a příjmení: Petr Němec
- Bydliště: Beskydy
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
tak za 1. . měl bys být učitel , už kvůli tvé trpělivosti s náma
2. - subaru by ti mělo dát minimálně jedno auto zdarma dle vlastního výběru za propagaci a reklamu
2. - subaru by ti mělo dát minimálně jedno auto zdarma dle vlastního výběru za propagaci a reklamu
Re: Jak funguje 4x4 u Subaru
Ad 1) Tak ono já si tím sám uspořádávám znalosti a souvislosti, takže to má přínos i pro mě a celkem mě to i baví. Ono obecně mě baví něčemu rozumět. Učitel bych fakt bejt nemohl. Ani nápad.petr píše:tak za 1. . měl bys být učitel , už kvůli tvé trpělivosti s náma
2. - subaru by ti mělo dát minimálně jedno auto zdarma dle vlastního výběru za propagaci a reklamu
Ad 2) Tak kdybys to chtěl vyjednat, tak bych prosil jednoho Outbacka BS 3.6 z Kanady. Na barvě nezáleží. Mlhovku si tam dodělám klidně sám.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno