Outback - VDC odkedy?

Odpovědět
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3095
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od outback »

HonzaCZ píše: pát kvě 12, 2023 1:47 pm

Starším MPT prostě chybí VDC, s tím to totiž pak funguje mnohem líp. A to je právě případ těch modelů posledních cca 10 let. Jak jsem psal, já MPT prakticky pohrdám - do auta bych to nechtěl. :-D
Pohrdáš včetně moderních ATS? Mne teda překvapilo, že XV ATS se v garáži v maximálním rejdu hrbí podobně nebo skoro víc než BH9 VTD. Ne že by teda cvakaly poloosy jako u usmažený viskospojky, ale poskočí si to...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od HonzaCZ »

outback píše: pát kvě 12, 2023 8:12 pm Pohrdáš včetně moderních ATS? Mne teda překvapilo, že XV ATS se v garáži v maximálním rejdu hrbí podobně nebo skoro víc než BH9 VTD. Ne že by teda cvakaly poloosy jako u usmažený viskospojky, ale poskočí si to...
No na úrovni toho, že bych to do auta nechtěl. Hned vzápětí (nebo před tím) jsem psal, že MPT fungují pěkně (v terénu) a od doby, co to kombinují s VDC, tak ještě mnohem líp. Ale prostě se mi to technicky nelíbí, ačkoliv jsem se "smířil" s tím, že to prostě funguje a bohatě to stačí na to, aby 99 % majitelů subaru dřív udělalo řidičskou chybu (ať už na silnici nebo v terénu), než tohle failne z důvodu absence mezinápravovýho diffu.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od HonzaCZ »

Chorche píše: pát kvě 12, 2023 7:22 pm MPT je prakticky jak haldex. Nemůže bejt řeč vo stálý čtyřkolce.
MPT je prakticky jak Haldex. To se ví a nikdo to nerozporuje. Jedinej rozdíl je, že to je technicky provedený jinak, ale principielně to je na úrovni Haldex 4gen, jestli si dobře pamatuji ty rozdíly generací.

To, zda je řeč o stálý čtyřkolce záleží na tom, jak si definujeme termit "stálá čtyřkolka". Za mě to je všechno, co má pohon všech kol, který je aktivní na silnici, tedy umí se vypořádat s rozdíly rychlostí jednotlivých kol. Ať už tam jsou 3 diffy nebo ne. To, co je označovaný AWD. Takže z týhle perspektivy i MPT je stále čtyřkolka.
Chorche píše: pát kvě 12, 2023 7:22 pm Jinak to video cos sem dal vůbec nesouvisí se zmiňovanym problémem. Tam šlo jen voto, že to bylo vykřížený. Hrabalo mu to napříč obouma kolama. Tam by pomohla jen špéra na nápravě, nebo přibrždění hrabajícího kola.
Video jsem dával spíš, aby bylo vidět, že to jde i na zadek. Pomohlo by tomu VDC. Některý BL/BP sice mají vzadu visko LSD, ale to by tohle neutáhlo ani omylem.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2595
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od Chorche »

stálá čtyřkolka je doslova stálá čtyřkolka. V angličtině full time 4wd (jako maj třeba 1. a 2. gen. rafky, nebo sůba s mezinápravou, starý báva, starý audiny, atd. MPT je připojitelnej zadek "on demand", to mívá označení awd. Můžem se bavit kterej systém awd je lepší či horší (kde spojka schoří rychlejc...), ale za mě sou všechny horší...
LSD nejsou určený na vykřížení, ale jen na pomoc na kluzkym podkladu. Sám sem kdysi zkoušel různě experimentovat se svorností samosvoru a i za hranicí "difování" při corneringu, tzn. kdy už se zadní kola šprajcovaly to nemělo žádnej vlif při vykřížení. Pro lidi co jezděj primárně do terénu jedině plnohodnotnou špéru. Třeba tu ausinu jak sem psal vejš. Ale tu bych zas nedoporučoval těm co jezděj primárně po asfaltu, protože z principu chování je třeba se s tim naučit jezdit tak aby člověk furt nedriftoval...
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
Uživatelský avatar
Albi
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3138
Registrován: stř črc 29, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Albert Němčík
Bydliště: Železná Ruda / Praha

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od Albi »

Mezi spojkou u VTD a viskospojkou u MT je velký rozdíl, jednak visco moc nepobere, na "terén" to není, zvládne jen (asi i cíleně aby to nedělalo psí kusy) omezený moment, stačí málo a točí se jen jedno kolo, a samozřejmě z principu funkce reaguje se zpožděním...
Spojka u VTD je řízená elektronikou a tím si mohou dovolit více...

Njn, VTD v posledních letech už mají myslím jen WRX a silnější Levorg, tedy 2.0T a nyní 2.4T (moc se tím nechlubí, ale třeba australani to ve specifikacích uvádějí). V Evropě máme asi navždy smůlu.
Ani H6 s CVT už to neměly, v Legacy a dokonce ani v Outbacku, ani nyní 2.4T, ani Forester XT.

Ale s MPT jsem smířenej (nebudeme se už posmívat haldexářům), jen aspoň trochu motor...
Ostatně i ten haldex už asi funguje slušně, ta posmívaná verze byla ta první kde (dle dokumentace kterou jsem měl "v ruce") skutečně bylo jen pasivní axiální čerpadlo které tu spojku natlakovalo rozdílem otáček...
Subaru Legacy 2.5 MT sedan '2004 | Kawasaki ZR-7S '2002 | Agados VZ-26 '2009 | Author A-RAY Plus '2008
EX: Subaru Legacy 2.2 MT kombi '1991 | Toyota Tercel 4WD kombi '1986 | Dacia 1310 TX sedan '1989
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3095
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od outback »

No mne hlavně zajímá rozdíl mezi dvacet let starým MPT a současným MPT alias ATS. Protože pokud to správně chápu, mělo starý MPT bez detekovaného prokluzu zadek v podstatě skoro pořád odpojený, kdežto dnes už ATS drží zadek částečně připojený stále a jen ho v zatáčkách uvolňuje - je to tak Honzo? Takže vlastně ATS víceméně emuluje prokluzem centrální spojky chování VTD s centrálním diffem.

Na Šumavě na srazu se na mokré louce pod hradem auta s VTD rozjížděla plynule a hladce, viskospojky a MPT pokud vím napřed hrabaly, ale nevím jestli tam byl někdo s ATS.


Já bych tam samozřejmě taky rád měl diferák, ale jsem realista. Ono mít kastli, interiér a nápravy z BH, VDC a VTD řízení už BP nebo lepší s X-mode (=na úrovni mého XV) a k tomu klidně i ten Lineatronic, to celé samozřejmě nové neopotřebované a se spotřebou umožňující každodenní ježdění i s benzínem za 50, to by bylo fajn, ale kde to vzít...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od HonzaCZ »

Nn, i MPT třeba před rokem 2000 pořád trochu unášely. To řízení u MPT se chová dost podobně jako u VTD, čili pořád to něco dělá, podle sešlápnutýho plynu, rychlosti, aktivity ABS a podobně. Ze srazů kolem roku 2010 si vybavuji, že ty auta s MPT v terénu fungovaly dobře. Právě vždycky všichni hrotili, jak to je blbej systém do terénu, ale jezdilo to pěkně. Tak si říkám, jestli tyhle zkušenosti starých aut z poslední doby, kdy to má nějaký problémy, nejsou opravdu už opotřebení. Ať už samotných lamel nebo třeba můžou bejt přicpaný kanálky v AT... kdo ví...

Co se týče samotný spojky, tak tam se toho IMHO moc nezměnilo (nový vs starý), řízení spojky asi taky ne, akorát to ty všechny řídící jednotky dokážou rychleji vyhodnocovat a pracovat jemněji. Za mě je zcela zásadní benefit úzká spolupráce s VDC a zbytkem auta.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2595
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od Chorche »

já řikam furt, že fšechny změny sou dycky k horšímu...
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3095
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od outback »

Hm... taky mám ten pocit, že obrovský rozdíl oproti dřívějšku je už hlavně software a hardware a komunikace řídících jednotek. Pokud srovnám jaký výpočetní výkon a jakou architekturu člověk dostal za přijatelnou cenu před dvaceti třiceti lety a na čem to běhá dneska... A zásadní náskok Subaru podle mne může být právě ve vývoji software. Protože když si tam s těmi modely hrají víc než pětadvacet let, tak to musí být ve výsledku někde vidět.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2595
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od Chorche »

no, popravdě řečeno, hraju si s kompama od roku 1987 a po jistym progresu v 90. letech pozoruju spíš jen stagnaci. Z uživatelskýho hlediska. Sice sou prcesory rychlejší a rychlejší, paměti větší a větší, ale ve finále uživatelskej komfort věčinou furt stojí za stejný hovno (rychlost práce a odezvy kompu je víceméně furt stejná). Když si vemu, co dřív člověk rozběh na 16kB paměti a co dneska nechce chodit pořádně na 16GB tak je ten vývoj spíš k pláči...
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak tohle jsou "trochu" jiný kompy. Kdo se v tom pohybuje, tak ví, že to jde za posledních 20 let dopředu neuvěřitelně.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3095
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od outback »

...a není to jen o paměti a rychlosti, zajímavý jsou počty a typy komponent na jednom kusu křemíku i u poměrně primitivních čipů za dolar, natož pak těch opravdu drsných strojů. A když se podíváte mimo automotive třeba do mobilů... brutální dsp s ještě brutálnějšími AI vektorovými koprocesory pak v reálném čase zpracovávají video a generují do livestreamu jedenáctiletým slečnám zaječí ouška. To jsem si v dobách HC08 a 8051 fakt představit nedokázal.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2595
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od Chorche »

já zaječí ouška nepotřebuju, řešim rychlost toho za jak dlouho se mi votevře webovej prohlížeč po tom co ho spustím. Nebo tabulkovej procesor.
Problém vývoje je f tom, že spolu s rychlejším HW de ruku v ruce složitější (a na výkon náročnější) SW. Jaxem psal vejš, dříf stejná věc běhala na 16kB a dneska stejně "rychle" běhá na 16GB. Pamatuju doby, kdy windows byly na disketě a běhaly docela svižně. Nedávno sem byl donucenej přejít ze sedmiček na desítky a musel sem kůli tomu vyměnit noťas, protože na starym ty desítky byly nepoužitelný. Přitom z uživatelskýho hlediska sou pro mě ty desítky mnohem horší a nekomfortnější (zlatý xpčka). Stejně tak třeba i externí SW jako je třeba youtube zkomplikoval svý algoritmy tak, že na starym noťasu před x lety fungovaly full hd videa v pohodě a poslední dobou se tak sekaly, že sem musel koukat jen na 720p. Takže za mě zbytečná komplikovanost SW (a náročnost na HW) předbíhá vývoj HW nebo v lepšim případě de ruku v ruce, ale uživatelskej výsledek je furt stejnej (nebo mnohdy horší). Ještě jinejma slovama - dříf stačil počítač o výkonu lepší kalkulačky uřídit kosmickou raketu a přistát na Měsíci, dneska nejsme schopný na tem měsíc ani doletět... a s tou kalkulačkou by si to ani nikdo nelajsnul (pominu teď teorii o tom, že to celý jen natočil Kubrick ve studiu, zmínil sem to jen jako příklad toho co sem tim chtěl říc).
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21961
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od HonzaCZ »

Jj, částečně s tím souhlasím, ale ty pořád do toho pleteš PC a uživatelský use case. Počítače v autech a obecně průmyslový řízení jsou úplně jiný typy počítačů a úplně jiný typy programování.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 19123
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od hamoun »

Chorche: a proc menis pocitace? podle me muzes klidne provozovat 286 a psat v T602 ... a jet na DOS 6.22 ... a mit to cele rychlejsi ...
tabulkove procesory nevim, jake se pouzivaly, ale ty budes urcite vedet :) a jehlickovou tiskarnu k tomu ... a modemem se pripojis pres pevnou linku ... :)
... stejne nepotrebujes vyssi rychlost .. bo budes mit malo dat ... :)
škoda superb
ex WRX 2008
Odpovědět

Zpět na „Legacy, Outback“