Outback - VDC odkedy?

Odpovědět
Uživatelský avatar
quickly
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 16148
Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
Bydliště: Hradubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od quickly »

hamoun píše: ned kvě 14, 2023 9:27 pm tabulkove procesory nevim, jake se pouzivaly
SuperCalc 5 a Quattro 1.0
quickly

Outback BS 2.5 MY19 Obrázek Outback BR 3.6R MY10 Obrázek

Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21973
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od HonzaCZ »

Na tabulky taky třeba Calc602.

Co se týče textu, tak Text602 byl už hodně moderní, co takový WordPerfect? 😄

Ono dřív taky software programovalo pár lidí. A taky bylo pár programů. Dneska je programátor každej, protože každej product owner musí mít svůj software. Taky to podle toho vypadá. Nemusíme chodit daleko. Stačí ty slavný Windows. 🤣

Co se týče výkonu na "běžný" kancelářský práce včetně brouzdání po netu, tak je taky potřeba si uvědomit, co umí dnešní prohlížeče. To už dávno nejsou aplikace renderující html a pár obrázků kolem.

Ohledně přehrávání videa, tak ono není 1080 jako 1080. Záleží na kodeku, bitrate, framerate... to, že to dřív chodilo a teď nechodí bude pravděpodobně tím, že se hojně nasazují komprese typu H.265/HEVC nebo VP1, který jsou náročnější na výkon při dekódování. A jestli má někdo grafiku, která nepodporuje hw akceleraci dekódování těchto kodeků a zároveň procesor, který to neutáhne softwarově, tak to holt komp nestíhá přehrávat. Nebo to může bejt špatnou sw konfigurací (drivery, podpora kodeků v OS...).

Ale takovou HW akceleraci má třeba i RasPi za 15 stovek, nebo každá integrovaná grafika za posledních asi 7 let.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2599
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od Chorche »

nepochopili ste pointu mýho zdělení... ale té jedno, já sem prostě konzerva a nerat se škrábu pravou prackou v levym uchu
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21973
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od HonzaCZ »

Ale pochopili, akorát jsi úplně offtopic
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20639
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od námořník »

Chorche píše: ned kvě 14, 2023 8:22 pm Ještě jinejma slovama - dříf stačil počítač o výkonu lepší kalkulačky uřídit kosmickou raketu a přistát na Měsíci, dneska nejsme schopný na tem měsíc ani doletět... a s tou kalkulačkou by si to ani nikdo nelajsnul (pominu teď teorii o tom, že to celý jen natočil Kubrick ve studiu, zmínil sem to jen jako příklad toho co sem tim chtěl říc).
Doletět na měsíc není technicky žádný problém, akorát to nedává žádný smysl ekonomicky.
Tenkrát šlo o to být první, za každou cenu.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22755
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od spm »

No ja si presne pamatuju, jak rychly byly ty pocitace v devadesatkach a jakou to melo odezvu. Diky bohu za dnesni hardware...

Odesláno z mého SM-F926B pomocí Tapatalk

Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2599
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od Chorche »

já vim že sem off topic, ale vono tak nějak vždycky fšechno se všim souvisí... pan předseda tu zmínil HDJ80, to je dobrej příklad toho o čem mluvim. Stálá čtyřkolka, tři diferáky. A v případě potřeby jeden čudlík, kterej zamkne elektricko-mechanicky mezinápravu. Obvykle, kdyš se sjede ze silnice (jedno jesli suchý nebo mokrý nebo zasněžený poněvač ve všech těchle případech stačí jen ta odemčená stálá čtyřkolka na to abych jel) do nějakejch sraček. A v případě že de do tuhýho druhej čludlík, kterej zamkne elektro-mechanicky zadní dif. Kdo chce bejt ultimátní pořídí si ještě třetí čudlík na přední dif. To je přesně to co je pro mě vrcholem uživatelskýho komfortu. Nepotřebuju k tomu SW. Stačí mi k tomu trochu znalostí, zkušeností a ten prst co mačká čudlik. Rozhodnu si já co chci a kdy chci. A sobě můžu nadávat, že sem se rozhod blbě kdyš zůstanu viset ve sračkách. Dneska v novym autě je sice taky čudlik, ale je víc "fancy", můžete na něm volit sních či bahno či písek či něco jinýho, ale ve výsledku nevíte co přesně dělá a jak to dělá a věčinou to dělá blbě a pak experimentálně zjišťujete jesli je ve sněhu lepší ject na "bahno" nebo na "písek"... Prostě softwarem nahrazujeme HW. Složitě, komplikovaně a ve finále uživatelsky neprakticky. Nebo jinej příklad, dramatičtější. Boeing 737 max. Aerodinamicky dokurvený éro, který aby vůbec letělo museli vybavit softwarem. Kterej ale naprogramovali blbě, tak to dvakrát spadlo a zabilo fůru lidí. Dřív by nikdo takle dokurvený éro nenavrhnul, neřkuli pustil do provozu. Protože se navrhovali éra tak aby z principu HW letěli sami co nejlíp. Moje éro mam postavený tak aby když pustim řízení letělo samo. Bez jakýhokoliv SW (bez jakýhokoliv kompjůtru na palubě). Na druhou stranu chápu obdivovatele progresivismu a jásače nad každou novou (obvykle zbytečnou) featurou každý nový verze nějakýho OS. Ty mraky vývojářů musej taky z něčeho žít a musej vykazovat výsledky (obvykle jen pro výsledky) aby nedostali padáka. Jen málo lidem ale dochází to, že ty nový featury sou obvykle na úkor uživatelskýho komfortu OS jako celku, na úkor plynulosti a rychlosti atd. Mam starý jabko SE. Myslim že když sem ho dostal někdy v roce 2018, byl na něm iOS 10. Bylo svižný, baterka vydržela 2-3 dny. Dneska je na něm iOS 15.x, kterej je z uživatelskýho hlediska pro mě horší, pomalejší (telefon trochu zadrhává) a baterka vydrží obvykle jen den (je měněná, má 100%). Abych dohnal to na co sem byl zvyklej (i tak sem musel skousnout kompromisy v horší ovladatelnosti) musel sem pořídit novej 13mini s podstatně rychlejším HW. A přitom ten OS je na pohled defakto furt stejnej a dělá defakto furt to samý. Jen je prostě mnohem náročnější a kompikovanější.
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
Uživatelský avatar
dracekvo
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3181
Registrován: stř kvě 19, 2010 4:04 pm

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od dracekvo »

No jo. Čudlík je fajn.
Jenže Subaru (a většina dnešní produkce SUV) je auto pro masy a především na silnice a pro uživatele, který si ani v dešti neumí rozsvítit světla. A kolik těch lidí si vůbec přečetlo návod k autu?
Dovedeš si předtavit mít na takových autech mechanický špéry? Kolik lidí bylo co si díky mechanickejm špérám něco rozlámalo i když měli nějaké znalosti o použití těch uzávěrek?
Tato kombinace prostě není možná, protože by lidi museli vědět co dělaj a proč to dělaj. To si žádná automobilka nelajzne kvůli neoprávněným reklamacím a následné špatné pověsti.
Peugeot ION elektro (rv.12, najeto 100 tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv. 07 najeto 320tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv.99 najeto 350tis)
Peugeot 206 1.4i MT (rv. 99 najeto 270 tis)
Audi A4 Avant 1.9 TDI (rv. 97 najeto 260 tis)
Peugeot J5 obytná alkovna (2.5TD, rv.91 najeto 150tis)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49205
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od VDC »

Já bych k tomu doplnil, že konstruktéři se snažili optimalizovat chování na silnici, takže tím zkurvili terénní vlastnosti podvozku a aby je zase vylepšili, tak museli vychytřit elektroniku.
Už BP má kratší zadní příčný ramena a na předních ty svislý hlavní silentbloky, čímž ten podvozek hůř kříží, než u BH.
U novejch modelů podvozek skoro nekříží vůbec. Ale je tuhej na silnici. Proto musí bejt vychytanější sortware, aby to v terénu vůbec mělo nějakej smysl.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21973
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od HonzaCZ »

Ano přesně, dracekvo uhodil hlavičkou na hřebíček, pořád se tu bavíme o subaru autech, potažmo outbacku BL/BP, což, jak už jsem taky zmínil, je normální osobák, kterej přesto, že má výjimečné terénní schopnosti, tak pořád je konstruovanej jako osobák na silnice a pro "běžný" lidi. A to samý forestery. Není to offroad. Má to nezávislý zavěšení, nemá to rám, má to pohon odpovídající osobáku, s kterým se člověk ovšem nemusí bát sjet někde po polní cestě a pak po ní zase vyjet.

Tvojí ultimativní představu o pohonu nech do těch offroadů, který jsou na to stavěný. Ono totiž takovej plně zamčenej pohon musí mít taky nějakou oporu v zavěšení, dimenzování poloos a dalších částí toho pohonu.

Navíc takovej mechanicky "tvrdej" pohon není vůbec vhodnej na nějaký soft offroad podmínky nebo třeba jízdu po sněhu/ledu, kde je potřeba jemně vyrovnávat rychlosti jednotlivých kol nebo náprav a když to natvrdo zamkneš, tam to bude akorát vlát od pangejtu k pangejtu a když to necháš otevřený, tak někde zkejsneš s točícím jedním kolem.

A ještě, co se týče jásačů nad novými technologiemi, ke kterým se částečně řadím, tak ono to není černobílý. Zase ultrabrutálně zjednodušený, jako to máš v oblibě. To, že vidím jako přínos, jaký možnosti mají dneska třeba zmíněný jednočipy nebo SoC a jak rychle se to vyvíjí, to neznamená, že třeba beru jako přínos jiný "rozvoje" a směry.

Ale s tím 737 max naprosto souhlasím. Dokurvit pečlivě navržený letadlo tím, že mu rozhodím aerodynamiku, těžiště, dám na něj úplně jiný motory, posunu mu křídla a pak to celý "zachráním" tím, že udělám SW systém, co v extrémních situacích nenechá nastat kritické podmínky, to je fakt na hlavu. Ale ty nehody nebyly přímo způsobený tím, ale úplně jinou věcí. Byly způsobený tím, že o tom systému nikomu neřekli, neupravili metodiku výcviku, nepřidali výcvikové scénáře pro závadu toho systému. Takže piloti v těch kritických situacích vůbec netušili, co jim do toho hrabe a proč. Zase, na můj vkus, jsi tu problematiku příliš zjednodušil na "zkurvili letadlo => nehody".
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22755
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od spm »

U těch telefonů, u Applu by mě nepřekvapilo, kdyby to udělal naschvál, aby si lidi ten nový telefon koupili :-DDD Nicméně minimálně u těch mobilních zařízení mám pocit, že je v nich nějaká ne úplně dobrá flashka, která se časem onosí a zpomalí. Takže jinými slovy ten telefon/tablet bude věkem pomalý i na stejném systému. A jakkoliv nejsem zrovna nějaký Apple fanda, tak jsem měl nedávno v pazourách Macbook Air se 4GB RAM, donacpal jsem do toho nějakej relativně novej systém, co do toho nacpat ještě šel, mělo to chcíplý 4GB RAM, takže bych si o to ani kolo neopřel, ale běželo to fakt hezky a svižně.

Ohledně náročnosti normálních systémů: na serverech se to změnilo poměrně minimálně, v embedded ještě méně. Tam mi běžně běhají systémy s velice podobnou konfigurací, co před 15 lety. Akorát tenkrát jsem na to potřeboval rack plný serverů, dneska mi to běží na jednom :-D U desktopů zase - to že většina lidí používá pseudosystém od nýmandů, co umí věci akorát přeprodávat a lepí jim to pár špatně placenejch indů dohromady, je jedna věc. U normálních systémů ta náročnost sice vzrostla taky, ale jde to spíše ruku v ruce s tím, že máme furt větší fotky, furt větší videa, furt větší monitory a je jich víc. A hlavně tím, že úplně neskutečně nakynuly prohlížeče, což je zase reakce na to, že to už jenom nezobrazuje jednoduché HTML stránky. Nicméně tady stále to, co je dneska možné všechno dělat s prohlížečem, vidím jako pozitivum. Už jenom proto, že je o to méně potřeba používat ten pseudosystém :-D
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Chorche
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2599
Registrován: ned úno 06, 2022 5:21 pm

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od Chorche »

dracekvo píše: pon kvě 15, 2023 9:45 am ...Jenže Subaru (a většina dnešní produkce SUV) je auto pro masy a především na silnice a pro uživatele, který si ani v dešti neumí rozsvítit světla. A kolik těch lidí si vůbec přečetlo návod k autu?
Dovedeš si předtavit mít na takových autech mechanický špéry? Kolik lidí bylo co si díky mechanickejm špérám něco rozlámalo i když měli nějaké znalosti o použití těch uzávěrek?
Tato kombinace prostě není možná, protože by lidi museli vědět co dělaj a proč to dělaj. To si žádná automobilka nelajzne kvůli neoprávněným reklamacím a následné špatné pověsti.
myslel sem, že subaru právě neni auto pro masy :-) myslel sem že je to auto pro fajnšmekry a pro znalce...

Nicméně si nechtíc podpořil mojí teorii o debilizaci lidí... Dřív lidi když používali nějakou věc, věčinou věděli jak jí používat a na jakym principu funguje (nemluvě o tom, že věci se dělali tak aby byli co nejjednodušší a nejfunkčnější) a ve spoustě případů si jí uměli i sami opravit. A to mluvim obecně o životaschopnosti lidí. Dneska sou lidi lobotomizovaný a bez návodu z jůtubu si neuvařej ani voběd. Jasně, technojásači budou oponovat tim, že lidi dneska uměj obsluhovat všechny ty smartpíčoviny a když něco neznaj, uměj si to vygůglit. Ale ruku na srdce, co je důležitější? Umět si uvařit jídlo (případně si ho umět i vyrobit nebo ulovit), nebo vědět v jaký apce najdu k schlídnutí kozy nějaký celebrity?
offroadforum.cz

Otloukánek = legacy outback BP 2004
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10659
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od podvlada »

Problém je i dnešní dostupnost všeho. Dřív, když si lidi koupili auto (nebo cokoliv, co nestálo jednu výplatu), obvykle to znamenalo životní investici, moc rádi se naučili jak se o to správně starat, zjistit jak funguje, a dát mu nejlepší péči. Dneska, když si rozbiješ auto, co uděláš? Koupíš si jiný. Zjednodušeně. Většina lidí žije konzum a nestará se. Všechno si koupíš.
A než tady začne někdo oponovat, MY tady na tomhle fóru nejsme většina ;-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14864
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od Tapan »

Já teda taky úplně nechápu ty stesky po dobách, kdy se webovky musely optimalizovat pro jednotlivý prohlížeče (a jejich jednotlivý verze) na míru a kdy cokoliv sofistikovanějšího běželo ve Flashi nebo jako Java applet.

Chorche, uvědom si dvě věci - zaprvé automobilka nemůže dělat výhradně/z většiny auta pro fajnšmekry a znalce, protože zkrachuje. I to Porsche už seká SUV a 5dvířka, protože 911 Turbo S si koupí tak málo lidí, že by o nějakým uživení automobilky nemohla být řeč. Specifický / zajímavý auta dělali třeba Saab a Rover a podívej, kde jsou. Takže Subaru prostě dělá auta pro masy, a buďme rádi, že aspoň trochu se snaží držet svých kořenů (schopným pohonem, bohužel éra WRX/STI už skončila). Zadruhé - ano, chápu, že by se ti líbilo mechanické terénní monstrum, 10 dalším lidem na 100 tisíc obyvatel možná taky, avšak každý automobilce je to u prdele, protože si ho dřív než jako desetiletou ojetinu nekoupíš. Nic proti - já taky ne. Pak se ale nemůžeme divit, že je každýmu ukradený, co my dva bychom si přáli :-) Nehledě na to, že když už to někdo vyvine a bude to chtít prodávat, tak musí vedle prodat 50x tolik Yarisů a 5x tolik Priusů, aby se vešel do flotilových emisí, protože mechanické terénní monstrum bude mít s Euro 6d-Temp samo o sobě asi drobný problémy.
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22755
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Outback - VDC odkedy?

Příspěvek od spm »

Tapan píše: pon kvě 15, 2023 12:03 pm Já teda taky úplně nechápu ty stesky po dobách, kdy se webovky musely optimalizovat pro jednotlivý prohlížeče (a jejich jednotlivý verze) na míru a kdy cokoliv sofistikovanějšího běželo ve Flashi nebo jako Java applet.
a ActiveX, případně pak ještě modernější varianta Silver Light... v tomhle platí to motto "Kde ty starý časy jsou? Díky bohu dávno v prdeli" :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Legacy, Outback“