Meziplyny u Subaru

Odpovědět
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3031
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od yeti »

Catana: tomu rázu předejdeš tak, že tu spojku pustíš pomaleji a s citem.
Jinak mě řazení s meziplynem přijde v normálním provozu naprosto zbytečné a život komplikující. Na co potřebuješ mít zařazeno o nula-nula-nic vteřiny rychlejc než "konkurent" na křižovatce? navíc ten dýzl můžeš točit dýl než ostatní dýzly v okolí, takže když potřebuješ někomu ukázat prdel, tak to jde i bez rychlejšího zařazení. A jak psal PavelG - když řadíš nahoru, tak to nepotřebuješ. Dělá se to při podřazování a to právě proto, že starý náklaďáky jednak neměly synchrony a druhak ty rozdíly v otáčkách motoru a převodovky byly tak velký, že v převodovce vznikaly rázy, což i těmto autům nedělalo dobře.
Dneska už tak jezdí především závodníci (typicky závody do vrchu), kteří ale řadí několik kvaltů dolů zaráz, dupnou na brzdu, ale potřebují udržet otáčky motoru blízko optima.
Popravdě já si myslím, že způsobem řízení jako na videu v úvodu autu spíš škodíš než prospíváš. Možná šetříš synchrony, ale dáváš na prdel ložisku, lamele, setrváku... A to nemuvím o ojetých brzdách (brzda+plyn současně) a pravděpodobně mnohem vyšších teplotách motoru a celýho převodovýho ústrojí.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od PavelG »

Já si taky myslím, že je to pro reálný provoz spíš libůstka než potřeba.
Na druhé straně je ale pravda, že když chceš opravdu plynule, jemně a bez cukání podřazovat, že to buď budeš smažit na spojce nebo si různě vypomáhávat plynem tak jako tak - takže proč se to nenaučit rovnou technicky správně?
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3031
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od yeti »

Dovedeš si představit dávat meziplyn při pocukávání v koloně? ::-DD:
Jinak souhlasím, že cokoli, co se člověk naučí se dá využít. Takže naučit jo, proč ne, ale to co předváděl maník na videu nechápu. Nevím, proč současně přibržďuje a současně přidává. Chtělo by to současně vidět polohu na trati a rychlost.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od PavelG »

yeti píše:A to nemuvím o ojetých brzdách (brzda+plyn současně) a pravděpodobně mnohem vyšších teplotách motoru a celýho převodovýho ústrojí.
S těma brzdama se asi nechápeme - když stojíš na brzdě a dáváš meziplyn, tak samozřejmě máš zařazen neutrál, takže to není tak, že by ses brzdama přetahoval s motorem.

Vem to i tak, že ty otáčky se stejně musejí srovnat. Buď je srovnáš ty meziplynem před zařazením kvaltu, nebo se dorovnají třením spojky, třením synchronů a rázem do motoru, když pustíš spojku trošku rychleji.
Já bych řekl, že kromě mechanismu spojky, který namáháš při sešlapování 2x tak často (tj. asi ložisko a mechanismus pedálu), všemu ostatnímu spíš ulevuješ. (talířům spojky, převodovce, motoru a nakonec i rozvodovému řemeni)
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od PavelG »

yeti píše:Dovedeš si představit dávat meziplyn při pocukávání v koloně? ::-DD:
Nevím, proč současně přibržďuje a současně přidává. Chtělo by to současně vidět polohu na trati a rychlost.
I to už jsem dělal - kolona se rozjela, dal jsem dvojku, pak se zpomalovala, tak jsem dal jedničku. Měl jsem dost času (mám ve zvyku si držet větší odstup, abych nemusel poskakovat), tak jsem nemusel brzdit a jedničku tam šoupl s meziplynem hladce. Jinak 2-1 většinou jde hůř anebo pak jde motor do otáček a auto cukne.

"proč současně přibržďuje a současně přidává."
brzdí a podřazuje - takže za stálého brždění prošlápne plyn při zařazeném neutrálu -tj. meziplyn (to je to co neumím)
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3031
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od yeti »

PavelG píše:S těma brzdama se asi nechápeme - když stojíš na brzdě a dáváš meziplyn, tak samozřejmě máš zařazen neutrál, takže to není tak, že by ses brzdama přetahoval s motorem.

Vem to i tak, že ty otáčky se stejně musejí srovnat. Buď je srovnáš ty meziplynem před zařazením kvaltu, nebo se dorovnají třením spojky, třením synchronů a rázem do motoru, když pustíš spojku trošku rychleji.
Já bych řekl, že kromě mechanismu spojky, který namáháš při sešlapování 2x tak často (tj. asi ložisko a mechanismus pedálu), všemu ostatnímu spíš ulevuješ. (talířům spojky, převodovce, motoru a nakonec i rozvodovému řemeni)
Ten nepříjemnej ráz tam nastane vždycky, když máš velkej rozdíl otáček na kolech proti otáčkám motoru (převodovka x motor) a "srovnáš" to příliš rychle.
Dám příklad - jedeš relativně rychle třeba na 5 a potřebuješ zpomalit třeba před prudkou zatáčkou. Dáš lehce brzdu, meziplyn a zařadíš 3 (hladce protože s meziplynem) a pustíš spojku = pecka, otáčky v červeným a rozbitý hlavy pasažérů atd.. Ale zařadil jsi hladce. Jenže tím prudkým puštěním spojky dostal motor náhle rychlost od kol a při tom rázu dostalo na prdel všechno kolem.
Druhá varianta téhož - situace stejná, lehce přibrzdíš, řadíš bez meziplynu 3 a spojku pouštíš pomaleji = plynulá jízda a otáčky vyrovnaný na spojce. Takže toreticky více opotřebovaná spojka, ale zbytek auta a osazenstvo spokojenější.
Třetí varianta - situace sjetná, přibrzdíš víc, řadíš 3 a spojku spouštíš s citem, ale můžeš rychleji = plynulá jízda, otáčky srovnaný na spojce, ale protože jsi víc přibrzdil, tak nebyl rozdíl tak velkej = nižší "opotřebení" spojky a zbytek auta stejně v pohodě jako v případě 2.

Ty rázy jsou podle mě vždycky o práci se spojkou. Spojka je braná jako spotřebka a je jen na řidiči jak s ní zachází a jestli ji svým jednáním žvot prodlouží nebo zkrátí.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od PavelG »

yeti píše: Ten nepříjemnej ráz tam nastane vždycky, když máš velkej rozdíl otáček na kolech proti otáčkám motoru (převodovka x motor) a "srovnáš" to příliš rychle.
Dám příklad - jedeš relativně rychle třeba na 5 a potřebuješ zpomalit třeba před prudkou zatáčkou. Dáš lehce brzdu, meziplyn a zařadíš 3 (hladce protože s meziplynem) a pustíš spojku = pecka, otáčky v červeným a rozbitý hlavy pasažérů atd.. Ale zařadil jsi hladce. Jenže tím prudkým puštěním spojky dostal motor náhle rychlost od kol a při tom rázu dostalo na prdel všechno kolem.
Tady ale budu oponovat - meziplynem vytočíš motor přibližně tam, kde bude točit PO zařazení. Samozřejmě kousek výš, protože ta tu chvilku kousek padnou.
Jestli je ale někdo takové jelito, že chce narvat ve 130 dvojku, tak tomu nepomůže vůbec nic. Předpokládáme samozřejmě, že podřazujeme tak, aby otáčky nešly do červeného.

takže správně provedené to dopadne tak, že při neutrálu vytočíš motor, prdneš tam kvalt a spojku pustíš směle a rychle. Nikde nic necukne, a to, jestli budeš následně brzdit motorem, nebo akcelerovat, máš v pravé noze.
yeti
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3031
Registrován: úte říj 26, 2010 3:20 pm

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od yeti »

ale trefit ty otáčky není jednoduché. Obávám se většina těch pokusů skončí tak, jak jsem popsal. ::-DD: Bavíme se o vyrovnání VELKÝHO rozdílu otáček - typicky dva kvalty dolů.
Subaru Legacy wagon 2.0 R 121kW "sociál" MY06
Subaru Forester SF 90kW MY98
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od PavelG »

No však to je přesně ta situace, kdy se meziplyn hodí nejvíc.
joedog
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 306
Registrován: úte led 04, 2011 3:02 pm
Jméno a příjmení: Josef Varilek
Bydliště: Mníšek pod Brdy

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od joedog »

Hodně brzdím motorem, téměř výhradně. Zejména při dojíždění do vesnice a potřevě zpomalit z cca 100 km/h na 50-60 a při tom si moc nedovedu představit podřazování bez meziplynu, protože by to strašně škublo, nebo by člověk musel hoblovat spojku moc dlouho a to zejména u dieselu, kdyby ho chtěl roztáčet spojkou. Např. s Octavií tdi to jde s meziplynem úplně bez problémů, kousek jsem jel i s Legacy 2.0D a taky krásně, tam se ale oproti oktávce roztáčí motor mnohem lehčeji, tak jsem to ze začátku kapku přeháněl.. :655:
U OTB 2.5i to jde taky krásně, jen mám problém s vůlemi v pohonu. Prostě po podřazení s meziplynem, když se člověk trefí přesně, že auto vůbec neškubne, tak je cítít, jak se cca za vteřinu po puštění spojky poskládají vůle v pohonu a pak teprve auto cukne jako "dozadu" a začne brzdit.

Znáte ty vůle taky?

Jinak pokud spadnou otáčky po 2. sešlápnutí spojky moc dolu, nic nebrání znovu trochu přidat plyn a roztočit motor tak, aby se vyrovnaly rychlosti na spojce před jejím puštěním na nižším kvaltu. Tímhle se dá koneckonců suplovat i meziplyn, za předpokladu že to nedělám kvůli převodovce a synchronům, ale jen kvůli odlehčení spojky.
Jinak u náklaďáku (V3S, trambuska) mi to připadá jednodužší, protože tam má motor kratší rozsah otáček - tam většinou krátký rychlý meziplyn stačí. navíc je víc slyšet ::-DD:
Subaru Outback 2.5i, 5MT comfort-navi, MY08 Prodáno... ;-(
Skoda Octavia 1.9 TDI MY01 (Babička)
Uživatelský avatar
catana
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3258
Registrován: ned kvě 08, 2011 1:39 pm
Jméno a příjmení: Petr
Bydliště: Jizni Australie

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od catana »

PavelG píše:Zkus to víc popsat a sledovat otáčkoměr.
Je teoreticky možné, že řadíš tak váhavě, že otáčky motoru klesnou natolik, že jim pak meziplyn pomůže. Ale to by bylo hodně divné, protože normální řazení máš v ruce, to není případ učení se nového, kdy člověk synchronizuje pohyby rukou a nohou, nedejbože když se ještě přeučuje.

Jestli to dobře chápu, vytočíš 1 na 3500, spojka, neutrál, dvojka, spojka a "rána jak sviňa". Jaký má charakter - zpomaluje, nebo urychluje auto? A motor se při ní zpomalí nebo jde do otáček?
Zkusím to víc vysledovat, případně dát na kameru, ale bude to později, teď malinko nestíhám. Mám extrémně krátkou jedničku, tzn. na vytočenou jedničku jedu tak maximálně 30 a to už točí skoro červené pole. Tzn. když potřebuju rychle rozhýbat auto (typicky se někam zařadit), tak 1 tak na 4 tisíce (těsně než začne motor vadnout), rychle 2ku... pokud to udělám 1-spojka-2, a rána - bych řekl, že otáčky motoru klesnou rychleji, než by bylo záhodno.
U 2-3 a výš už se mi to neděje. Možná by to opravdu bylo řešitelné výrazně pomalejším pouštěním spojky (to jsem i zkoušel), ale přijde mi, že pak dostává strašlivě zabrat (přeci jenom 350 Nm).
ex. Subaru Outback 3.6R Premium, MY2011
ex. Toyota GTS 86, 6MT, MY2014
ex. Subaru Impreza 2.0D XV, 6MT, MY2011
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od PavelG »

joedog píše:Hodně brzdím motorem, téměř výhradně. Zejména při dojíždění do vesnice a potřevě zpomalit z cca 100 km/h na 50-60 a při tom si moc nedovedu představit podřazování bez meziplynu, protože by to strašně škublo ...

U OTB 2.5i to jde taky krásně, jen mám problém s vůlemi v pohonu. Prostě po podřazení s meziplynem, když se člověk trefí přesně, že auto vůbec neškubne, tak je cítít, jak se cca za vteřinu po puštění spojky poskládají vůle v pohonu a pak teprve auto cukne jako "dozadu" a začne brzdit.
Znáte ty vůle taky?
Máme asi hodně podobný styl jízdy, dokonce mě jednou drbali v servise, že málo brzdím.

Vůle si nevybavuju, akorát to krátké zaváhání při reakci na plyn. Na atmosferický podčtvercový motor by to mohlo být lepší si myslím. Mám ale starší verzi OTB než ty.
joedog
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 306
Registrován: úte led 04, 2011 3:02 pm
Jméno a příjmení: Josef Varilek
Bydliště: Mníšek pod Brdy

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od joedog »

Hmm zaváhání nějak nepozoruji (no ale jsem za posledních 500k zvyklý z dieselu, tak netvrdím, že tam není) Ty vůle se neprojevují ani škubáním např. při pomalém zpomalování a zrychlování na jedničku (např. v koloně?)

Catana:
Jedničku na 4000 a pak za 2? No, neber si to osobně, ale chudinka mašinka... Možná by se to i rozhýbalo rychleji naopak extra malým roztočením jedničky a to tak, aby ta dvojka pak měla takové otáčky, kdy zabere turbo (tak 1500?) čili rychlý, krátký rozjezd na 1, totéž na 2 a trojku už klidně vzít "po letech". Myslím, že ta dvojka-trojka se sebere rychleji, než je možné provést přeřazení u jedničky rozvášněné na 4000. Diesel prostě na tyhle hrátky moc není, protože je strašně tvrdý a nepřizpůsobivý - musí se na něj holt jinak.
Subaru Outback 2.5i, 5MT comfort-navi, MY08 Prodáno... ;-(
Skoda Octavia 1.9 TDI MY01 (Babička)
Uživatelský avatar
Swapino
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 320
Registrován: pon lis 23, 2009 10:40 am
Jméno a příjmení: Ondřej Falat
Bydliště: Smržovka, Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od Swapino »

Nevim jak meziplyny u subaru, tam jsem mel jen automat ... :) Kazdopadne, to co pouzivam a pouzivam to u vsech aut s manualni prevodovkou je to, ze pri podrazovani, pri selapnuty spojce srovnam otacky motoru a noveho rychlostniho stupne aby auto nedelalo ...... hrrrrrrrrrrrrrrk, nebo abych ji nemusel poustet dlouho. Coz je proste takovej meziplyn napul ale podle meho to je presne to co auto potrebuje. A nemam tak problem vytacet pri podrazovani auto nekam k 4,5tis otackam ve svym TDi

Aktualne jsem dospel do stavu, kdy se snazim toto naucit pritulku :) Zatim bezuspesne ... :) Na druhou stranu za 4.5litru s tim umi jezdit jen ona :D Cisteni turba nechava na me :) :) :)
Obrázek[ 2.5Gx 110Kw ]
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Meziplyny u Subaru

Příspěvek od PavelG »

catana píše: Mám extrémně krátkou jedničku, tzn. na vytočenou jedničku jedu tak maximálně 30 a to už točí skoro červené pole. Tzn. když potřebuju rychle rozhýbat auto (typicky se někam zařadit), tak 1 tak na 4 tisíce (těsně než začne motor vadnout), rychle 2ku... pokud to udělám 1-spojka-2, a rána - bych řekl, že otáčky motoru klesnou rychleji, než by bylo záhodno.
U 2-3 a výš už se mi to neděje. Možná by to opravdu bylo řešitelné výrazně pomalejším pouštěním spojky (to jsem i zkoušel), ale přijde mi, že pak dostává strašlivě zabrat (přeci jenom 350 Nm).
Tak, jak to popisuješ, to vypadá, že naopak ty otáčky motoru nestačí klesnout a je dobržděný násilím autem - tj. auto by mělo cuknout dopředu (ty do sedačky). Řadíš asi rychle a agresivně ve snaze o zrychlení - rychleji a z vyšších otáček, než soudruzi ve fabrice čekali.
Je docela dobře možné, že meziplyn ti pomůže paradoxně proto, že ho ještě nemáš v ruce a noze a dlouho ti trvá, tak se to celé srovná.
Spojka by to určitě vyřešila, ale je otázka, jestli je dobré všechno nechávat na tření, když by to třeba šlo vyřešit lepším postupem při řazení .. což se přesně snažíš.
Tady si myslím, že buď pomůže zvolnění (což neřeší původní problém se někam vecpat) anebo dvojí vyšlápnutí spojky (bez meziplynu). To by pak byl asi první případ o kterém jsem kdy slyšel, kdy by k té činnosti byly technické důvody a nešlo jen o libůstku majitele.

Sleduj sebe a auto a pozor, ať nic nevyvedeš, člověk jak začne sledovat vlastní zautomatizované činnosti, začne blbnout. Stačí sledovat a pitvat vlastní dech nebo někomu pomalu ukazovat pletení vánočky :-)
Odpovědět

Zpět na „Impreza“