Koroze na voze (všeobecně)

Plechy, plasty, nárazníky, zástěrky, lak, okna atd.
Odpovědět
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7831
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od mnov »

Hlavně ta ramena vystříkat zevnitř nějakým voskem a z venku je to celkem jedno. Tam je to otevřené a hned tak to neshnije. :-)
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Vrták
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv dub 23, 2020 8:56 pm

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od Vrták »

Když kamarád dával dohromady svou škodu 120, tak chtěl taky spoustu podvozkových dílů pozinkovat, co si pamatuju tak na škoda-virt mu moc žárový zinkování nedoporučovali, zkušenosti s tím byli takový, že se díly v té lázni zkroutily. Nakonec šel do galvanického zinku, což šlo jen pro menší díly (největší snad byli ramena), protože ty lázně jsou většinou relativně malé, a pak nechal nalakovat do práškového laku. Galvanický zinek se dostane všude, kde je lázeň, takže i dovnitř ramene (problém jsou slepé díry a dutiny, kde vznikne vzduchová bublina), tloušťka vrstvy se dá regulovat podle délky setrvání v lázni.

U žárového zinkování se vrstva reguluje počtem namáčení (ale už první vrstva je v řádech desetiny mm), je možný, že ti ramena nebudou chtít vzít, protože uvnitř nesmí být žádný zaslepený prostor (rozuměj kapsa se vzduchem), aby nedošlo k výbuchu nebo roztržení dílu při namáčení do horké lázně, případně budeš muset do ramene udělat díry pokud tam nějaký takový prostor je. Taky tam vznikají často ostré otřepy v místě, kde je to chyceno k manipulátoru (zbytky po uchycení na drátu), ale otřepy se dají upilovat. Nevím jestli nebude nutné ramena nejdřív opískovat, před samotným namáčením projde díl několika lázněmi, které ho odmastí a naleptají bordel, ale nevím jestli to bude dost na odstranění laku, do samotné zinkovací lázně musí být díl co nejvíce čistý, protože zinkovaná vrstva tvoří chemickou vazbu s ocelí. Části, které nechceš pozinkovat se omotají páskou. Úskalí ještě vidím v zinkovací vrstvě, která může dost změnit průměry třeba pro silentblok a často se stává, že tam zůstane nerovnoměrná vrstva jak stéká ten zinek (klidně i několik mm), tohle hodně záleží na tom jak moc si vyhrajou s umístěním dílu na manipulátoru, brousit zinek není nic moc.

Na galvanický zinkování bych doporučil Galvaniku v Čakovicích, když překonáš jejich blbý řeči, tak berou i menší zakázky a s kvalitou sem nikdy neměl problém.
Žárová zinkovna mě napadají Dušníky, kvalita je taková normální, ale jsou ochotný a i cenově vychází dobře.
Forester SG 2006 2.0X
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49239
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od VDC »

Zkušenosti se zinkováním, jak galvanickým, tak žárovým mám myslím dostatečné, takže to co píšu nejsou domněnky, ale praxe.
Na Kredencovi jsou zinkované všechny části podvozku s výjimkou zadních vlečných ramen a horních příčných, která nejsou plechová.
Takže dobře vím, jak to kam zateče a jak se to chová a taky v jakých vrstvách se to nanáší.

Galvanické zinkování je taková legrace a pokud to auto není výstavní kus, ale jezdí v soli, tak má smysl galvanicky zinkovat pouze spojovací materiál a to pouze proto, aby byl zinkovaný závit. Galvanický zinek bez další povrchové úpravy nemá smysl vůbec dělat, protože po jedné sezóně v soli žádnej zinek nezbyde. Respektive zbyde z toho zoxidovanej hnus. To opět nejsou domněnky, ale zkušenost.

Na díly podvozku má smysl pouze žárový zinek, který jednak opravdu zateče všude, ramena a speciálně ta na BP mají dostatek otvorů, aby to mohli strčit do lázně.

Naopak co vůbec na podvozek na plechové díly nepatří je komaxit, tedy klasický tvrdý komaxit. (prý existuje nějaká měkká varianta, ale nemám s ní zkušenost).
Opět na auto provozované v soli. S tím mám taky opakovanou zkušenost. Tam se naprosto běžně stává, že kamínek odštípne komaxit, solanka navzlíná pod to a pak se loupou pláty komaxitu i s plechem. Když komaxit na auto, tak pouze na masivní části.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Vrták
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv dub 23, 2020 8:56 pm

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od Vrták »

Určitě jsem nechtěl říct, že to nejde, moje zkušenosti výše popsané jsou hlavně ze zinkování různých svařenců a drobných dílů v průmyslu. S odolností žárového zinkování se dá jen souhlasit a jestli víte o zinkovně, kde udělají podvozkové díly kvalitně, tak bych šel jen tam a neexperimentoval jinde.
Co se týká komaxitu, tak sem nechal lakovat už hromady podvozkových dílů, od plechových kol, rámy motorek až po celé nápravnice, obvykle na tyhle díly používají PUR barvy, ale třeba plecháče sem nechal lakovat i do epoxidu a odlouplo se z toho něco jen když sem tam tloukl závaží při vyvažování (ona ta vrstva toho komaxitu je taky klidně mm).
Forester SG 2006 2.0X
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49239
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od VDC »

V pohodě. Já jsem zase nechtěl, aby to vypadalo, že reaguji nějak útočně. Diskutujeme :-)

S těmi zinkovnami mám bohatou osobní zkušenost a zinkuju celkem často jak galvanicky, tak žárově. Žárovou zinkovnu mám asi tak 500 m od dílny a galvanovnu na půli cesty. :-)

Co se toho komaxitu týče, tak jo, když bude ta věc fakt dobře připravená, dobře opískovaná, tak samozřejmě komaxit dobrý. Ale mám fakt opakovanou zkušenost, že speciálně u větších plechových dílů je to někdy problém. Neříkám, že je to pravidlo !!
Samozřejmě menší díly, jako zmiňované štíty brzd, nebo díly motorek, tak tam jasně, tam proti komaxitu nemám ani to nejmenší !!
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21979
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od HonzaCZ »

Díky za postřehy a tipy. :-)

Na Galvaniku jsem neslyšel úplně pozitivní ohlasy, co se týče drobných dílů... Přesně jak psal Vrták - arogance a blbý kecy. To asi nemám zapotřebí. :-D

Počítám, že je pak ještě natřu nebo nalakuju a samozřejmě vystříkám voskem. To se osvědčilo úplně nejvíc ze všeho. Pravidelnej nástřik voskem řeší většinu problémů s korozí.

Toho kroucení a taky problémů s následným lisováním silentbloku se taky trochu bojím.

Ale jestli říká předseda, že je to všechno v pohodě, tak to bude v pohodě. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49239
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od VDC »

Věř a víra tvá tě uzdraví. :-DDD
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
dracekvo
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3182
Registrován: stř kvě 19, 2010 4:04 pm

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od dracekvo »

Otázka, než objednám.
https://www.uni-max.cz/produkty/stlacen ... -na-dutiny
tímto mohu stříkat dutiny a spodek z těch kartuší?
Peugeot ION elektro (rv.12, najeto 100 tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv. 07 najeto 320tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv.99 najeto 350tis)
Peugeot 206 1.4i MT (rv. 99 najeto 270 tis)
Audi A4 Avant 1.9 TDI (rv. 97 najeto 260 tis)
Peugeot J5 obytná alkovna (2.5TD, rv.91 najeto 150tis)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49239
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od VDC »

Samozřejmě můžeš, ale já tuhle pistoli upřímně nemám rád, protože se na půlku míst nedostaneš, překáží ti tam ta našroubovaná pixla. Nebo to nakloníš a ono to nesaje.
Mnohem lepší na takové to domácí stříkání je tahle pistole Paralell 1, ačkoli to k tomu účelu vůbec neprodávají. Obrázek
https://www.uni-max.cz/produkty/stavba- ... e-paralel1

Princip fugování je stejnej. Je to prostě proudové čerpadlo. Ale ten Paralell je dlouhej, tak všude dosáhneš a má kratičkej ten konec, tak to v pohodě strčíš nad nápravu, do každý skuliny.
Tu pixlu, ze které to saje, buď držíš v druhé ruce, nebo si jí prostě postavíš na zem, nějak si jí zafixuješ, aby nepadla a hadičku strčíš dovnitř. Obsah tím odsaješ všechen, na rozdíl od té šroubovací, kdy ti tam na dně kus zbyde.
Krom toho se ten Paralell mnohem líp čistí. To je jen drobný bonus.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
dracekvo
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3182
Registrován: stř kvě 19, 2010 4:04 pm

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od dracekvo »

Díky za vyčerpávající odpověď :)
Tu pistol z mého odkazu jsem našel levněji na levne-naradi.cz. Tam budu objednávat pískovací pistol, takže tu co jsem vybral jako první pro jistotu příhodím do objednávky. Ať mám obě.


Jo a kdyby někdo chtěl, tak na tom unimax teď mají jehlový oklepávač v akci asi za 7 stovek.
Peugeot ION elektro (rv.12, najeto 100 tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv. 07 najeto 320tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv.99 najeto 350tis)
Peugeot 206 1.4i MT (rv. 99 najeto 270 tis)
Audi A4 Avant 1.9 TDI (rv. 97 najeto 260 tis)
Peugeot J5 obytná alkovna (2.5TD, rv.91 najeto 150tis)
Uživatelský avatar
dracekvo
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3182
Registrován: stř kvě 19, 2010 4:04 pm

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od dracekvo »

VDC píše:Ty airless nádoby, co používám teď, tlakujou materiál už v nádobě, takže ven to lze aplikovat v podstatě jakoukoliv hadičkou, skoro jakkoliv dlouhou. To je zásadní rozdíl, do dutin mám tu hadičku dlouhou možná třičtvrtě metru, tak to dostanu fakt všude.
Pročítám vlákno. Takže jsem si rozmyslel kupovat i tu druhou fixírku a koupím jen tu, na to tvoje doporučení. Ale potřeboval bych i něco na dutiny. Jaké ty nádoby to tedy používáš?

A když už se ptám. Tak ještě radu. Když na autě ošoupu nějaké nosníky od rezu. Jaký pak nejlepší postup. Ošetřit odrezovačem, nebo ne?
Pak základovku (jakou?) a pak rovnou nějakou ochranu na spodky?

Viz moje vlákno viewtopic.php?f=39&t=8881&start=45#p516590
Budu ošetřovat nosníky, podběhy a hodli by se mi tip na konkrétný produkty.
Peugeot ION elektro (rv.12, najeto 100 tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv. 07 najeto 320tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv.99 najeto 350tis)
Peugeot 206 1.4i MT (rv. 99 najeto 270 tis)
Audi A4 Avant 1.9 TDI (rv. 97 najeto 260 tis)
Peugeot J5 obytná alkovna (2.5TD, rv.91 najeto 150tis)
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14891
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od Tapan »

Odrezovačem nic nezkazíš, ale nedělej si moc iluze o tom, že by dělal zázraky. Musíš co nejlépe očistit mechanicky. A lépe brusným lamelový kotoučem, než drátěným kartáčem, ten se na to moc nehodí. Odrezovač je dobrý jako pasivace toho očištěného povrchu. I kdyby nic jiného, tak zabrání tomu, aby to očištěné znovu chytlo lišku, než to stříkneš základem.
Naposledy upravil(a) Tapan dne pát dub 02, 2021 6:49 pm, celkem upraveno 1 x.
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
dracekvo
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3182
Registrován: stř kvě 19, 2010 4:04 pm

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od dracekvo »

Jo, tak jsem to myslel. Použít ho jako pasivaci. Jen nevím, jestli pak neudělá nějaký problém s přilnavostí základovky.
Tak se raději ptám, abych něco nepokazil.
Peugeot ION elektro (rv.12, najeto 100 tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv. 07 najeto 320tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv.99 najeto 350tis)
Peugeot 206 1.4i MT (rv. 99 najeto 270 tis)
Audi A4 Avant 1.9 TDI (rv. 97 najeto 260 tis)
Peugeot J5 obytná alkovna (2.5TD, rv.91 najeto 150tis)
Uživatelský avatar
Tapan
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 14891
Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
Jméno a příjmení: Štěpán Z.
Bydliště: Zliv (České Budějovice)

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od Tapan »

Předpokládám, že to před nástřikem budeš odmašťovat, tím by se to mělo vyřešit. Žádné problémy s přilnavostí by to způsobit nemělo. Ale na to jsou tu zkušenější, on se Tomáš ozve :-)
Lvl. 1 Subaru Necromancer

Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49239
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Koroze na voze (všeobecně)

Příspěvek od VDC »

S tou pasivací je to tak. Odrezovač používám vždycky na dočištění mechanicky očištěného povrchu.
Co se toho mechanického odstranění týče, už jsem to tu psal mockrát. Rez tvoří na povrchu šupinky. A je tvrdší, než původní materiál. Je třeba to dostat mechanicky dolů. Jehlicový oklepávač je cesta, ale na karoserie není ideální. Jehlicový oklepávač funguje perfektně na rámy, tuhé nápravy, skříně diferenciálu, víka od kanálu a podobně. Tedy masivní těžké výrobky, které nepruží.
Plech na všech částech osobního auta, s výjimkou toho difu, je tenkej a péruje.
Takže nefunguje to, že kolmo na plech položíš jehlice a otlučeš to. Pruží to a akorát zaleštíš tu rez.
Potřebuješ to seškrábat jako šábrem až do čistého kovu.
Když jsem to dělával oklepávačem, nemaje lepší metodu, každou tu jehlici jsem nařízl na konci flexou, abych místo kulatých konců jehlic získal ostré hroty. Respektive dělám to tak pořád, když dělám nějaký ty masivní železa. A jehlice proti povrchu držím pod úhlem.
Co je na ty plechy mnohem efektivnější je oscilační nástroj. Buď vzduchový, který používám já, nebo pro mě za mě elektrický nebo aku.
Já mám extra planžety vyrobené z plátků do strojní pily. Ale dobře poslouží i starý pilový plátek , přebroušený do hrany a používaný buď jako šábr, nebo jako oklepávač.


https://youtu.be/bv2rgcrfpOU

Jinak na tu opravdu drsnou rez v tlustých vrstvách, je nejleší vzduchový sekáč. Zase lepší, než oklepávač.

https://youtu.be/ul_EOWhojrg
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Odpovědět

Zpět na „Karoserie, zasklení a exteriér vozu“