Stránka 1 z 2

Rovnake pneu?

Napsal: sob zář 26, 2009 3:23 pm
od tolu
Caute vsetci.Mam uz zjazdene zadne pneu(Michelin Pilot Primacy 215x60x16).Su o rok starsie ako predne.Niekde som cital,a doteraz som v tom zil,ze na nase stvorkolky musia byt vsetky gumy rovnake!Ale minule mi v nasej zn.predajni povedali,ze nie,ze mozu byt na kazdej naprave ine...Tak teraz neviem.Vase nazory?

Re: Rovnake pneu?

Napsal: sob zář 26, 2009 8:56 pm
od Doro
tolu píše:Caute vsetci.Mam uz zjazdene zadne pneu(Michelin Pilot Primacy 215x60x16).Su o rok starsie ako predne.Niekde som cital,a doteraz som v tom zil,ze na nase stvorkolky musia byt vsetky gumy rovnake!Ale minule mi v nasej zn.predajni povedali,ze nie,ze mozu byt na kazdej naprave ine...Tak teraz neviem.Vase nazory?
Pneu mosí být stejně, bo každá pneu ujde na jednu otočku jinou dráhu (stejný tlak i zatížení). Takže, dyž dáš na jednu nápravu jeden typ, na druhou jiný, rozdíl otáček je na světě a mezinápravová spojka má o starost víc. Třebaže se to dá eliminovat použitím různých tlaků, jak už jednou psal Harry, je to laborování, které si může dovolit málokdo...tedy proto stejné pneu na všechny kola = rozdíl otáček náprav mosí být žádný nebo co nejmenší,
Myšleno je ale hlavně stejný typ a výrobce apod... jestli jsou pneu na jedné nápravě starší, hraje rozdíl v tvrdosti/stárnutí, ale zrovna toto bych fakt neřešil.
No a dát třeba na předek sjeté silniční a na zadek nové AT.... je jasné, která část autka se bude záhy rychle měnit za novou a sakra zadraho :sibenice:

Re: Rovnake pneu?

Napsal: ned zář 27, 2009 10:41 am
od tolu
Samozrejme,ze nikto nemysli totalne rozdielne typy a uz vobec nie rozmery.Ak by som to isiel uz realne menit,pozeral by som po velmi podobnom dezene a aj by som odmeral obvod...Lenze!Aka je ta tolerancia?Vie to niekto?Skusim to premerat teraz,co to povie,lebo zadne mam uz skoro po pasik a predne su este tak 80%ne.

Re: Rovnake pneu?

Napsal: ned zář 27, 2009 11:19 am
od blake
zaujimalo by ma preco sa odporuca hustit predok napriklad na 2,0 a zadok na 1,9. a pri nalozeni auta zadok az 2,5
otazka: nezvznikaju tam potom ine podmienky pre predne a zadne pneu a tym padom ine otacania? coz je vlastne u 4koliek subaru nie velmi dobra volba, ako sa tu tvrdi?

Re: Rovnake pneu?

Napsal: ned zář 27, 2009 11:34 am
od Doro
blake píše:zaujimalo by ma preco sa odporuca hustit predok napriklad na 2,0 a zadok na 1,9. a pri nalozeni auta zadok az 2,5
otazka: nezvznikaju tam potom ine podmienky pre predne a zadne pneu a tym padom ine otacania? coz je vlastne u 4koliek subaru nie velmi dobra volba, ako sa tu tvrdi?
Já držím pravidlo, lepčí pneu (myslím vyšší vzorek) na předek, horší dozadu - přední se ojíždí více (proto je dobré pneu vždy po cca 5000km prostřídat)
Vše je dle individuálních podmínek - s LPG dávám na zadek i předek stejný tlak, bo mám v kufru LPG a to něco váží - mám tak i líp rozloženou hmotnost na nápravy :850:
Můžeš si zkusit projet zatáčku, pak změnit tlaky v pneu a zase projet. Rozdíl bude cítit už při asi 0,2 navíc.

V každém případě, na zadku mosí být VŽDY stejně pneu (rezerva pak patří VŽDY jen na předek) - neuškodí to zopakovat

Jestli máš ty pneu s hodně rozdílným vzorkem, je na zvážení. Ale což takhle dát ty sjeté dozadu a founkout o 0,1 víc. Už jsem to měl jednou podobně, ale rozdíl byl teda menší.
Ať napíše někdo, kdo tomu rozumí, bo víc nevím.

Re: Rovnake pneu?

Napsal: ned zář 27, 2009 5:33 pm
od telatko
DORO: (rezerva pak patří VŽDY jen na předek) - neuškodí to zopakovat :670: :670: :670:

to jako vážně jo? že nesmí být rozdílné výšky pneu je mi jasné, ale že když píchnu zadek, tak musim dat rezervu dopředu a přední více sjetou jako dozadu? :10125: tak to je mazec..

btw. když nad tím přemýšlím, musí tam být zase nějaká tolerance, když jsou ty gumy zánovní, tak by to mělo být skoro jedno ne?

napadlo mne, berme gumy mé imprezy 195/60 R15 kdyz bych tam dal 195/65 zvedlo by se to presne o 1cm, kdyz sjedu vzorek na zákonnou hranici, ubyde z něho cca 6mm tzn. ze z origo rozmeru udelam cca 195/57 coz uz je rozdil pomerne znatelny. Ztoho by laicky vyplyvalo, ze mezni hranice je cca 195/58,5 tzn. melo by smysl to takhle resit pokud ma pichla guma sjeto vice jak 50%. :drive: Toto by ovsem platilo, pokud by diferak vepredu i vzadu sviraly stejnym pomerem. Takze otazka zni, predni diferencial ma kuli rizeni "vetsi toleranci protaceni kol" ??? :718:

Re: Rovnake pneu?

Napsal: pon zář 28, 2009 8:58 am
od VDC
Ono to s tou rezervou není absolutní dogma. Máš-li vzadu samosvor, patří rezerva výhradně na předek, tedy pokud je jiného rozměru než zbylá kola na autě, především dojezdovka.
V tom má Doro absolutní pravdu.
Máš-li vozidlo bez samosvoru, tak dej rezervu kam chceš, technicky je to buřt, jestli bude muset rozdíl obvodů pobrat přední nebo zadní diferák. Pokud už má trochu vůle, tak to dobře uslyšíš, že se mu to nelíbí. :850:

Zcela optimální by bylo, kdybys měl všech 5 kol stejnejch a pravidelně jsi je točil na autě. To ale asi nikdo dělat nebude... :845:

Re: Rovnake pneu?

Napsal: úte zář 29, 2009 1:10 am
od Harry
Sice nevím přesně, co "unese" mezinápr. dif. na našich autech, ale obvod nových pneu 215/60/R16 je 2086 mm, a každý diferencial musí bez problémů snést rozdíl obvodu pneu 4%. To je i hranice technic. předpisu pro použití pneu na vozidlech.
Z toho vyplývá, že pokud ojedeš nové pneu z běžné výšky vzorku 8 mm na výšku vzorku 1,6 mm, snížíš průměr kola 664 mm o 12,8 mm, t. j. na 651,2 mm,tedy obvod kola z 2086 na 2046 mm, čili na 98 %. To je stále míra, kterou by měl každý diferencial, tedy i mezinápravový, lehce unést....
Ideální je dát nové pneu na předek, a ty ojeté na zadek.
Vhodné je používat gumy od stejného výrobce, ideální je i stejný vzorek.
Není dobré přehazovat gumy z jedné strany na druhou, protože jsou už zajeté v tom smyslu, :!: jak se točily, :wink: většinou pak začnou hučet..... :845:
(Ovšem méně sjetá guma by měla být na pravé straně, kvůli vyrovnání příčného sklonu vozovky. Pokud to je potřeba, je lépe gumy otočit na disku, aby se točily ve stejném smyslu jako původně.)

Re: Rovnake pneu?

Napsal: úte zář 29, 2009 12:04 pm
od tolu
Diky,Harry!Opat fundovana odpoved :supeer: S tym prehadzovanim pneu na disku ma to vobec nenapadlo!Lebo mam vzadu zjazdene hlavne vonk.strany a na lavej este markantnejsie.Odhadom az o nejake 3mm!Je to normalne?

Re: Rovnake pneu?

Napsal: úte zář 29, 2009 12:43 pm
od Mira
Ten rozdíl tam být může, ale normální to není. Co takhle si nechat zkontrolovat geometrii a tlumiče? A občas je prostě nutné auto přezout. Na brzdách a gumách se nemá šetřit. A i když přezuju jednu nápravu, musím vybrat rozměrově stejný gumy.

Re: Rovnake pneu?

Napsal: úte zář 29, 2009 5:01 pm
od Harry
tolu píše:Lebo mam vzadu zjazdene hlavne vonk.strany a na lavej este markantnejsie.Odhadom az o nejake 3mm!Je to normalne?
Sjíždění krajů pneu může být (nejčastěji) způsobeno podhuštěním (většinou špatný manometr :845: ) Pokud se sjíždějí podstatně více vnější strany, může to způsobovat rasantní průjezd zatáček nebo vadná geometrie - velká sbíhavost, velký positivní odklon kola (u Subaru by měl být odklon negativní, při nejhorším nulový :!: ).
Pravé zatáčky projíždíme s autem většinou ostřejším stylem než levé, to může způsobit větší opotřebení levých pneu na vnějším boku..... :845:
Tlumiče nemají vliv na sjíždění boků pneumatik.
Vadné tlumiče způsobují na pneumatikách různé, (nepravidelné) krátké plošky, nejčastěji pak pneu připomíná tvarem nepovedený-vylámaný kotouč od cirkulárky..... ::-DD: Nikoliv ovšem na bocích, ale uprostřed běhounu. :wink:

Re: Rovnake pneu?

Napsal: úte zář 29, 2009 9:51 pm
od als
Harry píše:Sice nevím přesně, co "unese" mezinápr. dif. na našich autech, ale obvod nových pneu 215/60/R16 je 2086 mm, a každý diferencial musí bez problémů snést rozdíl obvodu pneu 4%. To je i hranice technic. předpisu pro použití pneu na vozidlech.
Z toho vyplývá, že pokud ojedeš nové pneu z běžné výšky vzorku 8 mm na výšku vzorku 1,6 mm, snížíš průměr kola 664 mm o 12,8 mm, t. j. na 651,2 mm,tedy obvod kola z 2086 na 2046 mm, čili na 98 %. To je stále míra, kterou by měl každý diferencial, tedy i mezinápravový, lehce unést....
Ideální je dát nové pneu na předek, a ty ojeté na zadek.
diferáky to unesou :845: , ale LSD (součást mez.diff.) posíláš- pomalu.ale jistě- do kytek - cena cca 18 000kč

Re: Rovnake pneu?

Napsal: úte zář 29, 2009 10:27 pm
od tolu
Alsi,ako to myslis?V ktorom pripade?Tych 4-roch %?Lebo ja som to meral...mozno by sa dalo aj presnejsie...ale robi mi to rozdiel na obvode(merane v strede pneu) 10mm! Predne 2085,zdne 2075.Na okrajoch,ako som uz spominal,by to urobilo viac...
Geometriu si urobim...s vymenou zimakov.

Re: Rovnake pneu?

Napsal: úte zář 29, 2009 10:44 pm
od Doro
als píše: diferáky to unesou :845: , ale LSD (součást mez.diff.) posíláš- pomalu.ale jistě- do kytek - cena cca 18 000kč
.... :1774: ...cena zadního diferáku s LSD rovných 30 klacků a po ukecání... :839: :839: :839: :839: ..... :baseball:
Co na to říká mezinápravová spojka by mě ale taky zajímalo :690: :690:

PS: staf k 09/2009 :657: :sibenice: .... :baseball: :baseball:....ten nový dif jsem zajížděl teď v Třeboni na srazu :845: :690: :690: , takže zajetý bude určitě dobře

Re: Rovnake pneu?

Napsal: úte zář 29, 2009 11:28 pm
od als
No je to tak, že i sebemenší rozdíl obvodu kol ti na životnosti LSDčka nepřidá, je jasný že v každej zatáčce určitej rozdíl vznikne, ale nechápu proč tomu ještě napomáhat jinym obvodem kol. Subaru píše v manuálu jasně o prohazování kol mezi stranama a nápravama, právě z důvodu zamezení rozdílů v ojetosti pneu, protože víc ubejvají na předku.
Netvrdím, že když dáš na předek nové pneu a na zadek ojeté, tak ti samosvor odejde během chvíle - to určitě né, ale většina z nás už nějaké trable s LSD měla (myslím s LSD spojkou - né s tím halucinogenem :815: ), tak je jasný že LSDčka odchází celkem běžně, tak proč tomu pomáhat. Né?
Já osobně zastávam názor - všechny gumy nové a točit je na autě pokud možno alespoň 1x za sezonu (podle toho kolik kdo najede) dokola (když jsou směrové, tak je alespoň prohodit předky za zadky).

Doro- 30 000kč? to už ale je nějakej rok zpátky ne? Dřív to tak nějak stávalo, ale teď je cena okolo 18 000kč (s prácí a olejem lehce přes dvacet)

Ps: starší LSD zhruba do roku 98 (příruba převodovky na 4 šrouby) si nechala líbit víc, u těch novějších (8 šroubů) je to docela tragédie -jak na nějakym francouským autě ::-DDD: