https://www.auto123.com/en/news/f1-tech ... deo/34642/Comby píše:Teda stále CVT.
keby ju vtedy nezakázali, možno by bola ešte rozšírenejšia... keď pozeráš nové auta v štandardne triede od Japoncov, ak je automat tak väčšinou CVT
určite to nie je dokonalá prevodovka, ale v tej kombinácii s 2.4 DIT by mi vadila oveľa menej ako v tom, čo je dnes od Subaru v EU dostupné..
Pred dvadsiatimi rokmi tím Williamsovej formuly 1 testoval prevodovku CVT vo svojom ohromujúcom automobile FW15 formuly 1 poháňanom Renaultom.
Plynulá prevodovka (CVT) je pásový prevod, ktorý sa môže plynule meniť prostredníctvom nekonečného počtu efektívnych prevodových pomerov medzi maximálnymi a minimálnymi hodnotami. To je v kontraste s inými mechanickými prevodovkami, ktoré ponúkajú pevný počet prevodových pomerov.
Maximalizuje tiež výkon vozidla tým, že necháva motor točiť pri otáčkach, pri ktorých produkuje špičkový výkon.
Problémom použitia tejto technológie v závodných automobiloch bola ťažkosť nájsť dostatočne silný pás na prenos 850 konských síl z motora F1. Nakoniec inžinieri spoločnosti Williams našli vhodný hardvér a inovatívnu prevodovku namontovali na zadnú časť testovacieho auta.
Testovací jazdec tímu David Coulthard šoféroval auto v mokrý júlový deň v meste Pembrey vo Walese.
Williamsovo auto CVT FW15 znelo revolučne odlišne od súčasných automobilov F1 kvôli odlišnému spôsobu použitia motora. Namiesto toho, aby otáčky stúpali a klesali v každom rohu, zostávali v každom zákrute konštantné.
Špekulovalo sa aj o tom, že sa okamžite ukázal byť o niekoľko sekúnd na kolo rýchlejší ako konvenčný Williams - ktorý už bol na míle pred svojimi súpermi.
To viedlo FIA k tomu, že stanovila, že od roku 1994 museli mať autá F1 štyri až sedem pevných prevodových stupňov-a pre dobrú mieru pridal aj podčlánok, ktorý konkrétne zakazoval CVT. Automobil sa teda vlastne nikdy pretekal a nakoniec si našiel cestu do múzea.