JRJ píše:Co se týče účinnosti spalování, tak podle shora uvedené citace, potřebuji co nejvyšší výkon v co nejnižších otáčkách. Výkon / otáčky = krouťák, tedy k nejefektivnějšímu spalování by mělo docházet v oblasti nejvyššího kroutícího momentu. Nebo se pletu? To by i vysvětlovalo proč diesly mají nižší spotřebu - mají vrchol krouťáku mnohem níž než benzíny. (Samozřejmě nafta má i větší měrné teplo, atd., ale to sem neatří.)
Co se týče snižování spotřeby, tak si nemyslím, že by nějací mistři v eco-rally tomu dávali plný kotel. Spíš se nějak nenásilně prokoušou k nejvyššímu kvaltu a pak dělaj všechno pro to, aby nemuseli podřadit.
Ta shora uvedena citace plati pouze pro benzinove motory. U dieslu je to trosku jinak, tam prave to nejefetivnejsi spalovani neprobiha pri max. zatizeni jak o benzinu. Laicky popsano, diesel kdyz kouri (coz je skoro vzdy kdyz pridas plny plyn a pozadujes max vykon) tak to znamena ze nedokonale spaluje takze nedochazi k optimalnimu vyuzity spalene smesi. Pokud chces u dieslu mit min. spotrebu, tak je potreba zrychlovat co nejpomaleji.
Samozrejme plati to jak jsi psal, diky vysokemu kroutaku v nizkych otackach z toho tak nejak plynouciho vyssiho aktualniho vykonu na kole, docilis nizsi spotreby. Toto plati pro vsechny motory.
Pokud vsak budes mit vedle sebe benzinovy a dieslovy motor o naprosto shodnem vykonu a prubehu krouticiho momentu, tak ten diesel na tom bude zase lepe.
Hlavni rozdil v ucinnosti jednotlivych motoru, kdy diesel ji ma cca o 10% vyssi, vyplyva ze zakladnich termodynamickych rovnic. Musel bych hodne patrat v pameti, abych to napsal spravne :655: , takze se radeji nebudu poustet do zadnych vetsich akci, pro jistotu kdyby tady byl nekdo z lepsiho oddilu (predem upozornuji ze uznavam jen JZD Chvojkovice Brod :839: ).
Rozdil mezi dieslem a benzinem, neni pouze v tom jak se smes zapaluje, ale hlavne ve zpusobu horeni smesi. U dieslu probiha horeni pri konstantnim objemu a u benzinu, pri konstatnim tlaku. Vsechny tyhle veci lze hezky videt v P/V diagramu a ten je zaklad pri vypoctu ucinnosti motoru a z toho plynouci spotreby. :4690:
Jeste bych do toho mohl zamotat i turbinove, vankel, popsat mulera nebo i parni motory, ale to uz by asi malo kdo zkousl.
Vsechno je to sice teorie, ale na zaklade teto teorie jsou motory konstruovany. Benzinovy motor ma nejnizsi mernou spotrebu pri max. zatizeni. Proste jsou to zakladni fyzikalni zakony , stejne jako ze chleba pada na zem vzdy tou namazanou stranou. ::-DD:
Prakticky je to tak, ze na spotrebu maji ze vseho nejvyssi vliv otacky. Otacky jsou i hlavni duvod nizke spotreby dieslu spolecne s vyssi ucinnosti a vyssi kroutakem v nizkych otackach a mensim pasmem pracovnich otacek posazenych nize, takze vysledek je cca o 30% mene pri shodnem vykonu. A jak jde pokrok dal, tak se snizuje spotreba benzinu i dieslu a zvysuje ucinnost obou motoru, ale rozdil 30% neustale tak nejak zustava.
Pro docileni nizsi spotreby je potreba motor at uz benzinovy, tak dieslovy podtacet. (napr. rada Green line od skody, neni nic jineho nez prodlouzeni prevodu a snizeni otacek, ty dalsi serepeticky ktere skoda reklamuje, jsou jen krovi, vse je samo na ukor dynamiky). Vsechny ostatni veliciny tykajici se motoru, ktere muzete jako ridic ovlivnit, uz maji dopad na spotrebu vyrazne mensi (napr. toto tema plne nebo polovicni pridani plynu) Takze bych to vubec neresil.
Cela tahle diskuze zacala v tomto vlakne vice mene omylem, takze pokud v ni chce nekdo pokracovat, tak by asi bylo nejlepsi otevrit nove vlakno.
offtopic
PS:
Nekdy kdyz ctu jak je mozno snizit spotrebu auta, tak mam chut vsechny tyhle poucky aplikovat do realu. Kopit energi pneu, zmagnetovat naftu, doplnit prisady do oleje a do nafty, odmontovat DPF, namontovat novy vzduchovy filtr, vypnout vsechno el. prislusenstvi, vyndat s auta vsechno co tam nemusi byt vcetne sedacek, sklopit zrcatka a nevim co jeste...
A to by nebylo, aby mi nakonec nezacala ta nafta v nadrzi pribyvat. ::-DDD: