Encyklopedie po druhé (wiki)

Který vhled se Vám více líbí?

Starý
0
Žádná hlasování
Nový
6
67%
Je mi to jedno
3
33%
 
Celkem hlasů: 9

Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22016
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od HonzaCZ »

Prosím, abyste při úpravách stávajících článků na wiki zapisovali stručně do "Komentář k úpravám" co jste upravili.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49324
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od VDC »

Honzo teď jsem několik hodin upravoval a doplňoval sekci motory, komentář jsem napsal přímo k tématu, ale teda nevypsal jsem to jednotlivě, protože je toho hodně.

Chci tě požádat o možnost barevně zvýraznit nadpis, nebo o radu, jak tak učinit. Nenašel jsem to v návodu
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22016
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od HonzaCZ »

VDC: Na co to potřebuješ? Mně to přijde jako zbytečné - pokud by bylo potřeba zvýraznit všechny nadpisy, tak to je ok, ale proč chceš zvýrazňovat jenom nějaký?

Jestli na tom trváš, kouknu se po nějakym pluginu. Neměl by to bejt problém.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49324
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od VDC »

Honzo v zásadě to nepotřebuju, vystačím si tedy se standardními nadpisy. :845: Myslel jsem, že je to jen někde v nastavení, protože se mi zdálo, když jsem koukal do návodu, že se to řeší html tagy a ty musí bejt zapnuty. Nechtěl jsem z toho dělat pouť, to ne, ale jak jsem včera doplňoval ty údaje o motorech, tak by bylo pro letmej pohled přehlednější, kdyby název série mohl být zvýrazněn barevně.
Snažím se ty údaje pojmout skutečně jako encyklopedii, tedy beru to od prehistrorie až po současnost a je toho fakt hodně.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
nzg
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 521
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha 5 + Susice

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od nzg »

Kam mam hlasit chybu na nasi wiki?

konkretne http://wiki.subarufanclub.cz/technika/awd

VTD
Rozdělení momentu mezi přední a zadní nápravou je 54,5:45,5.

Ve skutecnosti je to naopak, protoze konstrukteri chteli potlacit nedotacivy charakter dany tezkym H6.

viz treba http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_Outback
The system was also mated to previously used Japanese-market AWD system, called VTD, in which power was split 45/55 front-to-rear in normal conditions.

nebo
http://www.legacygt.com/forums/showthread.php?t=48112
The center differential provides the ability to have a default torque split of 45/55 front/rear
Outback 3.6R 2010
Outback 3.0R 2005 - Prodano viewtopic.php?p=262030#p262030
Forester 2.0X 2005
Legacy 2.0 1995 - Prodano
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22016
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od HonzaCZ »

nzg: To je dosti divné, v servisní příručce k mýmu autu je 54,5:45,5 ve prospěch předku. Je možný, že u H6 je to otočený (já mám 2.5). Tak prozkoumám i dodatek k H6 a manuály novějších modelů.

EDIT: Zatím jsem to vyřešil takhle http://wiki.subarufanclub.cz/technika/awd#vtd. Teď nemám čas to hledat, ale ještě na to určitě kouknu - nejpozději, až budu psát rozsáhlý článek o VTD, tohle je jenom takový přehled. Přinejhoršim se to prostě spočítá podle schématu toho mezinápravovýho diferenciálu.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22016
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od HonzaCZ »

Tak mám pěkný obrázek (viz příloha) z manuálu. Tak už jenom někdo s technickým vzděláním ať nám řekne, jak to tedy s tím momentem bude? Kam se přenese při stejném odporu obou náprav větší moment? Tam kde je převod ze satelitu na planetu větší nebo menší?
Přílohy
VTD.PNG
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od PavelG »

Já se musím přiznat, že sice chápu funkci otevřeného diferenciálu a jeho zamykání, částečně pak i jak funguje torsen (tam ale ne úplně), ale dodnes nevím, jak se dosáhne nerovnoměrného poměru přenosu momentu.
Napadá mě jedině působení na různém průměru, ale to by vedlo k rozdílu v otáčkách, což si myslím, že je blbě. Nemá někdo nějakou názornou animaci?
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22016
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od HonzaCZ »

PavelG: No teorii ti můžu dodat, ale neumím to odvodit z toho obrázku.

1) Klasický kuželový diferenciál (u Subaru použito v manuálních převodovkách): Rozdílného momentu se dosáhne rozdílnou velikostí planet (satelity jsou pak v kleci šikmo). Pokud se obě nápravy točí stejně rychle - tj. silnice pod nimi ubíhá správně tak není problém. Klec je poháněná, satelity stojí a planety se točí obě rychle. Moment je ovšem přenášen (i při stejných otáčkách) rozdílný, protože ty satelity, které v případě, kdy se obě nápravy točí stejnou rychlostí, stojí a tím pádem působí na planetová kola jako na různě dlouhé páky.

Takže tam, kam chci přenášet větší moment, tak dám větší planetu, tzn. větší páka, při stejné síle -> větší moment. Míň zbyde na tu menší planetu. Poměr se dlé mého názoru odvodí od poměru průměrů planet. Tedy chci 40% na předek a 60% na zadek, tak dám jednu planetu třeba 80 mm a druhou 120 mm. Tím bych měl dosáhnout poměru "pák". Pokud se nápravy nebudou točit stejně rychle, samozřejmě se začně satelit otáčet, ale vždy bude "upřednostňovat" - brát víc za tu větší planetu.

2) Diferenciál s čelním ozubením (použito u VTD): Tady to je úplně stejně. Akorát s velikostí planet musíš měnit průměr i satelitu zabírajícího do planety, protože satelit musí zabírat do obou planet, je tak na stejné ose, čili musí se měnit velikost obou kol ze soukolí.

U VTD je to trochu komplikovanější (stále studuju schémata, to jsou moje dosavadní výsledky pozorování; může obsahovat nepřesnosti): Hnaná část deferenciálu není klec, nýbrž jedna planeta! Takže výstup z převodovky je napojen na jednu planetu, druhá planeta je výstup na zadní nápravu a klec diferenciálu je výstup na přední nápravu. Taky to se to liší od klasického čelního diffu, kterej má jako každej satelit sadu dvou ozubených kol (aby se otočil smysl otáčení). Tady jsou ale na jedné ose, čili není potřeba smysl otáčení měnit, z čehož jsem trochu na větvi. Budu muset podle schémat udělat animaci, abych to pořádně pochopil. Z plochýho obrázku si nedokážu představit, kam se co vlastně točí.
---

Zkus si pořádně prohlídnout ten obrázek výše, prostě je to dost neobvyklý. Na kleci diffu je ozubení, které zabírá do jiného kola (1:1) a to je přímo na hřídeli k přednímu diffu. Leda, že by to ozubení nebylo spojeno s klecí? Každopádně diferenciál funguje pořád stejně, je jedno, kudy to tam cpeš a kde to bereš, jen je potřeba se právě koukat na smyl otáčení a otáčky.

U manuálu vede pohon klece a výstup na přední nápravu koaxiálně - tam je to schéma pěkně čitelný, ale u toho VTD jsem z toho fakt v rozpacích :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od PavelG »

Ještě pro srovnání:
Když zvednu auto s otevřeným symetrickým difem 50:50, motor stojí a já otočím kolem, to druhé se otočí o stejný úhel opačně. Kdybych točil stálými otáčkami, tak vyvolám stejné otáčky na druhé straně s opačným směrem točení.
Jak to bude v případě nestejného průměru planet?
Mám tendenci si myslet, že rychlosti otáčení kol nebudou stejné, je to tak? Protože satelit je vložené kolo mezi dvě planety s různým počtem zubů (různý průměr), takže bude jejich poměr otáčení v opačném poměru.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22016
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od HonzaCZ »

Ano budou se lišit úhly, resp. počty otáček - v případě, že je tedy zablokovaný vstup (v tomto případě výstup) do diferáku. Ale samozřejmě nesymetrický diff nedáš na nápravu, ale mezi nápravy. Spíš se to používá úplně mimo auta...

EDIT: Rychlosti se budou lišit pokud zatížíš oba výstupy stejnou zátěží, stejným momentem. Pokud budou ale rychlosti stejné, bude se lišit moment, je to jednoduchá trojčlenka.

No ale pořád nevím, jak kam teda u toho VTD jde kolik :655:
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
PavelG
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 769
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Olomoucko

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od PavelG »

tak to pak jo, já jsem si to (nevím proč) představoval klasicky na nápravě a tam mi to dost vadilo a na druhé straně jsem vnitřně trval na konstatním součinu otáček a momentu (zachování energie/výkonu), takže jsem se následně dostal do neřešitelné situace .. nefunkční vs nemožné :-)
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od Harry »

HonzaCZ píše:Tak mám pěkný obrázek (viz příloha) z manuálu. Tak už jenom někdo s technickým vzděláním ať nám řekne, jak to tedy s tím momentem bude? Kam se přenese při stejném odporu obou náprav větší moment? Tam kde je převod ze satelitu na planetu větší nebo menší?
Logicky tam, kde budou větší otáčky na výstupu, bude menší Mk. :!: A naopak. :845:

P. S.
Z kterého to máš manuálu? (Abych si jich nenatahal "kýbl"....) ::-DD:
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22016
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od HonzaCZ »

Harry, jasně, ale prostě z toho obrázku mi není úplně zřejmé, co se kde jak bude točit. Díl mezinápravovýho diferáku se prodává snad jedině jako jeden kus a proto nikde není pořádně rozkreslenej a popsanej :-(

Holt u planetovejch převodů si to už moc nedokážu představit ::-DD:

Manuál je to tento od nás, strana 2128
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Harry
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1517
Registrován: ned srp 02, 2009 12:00 am
Bydliště: Pražská 605, Dobřichovice

Re: Encyklopedie po druhé (wiki)

Příspěvek od Harry »

Honzo, děkuji Ti, už to mám stažené..... :845: Šlo mi o ty stránky předcházející i následující.... :wink:
Je to opravdu "trochu" málo přehledné. :!:
No, ráno moudřejší večera.(?) Možná..... :655:
Harry / Jindra
LEGACY II BG, H4 2,5/110 kW STW, model GX MY 96/97 AT
Veritas omnia vincit!
Odpovědět

Zpět na „Web, připomínky, dotazy, komentáře“