Stránka 1 z 2

Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 1:21 pm
od Tomiq
Ahoj, poslední dobou mám následující problém s brzdama.
NĚKDY mi auto v jednom konkrétním kopci vždy jakoby ztratí výkon a za ním na rovinkách i z kopce na vítr nejede.
Brzdy jsem několikrát kontroloval, ale až do nedávna nebyly nikdy nějak abnormálně teplé, takže mi to docvaklo až naposledy, kdy se z nich doslova hulilo - stejně po pěti letech jsou zralý na výměnu.
Auto opravdu brzdilo - všemi čtyřmi, tedy ne klasicky zaseklý brzdič na vodicím čepu, apod. Myslel jsem, že to vypadá na čidlo asistenta rozjezdu (HH) do kopce :-/
Takže jsem si myslel, že to zatím "vyřeším" tak, že jsem odpojil G senzor pod středovým panelem u ručky a budu pozornost směřovat sem. Ale dnes se mi to stalo znovu (krátká pojíždka do krámu s návratem domů - cca 5km, po půl hodině odjezd do práce a už nic - tedy dobrý), tak jsem z toho jelen >:-& >:-& >:-&
Snažil jsem se vypozorovat souvislost s vnějšími vlivy - počasí, teplota, předchozí jízda, apod., ale jediný společný znak je, že když to dělá, tak je to záhy, co vyjedu z baráku - tedy ne po předchozí jízdě.
Loni v létě se dělala spojka, ale tohle začalo až někdy cca v prosinci (napadla mě spojitost s HH)...
Napadá vás něco?
Díky (*_^) |,,,,

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 1:41 pm
od spm
Na tý mojí koncernový kraksně se tohle hodně často stává a prej to dělá brzdovej posilovač. (Obvykle po výměně kapaliny klasicky šlapací metodou, což taky úplně nechápu). Jinak bych si to asi ještě dovedl představit u brzdového válce. Víc dalších věcí tam snad neni, pokud se nějak nezbláznila ABS jednotka :-)

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 1:47 pm
od Tomiq
No právě, že je toho asi víc. Každopádně brzdovku jsem neměnil ;-D

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 1:59 pm
od zhor
Hill holder ale funguje mechanicky ne? Tam je propojení lankem spojkového a brzdového pedálu (nebo brzdového válce a spojkového pedálu). Takže bych se spíš podíval tímhle směrem, jestli to lanko není seklý nějak a chodí jak má. V zimě se k pedálům dostane hodně sraček z bot, takže se to mohlo nějak zašpinit a přestat správně fungovat. Anebo i u toho brzdového válce to může být zarostlý.

Samotný G senzor si myslím, že slouží spíš pro ABS a ESP.

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 2:18 pm
od námořník
Hilholder je jenom na zadek, tak to by všechny 4 teplý bejt neměly. A spíš si myslím, že s tím spíš nejde couvat než jet dopředu.

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 2:49 pm
od spm
U těch starších aut imho není, to jenom mechanicky blokuje brzdový pedál, takže to brzdí vším.

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 2:53 pm
od mnov
Hill holder brzdí všechna kola. V podstatě to jen zadrží tlak vyvoloný šlápnutím na brzdu a automaticky ho uvolní při pouštění spojkového pedálu. Aby přibrzďoval musel by se natlakovat šlápnutím na brzdu. :-)

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 3:01 pm
od Albi
HH jsem měl u Legacy 1991, MT ... napojený na lanko spojky, blokoval tlak v brzdách do nějakého momentu ... bylo to v motorovém prostoru vidět a přístupné ... nevím jak další ročníky ...

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 3:25 pm
od Tomiq
Díky, zkusím zkontrolovat to lanko.
Já myslel, že činnost HH ovlivnuje ten G senzor - že ho aktivuje jen při určitém sklonu auta. Když se mi tohle nedělo, tak HH fungoval jen v kopci, na rovině to nebrzdilo - anebo mi to jen přišlo tím, že na rovině ten účinek nebyl patrný? :-/ :-D (k čemu tam ale ten G senzor jinak je?)

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 3:51 pm
od zhor
Tam byl myslím jenom nějaký mechanismu, který prostě podle gravitace, se buď otevřel, když stálo auto čumákem nahoru, nebo neotevřel. Tam podle mě žádná elektronika není, to funguje čistě mechanicky.

Ten G sensor (nebo spíš Yaw sensor) je pro jednotku ABS a ESP (DCCD ho taky používá) a dává se co nejblíže středu auta.

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 3:56 pm
od námořník
Tak jsem se něco dozvěděl 👍. Já si pamatuju, že u SF co jsem kdysi měl jsem v teple ani nemohl couvat. Čím jsme to vyřešili už nevím. Myslím, tak výměnou kapaliny a pomocného spolkovýho válečku,
myslím .

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 4:16 pm
od bushman1
Mě Stíhačka brzdila všemi čtyřmi při špatném výškovém nastavení snímače pod brzdovým pedálem.

viewtopic.php?p=467598

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 5:01 pm
od HonzaCZ
zhor píše: stř úno 14, 2024 3:51 pm Ten G sensor (nebo spíš Yaw sensor) je pro jednotku ABS a ESP (DCCD ho taky používá) a dává se co nejblíže středu auta.
Pleteš víc věcí dohromady.

G sensor je senzor zrychlení v jedné ose (ne gravitace) a to v předozadní. Mají ho auta od určité generace systémů ABS. Slouží k tomu, aby jednotka ABS poznala, že kloužou všechna kola, že nezpomaluje reálně tak, jak zpomalují kola. To mají auta bez VDC nebo stabilizace podvozku obecně.

Pak je Lateral G sensor, tedy snímač bočního zrychlení. To mají navíc auta s AT převodovkou, nevím od kdy, ale mají to třeba modely s 5AT bez VDC. Je to kvůli tomu, aby TCU agresivně nepodřadila v zatáčce. Mají to, tuším, i starší modely s DCCD bez VDC.

A pak jsou modely s VDC a ty místo tohohle všeho mají jednu krabičku, která měří jak lineární zrychlení dopředu-dozadu, doleva-doprava, tak navíc zrychlení kolem svislé osy - to je to zmíněné Yaw Rate - tedy ve volném překladu rychlost zatáčení. Podle tohohle všeho plus samozřejmě rychlostí jednotlivých kol a snímače natočení volantu, dokáže jednotka VDC spočítat, jestli se všechny tyhle dynamický jevy odehrávají tak, jak odpovídá dané rychlosti a natočení volantu. Pokud ne, tak blikají přejetí hadi a dějí se korekce jednotlivými brzdami, aby se podvozek stabilizoval. V tomto případě DCCD a 5AT používá informace také z tohohle čidla, takže 5AT s VDC nemá dedikované čidlo pro boční zrychlení kvůli převodovce.

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 7:05 pm
od zhor
Super, díky za vysvětlení. Snad si to budu pamatovat. Měl jsem za to, že ten G senzor se už integruje do ABS jednotek, protože tam je relativně jedno, kde se nachází, ale ten Yaw senzor se musí dávat doprostřed auta, aby ukazoval co nejpřesněji.

Re: Samovolné brždění

Napsal: stř úno 14, 2024 7:45 pm
od HonzaCZ
Jj, někdy se to dává přímo do jednotek, ale zrovna SG to má mezi sedačkama i v případě "jenom" G sensoru.

Když je tam i Yaw tak to je jasný, to se dává doprostřed, aby bylo snazší pak dopočítat rotaci kolem svislý osy, odlišit boční posun atd. VDC bude reagovat jinak, když jde auto jednou nápravou ven, než když se celý sune bokem. Je kolem toho docela zajímavá matematika. Myslím, že o tom máme i něco ve wiki.

EDIT: Aha, tak to, co jsem myslel, je víc o VTD. Ale ono to všechno spolu úzce souvisí. https://subarufanclub.cz/wiki/_media/te ... 999_1_.pdf