Autobatérie / Akumulátory

sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24342
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od sima »

podvlada píše: stř led 10, 2024 3:26 pm


Edit: Pro doplnění, startovací powerbanka z lidlu opět překvapila. V mrazu se tomu motoru obzvlášť nechtělo, ale točila statečně. Napoprvý to ještě nechytlo úplně a chcíplo, další pokus už ok, zbyla jedna čárka. Dojel jsem do cíle doufaje*), že se to mezitím trochu dobije a pak zas nastartuju. Po 10 min stání jsem nenastartoval. Powerbanka zachránila i s jednou čárkou ze 4. Pak už jsem to neriskoval a zbytek objezdil Foresterem :-)

*) snad mě předseda nevydědí, jestli mám ten přechodník blbě ;-D
Teda powerbanka co máš-máme opět na jedničku, mě zrovna předevčírem taky po startování jiného motoru vydržela nabitá a to rovnou na 3 čárkách, tohle zboží se opravdu OPLATÍ, škoda, že Wurst už není mezi živými, ten by to uměl prodat :-)
Jak dlouho ti vydržela Dual Purpose AGM ???
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10660
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od podvlada »

Stando, díky za referenci. V těch Exide se nevyznám, ale jestli je Premium verze pořád "jen" startovací, obávám se, že bych ji svým provozem popravil - fakt by to chtělo nějakou, která bude snášet i ten "trakční" provoz. Koukal jsem že maj i Dual verze, a stojej podobně jako ty Varty. Kdo ale ví, jestli budou lepší, horší, stejný...

Tome, přechodník - uff :-)
Vidíš, ne-AGM ale EFB, to je taky varianta, ale pořád stojí třeba 2,7k. Možná ale budu mít možnost sehnat optimu za 4k, což je sice o půlku víc, ale tam věřím, že by se to vyplatilo. Na AGM za 3,3k bych vedle Optimy za 4k ani nemrk. Kdyby to nevyšlo, nebo ta cena nebyla tak pěkná, tak vyjde asi nejlíp opravdu ta Dual Purpose EFB (ne-AGM).

Šímo, musel jsem se podívat do mailu na fakturu, a je z 8. 6. 2020. Takže vlastně víceméně přesně 3,5 roku. Tohle byla její 4. zima. Ale na to, co jsem s ní dělal, asi dobrý. Přes léto zažívala pravidelný vybíjení (byť s ochranou do cca "bezpečných" 12.0 V) provozem ledničky na různých výletech a roadtripech, v zimě zas to samý provozem topení přes noc, auto hodně stálo, jednou třeba dokonce tři měsíce bez hnutí. To jsem ji ještě ani nehlídal, samozřejmě byla "vybitá" (na, nebo kousek pod těch 12.0 V). Solární dobíjení jsem dodělal až nedávno, ale to ji teď v zimě už nezachránilo, ta hodina dvě svitu, kdy to dobíjelo, nemohlo zachránit dlouhodobě klesající trend napětí. Věřím, že další baterie se bude mít lépe, protože bude od začátku udržovaná solárem i při delším stání :-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
Levap
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2233
Registrován: ned říj 04, 2009 10:00 pm
Bydliště: Roztoky

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od Levap »

Nevím, v čem by YUASA měla být lepší. měnil jsme ji letos na autě z roku 2018.

Teď mám VARTA EFB, uvidíme jak dlouho vydrží. V nabídce pro Subaru toho moc není, protože kromě orientace pólů (pravá) se to tam taky musí vejít. A např. Impreza potřebuje baterku, která je dole rovná bez rozšíření do stran, které u jiných aut slouží k uchycení baterky.

Docela ddlouho jsem vybíral.
https://www.cekl-eshop.cz/blue-dynamic- ... -asia-typ/
Obrázek
Impreza 2.0 MY18
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2720
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od zhor »

Já myslím, že je to obyčejná baterka. Pokud se dobře pamatuju, tak ty AGM a EFB baterky mají myslím lehce navýšené nabíjecí voltáže (14,5V) a mě altík dává standartně 13,9V, vím že jsem o tom taky někdy přemýšlel, a někdo mi říkal, že to není úplně nejlepší řešení pro moje použití. A pokud měním baterku po 7 letech, tak není důvod uvažovat o změně.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
vita1kulisek
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2304
Registrován: stř dub 13, 2016 9:18 pm
Jméno a příjmení: Víťa Kulíšek
Bydliště: Město Touškov 330 33

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od vita1kulisek »

Mohu mít dotaz na AKU. Proč se do Outbacka BT baterie typu AGM nedoporučuje? Byl jsem před svátky popřát osazenstvu AS Subaru u Lišky a poptal jsem se tam, protože těm lidem tam věřím na 100% a je tam i Subaru guru David a tam mají skladem pouze AKU Banner technologie EFB, že se jim osvědčily nejlépe poměrem cena/výkon a zákazníci jsou s nimi spokojení.
Jenom ne Vartu, tam začli před pár lety škudlit ve výrobě na materiálu desek a baterie padají hned po záruce i před. Proč ne AGM mi nějak uniklo. Že by jen kvůli vyšší ceně? Tak to by nebyl pro mne žádný důvod, ba naopak.
Víťa Kulíšek
Subaru Outback 2,5i, 124kW, 2022, Field
Subaru Impreza 2,0i, 115kW, 2018 Comfort
Subaru Forester 2.0i, 110kW, 2016 Comfort
Š100-120-Favorit- Lada 1300- Felicia-Fabia Combi-Rapid.
[WINNER]
Uživatelský avatar
vita1kulisek
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2304
Registrován: stř dub 13, 2016 9:18 pm
Jméno a příjmení: Víťa Kulíšek
Bydliště: Město Touškov 330 33

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od vita1kulisek »

Levap píše: čtv led 11, 2024 12:18 pm Nevím, v čem by YUASA měla být lepší. měnil jsme ji letos na autě z roku 2018.

Teď mám VARTA EFB, uvidíme jak dlouho vydrží. V nabídce pro Subaru toho moc není, protože kromě orientace pólů (pravá) se to tam taky musí vejít. A např. Impreza potřebuje baterku, která je dole rovná bez rozšíření do stran, které u jiných aut slouží k uchycení baterky.

Docela ddlouho jsem vybíral.
https://www.cekl-eshop.cz/blue-dynamic- ... -asia-typ/
To rovné nerozšířené provedení je tzv. Asijská baterie, používaná v autech asijské i japonské provenience včetně jihokorejských (Hyundai, Chevrolet apod). Uchycené jsou takovou "sponou" přes baterii. Koncern to chytá za ten rozšířený spodek.
Víťa Kulíšek >:-@
Subaru Outback 2,5i, 124kW, 2022, Field
Subaru Impreza 2,0i, 115kW, 2018 Comfort
Subaru Forester 2.0i, 110kW, 2016 Comfort
Š100-120-Favorit- Lada 1300- Felicia-Fabia Combi-Rapid.
[WINNER]
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od spm »

IMHO právě proto, že se má nabíjet na vyšší napětí, takže ji to auto nikdy pořádně nedobije a odchází rychleji.

EFB jsou klasické zaplavené, tam to napětí spíš bude stejné jako u klasických šplouchacích baterií...
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od spm »

Mimochodem yellow Optima je taky AGM, takže otázka jakou by měla životnost...
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10660
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od podvlada »

Tak ještě je tady ta varianta s "hacknutím regulátoru", co popisuje George někde v jinym vlákně, co i Chorche spáchal, myslím, že to pak drží celou dobu vyšší napětí, nejen na začátku...
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
zhor
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2720
Registrován: pon srp 26, 2013 2:38 pm
Jméno a příjmení: Standa H.
Bydliště: Šumperk/Ostrava

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od zhor »

No to je jenom jedna část, zvýšit to napětí na regulátoru, ale ty baterky mají jet aji nějaké vybíjecí cykly, takže zase není uplně vhodné je mít připojené na standartní altík, který drží plné napětí pořád, tam by se měli používat právě ty chytré alternátory, co se odpojují při velké zátěži motoru. No prostě není tak jednoduché, jak to vypadá. Já v elektrice moc kovanej nejsem, takže určitě se najde někdo, kdo to dokáže vysvětlit lépe. Nicméně návod k autu by měl obsahovat jaký akumulátor je doporučený.
Subaru Impreza GG WRX EJ205 165kW 2003
Volvo V70 D5 120kW 2002
ex - Subaru Impreza GG EJ201 92kW 2001
Uživatelský avatar
podvlada
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 10660
Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
Bydliště: Plzeň

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od podvlada »

Nevim vůbec, co je pro baterku lepší - jestli altík, kterej dobíjí po nastartování asi 14,5 V a pak postupně ubere na nějakých ... 13,7? Nebo upravenej regulátor co tam bude rvát furt těch 14,5 V nebo kolik. A bude záležet i na technologii baterky. Sám to napětí vysledovaný nemám, to asi až s novou baterkou se podívám na graf, co tam pere, a podle toho jaký napětí tam budou, to buď nechám, nebo upravím.

Návod k autu mi doporučí akumulátor, kterej ale svym (ne)provozem popravim za rok :-)

No dozvěděl jsem se, že už mám zařízenou žlutou Optimu za dost fajn cenu. Takže se to už asi vyřešilo samo :-)
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde> Obrázek
Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde> Obrázek
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW CUORE SPORTIVO!
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49227
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od VDC »

Vláďo já jsem o prázdninách kupoval novou baterku a koupil jsem Varta dual purpose starter https://www.battery.cz/dualni-baterie-v ... bxEALw_wcB

Přiznám se, že nejsem schopen vysvětlit, v čem je konstrukční rozdíl proti té dual purpose, co jsem měl před tím. Ale cena byla zajímavá, dual purpose to taky je, tak jsem to koupil. Zatím se zdá, že to funguje stejně dobře.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22764
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od spm »

podvlada píše: čtv led 11, 2024 3:30 pm Nevim vůbec, co je pro baterku lepší - jestli altík, kterej dobíjí po nastartování asi 14,5 V a pak postupně ubere na nějakých ... 13,7? Nebo upravenej regulátor co tam bude rvát furt těch 14,5 V nebo kolik. A bude záležet i na technologii baterky. Sám to napětí vysledovaný nemám, to asi až s novou baterkou se podívám na graf, co tam pere, a podle toho jaký napětí tam budou, to buď nechám, nebo upravím.
Standardní nabíjení vypadá tak, že po nabití baterie se tam nějakou dobu (nabíječky to většinou dělají něco jako 2 hodiny) drží absorpční napětí (~14,4V) a pak to spadne na float (~13,8V) na kterém se to drží. V UPSkách se ty baterie třeba trvale, po nabití, drží na floatu, tam to může být dlouhodobě a neškodí to baterii. Trvale tam držet to absorpční napětí by ji životnost zkrátilo. Na druhou stranu, po vybití je potřeba tu část s absorpčním napětím dělat, protože to zase desulfátuje elektrody či co a bez toho ta baterie jde taky rychle do kopru.

Tenhle proces je u šplouchacích a AGM baterií úplně stejný, akorát AGM má ty napětí posunuté o trošku více. Takže IMHO úpravou stejně problém s AGM baterií nevyřešíš, protože stejně nedosáhneš potřebného napětí. Celkově ta úprava by té baterii asi spíše uškodila, nicméně zase pokud tím autem nejezdíš denně dlouhé štreky, tak se to nejspíše zase neprojeví (cesta na Moravu bude zhruba stejná, jako když to připojíš na normální nabíječku...)
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
parabolD
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2176
Registrován: sob pro 29, 2012 10:43 am
Jméno a příjmení: Tomas Dobner
Bydliště: Plzeň - Božkov

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od parabolD »

Je důležité zmínit,že Vláďa baterku udržuje baterku pomocí soláru a victron má profil přímo na spiral cell, což si myslím že celkem pomáhá. A samozřejmě ta žlutá v tom motoru vypadá sexy...
___________________________
ex Outback H6 3.0 MY02

B9 Tribeca MY07
Impreza GF MY98
Outback H6 3.0 strikes back :)
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24342
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Autobatérie / Akumulátory

Příspěvek od sima »

podvlada píše: čtv led 11, 2024 10:55 am
Šímo, musel jsem se podívat do mailu na fakturu, a je z 8. 6. 2020. Takže vlastně víceméně přesně 3,5 roku. Tohle byla její 4. zima. Ale na to, co jsem s ní dělal, asi dobrý...
Díky a ať ti ta Optima vyjde, ta má "zvuk
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Odpovědět

Zpět na „Elektronika a elektroinstalace vozu“