pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1281
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od strider »

ahoj, zabrousil sem do noveho tematu, ale rozumim tomu jak koza petrzeli, tak se trapne zeptam, prosim:

Kdyz nekdo rekne, ze ma zadni diferencial pomer zubu 39/11 (3,¯54), znamena to pro STI 08+ se 6kvaltem, ktery ma final drive 3.9, ze to tam bude pasovat ok?
Zgooglil sem, a prej je mezi temahle dvema cislama pomer 1,1:1 .. a 3,¯54 * 1,1 = 3.9
Jen nechapu, kde se tenhle vztah bere a jestli plati obecne pro vsechny varianty tech STI pohonu?

Diky predem kdo si se mnou da praci a vysvetli mi to o/
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21979
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od HonzaCZ »

Zdar, nevím, jakých modelů přesně se to týká, ale některý subaru mají na převodu z mezinápravovýho diffu na náhon předního diffu ozubení právě s poměrem 1,1.

Co se týče STI, tak mám k dispozici jenom na MY2008 a tam to zrovna tak je.

EDIT: Tak jsem to trochu poplet. Ten převod s poměrem 1,1 je u WRX STI zrovna na výstup na zadní nápravu. Ale to je fuk, princip je stejný.
Přílohy
2023-11-06_22-50-38.png
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21979
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od HonzaCZ »

Nevím, jestli to je přesně převodovka z STI, ale jedná se o tento převod.
Přílohy
tran.jpg
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1281
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od strider »

aha, takze final drive je pomer na predek! to sem netusil. diky.
Jdeme dal - transfer gear:
"What is the transfer ratio? The transfer gears are a set of "drop gears" inside the transmission that connect the center differential to the propshaft in order to send power to the rear diff. These gears are a multiplier only for the rear diff ratio. Subaru uses only 1.0 or 1.1 ratios for the transfer gears depending on the application. The 1.1 ratio has been used with certain applications using a 3.90 final drive ratio. With the 1.1 transfer ratio a 3.545 rear diff ratio is used (3.545 x 1.1 = 3.90)."

Takze kazdopadne je to kus uz primo v prevodovce takze ten zadni diff by mel sedet bez nejakych konverzi. Konverze by musely byt pouze pokud by byl jiny final drive pokud tomu dobre rozumim.

(Takze to je kus primo v prevodovce, ktery ale proc redukuje pomer na zadek? Jestli to je to, co ma delat s 'otevrenym' dccd tech 51:49 % tak to matematicky nevychazi :) Ale to asi micham jabka a hrusky...)
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21979
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od HonzaCZ »

Final drive má každej diferenciál svůj. To je v překladu "stálý převod", což je terminus technicus označující převod na klec diferenciálu. A je jedno, jestli přední nebo zadní. Ale je možný, že v "ekosystému" subaru s různými final drive na P/Z diffech se to řídí nějakými nepsanými pravidly.

Jj, s tím DCCD to mícháš. 😁

Nevím úplně přesně, proč to tam mají. Prostě výstup na zadek z diffu je nejdřív 1:1,1 do pomala nahoru na kardan, pak je kardan a pak je final drive zbývajících 3,545. Dohromady 1:3,9. A předek je rovnou z diffu koaxiální hřídel skrz hnanou hřídel v převodovce a na diff rovnou těch 1:3,9.

Co se týče pasování nebo nepasování, tak zadní diff je 1:3,545, takže prostě potřebuješ zase 1:3,545, což teda u tý MY2008 je jediná origo volba - kód H3, 3.545, Torsen. Pokud bys chtěl jinej poměr, tak by se musel zaměnit ten převod mezi výstupem na zadní nápravu z central diffu a kardanem. A nebo vyměnit přední za adekvatní poměr. A nebo dát dopředu a dozadu odpovídajícím způsobem různě velký kola. 😁
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1281
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od strider »

zase sem zagooglil.
Meaning, the main output from the driven shaft that goes into the center diff is going at x speed. Both the outputs from the center diff match that speed, x. Thus the front ring and pinion are moving at x speed. However, the center diff output for the rear has to go thru a gearset to get the rotation going the correct way. Its not a straight up 1:1, its 1.1:1. It slows it down. The gear at the center diff is smaller than the one that turns the output shaft that drive the driveshaft and rear diff. Thus the rear diff must be 3.545 in order to maintain equal wheel speed when compared to the front.

Z tohohle furt nechapu proc to delaj, kdyz vysledek je stejnej? A proc nektere modely napr. wrx ma 1:1 a nektere STI 1.1:1 ... :-/


No nic, muj duvod je jen kvuli kompatibilite s 3rd party zadnim diffem, na ktery mam zalusk, coz uz sme si vyjasnili ze sedet bude, a vic uz tu asi nedogooglime/neodvodime. Teda pokud se nezjevi nejaky vystudovany strojar co by to objasnil :)
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21979
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od HonzaCZ »

Jako z těch možností, co mě napadají, tak jedna je třeba velikost zadního diffu. Pokud má menší převod, tak v něm je menší hnaný ozubený kolo a tím pádem profil celýho diffu může bejt menší.

Další by mohlo bejt snížení setrvačných sil kardanu (točí se pomaleji) a jejich vliv na celý pohonný ústrojí.

Nebo prostě měli po ruce diff 3,545 dozadu a 3,9 dopředu a potřebovali to sladit. 😁

Třeba převodovky s VTD mají tenhle převod naopak na přední výstup, protože mezinápravový diff je nahoře, ale převod na něm je 1:1. A naopak běžný manuály mají sice diff dole, převod nahoru na zadní výstup, ale taky 1:1... což je případ i tý zmíněný WRX.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1281
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od strider »

jinak jako tabulku skrini rad pouzivam tuhle https://www.rallispec.com/downloads/Tra ... Public.pdf

a snad teda drtiva vetsina EU/US 6q skrini je final drive 3.9 s tim 1.1:1 redukci, takze se snad neseknu... blby by bylo kdyby ten zadni diff byl z nejakej te RA/specC, ale to by zas musel byt jiny pomer zubu nez je ten co sem napsal, takze rozpor.... ufff omg
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21979
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od HonzaCZ »

Ten převod je 1:1,1, kdyby byl 1,1:1, tak je to do rychla. Poměr není komutativní operace.

Tady je taky dobrý seznam převodovek: https://legacypic.uk/transmission/index.php
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1281
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od strider »

jak rikas, to wrx ma ten zadni dif mensi. to je asi ten rozdil r160 versus r180. takze na ten mensi dif jim sedi 1:1 pomer, na ten vetsi uz ne? to by znelo logicky. cost cutting pro wrx.

rozdil vtd+dccd versus vtd-only packaging je teda zajimavej...Ale to bude zase stejne cost cutting :)
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1281
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od strider »

HonzaCZ píše: úte lis 07, 2023 12:10 am Ten převod je 1:1,1, kdyby byl 1,1:1, tak je to do rychla. Poměr není komutativní operace.
no jasne, sorry.
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21979
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od HonzaCZ »

strider píše: úte lis 07, 2023 12:10 am jak rikas, to wrx ma ten zadni dif mensi. to je asi ten rozdil r160 versus r180. takze na ten mensi dif jim sedi 1:1 pomer, na ten vetsi uz ne? to by znelo logicky. cost cutting pro wrx.
To nesedí, protože čím menší poměr, tím menší diff. To by bylo obráceně. Ale samozřejmě záleží i na velikosti pastorku, co do toho kola zabírá. Spíš mi šlo o to, že při zachování stejných výkonnostních parametrů může při menším poměru bejt ten diff menší.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1281
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od strider »

jo to uz bychom museli najit pocty tech zubu a spocitat to jestli to sedi.
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21979
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od HonzaCZ »

Ten 3,545 má určitě 39/11 a přední počítám 39/10. Nabízí se to. 😁
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
strider
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 1281
Registrován: stř zář 05, 2018 2:07 pm
Jméno a příjmení: Jakub D.

Re: pomer zubu, sednuti na staly prevod?

Příspěvek od strider »

myslel sem ten r180/r160 rozdil zubu :) coz teda by melo byt 39/10 i vzadu :) ok. tak pak fakt nechapu jestli je rozdil jeden zub :)
WRX STI Active MY18
Forester XT Sport MY17
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“