Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
- .dundee.
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 2918
- Registrován: stř kvě 18, 2011 1:08 am
- Jméno a příjmení: Pavel
- Bydliště: Praha
Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Trocha historie na úvod: Kdysi v pravěku v zimě 2019 Marty @Marty73 navrhl naší plackové Subaru Road Mafia partě nápad uspořádat výlet na alpské průsmyky v Rakousku. Projet si horskou cestu GrossGlocknerStrasse, ale hlavně přejet Timmesljoch. Vysokohorské sedlo mezi Rakouskem a Itálií. Jak to tenkrát dopadlo si třeba ještě někdy přečtete, každopádně výlet se tehdy vydařil, ale tajemný Timmesljoch odolal.
Pár let a událostí uběhlo a dozrály plody nostalgie po vydařeném alpském výletu. V zimě 2023 Ondra @OZP navrhl vydat se na další podobný výlet. A začalo to nejdůležitější, ladění termínu. Po bouřlivé diskusi jsme se shodli na svátku sv. Václava. Podle mě proto, že to bylo dostatečně daleko na to, aby všichni mohli svoji účast postupně odvolat . Ládik @Ladaf to vzdal hned, s trapnou výmluvou na nepojízdné Lego (přitom má pojízdnou Imprezu, a určitě by si užil víc srandy, kdyby to měl naopak ). Marty se zalekl výzvy tajemného Timmelsjochu, a i když nás morálně podporoval, tajně pracoval na důvodech své budoucí absence. Matty @matty se hned hlásil (opět) jako mitfára, neboť výměna gufera na jeho replice 22B, která vedla k totální dezintegraci auta na prvočinitele ještě nenabrala opačný směr, dal nakonec přednost nebezpečnějšímu kamiónu. Ota @geraltos se snažil zrakvit na karate kempu, ale s ním jen tak někdo nepohne, a tudíž neměl důvod odvolat . Ondra si žádnou pořádnou výmluvu nevymyslel, a tak mu nezbylo než jet . Jako nováček se k akci ostřílených hochů přidal Kuba @strider, který naštěstí pořádně nevěděl, na co kývl. No a mě @.dundee. , po parakotoulu v Bělé, už jen tak nic nerozhází, takže jsme byli kompletní.
Úvodní plánovací schůzka proběhla před velkým letním srazem, kde jsme zjistili, že nikdo další se k nám už nepřidá. Jelikož jsem se minule osvědčil jako znalec Dolomit - proti ostatním jsem tam už aspoň jednou byl – tak jsem byl pověřen naplánováním trasy. Na vysvětlenou: při prvním výletu jsme po rakouském fiasku náhodou zabloudili do Dolomit a objevili jsme řidičský ráj, který ovšem intenzivně kazí všudypřítomní cyklisti, motorkáři, autobusy, výletníci a ostatní točvolanti. Rozevřel jsem tedy před kamarády mapu …
… prstem načrtl kudy pojedeme a plán byl hotov. Zbývalo domluvit ubytování, ale to je v těchto končinách maličkost. Plán jsme stvrdili několika (mnoha) Prazdroji a Ondra čistou vodou, tak to může potvrdit.
Všichni jsme celé léto připravovali auta na tuhle cestu. Já jsem například vyměnil zadní brzdové desky za nové, vyměnil přední desky i kotouče za nové, dokonce i levý unašeč v těhlici, a na konci léta pořídil nové letní pneu a připadal si připravený.
Ondra odvezl své čerstvě naleštěné auto k Vašendovi a za nemalý bakšiš nechal vyměnit a doplnit všechny provozní kapaliny, zkontrolovat silenbloky, dotáhnout podvozek a vůbec nachystat vůz pro největší zápřah sezóny.
Ota zkouknul své čtyři roky staré ojeté Potenzy, prohlásil, že to ještě musí vydržet, a byl taky připraven .
Konečně nastal den odjezdu, středa před svátkem sv. Václava. Ondra navrhoval sejít se v sedm ráno, abychom si den náležitě užili, ale to jsme mu rozumně rozmluvili a posunuli sraz na Rudné na osmou. V osm ráno sedí tři modří mušketýři u kafe …
…a čekají na svého stříbrného d’Artagnana, který se v půl deváté přihrne i s omluvenkou …
… připravil pro nás spoustu samolepek, které posléze zanecháváme na pozdrav na projetých průsmycích.
Po ranní kávě vyrážíme do prosluněného podzimního dne sjezdem do mlhy zahaleného údolí Berounky po dálnici D5. Hustá mlha nás neopustí po celou dálnici, ba ani po odbočce na I/26 směrem na Folmavu. Cestu na jih jsem dále zvolil mimo dálnice, abychom se vyhnuli případným zácpám kolem Mnichova. Tak si užíváme hustý ranní provoz v husté mlze na české okresce, kde ani s STi není moc příležitostí k předjíždění. Teprve na Folmavě se vynořujeme z mlhy a stopařky kolem silnice nás vrací zpátky do devadesátek . Bereme plnou (nádrž) a těšíme se na rychlé prosluněné bavorské okresky. Dokud je silnice ve formátu 2+1, tak se jede a předjíždí hezky, ale to netrvá dlouho a pak se táhneme za traktory s naloženou pící. Jestli česká silnice první třídy stála za prd, pak bavorská bundesstrasse rovněž.
Protrpíme prvních 370 km nezáživné cesty a na jih od německého Chiemsee překračujeme hraniční potok Tiroler Achen a vjíždíme do první rakouské soutěsky. Jakoby nám vliv novou krev do žil. Dvojka, otáčky k červenému a stoupání, zatáčky a projíždíme Entenlochklamm. Konečně je tady to, pro co jsme si přijeli. Užíváme si každý vracák, rovinku, brzdy a další vlásenku, sjíždíme do St. Johann in Tirol a pokračujeme na Kitzbühel. Dokonce zdravíme první černé Subaru v protisměru. Zastávka na pumpě a doplnění životadárné tekutiny před další cestou. Ještě čistím čelní sklo, když to se skřípěním brzd vedle mě zahamtne ten černý „hatch v longu“ a vyleze místní znalec.
Kluci se pohotově zamknou ve svých autech a na mě zbyde pokec s maníkem. Probereme auta, rád by se s námi svezl, ale zrovna musí někam jinam. Na výjezdu od pumpy na rozloučenou dvakrát prošlápne plyn do omezovače. V klidu opouštíme pumpu a pozvolna zrychlujeme při výjezdu na Thurn pass na Kitzbühlem. V posledních vracákách se už ozývají prohřáté gumy a první průsmyk 1274 mnm je za námi. Sjíždíme do Mittersillu a čeká nás stoupání k vjezdu do Felbertauerntunnel, kterým projedeme skrz hlavní alpský hřeben. 800 m převýšení, dva stoupací pruhy, volný provoz. Rakousko má přísné limity, ale ani těch několik místních se nedrží při zdi, a tak naplno pouštíme uzdu našich plnokrevníků a ženeme je kopcem vzhůru co to dá. A že to dá dost . Stavíme před portálem tunelu na obligátní fotku …
… minule tu byly hromady sněhu. Projíždíme tunelem na jižní, sluneční stranu a kasíruje nás krásná mladá dáma (13 €). Následuje rychlý sjezd do Matrei in Osttirol. Za ním odbočujeme na západ do údolí Defereggen přes poetická místa jako St. Jakob a Maria Hilf. Od Matrei z údolí řeky Isel jsme postupně nastoupali 700 m a dalších 500 m nás čeká v serpentýnách do sedla Staller 2052 mnm. Podvečer, nízké slunce, hrubý asfalt, žádný provoz. Ženeme to co výkon dá a gumy udrží. První opravdový horský sprint. Stavíme u jezírka Obersee a radujeme se z nádherného výjezdu.
... pokračování zde: viewtopic.php?p=650042#p650042
Pár let a událostí uběhlo a dozrály plody nostalgie po vydařeném alpském výletu. V zimě 2023 Ondra @OZP navrhl vydat se na další podobný výlet. A začalo to nejdůležitější, ladění termínu. Po bouřlivé diskusi jsme se shodli na svátku sv. Václava. Podle mě proto, že to bylo dostatečně daleko na to, aby všichni mohli svoji účast postupně odvolat . Ládik @Ladaf to vzdal hned, s trapnou výmluvou na nepojízdné Lego (přitom má pojízdnou Imprezu, a určitě by si užil víc srandy, kdyby to měl naopak ). Marty se zalekl výzvy tajemného Timmelsjochu, a i když nás morálně podporoval, tajně pracoval na důvodech své budoucí absence. Matty @matty se hned hlásil (opět) jako mitfára, neboť výměna gufera na jeho replice 22B, která vedla k totální dezintegraci auta na prvočinitele ještě nenabrala opačný směr, dal nakonec přednost nebezpečnějšímu kamiónu. Ota @geraltos se snažil zrakvit na karate kempu, ale s ním jen tak někdo nepohne, a tudíž neměl důvod odvolat . Ondra si žádnou pořádnou výmluvu nevymyslel, a tak mu nezbylo než jet . Jako nováček se k akci ostřílených hochů přidal Kuba @strider, který naštěstí pořádně nevěděl, na co kývl. No a mě @.dundee. , po parakotoulu v Bělé, už jen tak nic nerozhází, takže jsme byli kompletní.
Úvodní plánovací schůzka proběhla před velkým letním srazem, kde jsme zjistili, že nikdo další se k nám už nepřidá. Jelikož jsem se minule osvědčil jako znalec Dolomit - proti ostatním jsem tam už aspoň jednou byl – tak jsem byl pověřen naplánováním trasy. Na vysvětlenou: při prvním výletu jsme po rakouském fiasku náhodou zabloudili do Dolomit a objevili jsme řidičský ráj, který ovšem intenzivně kazí všudypřítomní cyklisti, motorkáři, autobusy, výletníci a ostatní točvolanti. Rozevřel jsem tedy před kamarády mapu …
… prstem načrtl kudy pojedeme a plán byl hotov. Zbývalo domluvit ubytování, ale to je v těchto končinách maličkost. Plán jsme stvrdili několika (mnoha) Prazdroji a Ondra čistou vodou, tak to může potvrdit.
Všichni jsme celé léto připravovali auta na tuhle cestu. Já jsem například vyměnil zadní brzdové desky za nové, vyměnil přední desky i kotouče za nové, dokonce i levý unašeč v těhlici, a na konci léta pořídil nové letní pneu a připadal si připravený.
Ondra odvezl své čerstvě naleštěné auto k Vašendovi a za nemalý bakšiš nechal vyměnit a doplnit všechny provozní kapaliny, zkontrolovat silenbloky, dotáhnout podvozek a vůbec nachystat vůz pro největší zápřah sezóny.
Ota zkouknul své čtyři roky staré ojeté Potenzy, prohlásil, že to ještě musí vydržet, a byl taky připraven .
Konečně nastal den odjezdu, středa před svátkem sv. Václava. Ondra navrhoval sejít se v sedm ráno, abychom si den náležitě užili, ale to jsme mu rozumně rozmluvili a posunuli sraz na Rudné na osmou. V osm ráno sedí tři modří mušketýři u kafe …
…a čekají na svého stříbrného d’Artagnana, který se v půl deváté přihrne i s omluvenkou …
… připravil pro nás spoustu samolepek, které posléze zanecháváme na pozdrav na projetých průsmycích.
Po ranní kávě vyrážíme do prosluněného podzimního dne sjezdem do mlhy zahaleného údolí Berounky po dálnici D5. Hustá mlha nás neopustí po celou dálnici, ba ani po odbočce na I/26 směrem na Folmavu. Cestu na jih jsem dále zvolil mimo dálnice, abychom se vyhnuli případným zácpám kolem Mnichova. Tak si užíváme hustý ranní provoz v husté mlze na české okresce, kde ani s STi není moc příležitostí k předjíždění. Teprve na Folmavě se vynořujeme z mlhy a stopařky kolem silnice nás vrací zpátky do devadesátek . Bereme plnou (nádrž) a těšíme se na rychlé prosluněné bavorské okresky. Dokud je silnice ve formátu 2+1, tak se jede a předjíždí hezky, ale to netrvá dlouho a pak se táhneme za traktory s naloženou pící. Jestli česká silnice první třídy stála za prd, pak bavorská bundesstrasse rovněž.
Protrpíme prvních 370 km nezáživné cesty a na jih od německého Chiemsee překračujeme hraniční potok Tiroler Achen a vjíždíme do první rakouské soutěsky. Jakoby nám vliv novou krev do žil. Dvojka, otáčky k červenému a stoupání, zatáčky a projíždíme Entenlochklamm. Konečně je tady to, pro co jsme si přijeli. Užíváme si každý vracák, rovinku, brzdy a další vlásenku, sjíždíme do St. Johann in Tirol a pokračujeme na Kitzbühel. Dokonce zdravíme první černé Subaru v protisměru. Zastávka na pumpě a doplnění životadárné tekutiny před další cestou. Ještě čistím čelní sklo, když to se skřípěním brzd vedle mě zahamtne ten černý „hatch v longu“ a vyleze místní znalec.
Kluci se pohotově zamknou ve svých autech a na mě zbyde pokec s maníkem. Probereme auta, rád by se s námi svezl, ale zrovna musí někam jinam. Na výjezdu od pumpy na rozloučenou dvakrát prošlápne plyn do omezovače. V klidu opouštíme pumpu a pozvolna zrychlujeme při výjezdu na Thurn pass na Kitzbühlem. V posledních vracákách se už ozývají prohřáté gumy a první průsmyk 1274 mnm je za námi. Sjíždíme do Mittersillu a čeká nás stoupání k vjezdu do Felbertauerntunnel, kterým projedeme skrz hlavní alpský hřeben. 800 m převýšení, dva stoupací pruhy, volný provoz. Rakousko má přísné limity, ale ani těch několik místních se nedrží při zdi, a tak naplno pouštíme uzdu našich plnokrevníků a ženeme je kopcem vzhůru co to dá. A že to dá dost . Stavíme před portálem tunelu na obligátní fotku …
… minule tu byly hromady sněhu. Projíždíme tunelem na jižní, sluneční stranu a kasíruje nás krásná mladá dáma (13 €). Následuje rychlý sjezd do Matrei in Osttirol. Za ním odbočujeme na západ do údolí Defereggen přes poetická místa jako St. Jakob a Maria Hilf. Od Matrei z údolí řeky Isel jsme postupně nastoupali 700 m a dalších 500 m nás čeká v serpentýnách do sedla Staller 2052 mnm. Podvečer, nízké slunce, hrubý asfalt, žádný provoz. Ženeme to co výkon dá a gumy udrží. První opravdový horský sprint. Stavíme u jezírka Obersee a radujeme se z nádherného výjezdu.
... pokračování zde: viewtopic.php?p=650042#p650042
Naposledy upravil(a) .dundee. dne pát říj 20, 2023 12:06 pm, celkem upraveno 3 x.
Subaru Impreza WRX STi MY04
ex Subaru Legacy 2.0D MY09
ex Subaru Legacy 2.0D MY09
- .dundee.
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 2918
- Registrován: stř kvě 18, 2011 1:08 am
- Jméno a příjmení: Pavel
- Bydliště: Praha
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Za jezírkem je samotný průsmyk a vjíždíme do Itálie ...
Cesta dolů je na semafor, neboť je široká pouze na jedno auto a jezdí se v intervalech. Na konci limitu vyrážíme, cesta je volná. Na plný plyn se řítíme dolů do slepých zatáček a navigace v mobilu je naším spolujezdcem, který by diktoval úhel zatáčky a vzdálenost k další. Adrenalin a nádhera. Sjíždíme k Lago Anterselva, projíždíme biatlonovým areálem a parkujeme u hotelu.
Po ubytování se ještě na chvíli vracíme k Lago Anterselva a Ondra si dopřeje koupel v nadmořské výšce 1650 m.
My ostatní se spokojíme s teplou sprchou na pokoji a jdeme si užít pětichodovou večeři
… abychom posléze na baru u vína, piva a čaje zhodnotili první den naší cesty. Dlouhý, místy únavný, ale od poslední pumpy to tedy stálo za to. A kdyby to takhle mělo pokračovat, tak se máme na co těšit (a vy taky ).
Ještě doplním shrnutí prvního dne:
Příjezd do Alp 370 km, v Alpách od první soutěsky na německo-rakouské hranici přes tři průsmyky najeto 150 km a nastoupáno 3200 metrů.
... pokračování zde: viewtopic.php?p=650711#p650711
Cesta dolů je na semafor, neboť je široká pouze na jedno auto a jezdí se v intervalech. Na konci limitu vyrážíme, cesta je volná. Na plný plyn se řítíme dolů do slepých zatáček a navigace v mobilu je naším spolujezdcem, který by diktoval úhel zatáčky a vzdálenost k další. Adrenalin a nádhera. Sjíždíme k Lago Anterselva, projíždíme biatlonovým areálem a parkujeme u hotelu.
Po ubytování se ještě na chvíli vracíme k Lago Anterselva a Ondra si dopřeje koupel v nadmořské výšce 1650 m.
My ostatní se spokojíme s teplou sprchou na pokoji a jdeme si užít pětichodovou večeři
… abychom posléze na baru u vína, piva a čaje zhodnotili první den naší cesty. Dlouhý, místy únavný, ale od poslední pumpy to tedy stálo za to. A kdyby to takhle mělo pokračovat, tak se máme na co těšit (a vy taky ).
Ještě doplním shrnutí prvního dne:
Příjezd do Alp 370 km, v Alpách od první soutěsky na německo-rakouské hranici přes tři průsmyky najeto 150 km a nastoupáno 3200 metrů.
... pokračování zde: viewtopic.php?p=650711#p650711
Naposledy upravil(a) .dundee. dne pát říj 20, 2023 12:08 pm, celkem upraveno 2 x.
Subaru Impreza WRX STi MY04
ex Subaru Legacy 2.0D MY09
ex Subaru Legacy 2.0D MY09
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 49227
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Úžasný !!!
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
-
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 5611
- Registrován: stř kvě 03, 2017 9:41 pm
- Jméno a příjmení: Zuzka Wolfová
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Krásné počtení
- Tapan
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 14887
- Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
- Jméno a příjmení: Štěpán Z.
- Bydliště: Zliv (České Budějovice)
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Parádní výlet, a parádně sepsáno těším se na pokračování...
Lvl. 1 Subaru Necromancer
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
- Metuzalem
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 2230
- Registrován: pát zář 22, 2017 5:52 pm
- Jméno a příjmení: Milan P.
- Bydliště: venkov u Jaroměře
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Hned jsem omládl Škoda, že jste tu nebyli před čtyřiceti lety... Závidím a kochám se, protože je to moc pěkně napsané, @Pavle.
PS: Ta mapa od NG
PS: Ta mapa od NG
Forester 2.0XT Comfort, MY2017, SJ - Šedivák
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Super!
Subaru Outback 2.5i X Special Edition MY2019
Subaru Outback 2.5i Sport ES MY2015
Mondeo Mk4 r. 2012
Subaru Outback 2.5i Sport ES MY2015
Mondeo Mk4 r. 2012
- Dušan
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 1376
- Registrován: stř zář 02, 2009 8:44 pm
- Jméno a příjmení: Dušan Šindel
- Bydliště: Ostrava
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Vidím, že se daří, paráda!!! A co teprve až přijdou Dolomity!
Tam je jakoby cesta .....
Forester 2003 - manuál, zvýšený, oplechovaný
Toyota Land Cruiser 95 - r.2001, Ironman 2", šnorchl
Forester 2003 - manuál, zvýšený, oplechovaný
Toyota Land Cruiser 95 - r.2001, Ironman 2", šnorchl
- culda84
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 196
- Registrován: pát lis 18, 2022 7:14 am
- Jméno a příjmení: Petr Culek
- Bydliště: Ždírec nad Doubravou
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Přečteno jedním dechem, paráda
Subaru Levorg
Volvo XC60
VW Golf IV
Volvo XC60
VW Golf IV
- wenzel
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 287
- Registrován: sob bře 06, 2021 9:16 am
- Jméno a příjmení: Václav Šikl
- Bydliště: Šumperk
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Waaau! Užívejte borci
Forester 2.0 AT, 2006
Superb VR6, 3.6, AT, 2012
Superb VR6, 3.6, AT, 2012
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Také jsem to četl jedním dechem
Subaru WRX STI 2.5 2012
viewtopic.php?f=39&t=7756
Mini Cooper Clubman S ALL4 2.0 2016
Skoda Octavia IV 1.5 2021
Mazda MX5 NA 1.8 1995
Ex Subaru Legacy 2.5 2008
viewtopic.php?f=39&t=3638
https://www.instagram.com/fova.bushman/
viewtopic.php?f=39&t=7756
Mini Cooper Clubman S ALL4 2.0 2016
Skoda Octavia IV 1.5 2021
Mazda MX5 NA 1.8 1995
Ex Subaru Legacy 2.5 2008
viewtopic.php?f=39&t=3638
https://www.instagram.com/fova.bushman/
- wunti
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 1057
- Registrován: pát říj 09, 2015 1:38 pm
- Jméno a příjmení: Michal Wunti
- Bydliště: Ostrava
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
No ty kokos.
Asi koupím WRX a příště válím s vámi.
Paráda. Užívejte.
Asi koupím WRX a příště válím s vámi.
Paráda. Užívejte.
Nyní:
Subaru OTB 2019, Comfort +
VW Passat 2,0 TDi, 110 kW, 2017
Ex:
Subaru Legacy 2,5 CVT LPG, 2011
Škoda Oct. III, 1,4 TSI, 110 kW, 2018
Škoda Oct. II, 1,6i, 75kW, 2007
Subaru Legacy 2,0R 121kW, 2006
Škoda Oct. I, 1,9TDi 4x4 66kW, 2000
Renault Clio 1,9D, 2001
Škoda Favorit a 110L
Subaru OTB 2019, Comfort +
VW Passat 2,0 TDi, 110 kW, 2017
Ex:
Subaru Legacy 2,5 CVT LPG, 2011
Škoda Oct. III, 1,4 TSI, 110 kW, 2018
Škoda Oct. II, 1,6i, 75kW, 2007
Subaru Legacy 2,0R 121kW, 2006
Škoda Oct. I, 1,9TDi 4x4 66kW, 2000
Renault Clio 1,9D, 2001
Škoda Favorit a 110L
-
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 24355
- Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
- Jméno a příjmení: Radek- šíma
- Bydliště: Valašsko
Re: Alpy 2023 – Grand Tour Dolomity
Pěkně reprezentujete musí to být silný zážitek, krásné cesty, okolí, všechno, jsem zvědav co ještě přijde.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98