Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Diskuse o podvozkových částech, které jsou podobné nebo stejné napříč jednotlivými modely Subaru. Typicky kosti stabilizátorů, tlumiče, pružiny, silentbloky atd...
Odpovědět
DavidLesnik
Nováček
Nováček
Příspěvky: 20
Registrován: ned črc 09, 2017 1:27 pm

Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Příspěvek od DavidLesnik »

Ahoj, domaci pracant Subaru SF1 2001 - vcera jsme vozili nejaky material na stavbu plotu a asi prelozili - pote jsem si vsiml ze auto vzadu na jedne strane vice sedi (rozdil cca 4-5cm mezi levou a pravou stranou - vzdalenost kolo-blatnik). Leva strana je nize.

Po (mem laickem) pruzkumu vypada, ze se zohnula na leve strane tycova vzpera zadni napravy (presny nazev nevim, ale prikladam fotky).
Prava_strana_dobra_1.jpg
Prava_strana-dobra_2.jpg
Leva_strana-spatna_1.jpg
Leva_strana-spatna_2.jpg
Komponent.jpg
Otazky:

1/ na co se to vlastne divam - co je to za komponent?
2/ je takova vec k sehnani (nova/starsi)?
3/ ma nekdo zkusenosti s vymenou? (obavam se napr. koroze pri povolovani sroubu)
4/ je riziko ze doslo ke zhorseni geometrie?
5/ obecna dalsi rizika (provoz na dalnici, 4x4 pohon etc..)

Diky moc za rady/nazory/zkusenosti
karels
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 78
Registrován: úte čer 23, 2015 11:08 pm
Jméno a příjmení: Karel Šubrt
Bydliště: Plzeň-sever

Re: Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Příspěvek od karels »

To zakroužkované je "jenom" stabilizátor, auto může jezdit i bez něj, je to jen pružná trubka (a řada aut tak i jezdí). Na vrakovištích je otázka, kolik jich z SF bude ve slušném stavu ... Sám stabilizátor ale podle mě auto takhle neohne.
Koroze tam bude určitě, ale stabík bych viděl jako nejmenší problém.
Víc se mi nelíbí pravé zadní rameno, které na druhé a páté fotce nevypadá úplně rovné a podle stavu nápravnice bych se pořádně podíval i na horní uložení tlumičů v podběhu, jestli tam není nějaký průšvih, případně jestli nepraskla pružina.
Co se týče seřízení, tak na zadní nápravě se seřizuje "jen" sbíhavost, a to šroubem zadního ramene v nápravnici (právě to, které na pravé straně vypadá ohnuté).
Jakékoliv rozebrání bude podle mě znamenat na 99% dotčené silentbloky se šrouby v ramenou a těhlici vyřezat a vymlátit, pokud se na to v posledních letech nesahalo, většinou zareznou šrouby v pouzdrech. Pokud by se takhle dělala celá zadní náprava v servisu, tak je otázka, jestli se to vůbec vyplatí s ohledem na stav zbytku auta. Mě to na SF vyšlo přes 15 tis (PU silentbloky, nové šrouby, geometrie) a to jsem se hodně snažil dostat cenu dolů.
Impreza 2.0 RX combi, 85 kW, 1995
Forester S Turbo, 130 kW, 2001
karels
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 78
Registrován: úte čer 23, 2015 11:08 pm
Jméno a příjmení: Karel Šubrt
Bydliště: Plzeň-sever

Re: Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Příspěvek od karels »

A ještě - zadní tlumiče jsou už měněné nebo ještě původní samonivelační?
Impreza 2.0 RX combi, 85 kW, 1995
Forester S Turbo, 130 kW, 2001
mišus
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1483
Registrován: pon dub 27, 2015 8:12 pm
Jméno a příjmení: Michal

Re: Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Příspěvek od mišus »

Máš ohly příčný ramena na pravý straně, jinej problém tam není podle fotek.
DavidLesnik
Nováček
Nováček
Příspěvky: 20
Registrován: ned črc 09, 2017 1:27 pm

Re: Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Příspěvek od DavidLesnik »

Dekuji za rychle a konkretni odpovedi panove.

- ohnute prave zadni rameno - Zajimave ze ohnuta je prava strana, ale auto sedi na strane leve
- usazeni v podbehu vypada v poradku, pruziny jsou taky v celku.
- zadni tlumice menene Vs samonivelacni - da se to nejak poznat? (za dobu co auto mame jsem tlumice nedelal, ale je mozne ze uz bylo reseno pred tim).
- Máš ohly příčný ramena na pravý straně, jinej problém tam není podle fotek - takze ten stabilizator na leve strane se ti zda v pohode? (na prave strane je takovy prohnuty do V, na te leve je spise rovny - z toho jsem vyvozoval, ze proto to auto kleslo na leve strane). Muzu udelat vice fotek jestli to pomuze.
- jinak rozumim ze jak se do toho sahne, tak je z toho vicemene repase cele napravy a otazka jestli to ma cenu delat :(.. no nerad bych se kvuli tomu loucil, je to zlate auto).

Co se tyce nahradnich dilu, znamena to u SF1 uz jenom objizdet vrakoviste, nebo se daji koupit i nove (i kdyz ne origo subaru)?
karels
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 78
Registrován: úte čer 23, 2015 11:08 pm
Jméno a příjmení: Karel Šubrt
Bydliště: Plzeň-sever

Re: Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Příspěvek od karels »

Stabilizátor takhle tvarovaný má být a podle všeho je ok.
Pokud opravdu nedošlo k nejhoršímu a nepropadl se nahoře tlumič do podběhu (u SF je největší problém koroze zadních "hrnců") a auto má z hlediska stavu karoserie ještě nějakou perspektivu a má nějak víc jezdit, tak bych prvně řešil ohnuté rameno, které v tomhle stavu určitě mění i geometrii. Pak případně tlumiče.

Je otázka, jestli by to rameno šlo srovnat bez demontáže a jestli se při případné demontáži povede něco rozhýbat a povolit bez nutnosti řezání atd.
V horším případě demontáž toho ramene znamená 3 silentbloky (musí se vyndat i dlouhý šroub v těhlici, se kterým půjde pryč i spodní silentblok na předním rameni) + nový seřizovací šroub (nejde jinak než originál) a dlouhý šroub do těhlice (originál nebo může být i náhrada ve stejném rozměru za mnohem nižší cenu).
Na případné pořádné seřízení geometrie by se pak musel rozhýbat (nebo zase vyměnit včetně silentbloku) i seřizovací šroub na druhém zadním rameni. Ve výsledku tedy skoro poloviční repase zadní nápravy a pokud to nepůjde rozebrat, tak pěkně výživná práce pro servisáka ...

Nové zadní rameno v originálu je za necelé 4 tis. (otázkou je skladová dostupnost), použité rameno (Subatech nebo Vrtasp) tolik stát určitě nebude a udělá stejnou práci, k sehnání určitě bude.

Silentbloky se dají koupit gumové v originálu, na gumovou druhovýrobu jsou reference dost rozporuplné; je možné dát místo gumy polyuretan - Stronflex nebo Tedgum. Spojovací materiál lze brát v originálu, ale lze použít i levnější "obyčejné" pevnostní šrouby a matice, s výjimkou seřizovacího šroubu.

Nákresy součástek jsou dostupné na netu, v ČR třeba u Autokelly - stačí se zaregistrovat a po zadání VIN se nechá otevřít obrázkový rozkres dílů včetně katalogových čísel a díly se nechají i hledat v jejich e-shopu (originály mají za celkem solidní ceny, ale druhovýroba se nechá sehnat jinde levněji).
Impreza 2.0 RX combi, 85 kW, 1995
Forester S Turbo, 130 kW, 2001
DavidLesnik
Nováček
Nováček
Příspěvky: 20
Registrován: ned črc 09, 2017 1:27 pm

Re: Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Příspěvek od DavidLesnik »

Dekuji za detailni rozbor @karels

Vyvoj situace:

- nas mechanik odhadl praci na naprave na cca 35000kc. Poskladano z dilu original Subaru, druhovyroba/pouzite tvrdi ze nejsou k dispozici (z informaci vyse rozumim ze neco sehnat neni az takovy problem, zjevne se mu to nechce resit, nebo pocita ze vydela na materialu). Nicmene take komentoval, ze relativne dost lidi s podobnymi problemy jezdi a cca 50% z nich to neresi.
- v ramci tydnu nas cekala STK. Dneska jsem tam auto vzal, o neco drive, a cekal na komentare (geometrie etc..), abych se rozhodnul co dale. Vysledek - Subik prosel beze straty kyticky :). Na zadni napravu ani neprisla rec. Super auto [SUBARU] .

Timto tedy situaci uzaviram, napravu nechavam ve stavajicim stavu.

Kazdopadne diky jeste jednou za detailni kozultaci problemu a preju hodne zdarnych kilometru
Uživatelský avatar
macasubaru
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 921
Registrován: ned dub 08, 2012 9:48 pm
Jméno a příjmení: Pavel
Bydliště: Jablonecko

Re: Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Příspěvek od macasubaru »

výšku určitě neřeší stabilizátor ani ohnuté rameno. stabik můžeš hodit do šrotu a rameno ti udělá maximálně rozbíhavost..
na výšku má vliv tlumič,nebo uložení v tlumiči uhnilá miska nebo pružina dole prasklá nemusí být ani vidět...anebo to nejhorší uložení v karoserii
Outback 2009 LPG 127 KW AUT černá met. EX..
FORESTR 2008 LPG 110 KW manual (bohužel: :-/ ) stříbrná metal
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24291
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Příspěvek od sima »

To by chtělo hlavně změnit mechanika. Jak píše macasubaru, tohle může dělat jen tlumič a jeho příslušenství.
Edit: teď mě napadá, že jsi vlastně vůbec nenapsal, co by ten mechanik měnil, kde shledal problém, nebo se v tom ztrácím jen já? Pokud totiž načíslil výměnu zadních origo niveláků se vším všudy, tak je to už trochu jiná písnička, to by cenově i odpovídalo, když to bude opravdu se vším všudy, já to měl teda trochu levněji, ale asi jsem měl dle všeho user- friendly ceny. Ale krom nejdražšších origo niveláků není nutno používat origo další věci, ne ve všem, ne skrz jen výměnu tlumičů, mám to myslím detailně popsané ve svém vlákně.
Tak to by pak vycházelo, to už tomu snad rozumím a mechanika beru zpět :-) a ono ten mechanik i nejspíš myslel touto větou: "Nicmene take komentoval, ze relativne dost lidi s podobnymi problemy jezdi a cca 50% z nich to neresi " to, že jezdí spousty padlých lesníků na zadek, čili chromé, nefunkční niveláky- nebo jen jeden, nicméně mění se samozřejmě vždy oba dva.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
petr
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5154
Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
Jméno a příjmení: Petr Němec
Bydliště: Beskydy

Re: Subaru SF1 - zohnuta vzpera zadni napravy

Příspěvek od petr »

nevím jak probíhala technická , ale předpokládám že se na to technik díval a neviděl tam silnou korozi , tudiž uchycení tlumiče s pružinou ke karoserii by mělo být ok , myslím , že kdyby to bylo prohnilé tak by to auto nepustil , takže problém bude nejspíš v rozdílném stavu samonivelačních tlumičů , jeden je horší a nedrží výšku , s tím se jezdit dá , jen to vypadá blbě a máš nižší světlou výšku, nicméně dle fotky tam je dost koroze vidět a chtělo by to co nejdřív řešit , jinak to bude brzy šrot , že by na STK pustili jen tak prohnilé auto nepředpokládám a nemělo by to být nebezpečné, ale pro jistotu bych zkontroloval brzdové trubky vzadu , nebo ať se někdo znalý koukne, já je měl na jednom forestrovi na kaši a přitom zbytek auta bych řekl míň rezavé než máš ty , ale z fotek se to těžko dá usuzovat , zažil jsem že auto přestalo brzdit a to bych nikomu nepřál tak bacha , holt japonec a koroze tak pozor na to, jo a ty shnilé trubky na STK bohužel neodhalili nebylo to moc vidět , nebo to přehlídl a já taky, chce to vědět kam se dívat , sviňská zákeřnost
Odpovědět

Zpět na „Podvozek“