Stránka 64 z 66

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: čtv led 04, 2024 1:39 pm
od HonzaCZ
@gerda No jo, jsem si to nějak spojil, tak sorry. 😁

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: čtv led 04, 2024 2:39 pm
od gerda
No dobře @HonzoCZ, omluva se teda přijímá :-D

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 9:25 am
od suubaru
suubaru píše: stř led 03, 2024 3:16 pm dneska jsem nad BS diskutoval v jeskyni STK, o různých věcech, koukal jsem, jak měří brzdy, poučoval mě, že ta nová subara cvt už mohou jít na válcovou brzdu, že pokud dá u nenastartovaného auta neutrál, v neutrálu mu auto z válců neodjede. Ano pěkně naměřil bezvadné brzdy. No u testování přední nápravy jsem měl pocit, že auto chce odjet, ale to byl asi jen pocit (a mé zbožné přání :-D ).
šlo mi o to, že některá subaru v okamžiku, kdy splní tyto podmínky:
- vypnutý motor
- přední kola na válcích
- zadní kola na pevné podložce
- válce se točí a roztáčí přední kola
- řidič nebrzdí
- to subaru awd má manuální převodovku, nebo VTD/4AT nebo 5AT, prostě jsou mechanicky nějak spojené P/Z nápravy,
- zařazeno N

tak chce z těch válců odjet, jelikož zaberou zadní kola.

Pokud by za výše uvedených podmínek už před roztočením válců šlápl řidič na brzdu, tak předpokládám že auto neodjede, protože jsou zabržděná zadní kola na pevné podložce.

Toto všechno nemusí technik řešit, pokud dělá subaru s cvt a má vypnutý motor.

Žiju v omylu? :-)

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 10:09 am
od samvaculik
Já spíš přemýšlím, proč by někdo na STK měřil účinnost brzd na válcích s vypnutým motorem? Vždyť nebude fungovat posilovač. Já byl se svým Outbackem BP 2,5 MT u STK přítomen, jak bylo auto na válcích a nic podivného se nedělo. Jak psal předseda, když jezdí v Milovicích off-road, tak tam ten systém AWD dostává mnohem víc na prdel, než 1x za dva roky, minutu na válcích.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 10:48 am
od HonzaCZ
@suubaru Na to se nedá s určitostí odpovědět. Moc proměnných.

Každopádně to se zabrzděním by pravděpodobně z těch válců vyběhlo, protože zadní kola zase tolik nebrzdí a na podlaze mají nižší adhezi, než ta přední na válcích, navíc u některých systémů by se to ty zadní kola snažilo roztočit přes pohonné ústrojí.

U MPT by měl stačit neutrál, kdy tlak ve spojce spadne na minimum.

@samvaculik Taky bych netestoval bez motoru, ale zase si nemysli, že to bez posilovače nebrzdí vůbec. Se na to akorát musí člověk pořádně postavit. 🙂

EDIT: BTW není vůbec od věci si vyzkoušet, co se stane, když člověk za jízdy vypne motor. Kdo je připraven, není překvapen. A že se to může stát. Ale podotýkám, že je dobrý si to začít zkoušet někde na velký ploše. Jestli si někdo zamkne volant nebo to neutočí bez posilovače řízení, neubrzdí bez posilovače brzd, a zahodí to někam do škarpy, tak to je jeho problém. 🤣

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 10:53 am
od podvlada
Mně to asi dva roky zpět u Forestera (manuál), kdy jsem u toho byl, technik motor vypnul. Změřil brzdy, nastartoval, popojel na zadní, chcípnul, změřil zadní, nastartoval a odjel... Nechtěl jsem ho poučovat, že u toho manuálu to nemá vliv :-D ale třeba to dělal právě proto, aby to neposilovalo, nebo nechtěl v hale nechávat nastartováno, nebo chtěl líp slyšet, přesnej důvod neznám, tak i proto jsem mlčel. Každopádně Forester nikam neskákal, normálně to dělalo co mělo. (Nebo vlastně nedělalo, protože čtyřkolka by měla z válců skákat jak pominutá a jestli ne, je rozbitá? ;-D)

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 11:07 am
od samvaculik
Honzo, to už jsem párkrát zkoušel, jako brzdí to, ale musí na to člověk fakt dupnout. Třeba takový Jenda SPM říkal, že když si dá k obědu brokolici, má problém dobrzdit i s posilovačem :-D

Jinak je to super škola, naučit se ovládat auto bez motoru. Moje ségra si koupila Fábii II a když jsme jeli zkoušet, jak se chová auto na sněhu, učil jsem ji i to, jak se chovají brzdy a volant s vypnutým motorem - samozřejmě na velké betonové ploše mimo provoz, kde to bylo bezpečné.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 11:44 am
od HonzaCZ
To jsem rád, že někdo ještě bere řízení jako nějakou disciplínu, v který se je potřeba zdokonalovat. Podle toho, co občas, když už teda vyjedu, vidím na silnicích, tak z čím dál víc řidičů je výplň mezi volantem a sedačkou. 🙄

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 12:51 pm
od samvaculik
HonzaCZ píše: pát led 05, 2024 11:44 am Podle toho, co občas, když už teda vyjedu, vidím na silnicích, tak z čím dál víc řidičů je výplň mezi volantem a sedačkou. 🙄
A bojím se, že to bude horší.

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 4:30 pm
od HonzaCZ
gerda píše: stř led 03, 2024 11:25 pm Tady je pěkná rozborka převodovky a diferenciálu z Outbacku z roku 2005 po 300 tkm.
Tak jsem se na to teda kouknul, i na to video o EZ30D. A je to teda pěkný hovado. Chápu, že ty věci nechce znovu skládat, ale rozebírá to jako buran.

A celá ta sekce o tom AWD je plná nesmyslů. Holt každej trouba se může dneska projevovat, tak se projevuje. 🙄

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 8:24 pm
od mnov
HonzaCZ píše: pát led 05, 2024 10:48 am @suubaru Na to se nedá s určitostí odpovědět. Moc proměnných.
Tak já už jsem asi pochopil, proč to měření probíhá v režimu otáčení kol proti sobě. :-)
To není z důvodu, aby to auto někam nevyskočilo, ale je to proto, aby se opravdu změřila samostatně každá náprava. [?]

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 9:00 pm
od gerda
HonzaCZ píše: pát led 05, 2024 4:30 pm Tak jsem se na to teda kouknul, i na to video o EZ30D. A je to teda pěkný hovado. Chápu, že ty věci nechce znovu skládat, ale rozebírá to jako buran.

A celá ta sekce o tom AWD je plná nesmyslů. Holt každej trouba se může dneska projevovat, tak se projevuje. 🙄
Jasně, to nerozporuji, ale pro někoho, kdo nemá představivost ve 2D malůvkách je to aspoň trochu přínos. Našel jsem spousty videí, kde rozebírali 4AT, 5AT a 5MT nebo i myslím 6MT. Tady mi šlo spíš o ukázku, jak to vypadá uvnitř než o odborný výklad.. 😉 A našel jsem i přes hodinu video, jak rozebíral a renovoval visco spojku 🙂

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 11:47 pm
od HonzaCZ
Jj, vidět je to všechno pěkně, to jo. 🙂

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: pát led 05, 2024 11:52 pm
od HonzaCZ
mnov píše: pát led 05, 2024 8:24 pm Tak já už jsem asi pochopil, proč to měření probíhá v režimu otáčení kol proti sobě. :-)
To není z důvodu, aby to auto někam nevyskočilo, ale je to proto, aby se opravdu změřila samostatně každá náprava. [?]
To si nemyslím. Však už tady padlo X krát, že když se s tím točí rozumně rychle, tak to nevyskočí ani u diffu s viskospojkou. Pochybuju, že to má nějakej vliv. Vem si, že když přepočítáme moment, co přenese běžná viskospojka na kola, což jsou nějaký desítky Nm a srovnáme to s brzdama, který brzděj tisíce Nm, tak to je asi trochu zanedbatelný, že to někde trošinku brzdí nějaká spojka. 😁

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Napsal: sob led 06, 2024 1:02 am
od mnov
HonzaCZ píše: pát led 05, 2024 11:52 pm To si nemyslím. Však už tady padlo X krát, že když se s tím točí rozumně rychle, tak to nevyskočí ani u diffu s viskospojkou. Pochybuju, že to má nějakej vliv. Vem si, že když přepočítáme moment, co přenese běžná viskospojka na kola, což jsou nějaký desítky Nm a srovnáme to s brzdama, který brzděj tisíce Nm, tak to je asi trochu zanedbatelný, že to někde trošinku brzdí nějaká spojka. 😁
Ten mechanický diferák u MT a u těch automatů co ho mají asi nepotřebule žádnou spojku? Já neřešim žádné vyskočení , ale měření brzdrného účinku na jednotlivé nápravě. :-)