Stránka 5 z 9

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 11:01 am
od spm
Asi nejezdíte moc po městě :-) tam jednak věřím, že dělat to furt, tak to ložisko už v háji bude a hlavně bude mít člověk vykloubenou nohu, když každou jízdu strávi hodinu držením spojky na podlaze :-D Ale je fakt, že u těch aut, kde ta jednička občas nejde, je pak trochu stres. Občas mi to dělá i ten můj bazmek a pak nastávají sadistické chvilky násilí tam tu jedničku narvat :-DDD

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 12:07 pm
od bushman1
Mesto je jen nejakych 20%, takze to muze byt i tim. Ale skutecne ani u jedineho auta jsem to zatim neresil a krome Subaru uz jsem mel 6 jinych aut ruznych znacek a najeto mam urcite vic jak pul milionu km.

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 12:53 pm
od .dundee.
Stát na světlech s vyšláplou spojkou je fakt kokotina, pokud nepotrebujes prudce vyrazit na první záblesk oranžové.
Pokud nejde za studena jednička rovnou, šoupnu tam dvojku a z ni přímo na jedna. To fungovalo ve Š120 i v STi.

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 1:12 pm
od Mira
Jackylle píše: • Shrnu:
1. Nenechávat ruku položenou na kvedlačce když nekvedlám (tento hřích nepáchám bo ruku potřebuju na volantu)
2. Nenechávat nohu relaxovat na spojce (to nechápu, že někdo dělá, je to krajně nepohodlné)
3. Nepoužívat prokluzování spojky místo brzdy při stání do kopce (proboha proč když je v autě brzda?)
4. Podtáčení motoru (to je mi bytostně nesympatické a auto taky dost dává najevo, že se mu to nelíbí, tak mu to nedělám)
5. Stání se zařazenou rychlostí a sešlápnutou spojkou (a tohle, přiznávám, ve městě provádím… asi v obavě, že se mi tam nepodaří 1 dát dost …
Ty body musel sepsat nějakej kokot, protože:
1. Volant držíme obouma rukama, proto nemáme žádnou volnou, kterou bychom ten klacek mohli držet (ani ten v kalhotách).
2. Proč bych měl mít nohu na spojce, když se s ní dá relaxovat mnohem lepším způsobem, než ji mít zvedlou na spojce. :-/
3. To snad fakt nemůžou myslet vážně, protože takhle si dobrovolně pálit spojku může jen debil.
4. Podtáčení motoru nemá se spojkou moc společnýho, protože vám to při rozjezdu scípne
a při jízdě už to je spojce šumák.
5. To nechápu už úplně, protože po vesnici strávím jízdou 10 minut a dalších 30 stáním. Navíc u XT je spojka poněkud tužší a na tuty by mě na druhý křižovatce chytla křeč do lýtka. Nebo vy to vážně děláte? Opotřebovává se spojkový ložisko, ale na to tam zase je, aby se to otáčelo, no ne?

a za 6. Jsem asi divnej řidič, když to nedělám.

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 1:26 pm
od Cliffer
Mira píše: Ty body musel sepsat nějakej kokot, protože:
1. Volant držíme obouma rukama, proto nemáme žádnou volnou, kterou bychom ten klacek mohli držet (ani ten v kalhotách).
2. Proč bych měl mít nohu na spojce, když se s ní dá relaxovat mnohem lepším způsobem, než ji mít zvedlou na spojce.
3. To snad fakt nemůžou myslet vážně, protože takhle si dobrovolně pálit spojku může jen debil.
4. Podtáčení motoru nemá se spojkou moc společnýho, protože vám to při rozjezdu scípne
a při jízdě už to je spojce šumák.
5. To nechápu už úplně, protože po vesnici strávím jízdou 10 minut …
Tak
ad1) Když už sedíš v autě 5. hodinu a k tomu poskakuješ po Praze kde stejnak stále řadíš, tak ty ruce na volantu fakt furt nemáš.
ad3) Zrovna předevčírem jsem viděl takovouhle ukázku. Křižovatka skoro na rovince, jen když člověk pustil brzdu tak auto nepatrně couvalo. A maník neustále pumpoval spojkou. Brzdovky nesvítili a on se furt cukal jak na elektrošocích. Dobře, není to moje auto ale i tak bych mu za to zlomil levou nohu.

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 4:39 pm
od mnov
To druhé ložisko, co psal Honza, že působí proti, je axiální ložisko klikového hřídele. A spojka má vlastně axiální i radiální ložiska. Tak se opotřebovávají dokonce tři. :-)

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 4:56 pm
od spm
ad 1) Tak já se přiznám, jsem absolutní prase, nedělám to správně, jednou se mi to vymstí, ale jsem línej jak veš a volant většinou držím jenom jednou rukou, i v automatu. U manuálu tu ruku mám většinou nějak poblíž šaltpáky, občas ji i držím prstama, ale netlačím / neopírám se o ní kvůli tomuhle (pač zrovna u MT po tom městě nedělám nic jinýho, než že furt míchám šaltpákou benzin).

ad 2) dá, ale už jsem viděl pár lidí, co tím několik spojek odpálili :-D

ad 3) evidentně se najdou :-) Já tohle teda občas dělám, když třeba dojíždím na semafor do kolony a vidím, že je už zelená a mělo by se to rozjet. Tak abych nemusel vyřadit, zastavit, pak zase zařadit, no občas na tom chvíli pak stojím, protože než se někteří rozjedou... :-€-oO

ad 5) ono to bude podobný jako když tu spojku držíš mezi. Taky ta spojka tam je přesně od toho, ale když jí budeš držet takhle furt, tak ji spálíš po kilometru.

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 5:03 pm
od mnov
spm píše:Ale je fakt, že u těch aut, kde ta jednička občas nejde, je pak trochu stres. Občas mi to dělá i ten můj bazmek a pak nastávají sadistické chvilky násilí tam tu jedničku narvat
V tomto případě se nestresuj. Dej tam neutrál, pust spojku a pak znovu vystav spojku a jednička tam půjde krásně.

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 5:06 pm
od spm
mnov píše: V tomto případě se nestresuj. Dej tam neutrál, pust spojku a pak znovu vystav spojku a jednička tam půjde krásně.
Ono u toho Swifta je to kolikrát i o tom, že tam tu jedničku stačí správně navést a už jde, takže stačí vyřadit a vrátit... nicméně ten průser, co přidává tomu stresu je, že jak to mám nějak už svalově zautomatizovaný, tak tělo už dělá další úkony. Konkrétně se vždycky přistihnu u toho, že mám už puštěnou brzdu, nohu na plynu, ale kvalt tam není, takže couvám do auta za sebou :-DDD

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 5:11 pm
od mnov
Všechno dělat v klidu pomalu a stres nebude. :-)

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 5:17 pm
od HonzaCZ
mnov píše:To druhé ložisko, co psal Honza, že působí proti, je axiální ložisko klikového hřídele. A spojka má vlastně axiální i radiální ložiska. Tak se opotřebovávají dokonce tři.
Já si říkal, že to bude tohle. Ale jistý jsem si nebyl. :-)

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 5:42 pm
od Jackylle
Proč se tyhle věci, jak fungují základní funkce předmětů denní potřeby, neučí ve škole namísto jiných neužitečných kravin??? To je jen takový povzdech... nebo se to dnes učí aspoň v autoškole? My žádnou technickou průpravu neměli.

Můžu si pro sebe učinit závěr, že spojka s převodovkou je vcelku robustní a odolné zařízení, které občasnou chybu odpustí, pokud ji uživatel(ka) nedělá systematicky a furt?

Nastudovala jsem si ještě ty synchrony, prošla tady historické debaty a je to děs běs co všechno se může pokazit (horší než číst Lékařem samodomo aneb úplný přehled chorob, které si po přečtení diagnostikujete).

Je správné mé tušení, že vyměnit spojku je úplná sranda oproti rozborce převodovky?
Tu zázračnou přísadu tam můžeme zkusit nalít.
Taky zkusím použít ty tipy jak nepanikařit a co udělat, když tam kvalt hned nechce jít. Kvedlat pomalu mi říkal i mechanik...

Jenže jak pak řešit situaci, kdy čekám na vhodnou chvilku a mezeru k odbočení, kdy mám kvalt nachystaný, spojku vyšláplou a když se mi nepovede manévr rychle, tak tam můžu stát dál a ti co stojí za mnou začnou vidět rudě... jak to dělají ti, co ještě navíc stíhají psát SMS a malovat si řasy?
Zkusím eliminovat tu dobu v režimu "připraven" v naději že nějaký čas páchání prohřešku č.5 to vydrží.

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 5:53 pm
od HonzaCZ
Myslím, že stát v křižovatce, když vidíš, že bude brzy volno, není problém se zařazeným kvaltem. Tam jde o to, aby člověk při každym zastavení na semaforech nestál minutu na spojce. Ale pokud víš, že se budeš potřebovat rozjet, tak na tom stát můžeš, od toho tam ta spojka je.

Jinak ano, vyměnit spojku, je poměrně snadný. I když je nutné vyndat převodovku nebo motor. Ale hlavně rejpat se v převodovce hned tak někdo zase neumí (oproti výměně spojky).

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 5:59 pm
od Mira
Víte proč je u subaru tak dlouhá trojka? Aby jste při dojíždění na křižovatky mohli využít brždění motorem a pak se v klidu lineárně rozjeli dál, páč trojka to v klidu vezme i z malé ryhlosti. Nemusíte vyřadit a znovu řadit 1, 2 a nemusíte 3x mačkat spojku. :-) Pokud to teda provoz dovolí. Takže bez stresu a klídku se s vaším autem naučte jezdit, pak to půjde snadno. Chce to holt praxi. Když si kamarád kupoval imprezu, byl nadšenej, že to jezdí jak trolejbus. Prej zařadí trojku a jede furt od 30 do 130.

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Napsal: sob led 05, 2019 6:02 pm
od HonzaCZ
Já navolím D a jedu 0 - 250, kam se hrabe dlouhá trojka :-DDD