co to je redukce??

Odpovědět
Doro
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4047
Registrován: ned zář 06, 2009 7:00 pm
Bydliště: Valašsko
Kontaktovat uživatele:

Re: co to je redukce??

Příspěvek od Doro »

Pro tahání vozíku, kdy je třeba mít výkon, ale přitom moci jet pomalu, je redukce u forestera asi jediná možnost. Vemu-li situaci, že vezu 1-1,5 t za autem, což už bylo hooodněkráte a ještě bude, že :845: a pod chalupou v kopci musím do zatáčky zpomalit, mám za1 redukovanou a otáčky klesnou na 2 tis/min. někdy až k 1500, jak kdy a vždy jsem to bez problémů vyjel a s rezervou a hlavně se rozjel. Rozjezd sice je v kopci o spojce, ale jedno "pro" redukci tu je (víme, že AT se rozjede přes měnič a nic tím netrpí, skoro a může i víííícekráte po sobě, kdy jde jen o teplotu ojele v převodovce) - vždy je jistota, že se u MT výkon přenese na kola, bo se to dávkuje mechanicky přes spojku, ale spojka může trpět, když se to dělá blbě - se mosí každý naučit. V případě nouze je tu možnost vytočit motor až 5-6 tis. ot. a to pak forest hrabe i na asfaltu, takže výkon tam na rozjezd je a pokud to nejde takto, fakt už to nejde vůbec....no mě se ale nestalo, že bych se nerozjel. Když jsem to jednou nedal a měl 1,5t za forýskem v divné pozici na divném povrchu a šikmo v náklonu, vytočil jsem to kolem 3500 ot. a rozjel se, bo jinak to teda nešlo a motor chcípl.

Pokud se jedná o kopce a cesty, kde je třeba fakt pomalu a delší štreka, šel bych cestou redukce, bo je tu jasné propojení motoru s koly a jde to přímo ovlivnit, jak potřebuju přes spojku, za předpokladu, že stím umím. U AT bude v nízkých otáčkách chybět výkon a nemusí se někdy podařit rozjet vůbec (ale to upřesní někdo, kdo to zkoušel, bo totok nevím najisto, jak to tam při tomto zatížení do kopce bude fungovat). Taky sjíždění z kopce s nákladem bez redukce není to pravé - u manuálu se prostě nemůže přerušit propojení motor-kola (teda ne běžně ::-DD: ) a brzdit se dá u manuálu motorem i za situace, když už se skoro stojí (moment, kdy se u AT přeruší propojení motor-kola k zastavení). Toto je ale už spíše problém kluzkého povrchu. Jinak AT motorem brzdí normálně, jen nevím, jestli se nepřehřeje dříve olej, než je právě potřeba - ale nevím o nikom,komu by se to běžně stalo, až na vyjímky :845:
Pro popojíždění s těžkým vlekem spíše na rovinatém je AT ve výhodě. Taky u turba, které pojede ve "svých" otáčkách, se dá utáhnou těžší vlek a líp i na delší trasu, bo výkon tam je a bude využit. Ale zase, co jsem táhl s 92kW na redukci do kopce a když zvážím, kolik to bylo :670: a jakou jsem měl zařazenou rychlost, bylo tam rezervy výkonu více než dost. Taky jsem už viděl situaci, kdy se AT v kopci nerozjelo, díky velké zátěži a nešlo s tím nicmoc dělat (pokud to zrovna nebylo mezičlánkem).
V zimě je to něco jiného a tam bych s vlekem do AT prostě nešel, má-li jezdit i z kopce. Couvat bez spojky s nákladem z kopce, když nevyjedu......děkuju, ale toto bych zažít nechtěl.
Asi si budu moset pořídit AT, abych to mohl konečně porovnat, bo je na čem a jak.
Forester 2.0 SG Comfort 2003
Forester 2.0 SG Active 2003
Impreza combi 1,8 76kW, 1993 (zrušeno)
Uživatelský avatar
RallyCAD
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1589
Registrován: úte srp 11, 2009 12:00 am
Bydliště: Doksy

Re: co to je redukce??

Příspěvek od RallyCAD »

Dlasky - ještě jeden dost důležitý detail, který většina aut s redukcí nemá,
a to že je u Subaru redukce synchronizovaná a můžeš jí se spojkou řadit
během jízdy. U velkých offroadů se zpravidla musí zastavit a redukci dát v
klidu. Tohle je dost velká výhoda když táhneš do kopce, protože můžeš
podřadit z jedničky na půlku, aniž bys musel zastavit.
Na sněhu a hlavně ledu nebo blátě k nezaplacení...
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22127
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: co to je redukce??

Příspěvek od HonzaCZ »

Doro, s tím AT máš pravdu, že může nastat situace, že se nerozjedeš vůbec. Prostě motor se vytočí max. kolem 2500-2800 a pokud kola stojí, tak víc nejde (neutáhne to). Pokud by to prohráblo, tak se to třeba hne, ale na dobrym povrchu se to fakt může stát. Mluvim o mym 2.5. U turba bude v těhlech otáčkách víc krouťáku - to by se muselo hodně zatížit, aby se to nerozjelo.

Co se týče přehřátí, tak, co vím, to se akorát jednou povedlo Jiříkovi, když prorážel sněhem k baráku ::-DD:

A nakonec ještě nevím, jak jsi to myslel s tím rozpojováním AT při zastavení, ale tam se nic nerozpojuje ;-) Pokud mluvíme o části AT, která supluje spojku - tedy hydrodynamický měnič, tak tam se rozpojuje a spojuje akorát přemosťovací spojka blokování a ta to dělá jen za jízdy. Pokud zastavíš, tak motor pořád točí lopatkovým kolem, to míchá olej, ale turbína stojí, protože stojíš na brzdě. Pokud u AT pustíš brzdu, tak se pomalu rozjede. To je i důvod, proč třeba do kopce, když pustíš brzdu, tak to stojí. Určitý moment se přes HDM pořád přenáší. Rozpojit přenos momentu na kola lze navolením N nebo P, kdy se v převodovce spojky a brzdy nakonfigurují tak, aby se moment nepřenášel. Ovšem třeba ma semaforech se nevyřazuje - v běžnym provozu je navolené stále D (nebo 3, 2, 1.. S... atd).
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
hetzer
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1785
Registrován: úte črc 28, 2009 12:00 am
Bydliště: u Prostejova

Re: co to je redukce??

Příspěvek od hetzer »

jaromir: vzpomen si ze moje auto s 85KW ti na startu sprintu ujelo - tolik k tocivemu momentu :845:
'ach 'a' jIH yIt vegh ngech vo'
QIb vo' Hegh
jIH DichDaq taHvIp ghobe' mIghtaHghach vaD SoH 'oH tlhej jIH
dlasky
Nováček
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: pát črc 08, 2011 10:36 am
Jméno a příjmení: Martin Dlask

Re: co to je redukce??

Příspěvek od dlasky »

Díky všem za rady ohledně rozdílů mezi F. turbínou 130 kW a atmo 92 kW. Nakonec jsem se ale rozhodl úplně jinak - Outback 2.5 121 kW :850: Outbacka jsem nejdříve vyřadil, nechtěl jsem auto delší než je Octavie, ale snad si zvyknu. Přecijen 92 kW u Forestra mi přišlo málo (výkonová rezerva při předjíždění). Je mi jasné, že v terénu budu o něco neohrabanější, ale zas nejezdím až to, co Doro. Plánuju možná i LPG a asi bych se to neodvážil do turba dát.

Provedl jsem podobný převodový výpočet i u Outbacka 2004 - 2006 a vyšlo mi toto. Jednička 3,45 krát stálý převod 3,90 krát redukce 1,196 krát moment dva a půlky 121 kW při 1500 ot. 190 N.m = 3058 N.m, což znamená, že základní motorizace Forestera i Outbacka s manuálem jsou na tom co se týče rozjíždění s vozíkem stejně.

Btw. Přemýšlel někdo nad použitím forestrovské redukce u Outbacku? Jestliže Outback má maximální krouťák 226, tak redukce musí "unést" cca 270 N.m (tuším, že u Subaru je redukce před převodovkou :?: ). Pokud bych do Outbacka dal poměr z Forestra 1,447, znamená to maximální krouťák 190 N.m na motoru, aby nemohlo dojít k přetížení převodového řetězce, to znamená jezdit na redukci max. do 1500 otáček anebo i nad, ale opatrně s plynem. Přemýšlel jste nad tím někdo? Nikde jsem o záměně redukčního poměru nic nenašel, ale předpokládám, že ta redukční převodovka bude nějaká unifikovaná a bude se lišit jen velikostí kol... Pro řidiče znalého teorie, viz. výpočet zde, by nemohlo dojít při dodržení určitých omezení k žádnému poškození pohonného mechanismu.
Uživatelský avatar
jaromir
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1078
Registrován: stř zář 09, 2009 10:41 pm
Jméno a příjmení: Jaromír
Bydliště: Úpohlavy (okr. Litoměřice)
Kontaktovat uživatele:

Re: co to je redukce??

Příspěvek od jaromir »

hetzer píše:jaromir: vzpomen si ze moje auto s 85KW ti na startu sprintu ujelo - tolik k tocivemu momentu :845:
Ale to nebylo autem, ale tím, co bylo mezi sedačkou a volantem (málo zkušeností a strach o auto)...
Jaromír
Subaru Forester 2,5XT MY2009
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22127
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: co to je redukce??

Příspěvek od HonzaCZ »

dlasky: Nevím jak to myslíš, že je před převodovkou. Koncepčně je před převodovkou - mezi spojkou a převodovkou, ale fyzicky je součástí převodovky.
Viz http://www.subaru-als.estranky.cz/fotoa ... /#photo_78 a http://www.subaru-als.estranky.cz/fotoa ... /#photo_80
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
dlasky
Nováček
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: pát črc 08, 2011 10:36 am
Jméno a příjmení: Martin Dlask

Re: co to je redukce??

Příspěvek od dlasky »

HonzaCZ: Přesně tak, myslím to koncepčně. Zkrátka jestli klasická převodovka už "trpí" zvýšeným točivým momentem redukční převodovkou (pokud je převodovka za redukcí), anebo je to převodovce jedno (pokud je převodovka před redukcí). Takže u Subaru zařazením redukce trpí nejen poloosy, diferenciály, ale také klasická převodovka... Myslím to všechno ve vztahu k té úvaze o zvýšení poměru redukce Outbacka na forestrovských 1:1,447. Ale stejně jak jsem psal, při dodržování určitých pravidel by to životnost zkrátit nemělo.
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22127
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: co to je redukce??

Příspěvek od HonzaCZ »

Je to tak. Taky je to pravděpodobně důvod, proč se nedává redukce k turbo motorům (benzíny i diesely).
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: co to je redukce??

Příspěvek od Slavek_xxx »

dlasky> uz jsi koupil nebo zatim hledas? Vim o jednom hezkem kousku, 2.5 MT rok 04/05 ze Dvora Kralove. Dovoz D, byla to velice lehka bouracka na zadek. Cena velmi prizniva, pokud teda uz neni pryc... Nic z toho nemam, prodava muj mechanik, kterymu slepe duveruju :826: Povest ma i v okoli vybornou.
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
dlasky
Nováček
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: pát črc 08, 2011 10:36 am
Jméno a příjmení: Martin Dlask

Re: co to je redukce??

Příspěvek od dlasky »

Slavek_xxx: Díky za tip, ale mně to asi ještě bude chvíli trvat. Mám takové tušení, jestli není lepší vzít až model 2006 před faceliftem, který má vychytané nějaké drobnější mouchy... Zatím procházím subaru kluby a hledám a hledám, který ročník je nejlepší. Ještě tu asi ve vhodném témtu vznesu dotaz na spotřebu oleje a setrvačník.
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: co to je redukce??

Příspěvek od Slavek_xxx »

dlasky> tak spotreba oleje byla (udajne) u prvnich rocniku vysoka. Ohledne dvouhmoty - Valea staly (opet udajne) za prd. Ale muzu ti dat do PM kontakt na toho mechanika. Sice je opravdu vytizenej, takze neznamy cisla bere jen sporadicky, ale na SMSky po case reaguje. Muzes se ho zeptat na podrobnosti a pokud to auto jeste ma (ale pochybuju) urcite ti rekne hodne informaci - uz jen proto, ze ho sam ma (ale AT a v LPG).
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
ladis77
Strážce pokladu
Strážce pokladu
Příspěvky: 6134
Registrován: stř zář 09, 2009 7:07 pm
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: co to je redukce??

Příspěvek od ladis77 »

olej: tak treba tango ma prutokovej ohrivac oleje (2004) ja (9/2005) sem dolejval jen jednou, vymena 15kkm. zere hlavne pri castejch a rychlejch dalnicnich presunech, pri normalnim jezdeni vydrzi bez problemu. rok 2005 se nejak lamal, tak ja uz mam asi zlomenej ::-DDD:
OTB 2016 Comfort 08/18 ->
O3 2.0 TDi 2016 - pracant
bylo: favorit, escort 1.6 8v, tranzit connect, fiat ducato hymer, wrx combi prodrive
dlasky
Nováček
Nováček
Příspěvky: 8
Registrován: pát črc 08, 2011 10:36 am
Jméno a příjmení: Martin Dlask

Re: co to je redukce??

Příspěvek od dlasky »

Slavek_xxx: Pokud mi můžeš dát to číslo, budu rád. Zkusím se ho zeptat, případně když bude poblíž něco podobného, tak bych se ho zeptal, zda by u něj nešlo udělat předkupní prohlídku. Jinak co jsem četl v článku "Poslední poctivá práce" od Martina Vaculíka v Autoojetinách, tak údajně Valeo udělalo několik modifikací dvouhmoty, přičemž všechna vylepšení byla kničemu. Údajně Subaru až v roce 2008 došla trpělivost a začaly se montovat setrvačníky Sachs, který je údajně bezproblémový.

ladis77: Jojo, to sedí. :850: Asi se to láme někdy v r. 2005. I v tom článku v Autoojetinách (viz. můj předchozí odstavec) se o tom píše. Údajně Subaru v roce 2004 kvůli zmenšení spotřeby snížilo vnitřní tření motoru, což způsobilo vyšší spotřebu. Jinde jsem četl, že za to můžou "volnější" pístní kroužky. Až prý v modelovém roce 2006, prodávaného tuším od podzimu 2005, opět Subaro změnilo materiály a spotřeba oleje je zase OK. Takže zřejmě staré Outback do r. 2003 a nové až od r. 2006 jsou OK, co se vyrobilo v mezidobí je průtokový ohřívač. :666:
petjan
Nováček
Nováček
Příspěvky: 1
Registrován: pon kvě 25, 2015 1:38 pm

Re: co to je redukce??

Příspěvek od petjan »

Které ročníky a motorizace Forestrů mají redukci
Odpovědět

Zpět na „Forester“