Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Manuální nebo Automatická převodovka a diferenciál. Informace okolo nich jsou společné napříč jednotlivými modely.
Odpovědět
mari75
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3433
Registrován: pon říj 31, 2016 10:47 am

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od mari75 »

;-D A vůbec. Vyměň spojku, setrvačník, kapalinu, odvzdušni a bude to ok
Subaru Forester 2,0XT 03 Red dragon
Alfa Romeo 156 SW 1,9 Jtd 02 85 kw chip by Sarkan
ex AR 156 SW 1,9 Jtd 01 81 kw chip by Sarkan
ex AR 146 1,4 TS
ex Saab 9-3 2,0i kupé
ex Seat Toledo 1,9 Tdi 98
ex VW Vento 1,8i
ex Škoda 130
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3116
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od outback »

Netaháš s tím náhodou koně? To spojce dá taky zabrat...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
Jackylle
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2070
Registrován: stř pro 11, 2013 10:52 pm
Jméno a příjmení: Lucka
Bydliště: Ostrava

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Jackylle »

Koně netahám, ani to nemá tažné... mám to auto chvilku.
Ono to není úplně KO... měla jsem na výběr to buď řešit, nebo s tím jezdit dokud to nebude v háji úplně. Možná ten termín výměny koncem ledna je zbytečně brzy.
Budu to pozorovat, dám si srazík se Simou a uvidíme. Třeba ještě výměnu odložíme.
Zatím můžu trénovat, jak to nekazit. A prej když se to naučím dobře s touhle, tak s novou to bude úplná pohodička. Tak snad jo.
Lucka

"Postarej se o svého koně a tvůj kůň se postará o tebe."

Subaru Forester "Sněžný Lišák" SG BiFuel
Ex Subaru Legacy GX 2.5 4AT zůstává na dohled
American Quarter Horse, all hoof ride off road
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10669
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Mira »

To se poddá. Sima ti udělá rychlokurz a je to. Mě se před pár lety smáli, když mě potkali v autě autoškoly. Nějakej pátek jsem nejezdil a tak jsem si i po 20 letech ježdění zaplatil kondiční jízdy abych do toho přišel. Od toho ty autoškoly jsou.
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24530
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od sima »

No to Míro nevím,zda nějak pomůžu :-) dnes jsem skrz jackylle krátce zkoušel podřazovat a docela jsem zjistil,že to není úplně až tak košer,prostě subaru no.To je tak když se něco začne moc pozorovat =) :-) Hlavu bych si z toho ale nelámal,to určo ne.U mě šlo momentálně hůře podřazení z 4 na 3.Ze 3 na 2 ok,o hodně lepší teda.Za studena,jel jsem 2 km.Takže standart :-)
Ještě mě chvilkově napadlo(takový ten základ co člověk neřeší,protože cit,rutina...) zda jackylle řadí ve vhodné rychlosti,při vhodných otáčkách,ale jackylle má odježděno své,tomu taky zas nevěřím.Tohle by mohlo dělat problém pro ty co nemají fakt cit.I když včil si uvědomuju,že při potřebě max zrychlit-typicky předjíždění taky samože podřazuju brutálně a jde to tam dobře.
Přikláním se od začátku k tomu,že se to poddá,uvidí se.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
Mira
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 10669
Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Miroslav
Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Mira »

Jezdila dlouho s automatem, ten tě odnaučí, ale osobně si dost nedovedu představit na okreskách situaci kdy bych musel řadit za dva. A pokud, tak už pojedu tak pomalu s otáčkama dole, že podřazení není problém. Jám mám problém spíš opačnej, ze 3 na 4 v 5 tisících, asi blbej synchron. :-)
Forester SG XT
ex Impreza 97 s baťohem
sima
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 24530
Registrován: ned bře 15, 2015 12:03 am
Jméno a příjmení: Radek- šíma
Bydliště: Valašsko

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od sima »

Mira píše:Jezdila dlouho s automatem, ten tě odnaučí, ale osobně si dost nedovedu představit na okreskách situaci kdy bych musel řadit za dva. A pokud, tak už pojedu tak pomalu s otáčkama dole, že podřazení není problém. Jám mám problém spíš opačnej, ze 3 na 4 v 5 tisících, asi blbej synchron.
No právě Míro!!!Já to zkoušel jen skrz test,tohle podřazení moc nevyužívám,ne často ve vyšších točkách,jen se spíš sotva ploužím,to jsem si uvědomil právě.
To co popisuješ,tam problém nemám.
Forester 2.0 SG 2002
Citroen Saxo Twist 1.1 2000
bývalá stálice:Citroen Xantia 1.8 16V LPG 98
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 49493
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od VDC »

A rozjezdům bez plynu, on to Jára asi myslel tak, že tomu mám dát mikročas pro tuhle funkci než přidám plyn, čímž eliminuju prokluzování, když dám plynu příliš brzy zbytečně moc
Já tomu rozumím, že to Jára určitě myslel takhle. Mě už to takhle učili v autoškole, že spojka se to jmenuje od slova spojit a tedy, že se má plyn přidávat až ve chvíli, kdy ta spojka začne zabírat a ne obráceně. Pak se ničí.
Jestli zabírá nahoře, tak je možné ji zkusit odvzdušnit, ale asi má nejlepší dny za sebou.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Jackylle
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2070
Registrován: stř pro 11, 2013 10:52 pm
Jméno a příjmení: Lucka
Bydliště: Ostrava

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Jackylle »

Už si nepamatuju, co nám říkali v autoškole, to je tak dávno... ale to že se auto rozjede a pak spokojeně jezdí "samo", to bylo překvapení. To mi nikdy nikdo neřekl. Sestra se taky tváří, že si z ní dělám prdel.
A okresky.... 2 potřebuju často, zatáčky, kopečky... asi jiná morfologie terénu.
Lucka

"Postarej se o svého koně a tvůj kůň se postará o tebe."

Subaru Forester "Sněžný Lišák" SG BiFuel
Ex Subaru Legacy GX 2.5 4AT zůstává na dohled
American Quarter Horse, all hoof ride off road
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20798
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od námořník »

Sgéčko řadí úplně normálně, pokud je v pořádku. SFko stojí za prd.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22973
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od spm »

Asi ucili jak kde. Mne treba jo a i to tak delam (teda vetsinou automatizovane, takze ne vzdy to vyjde :-DDD). Ale pak jsem videl na youtubu promo videa autoskol, kde ucili rozjezd tak, ze se vyturuje motor a pak se zacne poustet spojka. Asi meli nejakou smlouvu s autoservisem :-DDD

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20798
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od námořník »

Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
Jackylle
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2070
Registrován: stř pro 11, 2013 10:52 pm
Jméno a příjmení: Lucka
Bydliště: Ostrava

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od Jackylle »

S flaškou Merlotu jako morální podporou jsem začala studovat všechna ta ozubená kolečka a přítlačné disky a pružinky a setrvačníky… no jsem z toho laň, ale začínám tušit co se děje, když šlapu na pedál spojky a kvedlám kvedlačkou. Nicméně mám daleko k takovému pochopení, abych posoudila osvětový článeček o zvěrstvech, které nemáme převodovce provádět (a něco z toho, ó hrůzo, dělám).
• Shrnu:
1. Nenechávat ruku položenou na kvedlačce když nekvedlám (tento hřích nepáchám bo ruku potřebuju na volantu)
2. Nenechávat nohu relaxovat na spojce (to nechápu, že někdo dělá, je to krajně nepohodlné)
3. Nepoužívat prokluzování spojky místo brzdy při stání do kopce (proboha proč když je v autě brzda?)
4. Podtáčení motoru (to je mi bytostně nesympatické a auto taky dost dává najevo, že se mu to nelíbí, tak mu to nedělám)
5. Stání se zařazenou rychlostí a sešlápnutou spojkou (a tohle, přiznávám, ve městě provádím… asi v obavě, že se mi tam nepodaří 1 dát dost svižně a dopustím se odporného hříchu být brzdou provozu)
A k některým bodům se pak v diskuzi ke článku strhla ošklivá až nekorektní slovní bitva, nicméně mě zajímá, co jsem ničila bodem 5. Podle článku asi spojkové ložisko. Je to tak, nebo se nic tak hrozného neděje?
No jinak jsem vysledovala, že můj problém…tedy řazení z 3 na 2 a vlastně i 2 na 1 se děje zásadně, dokud je auto studené, tedy při aktuálních teplotách asi 10 minut a s tím, že od „absolutně to nejde“ se to lepší až do stavu „je to horší než všechny jiné rychlosti, ale jde to bez většího úsilí“.
A i na to „absolutně to nejde“ jsem si našla cestičku jak minimalizovat násilí. Ale je to nepříjemné, v provozu je občas třeba reagovat svižněji.
Ale… je ta spojka K.O., když po zahřátí funguje? A funguje zbytek dne i při několila hodinovém stání. Našla jsem tabulku příznaků – příčin – řešení, kde při problémech s řazením bylo řešením výměna spojky (to u většiny příznaků, u některých s doporučením – poučte uživatele o správném používání). Ale nebylo to tak detailní, aby se věnovali projevům za tepla a za studena.
V servise to ještě zkusí napřed odvzdušnit, ale moc šancí tomu nedávají.
Ono se s tím dá nějak žít, ale má smysl se s tím trápit, když to půjde stejně časem do kopru, a nová spojka vydrží už navěky? (Když je lama poučena a nebude ji ničit).
A Merlot skoro dopitý… děkuji všem co dočetli až sem.
Lucka

"Postarej se o svého koně a tvůj kůň se postará o tebe."

Subaru Forester "Sněžný Lišák" SG BiFuel
Ex Subaru Legacy GX 2.5 4AT zůstává na dohled
American Quarter Horse, all hoof ride off road
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22118
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od HonzaCZ »

Ad 5) Ano spojkové ložisko. A ještě nějaké ložisko, které musí působit proti.

Jinak jestli to blbě řadí jenom studený, tak to budou spíš synchrony. Zkusil bych nějaké opičí kapky do náplně převodovky. Kdysi to pomohlo mamutovi na GT.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
bushman1
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3649
Registrován: úte led 21, 2014 3:15 pm

Re: Jak správně zacházet s manuální převodovkou

Příspěvek od bushman1 »

Ad 5 - delam to cely zivot a nikdy jsem zadny problem s autem nemel.
Nepopiram, ze to muze mit negativni vliv, jen asi nebude prilis vyznamny.
Subaru WRX STI 2.5 2012
viewtopic.php?f=39&t=7756
Mini Cooper Clubman S ALL4 2.0 2016
Skoda Octavia IV 1.5 2021
Mazda MX5 NA 1.8 1995
Ex Subaru Legacy 2.5 2008
viewtopic.php?f=39&t=3638
https://www.instagram.com/fova.bushman/
Odpovědět

Zpět na „Převodovka, Diferenciál“