Píšeš že budeš mít svého mechanika, záleží jak moc věříš jeho zkušenostem, a jak dobře zná specifika subaru.
Za mě je dobré po nějaké základní prohlídce a projetí auta zajet do nejbližšího autorizáku ať to prohlídnou, oni ví kam se podívat, které pazvuky jsou v normě a co už ne atd. Dáš třeba tisícovku, pokud najdeš kus u kterého bys už vážně uvažoval o koupi tak myslím že se to vyplatí.
Chceš manuál takže budeš hledat ročníky od 2012 do 2017 jestli se nepletu, pak už bylo jen CVT (snad mě někdo opraví pokud je to jinak). Určitě bych vybíral jen kusy s kompletním servisem, plán u subaru je docela přísný a když není jasně doložitelné že byly udělané všechny kroky včetně třeba výměny oleje v MT a difech tak bych dal ruce pryč, když už kupuješ auto okolo 300tis Kč. U prvních ročníků byly i nějaké svolávačky, mělo by to být uvedené v servisní knížce (hlavně výměna ventilových pružin).
Jinak asi klasika - koroze, pořádně prohlídnout karoserii, podvozek - tam něco určitě bude, ale je to normální pokud tam nebyl nástřik (a když by tam byl třeba měsíc starý nástřik, tak je to podezřelé

). Na XV dost odcházejí ložiska kol, takže při jízdě se na to zaměřit a případně si nenechat namluvit že to jsou pneu (jako já při koupi Forestera

), mění se celý náboj který se dá koupit okolo 2500kč takže nic hrozného. Brzdy - klasika, jen zmíním že předloni jsem je měnil, Jurid (originál) + přední kotouče TRW komplet na celé auto cca jen 4500kč. Nemusím asi zmiňovat kontrolu úniku oleje včetně difu apod., to je asi samozřejmost, pokud o toho bude ten mechanik. Dobře zkontrolujte stav výfuku, to může být větší investice, v podstatě není jiná možnost než originál (cca 15tis), polák co nic nevydrží nebo malovýroba na míru (ceny jsou ale docela OK oproti originálu).
Manuální převodovka není nejpřesnější, je to vlastnost a chce to si zvyknout (záleží z čeho přesedneš). Podvozek u prvních ročníků je dost tvrdý, myslím že od r. 2014 je to pak nějak přepracované do většího komfortu.
Motor FB20 si může vzít trochu oleje, co jsem se bavil v servisu kam jezdím tak je to normální pro všechny ročníky, ale nesmí to samozřejmě brát litr na 1000km, koncovka výfuku nesmí být černá jak u starého dieselu.
FB20 má hrubší chod za studena, je to normální, ale tady je zase fajn když si to poslechne někdo kdo ty motory zná a bude vědět co je ještě OK a nebo už tam může být nějaký problém. Po zahřátí musí jít motor úplně hladce a v kabině bys skoro neměl poznat že běží na volnoběh.
S elektronikou pokud vím tak problémy nebývají, ale určitě vše vyzkoušej včetně sklápění zrcátek, výhřev sedadel pokud tam bude atd.
Jinak jsou ty auta dost spolehlivé a blbuvzdorné, na Garaz.cz byl docela detailní článek o XV, ale nepodařilo se mi ho teď najít.
Píšu vše spíše z pohledu laika, starost o auto nechávám na servisu, snad se vyjádří i někdo kdo si XV servisuje sám nebo má více zkušeností z provozu.