

A když to přišlo, tak jsem si ještě loni s tím začal hrát na stole a pozitivní překvapení se množily. Je to kombinace LTE/2G a v zásadě na nějakou normální funkčnost to ani žádný server, službu a podobně nepotřebuje. Takže základní věc, co to bez dalších integrací umí, je, že když se to prozvoní z autorizovaného čísla, tak to pošle zpátky SMSku s aktuální polohou. Dokonce to v té SMSce posílá i odkaz na google mapu, který stačí rozkliknout (a Samsung ukazuje náhledy u odkazů, takže na mém telefonu je u té SMSky rovnou vidět náhled mapy). Umí to auto geofancing, což znamená, že pokud se po vypnutí zapalování to auto přemístí ze své pozice pryč, posílá to SMSku. Autorizaci jsem vyřešil čtečkou na iButtony, který nosím na klíčích (když před startem odpípnu, SMSka nepřijde). Má to G senzor a detekci odtahu, takže prudí to SMSkama, když se to auto fyzicky hýbe. Napájení jednotky je připojeno přes analogový pin, což reálně znamená, že to umí měřit napětí na baterce v autě. A dá se teda třeba nastavit, že přijde SMSka, když tu baterku někdo odpojí (nebo je moc vybitá).
K baterce mám teda další poznámku - ten tracker má samozřejmě svojí vlastní baterii. Dle datasheetu by s ní měl vydržet fungovat v řádu měsíců. Navíc se v konfiguraci dá nastavit, jak se k té baterce má chovat - jestli ji nabíjet furt nebo když je potřeba (což v praxi znamená, že dobíjí hlavně když auto jede), atd. Tracker se jinak nastavuje windowsí aplikací, připojený buď přes USB nebo přes bluetooth. Bluetooth je poměrně výhodný, protože se s tím nastavením pak dá šachovat i po tom, co se tracker namontuje někam hodně hluboko do útrob auta. Nevýhoda teda je, že to BT zařízení svítí ven (byť se tomu dá alespoň změnit název, aby to na první dobrou neřvalo, co to je). Kromě výše zmíněných věcí to umí ještě hromadu dalších věcí, které jsem ani nezkoušel. Namátkou, dá se k tomu koupit CAN interface a umí to pak z aut s CAN busem tahat data nebo je ovládat. Má to nějaké volné vstupní a výstupní piny, takže se i tím dá třeba udělat ten tajný vypínač (spínat tím nějaké relátko v autě bez kterého to nejede), připojit na to senzor pohybu a podobně. Dokonce mají i nějaké bezdrátové BT senzory - třeba teploty. Dále to umí ještě nějaké byznys ptákoviny - má to nějaký ekonoměr, kdy to měří jak moc (ne)úsporně řidič jezdí, posílat notifikace při překročení nějaké rychlosti, počítat palivo, statický geofancing (definuje se ručně zóna, kde se auto může pohybovat, když vyjede pryč, notifikuje se), atd.
Tak a teď ke včerejšímu úspěchu: já na ten tracker narazil tehdy proto, že jsem našel tenhle software: https://www.traccar.org/ Ten oni jednak poskytují jako (placenou) službu, takže se tam člověk může zaregistrovat a uvidí, co bude následovat. Nicméně ten samotný software je opensource, takže s vlastním serverem si to můžu pustit sám, nestojí mě to nic a data mám jenom já. A to se mi líbilo jakože hodně. Takže co to umí. Nastavení, když už ten SW běží, je dost primitivní, klikne se přidat zařízení, vyplní se IMEI a v konfiguraci trackeru se akorát nastaví a adresa a port serveru. Pak to kreslí takovouhle mapu, kde je vidět které ze zařízení zrovna kde je (a nějaký stav, kde se dá přizpůsobit co to ukazuje): Ze zařízení se průběžně odesílají i ty nasbírané hodnoty. Takže tady je třeba vidět i to napětí baterie v autě a napětí interní baterky trackeru (a kdyby tam byly ty blbosti jako teplotní senzory, atd, tak to patrně bude vidět taky): Z nasbíraných dat ta aplikace pak zanalyzuje jednotlivé cesty, rozepíše je do úseků, vykreslí je na mapě:
Na jednotlivé cesty se dá pustit i replay, kdy se tím šoupátkem dá hýbat a je vidět kdy přesně kde to auto bylo, údaje v tu chvíli (takže už vím za kolik mi zase přijde pohlednice od městapa, achjo...), atd. Barva těch čar odpovídá rychlosti:
Zajímavé také je, že ty intervaly datalogu se očividně nějak mění podle změny směru a rychlosti. Takže když se jede stejně a rovně, ukládá to bod jednou za čas (čímž šetří data, která to posílá), ale při zatáčení zase posílá častěji, aby ta cesta nějak seděla. Tady je to třeba hezky vidět:
A jedno z největších překvapení co jsem zjistil, když jsem to včera rozchodil. Chvíli jsem řešil, že sice vidím připojené auto, ale ty data tam nějak chybí. Tracker v autě je už déle než rok, ale to propojení s aplikací jsem rozchodil včera. Nicméně ten tracker si zjevně držel ty uložené údaje ve své paměti a po připojení je začal všechny posílat. Takže ačkoliv jsem s tím trackerem najel asi 14.000km, tak doopravdy celou tu historii do té aplikace naposílal a mám tam tedy data třeba i z loňského Rumunska. K tomu se tedy ještě pojí, že na tohle to samozřejmě potřebuje data (ikdyž očividně když chvíli nejdou, tak to umí hodně dat dohrát zpětně). Jejich náročnost ještě nemám úplně změřenou, nicméně ty data za těch 14.000km sežraly asi 20MB. Tedy něco úplně směšného. Když to stojí, tak to pošle jenom jednou za čas notifikaci se stavem; při jízdě to naopak posílá data celkem čile, takže v té mapě to je víceméně vidět i realtime. Spotřeba dat se tedy bude měnit podle toho jak moc to jezdí nebo nejezdí, ale generálně vzato to zatím vypadá, že tomu bude úplně v pohodě stačit nějaký hodně jednoduchý tarif s řádově desítkama MB na měsíc.
Jsem z toho fakt nadšený. Skoro mám chuť to nacpat i do těch ostatních aut, u kterých tolik nehrozí, že je někdo ukradne
