GPS tracker do auta
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 23817
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
GPS tracker do auta
Jdu udělat takovou technickou agitku. Kdyby si někdo myslel, že to prodávám... tak neprodávám a nic z toho nemám Ale za dlouhou dobu si nepamatuju, kdy bych potkal jiný produkt, ze kterého bych byl takhle nadšený. A tak se jdu podělit Celé to začalo tím, když jsem si loni pořídil sloníka. Obrovská výhoda koncernových vozidel je, že se to krade jak na běžícím páse a to i přes to, že je to 20+ let stará vylítaná vrána. Takže zatímco u H6ky nalepím její spotřebu za okno a můžu ji nechat přes noc na Václaváku nastartovanou bez dozoru a ráno ji tam najdu, tak u tohohle krámu vzhledem k jeho pořizovací ceně jsem trochu řešil co s tím... Až jsem od různých tuzingů typu tajné tlačítko došel ke sledovacím trackerům. Které jsou nicméně většinou pojaté jako služba, cpete ty data kdo ví komu, platí se za to nekřesťanský peníze... až jsem našel jeden zajímavý softwarový projekt (o kterém bude řeč dále), který si lze v self hosted variantě pustit doma. Tak jsem chvíli koukal s čím to vlastně funguje a v seznamu podporovaných zařízení bylo docela dost výrobků od Teltoniky. Což se mi začalo líbit - není žádná Čína s její pověstnou softwarovou kvalitou. Jsou to Litevci a pár jejich produktů už jsem v ruce měl a většinou jsem z nich byl příjemně překvapen. Tak jsem chvíli koukal po českých eshopech a nakonec objednal FMC130: https://teltonika-gps.com/products/trackers/fmc130 Objednáno normálně u nás na mallu, stálo to asi 1500Kč, takže celkem lidové peníze.
A když to přišlo, tak jsem si ještě loni s tím začal hrát na stole a pozitivní překvapení se množily. Je to kombinace LTE/2G a v zásadě na nějakou normální funkčnost to ani žádný server, službu a podobně nepotřebuje. Takže základní věc, co to bez dalších integrací umí, je, že když se to prozvoní z autorizovaného čísla, tak to pošle zpátky SMSku s aktuální polohou. Dokonce to v té SMSce posílá i odkaz na google mapu, který stačí rozkliknout (a Samsung ukazuje náhledy u odkazů, takže na mém telefonu je u té SMSky rovnou vidět náhled mapy). Umí to auto geofancing, což znamená, že pokud se po vypnutí zapalování to auto přemístí ze své pozice pryč, posílá to SMSku. Autorizaci jsem vyřešil čtečkou na iButtony, který nosím na klíčích (když před startem odpípnu, SMSka nepřijde). Má to G senzor a detekci odtahu, takže prudí to SMSkama, když se to auto fyzicky hýbe. Napájení jednotky je připojeno přes analogový pin, což reálně znamená, že to umí měřit napětí na baterce v autě. A dá se teda třeba nastavit, že přijde SMSka, když tu baterku někdo odpojí (nebo je moc vybitá).
K baterce mám teda další poznámku - ten tracker má samozřejmě svojí vlastní baterii. Dle datasheetu by s ní měl vydržet fungovat v řádu měsíců. Navíc se v konfiguraci dá nastavit, jak se k té baterce má chovat - jestli ji nabíjet furt nebo když je potřeba (což v praxi znamená, že dobíjí hlavně když auto jede), atd. Tracker se jinak nastavuje windowsí aplikací, připojený buď přes USB nebo přes bluetooth. Bluetooth je poměrně výhodný, protože se s tím nastavením pak dá šachovat i po tom, co se tracker namontuje někam hodně hluboko do útrob auta. Nevýhoda teda je, že to BT zařízení svítí ven (byť se tomu dá alespoň změnit název, aby to na první dobrou neřvalo, co to je). Kromě výše zmíněných věcí to umí ještě hromadu dalších věcí, které jsem ani nezkoušel. Namátkou, dá se k tomu koupit CAN interface a umí to pak z aut s CAN busem tahat data nebo je ovládat. Má to nějaké volné vstupní a výstupní piny, takže se i tím dá třeba udělat ten tajný vypínač (spínat tím nějaké relátko v autě bez kterého to nejede), připojit na to senzor pohybu a podobně. Dokonce mají i nějaké bezdrátové BT senzory - třeba teploty. Dále to umí ještě nějaké byznys ptákoviny - má to nějaký ekonoměr, kdy to měří jak moc (ne)úsporně řidič jezdí, posílat notifikace při překročení nějaké rychlosti, počítat palivo, statický geofancing (definuje se ručně zóna, kde se auto může pohybovat, když vyjede pryč, notifikuje se), atd.
Tak a teď ke včerejšímu úspěchu: já na ten tracker narazil tehdy proto, že jsem našel tenhle software: https://www.traccar.org/ Ten oni jednak poskytují jako (placenou) službu, takže se tam člověk může zaregistrovat a uvidí, co bude následovat. Nicméně ten samotný software je opensource, takže s vlastním serverem si to můžu pustit sám, nestojí mě to nic a data mám jenom já. A to se mi líbilo jakože hodně. Takže co to umí. Nastavení, když už ten SW běží, je dost primitivní, klikne se přidat zařízení, vyplní se IMEI a v konfiguraci trackeru se akorát nastaví a adresa a port serveru. Pak to kreslí takovouhle mapu, kde je vidět které ze zařízení zrovna kde je (a nějaký stav, kde se dá přizpůsobit co to ukazuje): Ze zařízení se průběžně odesílají i ty nasbírané hodnoty. Takže tady je třeba vidět i to napětí baterie v autě a napětí interní baterky trackeru (a kdyby tam byly ty blbosti jako teplotní senzory, atd, tak to patrně bude vidět taky): Z nasbíraných dat ta aplikace pak zanalyzuje jednotlivé cesty, rozepíše je do úseků, vykreslí je na mapě:
Na jednotlivé cesty se dá pustit i replay, kdy se tím šoupátkem dá hýbat a je vidět kdy přesně kde to auto bylo, údaje v tu chvíli (takže už vím za kolik mi zase přijde pohlednice od městapa, achjo...), atd. Barva těch čar odpovídá rychlosti:
Zajímavé také je, že ty intervaly datalogu se očividně nějak mění podle změny směru a rychlosti. Takže když se jede stejně a rovně, ukládá to bod jednou za čas (čímž šetří data, která to posílá), ale při zatáčení zase posílá častěji, aby ta cesta nějak seděla. Tady je to třeba hezky vidět:
A jedno z největších překvapení co jsem zjistil, když jsem to včera rozchodil. Chvíli jsem řešil, že sice vidím připojené auto, ale ty data tam nějak chybí. Tracker v autě je už déle než rok, ale to propojení s aplikací jsem rozchodil včera. Nicméně ten tracker si zjevně držel ty uložené údaje ve své paměti a po připojení je začal všechny posílat. Takže ačkoliv jsem s tím trackerem najel asi 14.000km, tak doopravdy celou tu historii do té aplikace naposílal a mám tam tedy data třeba i z loňského Rumunska. K tomu se tedy ještě pojí, že na tohle to samozřejmě potřebuje data (ikdyž očividně když chvíli nejdou, tak to umí hodně dat dohrát zpětně). Jejich náročnost ještě nemám úplně změřenou, nicméně ty data za těch 14.000km sežraly asi 20MB. Tedy něco úplně směšného. Když to stojí, tak to pošle jenom jednou za čas notifikaci se stavem; při jízdě to naopak posílá data celkem čile, takže v té mapě to je víceméně vidět i realtime. Spotřeba dat se tedy bude měnit podle toho jak moc to jezdí nebo nejezdí, ale generálně vzato to zatím vypadá, že tomu bude úplně v pohodě stačit nějaký hodně jednoduchý tarif s řádově desítkama MB na měsíc.
Jsem z toho fakt nadšený. Skoro mám chuť to nacpat i do těch ostatních aut, u kterých tolik nehrozí, že je někdo ukradne
A když to přišlo, tak jsem si ještě loni s tím začal hrát na stole a pozitivní překvapení se množily. Je to kombinace LTE/2G a v zásadě na nějakou normální funkčnost to ani žádný server, službu a podobně nepotřebuje. Takže základní věc, co to bez dalších integrací umí, je, že když se to prozvoní z autorizovaného čísla, tak to pošle zpátky SMSku s aktuální polohou. Dokonce to v té SMSce posílá i odkaz na google mapu, který stačí rozkliknout (a Samsung ukazuje náhledy u odkazů, takže na mém telefonu je u té SMSky rovnou vidět náhled mapy). Umí to auto geofancing, což znamená, že pokud se po vypnutí zapalování to auto přemístí ze své pozice pryč, posílá to SMSku. Autorizaci jsem vyřešil čtečkou na iButtony, který nosím na klíčích (když před startem odpípnu, SMSka nepřijde). Má to G senzor a detekci odtahu, takže prudí to SMSkama, když se to auto fyzicky hýbe. Napájení jednotky je připojeno přes analogový pin, což reálně znamená, že to umí měřit napětí na baterce v autě. A dá se teda třeba nastavit, že přijde SMSka, když tu baterku někdo odpojí (nebo je moc vybitá).
K baterce mám teda další poznámku - ten tracker má samozřejmě svojí vlastní baterii. Dle datasheetu by s ní měl vydržet fungovat v řádu měsíců. Navíc se v konfiguraci dá nastavit, jak se k té baterce má chovat - jestli ji nabíjet furt nebo když je potřeba (což v praxi znamená, že dobíjí hlavně když auto jede), atd. Tracker se jinak nastavuje windowsí aplikací, připojený buď přes USB nebo přes bluetooth. Bluetooth je poměrně výhodný, protože se s tím nastavením pak dá šachovat i po tom, co se tracker namontuje někam hodně hluboko do útrob auta. Nevýhoda teda je, že to BT zařízení svítí ven (byť se tomu dá alespoň změnit název, aby to na první dobrou neřvalo, co to je). Kromě výše zmíněných věcí to umí ještě hromadu dalších věcí, které jsem ani nezkoušel. Namátkou, dá se k tomu koupit CAN interface a umí to pak z aut s CAN busem tahat data nebo je ovládat. Má to nějaké volné vstupní a výstupní piny, takže se i tím dá třeba udělat ten tajný vypínač (spínat tím nějaké relátko v autě bez kterého to nejede), připojit na to senzor pohybu a podobně. Dokonce mají i nějaké bezdrátové BT senzory - třeba teploty. Dále to umí ještě nějaké byznys ptákoviny - má to nějaký ekonoměr, kdy to měří jak moc (ne)úsporně řidič jezdí, posílat notifikace při překročení nějaké rychlosti, počítat palivo, statický geofancing (definuje se ručně zóna, kde se auto může pohybovat, když vyjede pryč, notifikuje se), atd.
Tak a teď ke včerejšímu úspěchu: já na ten tracker narazil tehdy proto, že jsem našel tenhle software: https://www.traccar.org/ Ten oni jednak poskytují jako (placenou) službu, takže se tam člověk může zaregistrovat a uvidí, co bude následovat. Nicméně ten samotný software je opensource, takže s vlastním serverem si to můžu pustit sám, nestojí mě to nic a data mám jenom já. A to se mi líbilo jakože hodně. Takže co to umí. Nastavení, když už ten SW běží, je dost primitivní, klikne se přidat zařízení, vyplní se IMEI a v konfiguraci trackeru se akorát nastaví a adresa a port serveru. Pak to kreslí takovouhle mapu, kde je vidět které ze zařízení zrovna kde je (a nějaký stav, kde se dá přizpůsobit co to ukazuje): Ze zařízení se průběžně odesílají i ty nasbírané hodnoty. Takže tady je třeba vidět i to napětí baterie v autě a napětí interní baterky trackeru (a kdyby tam byly ty blbosti jako teplotní senzory, atd, tak to patrně bude vidět taky): Z nasbíraných dat ta aplikace pak zanalyzuje jednotlivé cesty, rozepíše je do úseků, vykreslí je na mapě:
Na jednotlivé cesty se dá pustit i replay, kdy se tím šoupátkem dá hýbat a je vidět kdy přesně kde to auto bylo, údaje v tu chvíli (takže už vím za kolik mi zase přijde pohlednice od městapa, achjo...), atd. Barva těch čar odpovídá rychlosti:
Zajímavé také je, že ty intervaly datalogu se očividně nějak mění podle změny směru a rychlosti. Takže když se jede stejně a rovně, ukládá to bod jednou za čas (čímž šetří data, která to posílá), ale při zatáčení zase posílá častěji, aby ta cesta nějak seděla. Tady je to třeba hezky vidět:
A jedno z největších překvapení co jsem zjistil, když jsem to včera rozchodil. Chvíli jsem řešil, že sice vidím připojené auto, ale ty data tam nějak chybí. Tracker v autě je už déle než rok, ale to propojení s aplikací jsem rozchodil včera. Nicméně ten tracker si zjevně držel ty uložené údaje ve své paměti a po připojení je začal všechny posílat. Takže ačkoliv jsem s tím trackerem najel asi 14.000km, tak doopravdy celou tu historii do té aplikace naposílal a mám tam tedy data třeba i z loňského Rumunska. K tomu se tedy ještě pojí, že na tohle to samozřejmě potřebuje data (ikdyž očividně když chvíli nejdou, tak to umí hodně dat dohrát zpětně). Jejich náročnost ještě nemám úplně změřenou, nicméně ty data za těch 14.000km sežraly asi 20MB. Tedy něco úplně směšného. Když to stojí, tak to pošle jenom jednou za čas notifikaci se stavem; při jízdě to naopak posílá data celkem čile, takže v té mapě to je víceméně vidět i realtime. Spotřeba dat se tedy bude měnit podle toho jak moc to jezdí nebo nejezdí, ale generálně vzato to zatím vypadá, že tomu bude úplně v pohodě stačit nějaký hodně jednoduchý tarif s řádově desítkama MB na měsíc.
Jsem z toho fakt nadšený. Skoro mám chuť to nacpat i do těch ostatních aut, u kterých tolik nehrozí, že je někdo ukradne
- VDC
- Předseda klubu
- Příspěvky: 50246
- Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
- Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: GPS tracker do auta
To vypadá velmi zajímavě !!
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
- námořník
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 21483
- Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
- Jméno a příjmení: Jiří Mareš
- Bydliště: Most
Re: GPS tracker do auta
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
- Tsakabaru
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 5571
- Registrován: pon pro 06, 2021 6:11 pm
- Jméno a příjmení: Míla
- Bydliště: Sokolovsko
Re: GPS tracker do auta
Jendo tak to je hodne pekny, a protoze mam zkusenost se sluzebakama pripichnutyma k imonitoru (dneska uz je to tusim "CarNet"), tak mam v zive pameti jak super to bylo v mnoha ohledech (tedy vyjma toho, ze ucetni videla kde jsem kolik jel a nejednou jsem byl na koberecku )
krome toho, cos uz zminil, mi treba prislo fajn zpetne analyzovat alternativni trasy do stejneho cile, kdy nezridka byly ty vedlejsi nejen zabavnejsi a zajimavejsi, ale i casove kratsi
byl to samozrejme v prve rade praskac polohy a najetych kilometru (ono to nic jineho vlastne neumelo) pro ucetni potreby, ale dost casu jsem v tom travil prave pruzkumem, kudy jinudy by se dal jet ten ci onen usek a mel jsem po letech fakt vychytany trasy do nejruznejsich mist
to je zajimava hracka za zajimavy peniz teda a s moznosti mit ty data doma tuplem
krome toho, cos uz zminil, mi treba prislo fajn zpetne analyzovat alternativni trasy do stejneho cile, kdy nezridka byly ty vedlejsi nejen zabavnejsi a zajimavejsi, ale i casove kratsi
byl to samozrejme v prve rade praskac polohy a najetych kilometru (ono to nic jineho vlastne neumelo) pro ucetni potreby, ale dost casu jsem v tom travil prave pruzkumem, kudy jinudy by se dal jet ten ci onen usek a mel jsem po letech fakt vychytany trasy do nejruznejsich mist
to je zajimava hracka za zajimavy peniz teda a s moznosti mit ty data doma tuplem
- Tapan
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 15543
- Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
- Jméno a příjmení: Štěpán Z.
- Bydliště: Zliv (České Budějovice)
Re: GPS tracker do auta
To je hodně zajímavé. Škoda, že nemám žádné auto, které by se kradlo
Lvl. 1 Subaru Necromancer
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
- podvlada
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 10999
- Registrován: úte led 01, 2019 5:43 pm
- Jméno a příjmení: Vláďa Podlešák
- Bydliště: Plzeň
Re: GPS tracker do auta
To vypadá na super krabičku, navíc za ty peníze je to hodně muziky
Subaru Outback '04 BP 3.0 H6 180 kW <vlákno zde>
BMW E61 550 '04 4.8 V8 270 kW, LPG <vlákno zde>
ex Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW
BMW E61 550 '04 4.8 V8 270 kW, LPG <vlákno zde>
ex Subaru Forester '05 SG 2.0 H4 92 kW <vlákno zde>
ex Ford Mondeo II '00 1.8 I4 85kW
ex Alfa 156 '99 2.5 V6 140kW
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 23817
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: GPS tracker do auta
Já navíc předtím koukal na nějaký ty čínský a ony i ty stojí okolo litru. Takže tohle v zásadě není ani nějak o moc dražší, na to že to fakt funguje, je to udělaný dobře, je to otevřený a normálně se to nastavuje
@Tapan Ale zase když to dáš Terce do auta, tak pak uvidíš, kdo ti kde orá pole
@Tapan Ale zase když to dáš Terce do auta, tak pak uvidíš, kdo ti kde orá pole
- Tapan
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 15543
- Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
- Jméno a příjmení: Štěpán Z.
- Bydliště: Zliv (České Budějovice)
Re: GPS tracker do auta
@spm proč by člověk něco takového chtěl/potřeboval vědět?
Lvl. 1 Subaru Necromancer
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Re: GPS tracker do auta
Jak se to říká? Kdo orá pole mé, šetří pluh můj, ale pluh můj nesmí zrezivět?
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- Tsakabaru
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 5571
- Registrován: pon pro 06, 2021 6:11 pm
- Jméno a příjmení: Míla
- Bydliště: Sokolovsko
Re: GPS tracker do auta
tak pluh se da i zakonzervovat, pokud pro nej neni vyuziti...
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 23817
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: GPS tracker do auta
Zase pak třeba víš, který brambory jsou tvoje
- Metuzalem
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 2850
- Registrován: pát zář 22, 2017 5:52 pm
- Jméno a příjmení: Milan P.
- Bydliště: venkov u Jaroměře
Re: GPS tracker do auta
Zkušení vědí, že je lepší nevědět
Forester 2.0XT Comfort, MY2017, SJ - Šedivák
- Tapan
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 15543
- Registrován: úte kvě 16, 2017 8:13 am
- Jméno a příjmení: Štěpán Z.
- Bydliště: Zliv (České Budějovice)
Re: GPS tracker do auta
@spm pravdu má Milan Mne postačí skutečnost, že nesklízím žádné cizokrajné odrůdy
Lvl. 1 Subaru Necromancer
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
Outback BP H6, Impreza GG Wagon 2.0, Justy KAD ECVT, 2x Libero E12
- spm
- Člen_SubaruFanClubu
- Příspěvky: 23817
- Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
- Jméno a příjmení: Jan Krajdl
Re: GPS tracker do auta
Jinak teda některé reporty, co z toho padají, jsou docela smutné Dneska jsem vytáhl sloníka, pač to před odjezdem chci po GO vyzkoušet ještě někde v místech, kde odtah není tak drahý a taky mě zajímalo jak to bude žrát data. Nicméně statistiky za cestu do práce to vypadá takhle. Pro srovnání, na kole to umím zajet s průměrem 30km/h
- námořník
- Místopředseda klubu
- Příspěvky: 21483
- Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
- Jméno a příjmení: Jiří Mareš
- Bydliště: Most
Re: GPS tracker do auta
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat