Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Vše okolo tahání přívěsů, karavanů a tažných zařízení.
Odpovědět
jurais
Nováček
Nováček
Příspěvky: 1
Registrován: čtv lis 17, 2011 7:10 pm

Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Příspěvek od jurais »

Ahoj, hledal jsem co se dalo, přečetl x diskuzí, avšak stále jsem trochu jelen, třeba to zde vyladíme :). Mám dilema co mohu a nemohu táhnout a co k tomu vlastně potřebuji :).

Jsem si vědom základních rozdělení na: 

Co umožní řidičák. 
Co umožní TP. 

A teď ke konkrétnímu dotazu, mohu za níže popsané limity auta zapřáhnout vlek s autem, případně jaký vlek a jaké ŘO budu potřebovat? 

Subaru Forester XT 2016:
Nejvyšší technicky přípustná hmotnost: 2110 Kg
Povolená hmotnost přípojného vozidla: 2000 Kg

Potřebuji táhnout: Subaru BRZ
Provozní hmotnost: 1300 Kg

PS: Zatím mám klasiku B a nevím, zda-li mě B96 bude dostačovat nebo musím B + E.

Díky
janos666
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 168
Registrován: úte pro 17, 2019 1:11 pm
Jméno a příjmení: Petr Janošík
Bydliště: Kašperské Hory

Re: Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Příspěvek od janos666 »

je to víceméně jednoduché, takže za prvé z pohledu řidičského oprávnění. tam se VŽDY sčítají maximální přípustné hmotnosti vozidla + přívěsu, bez ohledu na to zda je vlek plný či prázdný.

Takže na ř.sk. B je to souprava o celkové hmotnosti 3500kg což ve tvém případě nestačí. Opět součet max přípustné hmotnosti vozidla + přívěsu.

Poté je již zmíněná sk.B96 defakto rozšíření klasického Bčka na možnost táhnout soupravu o celkové hmotnosti až 4250kg, což by ve tvém případě stačilo ale pouze za předpokladu, že seženeš podval o celkové hmotnosti max do (4250-2110) = 2140kg. Nesmí mít ten vlek celkovou hmotnost vyšší, pak bys ho nemohl vézt ani prázdný.

Nakonec a to je nejlepší varianta B+E, pak je to souprava o celkové hmotnosti do 7000kg. Vozidlo do 3500kg + vlek 3500kg.

Druhá věc je spojitelnost souprav, tam je důležité dodržet to co je v TP a zde se posuzuje aktuální hmotnost (vlek + náklad) takže ano i za autem co má max na kouli 2000kg, lze táhnout vlek s vyšší max přípustnou hmotností ale pouze za předpokladu že se vlezeš s hmotností nákladu + provozní hmotností vleku do 2000kg

Takže za mě bych doporučil klasické E-čko, není na tom nic složitého a pak nemuset řešit jaký vlek a případně snižovat jeho celkovou hmotnost. Navíc vejít se s podvalem do 2000kg jde, ale pak už nenaložíš o moc těžší auto, když by na to přišlo. Klasické podvaly mívají od 400 do 700kg dle velikosti, provedení a materiálu, samosřejmě můžou mít i víc, to jen takový průměr pro představu. Takže asi tak
janos666
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 168
Registrován: úte pro 17, 2019 1:11 pm
Jméno a příjmení: Petr Janošík
Bydliště: Kašperské Hory

Re: Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Příspěvek od janos666 »

janos666 píše:Takže za mě bych doporučil klasické E-čko, není na tom nic složitého a pak nemuset řešit jaký vlek a případně snižovat jeho celkovou hmotnost.
Další věc je i výhled do budoucna, kdyby byla potřeba pořídit většího tahouna než je Fozy XT, tak pak je nesmysl znovu řešit řidičák a z B96 "přejít" na plnohodnotné E-čko, takže radějí rovnou E. Každopádně je to jen můj osobní názor.
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 16300
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Příspěvek od spm »

Papirove nesmis za to dat vlek s celkovou hmotnosti vetsi nez 2110 (nebo kolik mas max na aute, ted to pisu z pameti, jak tapatalk neukazuje prispevek) a okamzita hmotnost (tj co je tam nalozenyho) nesmi byt vetsi, nez ty 2t na kouli. Plus teda okamzita nesmi byt vetsi, nez 1,5 nasobek okamzity hmotnosti auta - takze pokud v aute jsi jenom sam, vlek s nakladem nesmi vazit vice, nez 1850kg - to ale staci hodit par pytlu cementu do kufru.

Z hlediska ridicskeho opravneni jsi psal, ze to vic a popsal to janos. Za sebe bych jenom dodal, ze pokud nekoukas na kazdou korunu, delal bych taky B+E. Sice s forestrem ho nepotrebujes, ale nikdy nevis, zkouska je v CR uplne totozna a navic delas jenom testy, ktery si vecer predem naklikas na webu.

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
janos666
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 168
Registrován: úte pro 17, 2019 1:11 pm
Jméno a příjmení: Petr Janošík
Bydliště: Kašperské Hory

Re: Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Příspěvek od janos666 »

spm píše:Papirove nesmis za to dat vlek s celkovou hmotnosti vetsi nez 2110
Papírově za to může dát jakýkoliv vlek, řeší se vždy jen okamžitá hmotnost, když se řeší spojitelnost souprav. U řidičáku, součet max přípustných hmotností. a co se týče toho 1,5 násobku to platí pouze u M1, u M1G to může být přes, ale nevím co má psáno Forester. Každopádně vycházím z informací co mám z profesního školení řidičů , ale vím že mezi lidmi panuje spousta mýtů a dezinformací. Pokud někdo tvrdí opak, raději se nehádám, ať každý činí dle svého.

Každopádně jsem si tím jistý, že co se týče tvého tvrzení, to platilo, dříve, dnes již nikoliv. To byl jeden z hlavních důvodů, proč se vleky dříve ponižovali na "tonáž" co mělo tažené vozidlo, dnes to není víceméně třeba, max jen právě kvůli řidičáku.
janos666
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 168
Registrován: úte pro 17, 2019 1:11 pm
Jméno a příjmení: Petr Janošík
Bydliště: Kašperské Hory

Re: Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Příspěvek od janos666 »

spm píše:Plus teda okamzita nesmi byt vetsi, nez 1,5 nasobek okamzity hmotnosti auta - takze pokud v aute jsi jenom sam, vlek s nakladem nesmi vazit vice, nez 1850kg - to ale staci hodit par pytlu cementu do kufru.
Mohu se jen zeptat, jak se došlo k číslu 1850kg, Forester XT jsem našel provozní hmotnost 1690-1720, což když vynásobím 1,5, mi vychází stejnak přes 2 tuny, takže stále je limitující jen ty 2 tuny na kouli, nic víc nic míň a je jedno jestli pojede sám či naloženej.
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 16300
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Příspěvek od spm »

No papirove prave 3t vlek, za auto s celkovou hmotnosti 2,1t bys dat nemel.

Ten 1,5 nasobek - u offroadu se pocita na tu celkovou hmotnost, u normalnich aut je to 1 nasobek. Ale pak se tam jeste (pro vsechny) resi, ze okamzita hmotnost privesu muze byt max 1,5 nasobek okamzite hmotnosti auta. Ale to nikdo realne asi resit nebude, jelikoz by to oboji museli postavit na vahu :-D

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
janos666
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 168
Registrován: úte pro 17, 2019 1:11 pm
Jméno a příjmení: Petr Janošík
Bydliště: Kašperské Hory

Re: Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Příspěvek od janos666 »

spm píše:No papirove prave 3t vlek, za auto s celkovou hmotnosti 2,1t bys dat nemel.

Ten 1,5 nasobek - u offroadu se pocita na tu celkovou hmotnost, u normalnich aut je to 1 nasobek. Ale pak se tam jeste (pro vsechny) resi, ze okamzita hmotnost privesu muze byt max 1,5 nasobek okamzite hmotnosti auta. Ale to nikdo realne asi resit nebude, jelikoz by to oboji museli postavit na vahu

Odesláno z mého SM-N950F pomocí Tapatalk
S tím 1,5 násobkem jsem to blbě napsal, takto to přesně zní ve vyhlášce:

hmotnost přívěsu není větší, než největší povolená hmotnost tažného vozidla kat. M1 a N1 nebo 1,5 násobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla kat. M1G a N1G (§3, písm. f, odst. 2)

Každopádně to se stále řeší spojitelnost soupravy a co opravu může táhnout, ale papírově (co dovoluje TP) , může mít vlek i o celkové vyšší (max. přípustné) třeba ty 3 tuny, ale naložit pouze do 2tun (vlek+náklad=okamžitá hmotnost)

takže předpokládám že Fozy je jen M1 ? když max povolená hmotnost vozu je vyšší než co má na kouli. Jinak u i jiných větších SUV či offroadů je většinou ten 1,5 násobek. kdy vlek může být s nákladem těžší než vozidlo.

Možná bude nejlepší když si to tazatel nastuduje sám, třeba zde: (tam je to pekně vysvětleno)
https://www.vapp.cz/spojitelnost-vozidel
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 16300
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Příspěvek od spm »

Hmm, tak máš asi pravdu, hledám to znova a našel jsem to samé co ty. Bych při tom přísahal, že jsem na to ještě nedávno čuměl a ta věta začínala "největší povolená hmotnost přívěsu...". Nebo jsem čuměl na nějaký starší zákon :-DDD

Ohledně toho 1,5 násobku to teď taky nemůžu najít, respektive v tom zákoně je tohle: "hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel nesmí být u jízdních souprav s tažným vozidlem, jehož nejvyšší konstrukční rychlost je vyšší než 40 km.h-1, vyšší než jedenapůlnásobek hmotnosti tažného vozidla; toto ustanovení neplatí pro přípojná vozidla kategorií O1 a O2," - což ale zase neplatí pro osobáky (a chápu to teda o to méně, protože naopak třeba u kamionů bych čekal, že ten přívěs bude násobně těžší, než tahač).

No nic, kdybych to věděl, tak jsem si pro ten plaťák dojel i tou i20kou, ach jo :-DDD :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
janos666
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 168
Registrován: úte pro 17, 2019 1:11 pm
Jméno a příjmení: Petr Janošík
Bydliště: Kašperské Hory

Re: Co mohu vlastně táhnout za Subaru Forester XT?

Příspěvek od janos666 »

Ale pozor, skutečně dříve (x let na zpátky) platilo, že pokud bylo na kouli v TP třeba 2 tuny ,tak bylo možné zapřáhnout vlek jen do max. přípustné hmotnosti právě do těch 2 tun. nehledě na to zda byl ten vlek prázdný či naložený, to naštěstí zrušili/změnili a dnes již neplatí... naštěstí. To byl opravdu jeden z hlavních důvodů proč se třeba vleky papírově ponižovali na požadovanou tonáž podle vozu, tím se ale bohužel kolikrát celkem i znehodnotily pro budoucí prodej, jelikož navýšit to šlo zpět těžko, stejnak co si budem povídat, každý druhý na tom stejnak vozil co chtěl a málokdy se to řešilo, jen je to jako se vším dokud se nic nestane, či nenatrefí na nějakého šťourala.
Bohužel jak to tak u nás v ČR bývá, ty zákony se mění každou "chvíli", a je v tom kolikrát zmatek, navíc jsem se setkal občas i s neznalostí zákonů přímo u příslušníků policie a to je pak těžkej oříšek se domluvit co můžu a nemůžu táhnout a za čím při případné kontrole. Spousta lidí si stále třeba myslí, že prostě s B-čkem jde tahat jen nebržděnou kárku do 750kg, ale za určitých podmínek, lze i bržďěný vlek nad 750 a je to ok a stále jen na základ B. Viz. můj první příspěvek. Každopádně je jistota udělat si to E-čko a je to na furt a bez zbytečných dohadů...
Odpovědět

Zpět na „Tažné zařízení a přívěsy“