Uzávěrka diferenciálu
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: Uzávěrka diferenciálu
HonzaCZ> mas pravdu, zavirani difu se u viskozy nedeje na zaklade zmeny teploty, ale vazkosti kapaliny mezi lamelami, ktere se NEDOTYKAJI - tj. pri vyssi rychlosti rozdilu otacek je svornost vyssi az do bodu, kdy se kapalina prehreje. To je zasadni rozdil oproti lamelovymu samosvoru, kde se lamely DOTYKAJI. Takze lamelak uzavira okamzite a (tady edituju svuj puvodni nepresnej prispevek) se zvysujicim se rozdilem otacek se svornost zvysuje. Hezky je to popsano zde:
http://www.awdoc.cz/drupal/node/129
http://www.awdoc.cz/drupal/node/129
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Re: Uzávěrka diferenciálu
Jo už rozumim rozdílu viskózní a lamelovej... teď jsem si to uvědomil: Viskózní jsou lamely a mezi nima olej a lamelovej jsou takový ty zoubkatý lamely, většinou k vidění u offroadů, který se dotýkaj a jsou proti sobě mačkaný většinou nějakym pérem.
Jinak bych tě ještě doplnil, že u viskózního může nastat stav, že se vlivem tepelné roztažnosti lamely dotknou a tím pádem se mechanicky spojí a tomu se žíká tzv. hump efekt. Takže jsi měl částěčně pravdu i ty, ale to je až extrémní případ.
EDIT: Ten obrázek, cos' poslal je tedy lamelový, jestli si rozumíme.
Jinak bych tě ještě doplnil, že u viskózního může nastat stav, že se vlivem tepelné roztažnosti lamely dotknou a tím pádem se mechanicky spojí a tomu se žíká tzv. hump efekt. Takže jsi měl částěčně pravdu i ty, ale to je až extrémní případ.
EDIT: Ten obrázek, cos' poslal je tedy lamelový, jestli si rozumíme.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: Uzávěrka diferenciálu
HonzaCZ> ano je to lamelovej diff. Co se tyce hump efektu, ty lamely se nikdy nedotknou, ale ta kapalina (i lamely) vlivem narustajici teploty zvetsi svuj objem, cimz by se diferencial jakoby natvrdo spojil. Hezky je to vysvetleny zde (viskozni diff):
http://www.gkndriveline.com/drivelinecm ... s-engl.pdf
http://www.gkndriveline.com/drivelinecm ... s-engl.pdf
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Re: Uzávěrka diferenciálu
No zrovna v tom PDFku je vidět, že se při humpu dotýkaj, ale hádat se nebudu
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: Uzávěrka diferenciálu
HonzaCZ> no osobne bych rekl, ze se nedotykaji ty lamely, nybrz to ma na svedomi ta kapalina (jestli hrudkovati nebo sklovati nebo jen tak tuhne, co ja vim)...
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Re: Uzávěrka diferenciálu
No ale na obrázku se dotýkají
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: Uzávěrka diferenciálu
Mas pravdu, precetl jsem jeste jednou manual a skutecne pri hump befektu dochazi k dotyku desek, cimz se snizi treni = teplota a desky se opet oddeli.
Jinak v noci jsem nemohl spat a chvili jsem premejslel, jak je mozny, ze auto se 3mi diferencialy (otevrenymi, uzavrenymi, VTD..) pri testovani brzd na STK z tech valcu proste neujede... Pokud se valce toci stejnym smerem, melo by z nich sjet jak drak a presto to neudela. :670: Snazim se si to nejak vysvetlit pres odpojenou prevodovku (na neutral), ale zatim se mi nedari... :686:
Jinak v noci jsem nemohl spat a chvili jsem premejslel, jak je mozny, ze auto se 3mi diferencialy (otevrenymi, uzavrenymi, VTD..) pri testovani brzd na STK z tech valcu proste neujede... Pokud se valce toci stejnym smerem, melo by z nich sjet jak drak a presto to neudela. :670: Snazim se si to nejak vysvetlit pres odpojenou prevodovku (na neutral), ale zatim se mi nedari... :686:
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Re: Uzávěrka diferenciálu
Malý rozdíl rychlosti otáčení náprav?
Viskóza u manuálů se bude protáčet a bude se točit převodovka - při neutrálu se může výstup z převodovky volně točit - jak píšeš - takže tam utíká moment z klece mezinápravy. Svornost nebude tak velká, aby při tak malých rozdílech otáček přenesla na druhou nápravu moment potřebný k vyjetí auta z válců.
U automatů to bude ještě jednodušší. U Active AWD (MPT) to při zařazeném neutrálu pravděpodobně vůbec nebude tlakovat MPT - tedy spojku, co připojuje zadní nápravu, takže tam bude výchozích 10% momentu nebo možná dokonce 0, to nevím, v případě zadní nápravy a přední náprava bude utíkat stejně jako u manuálu přes neutrál do převodovky.
A u VTD to bude podobné, prostě systém se nenatlakuje a to ani aktivně (přes cílené natlakování - protože neutrál) a ani pasivně (přes axiální pumpu - protože malý rozdíl otáček + na neutrál bude určitě otevřený odpouštěcí ventil). Takže zase přes neutrál do převodovky.
Viskóza u manuálů se bude protáčet a bude se točit převodovka - při neutrálu se může výstup z převodovky volně točit - jak píšeš - takže tam utíká moment z klece mezinápravy. Svornost nebude tak velká, aby při tak malých rozdílech otáček přenesla na druhou nápravu moment potřebný k vyjetí auta z válců.
U automatů to bude ještě jednodušší. U Active AWD (MPT) to při zařazeném neutrálu pravděpodobně vůbec nebude tlakovat MPT - tedy spojku, co připojuje zadní nápravu, takže tam bude výchozích 10% momentu nebo možná dokonce 0, to nevím, v případě zadní nápravy a přední náprava bude utíkat stejně jako u manuálu přes neutrál do převodovky.
A u VTD to bude podobné, prostě systém se nenatlakuje a to ani aktivně (přes cílené natlakování - protože neutrál) a ani pasivně (přes axiální pumpu - protože malý rozdíl otáček + na neutrál bude určitě otevřený odpouštěcí ventil). Takže zase přes neutrál do převodovky.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: Uzávěrka diferenciálu
HonzaCZ> No jo, uz to chapu :826: Musim si to vzdycky asociovat pres dvoukolku, kde je to jednodussi.... Ale ta aplikace na 4x4 mi trochu drhne, chybi mi dost velka cast predstavivosti mechaniky v prostoru... :839:
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Re: Uzávěrka diferenciálu
No tak 4x4 je stejný, jak kdybys na každý kolo dvoukolky dal další dvoukolku Vždycky máš v každym bodě nějaký otáčky daný zpřevodováním a nějakej moment, kterej se odvíjí od těch otáček a samozřejmě momentu vstupujícího do celý soustavy. A pak už jen lamelový prvky (viskózy, lamelový samosvory, MPT, spojka na VTD...) na těch diferákách resp. v případě MPT místo nich, který dle svých vlastností ovlivňují moment a otáčky v těch jednotlivých souvisejících bodech
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- Mira
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 10669
- Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Miroslav
- Bydliště: Poslední zatáčka před Vídní
Re: Uzávěrka diferenciálu
Vysvětlili jste si to hezky, ale co normální smrtelníci? Nějak sem se do toho zamotal. Ještě že ho nemám.
Re: Uzávěrka diferenciálu
No, tak se ptej, tě rozmotáme
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
- martinant
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 2242
- Registrován: úte čer 28, 2011 8:12 am
- Jméno a příjmení: Martin Antoš
- Bydliště: Rokytnice n. Jiz.
Re: Uzávěrka diferenciálu
Teda kolegové :subaru: Já se zamotal už ani neví kde... Tak začínám číst znova :655:
Odesláno z rozežranýho jabka.
Subaru Impreza 2.0 GH MT MY 08. 11,2l/100km
ex. Subaru Impreza 2.0 gl MT MY96.
Subaru Impreza 2.0 GH MT MY 08. 11,2l/100km
ex. Subaru Impreza 2.0 gl MT MY96.
- Slavek_xxx
- Závislý uživatel
- Příspěvky: 8054
- Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
- Bydliště: Nové Hrady
Re: Uzávěrka diferenciálu
Ono to neni tak slozity, kdyz uz clovek pochopi principy. Navic je spousta kombinaci pohonu, cimz se vysvetlovani komplikuje. Kazdopadne zakladni principy:
- zadni naprava, kdyz se kardanka netoci a otocis jednim kolem, druhy se otoci v protismeru (diferencial). Pokud s kolem otocit nejde, nebo se otoci kardan spolu s druhym zadnim kolem stejnym smerem, je vzadu zrejme LSD (samosvor).
- predni naprava - zde standardne LSD neni. Lze otocit i jednim z kol, aniz by se hnulo druhy na stejny naprave diky prednimu diferencialu, pokud je zarazenej neutral.
- obe kola na naprave se dokazou tocit stejnym smerem (tedy priklad na brzdovych valcich STK) v pripade, ze je zarazenej neutral a otacky nejsou tak vysoky, aby viskoza omezila mezinapravovej diferencial.
Kvizova otazka, pokud by se valce tocily dostatecne rychle dopredu, kterym smerem by auto sjelo z valcu? Pokud vubec? Protoze moment by do diferencialu sel z opacny strany - tedy z hnany a ne z hnaci...
- zadni naprava, kdyz se kardanka netoci a otocis jednim kolem, druhy se otoci v protismeru (diferencial). Pokud s kolem otocit nejde, nebo se otoci kardan spolu s druhym zadnim kolem stejnym smerem, je vzadu zrejme LSD (samosvor).
- predni naprava - zde standardne LSD neni. Lze otocit i jednim z kol, aniz by se hnulo druhy na stejny naprave diky prednimu diferencialu, pokud je zarazenej neutral.
- obe kola na naprave se dokazou tocit stejnym smerem (tedy priklad na brzdovych valcich STK) v pripade, ze je zarazenej neutral a otacky nejsou tak vysoky, aby viskoza omezila mezinapravovej diferencial.
Kvizova otazka, pokud by se valce tocily dostatecne rychle dopredu, kterym smerem by auto sjelo z valcu? Pokud vubec? Protoze moment by do diferencialu sel z opacny strany - tedy z hnany a ne z hnaci...
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
- PavelG
- Vášnivý uživatel
- Příspěvky: 769
- Registrován: úte srp 18, 2009 12:00 am
- Jméno a příjmení: Pavel
- Bydliště: Olomoucko
Re: Uzávěrka diferenciálu
Výklad jak funguje otevřený diferenciál je např. zde [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc[/youtube]
reálný chod: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tiNjkEAN ... playnext=2[/youtube]
Torsen: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L9Le6Mvq ... re=related[/youtube]
Ještě jsem viděl video, kde měli rozebrané LSD a skládali to dohromady včetně toho rosolu.. teď nemůžu najít.
reálný chod: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tiNjkEAN ... playnext=2[/youtube]
Torsen: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L9Le6Mvq ... re=related[/youtube]
Ještě jsem viděl video, kde měli rozebrané LSD a skládali to dohromady včetně toho rosolu.. teď nemůžu najít.
Naposledy upravil(a) quickly dne stř říj 26, 2011 9:34 pm, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Doplněné YT obálky
Důvod: Doplněné YT obálky