První dojmy z Mazdy CX-30 a Skyactiv-X
Využiju volný čas v tomto deštivém počasí a sepíšu první dojmy z CX-30 Skyactiv-X (automat, výbava GT Plus) po 14 dnech a 2500 km. Z mého pohledu velmi zajímavá alternativa k Subaru XV.
Oproti mé předchozí Mazdě 6 a CX-5 bych o CX-30 řekl, že je vysloveně hezká ze všech úhlů. Šestka má hezký nový předek, ale na zádi je znát zub času. CX-5 je zezadu dost neforemná... U CX-30 ten design sedl. Moc hezké jsou i detaily v předních a zadních světlech, blinkry jsou například dynamické, ale trochu jinak, než u koncernu. Interiér z hlediska materiálů a množství kůže je v tomto cenovém segmentu dnes úplně mimo realitu veškeré konkurence, zejména koncern se může jít zahrabat hodně hluboko.
Jízdně mě to taky překvapilo, původně jsem chtěl trojku, ale jako určitý ústupek jsem v rámci redukce skladových zásob u dealera vzal třicítku. CX-30 je crossover v pravém slova smyslu, určitě to není SUV jako CX-5, světlá výška je 17,5 cm a není to o moc vyšší, než běžná trojka. Je to však citelně prostornější, zejména vzadu a zavazadlový prostor. Takže zajímavá alternativa pro někoho, pro koho je trojka malá. Hodně mě překvapilo jak to jezdí, protože se to chová spíš jako hot-hatch, než městský crossover, ochotně to zatáčí a s celkem minimálními náklony.
Výbava je taková klasika, oproti naložené šestce a CX-5 mám v tomto případě takovou lidovou specifikaci. S motorem Skyactiv-X je vždy výbava GT a k tomu mám akorát paket Plus. V zásadě mi to stačí, jsou tam matrixové světla, senzory a zadní kamera, head-up, elektrické víko kufru atd. Mazda se stále posouvá, takže mě potěšil například lepší keyless (ala BMW, bez debilního tlačítka na klice, které je nutno mačkat), mnohem lepší rozlišení kamery, příjemnější zvuky upozornění (např. pásy, nebo doporučená přestávka) a překvapila mě i přítomnost "magic vision" stěračů (s integrovaným ostřikem). O dost lepší jsou i sedačky, které pro mě poprvé u Mazdy mají nějaké boční vedení.
Hlavní kapitola je motor, což je primární důvod, proč jsem tohle auto chtěl. Tedy "revoluční" Skyactiv-X s kompresním spalováním chudé směsi benzínu. Povahou je to tedy atmosférický benzín, s kompresorem který zajištuje v režimu kompresního spalování dostatečně chudou směs a mimo tento režim se odpojuje, zároveň je tam mild-hybridní systém, který pohání palubní elektroniku a pomáhá motoru v nižších otáčkách. Papírově 132 kW / 180 koní a 224 Nm.
Recenze byly rozporuplné, někde mezi neutrálními a negativními. Je škoda, že tenhle motor vyvíjeli asi 10 let. Kdyby přišel dříve, tak by to byla bomba. V mezičase se ale posunuli i ostatní. Takže v zásadě ten motor nefunguje ve většině režimů nijak lépe, než koncernové 1.5 TSI v Golfu 8. Nicméně pokud nebudeme srovnávat s nejnovějšími motory konkurence, tak je ten motor velmi kultivovaný, do 4500 ot. funguje v režimu kompresního zapalování, tedy na spotřebu, nad touto hranicí se hezky rozjede v klasickém atmosférickém režimu. Tady zase spaluje velmi bohatou směs kvůli extrémnímu kompresnímu poměru 16,3:1. Z toho plyne poměrně velký rozptyl spotřeby dle jízdního stylu. U mě funguje velmi dobře a v zásadě jezdím asi jen za o půl litru více, než kdysi s OIII 2.0 TDI.
Co jsem naměřil:
Mazda 6 2.5i Wagon 143 kW
80-120: 5,8
100-160 : 13,2
dlouhodobý průměr: 8,6l
eco-run: 4,0l
Mazda 6 2,2d Wagon 135 kW
100-160 : 12,9
dlouhodobý průměr: 7,4l
eco-run: 3,2l
Mazda CX-5 2,5i AWD 143 kW
80-120: 5,8
100-160 : 13,6
dlouhodobý průměr: 9,4l
eco-run: 5,1l
Mazda CX-30 2.0X 132 kW
80-120: 6,2
100-160 : 14,1
dlouhodobý průměr: 7,0l
eco-run: 3,3l
Nutno podotknout, že Mazda vždy zdůrazňuje, že Skyactiv-X potřebuje záběh až 10 000 km, než se projeví plný potenciál dynamiky a spotřeby. Za mě je to velmi uspokojivé už teď. Je pravda, že při prvních stovkách kilometrů se motor choval velmi podivně, řazení probíhalo s výpadky v zátahu, někdy se tomu vůbec nechtělo jet, jako kdyby motor nevěděl, v jakém režimu má spalovat. Ale po první tisícovce kilometrů to zmizelo. Tak uvidíme. Každopádně zajímavý počin. V rámci volby u nového vozu pro prvního majitele bych motor určitě doporučil, jak bude fungovat po letech a stovkách tisíc kilometrů ještě uvidíme. Přikládám odkaz na moc hezkou recenzi CX-30 a Skyactiv-X -
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=u74Q1b2vnAk[/youtube]