Jak funguje 4x4 u Subaru

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
vena
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1544
Registrován: pát lis 04, 2011 9:10 am
Bydliště: železná ruda
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od vena »

Proč ty Petře nemáš vlastně do lesa nivu?
Citroen C5 2.2Hdi 09, Subaru Outback 2.5 12
petr
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5143
Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
Jméno a příjmení: Petr Němec
Bydliště: Beskydy

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od petr »

má malý kufr a jezdil jsem s ní je to fajn až na ten kufr a pohodlí , hledal jsem praktika ale nenašel v solidním stavu a pak přišla hodně výhodná nabídka na forestra v lpg v technicky slušném stavu bez koroze
Michal82
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 158
Registrován: čtv pro 31, 2015 8:33 am
Bydliště: Šilheřovice

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Michal82 »

Oka kluci. Beru zpět.jinak tlačítko vedlo volantu na nemám.takže jak říkáte je to na šoférovi.a to je ten další článek ;-) . jinak díky za rozsáhlou diskuzi.už mlčím :-)
Uživatelský avatar
vena
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 1544
Registrován: pát lis 04, 2011 9:10 am
Bydliště: železná ruda
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od vena »

Tebe zklamalo jak jsi skončil v tom mokrým zoraným poli? :-D
Ale tam se se Subaru osobními zvýšenými plackami nejezdí.
Citroen C5 2.2Hdi 09, Subaru Outback 2.5 12
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48964
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od VDC »

HonzaCZ píše:A teda vím, že je to okrajová záležitost, ale DCCD taky nebude úplně marný. Ale tys' to asi myslel u Legacy/Outback.
Přesně. Proto jsem to ani nezmínil.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
Subaru70
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 4010
Registrován: pát led 31, 2014 10:58 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Subaru70 »

Mám jen drobný dotaz pro odborníky..jeden člověk se mě snaží přesvědčit že u CVTéček je hnaná jen jedna náprava a druhá se připojuje jen v případě potřeby jako haldex..Já tvrdil, že jede pořád 4x4,ale jen v rozdílných poměrech dle aktuální potřeby,(styl jízdy,podklad vozovky a pod..)Jak to je ? Díky.
SUBARU Forester 2,0i Comfort MY16 (SJ) Spotřeba - 8,4l
Subaru Forester 2.0D Comfort MY13 Prodáno
Subaru Forester 2,0D MY11 Prodáno
Citroen C4 Grand Picasso 1,8i
Uživatelský avatar
quickly
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 16114
Registrován: pát srp 14, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Daniel Rychlý
Bydliště: Hradubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od quickly »

Je to podle mne stálý pohon 4x4. Počkáme ale na Honzacz
quickly

Outback BS 2.5 MY19 Obrázek Outback BR 3.6R MY10 Obrázek

Legacy BR 2.0 MY15
ex Legacy BL SpecB AT 9.8 l/100 124 tkm
ex Forester SJ CVT 7.3 l/100 km 267 tkm
ex Forester SH 2.0D 6.7 l/100km 218 tkm
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od námořník »

Stálý pohon 4x4 . On titíž někde četl že už to není "natvdo" ale princit Haldexu, tak podle toho usoudil že je to stejný jako slepice.
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Subaru70 píše:Mám jen drobný dotaz pro odborníky..jeden člověk se mě snaží přesvědčit že u CVTéček je hnaná jen jedna náprava a druhá se připojuje jen v případě potřeby jako haldex..Já tvrdil, že jede pořád 4x4,ale jen v rozdílných poměrech dle aktuální potřeby,(styl jízdy,podklad vozovky a pod..)Jak to je ? Díky.
No řešilo se to už x-krát, stačí pohledat. Ale stručně: Je to stejný, jako to mělo dřív většina subaru automatu. Obchodní označení Active AWD, další označení je ATS (Active Torque Split) nebo MPT (Multi Plate clutch Transfer). Stručně popsané u nás ve wiki, trochu podrobněji v odkazu na awdwiki pod popisem.

V podstatě mají pravdu v jedné věci. Trvale je hnaná jenom jedna náprava a to přední. Ta je mechanicky spojená s výstupem z převodovky. Zadní náprava, resp. výstup na kardan je připojen přes vícelamelovou spojku. Ta spojka je řízená samozřejmě softwarově a progresivně. Tedy není to zapnuto/vypnuto, ale plynule se může měnit tlak, který lamely tlačí k sobě. Záleží na relativně velkém množství parametrů, jak TCU ten tlak nastavuje. A záleží na spoustě fyzikálních veličin, jaký moment přes ní jde. V podstatě se dá říct, že ten systém umí přenášet 100 % momentu na přední nápravu i 100 % momentu na zadní nápravu. Tedy dokáže 100:0 i 0:100. Ale záleží právě na aktuálních provozních podmínkách. Neumí nastavovat preference konkrétní nápravy, neumí na asfaltu preferovat zadní nápravu. To jasně vyplývá z mechanické konstrukce.

A co se týče běžného provozu, tak spojka je neustále v záběru. Chová se to jako stálý pohon, snaží se to jako prevence prokluzu. Pokud hodně šlápneš na plyn, tak to spojku hodně stáhne, aby zabírala i zadní náprava, i když ještě nic neklouzlo. A možná díky tomu ani neklouzne. Samozřejmě díky absenci mezinápravového diferáku nemůže spojka přenášet příliš momentu ve chvíli, kdy zatáčíš. To by se celý hnací ústrojí pnulo, odnášela by to ta spojka, ložiska, klouby, gumy atd.

V terénu je to v podstatě lepší, než klasická koncepce, co používají manuály, tedy 3 diffy + viskospojka na mezinápravovém. I když záleží na konkrétních podmínkách.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

námořník píše:Stálý pohon 4x4 . On titíž někde četl že už to není "natvdo" ale princit Haldexu, tak podle toho usoudil že je to stejný jako slepice.
Slepice funguje odpovídajícím způsobem už dávno. Řekl bych asi tak od Haldexu 2. generace. V dnešní době si myslím, že ty systémy si nemají co navzájem vyčítat. Principy různé, ale výsledek bude dost stejný. Nejvíc záleží na řídícím softwaru. Mechanika má podobné možnosti.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od námořník »

https://www.autoforum.cz/technika/neni- ... 4-systemy/

Tady může kouknout, kdyby nevěřil Honzovi :-D
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

námořník píše:https://www.autoforum.cz/technika/neni- ... 4-systemy/

Tady může kouknout, kdyby nevěřil Honzovi
Jj, to můžete, dokonce jsem ho před 2 lety v komentářích vyhodnotil jako nejlepší článek o subaru pohonech v češtině: :-DDD :-DDD :-DDD
HonzaCZ 25.9.2017 19:30
Asi zatím nejlepší článek o pohonech subaru v češtině, co se týče malého počtu faktických chyb. Teda ono je to asi díky tomu, že je to převzaté z toho Engineering Explained. ;)
...
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
námořník
Místopředseda klubu
Místopředseda klubu
Příspěvky: 20532
Registrován: sob zář 10, 2016 8:43 am
Jméno a příjmení: Jiří Mareš
Bydliště: Most

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od námořník »

:-DDD
Odesláno zmáčknutím tlačítka Odeslat
Uživatelský avatar
Augi
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 962
Registrován: stř črc 27, 2016 9:52 am
Jméno a příjmení: Michal Augustýn
Bydliště: okolí Prahy

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Augi »

HonzaCZ píše:Slepice funguje odpovídajícím způsobem už dávno. Řekl bych asi tak od Haldexu 2. generace. V dnešní době si myslím, že ty systémy si nemají co navzájem vyčítat. Principy různé, ale výsledek bude dost stejný. Nejvíc záleží na řídícím softwaru. Mechanika má podobné možnosti.
Kdysi jsem někde četl, že jak Haldex není dělaný na časté připojení zadku, tak pokud ho do takové situace (že se musí připojit zadek) dostáváš často, tak se může Haldex vys*at opotřebováním. U Subaru to musí být vyřešené robustněji, protože default je 60:40 (a ne 100:0 jako u Haldexu), což vlastně píše i ten článek.
Ale už to bude pár let zpátky, takže to teď může být jinak.
WRX STI 2018
Outback Field 2023
a další japonský škopky

ex: WRX STi 2004, Levorg GT-S 2016
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

To nedovedu posoudit. Myslím, že dneska to ten Haldex prostě používá tak, aby se nezničil. Odpovídá to i těm různým testům, kdy ta náprava hnaná přes spojku prostě v extrémních situacích přestane zabírat.

Ty poměry je u těhlech systému fakt IMHO zbytečný uvádět, protože ve chvíli, kdy se to auto rozjede, tak se to neustále mění. Může se tomu říkat základní rozdělení, ale fakticky nenastává ani pokud to auto stojí, protože i v té chvíli ten systém nějak vyhodnocuje okolnosti a parametry, a podle nich to nastavuje tu spojku.

Jakmile tam je něco jiného než plně otevřený diferenciál, tak nelze jednoduše definovat rozdělení těch poměrů bez znalosti dalších parametrů.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“