Motorový olej - nikdy nekončící téma

Většina našich vozů má konstrukčně stejné motory. Proto i řešení potíží je možné řešit společně
Odpovědět
krokous
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 60
Registrován: stř zář 05, 2018 7:42 pm

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od krokous »

outback píše:
Tohle je hodně zajímavá informace, ale stejně mně to pro to tahání ještě úplně nestačí, protože různé motory ohřívají olej různě.

V současnosti mívám v horkém létě s přívěsem a kolama na střeše olej trvale mezi 110°C a 120°C (měřeno na filtru přesným teploměrem), ve špičkách 125°C, a to díky montáži chladiče oleje. Snese to libovolný 5W30 nebo 5W40, nebo je třeba nějaká lepší specifikace nebo (polo)závodní olej?

Dřív (před montáží chladiče) jsem měl tepotu oleje běžně kolem 130°C i v ČR při dodržování rychlostního limitu 80km/h a když jsem nechtěl v kopcích brzdit provoz tak i 136°C se …
Pokud mas kvalitni olej (tim myslim poctive vyrobeny a neosizeny) tak to 5W-30 napr. se specifikaci C3, ktera je bezna pro Subaru hrave zvladne.
Pokud je olej pochybne kvality a nebo nejasneho puvodu, pak bych si na to nevsadil... ale to je jako ze vsim... Problem je ale v tom, ze pokud je olej nekvalitne vyroben, tak ti v tom nepomuze ani 5W-50 a nebo 10W-60...

Jednoduse receno, kvalitni 5W-30 si s tim poradi.
Nekvalitni olej si s tim neporadi a je jedno jakou viskozitu a nebo specifikaci tam nalejes...
Uživatelský avatar
jaromir
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1078
Registrován: stř zář 09, 2009 10:41 pm
Jméno a příjmení: Jaromír
Bydliště: Úpohlavy (okr. Litoměřice)
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od jaromir »

Zdravím, může mi jako laikovi někdo vysvětlit, čím uškodím benzínovému motoru s turbem či atmosférickému šestiválci, když použiji olej xW-50 či xW-60, který má rezervu v provozní teplotě? Co tento olej v motoru způsobí špatného? Děkuji za odpověď.
Jaromír
Subaru Forester 2,5XT MY2009
Uživatelský avatar
Traveller
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 11873
Registrován: pát kvě 30, 2014 8:04 am
Jméno a příjmení: Jirka
Bydliště: Česká Třebová

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Traveller »

krokous píše:to Traveller:
ad AWD - udelat chybu je jedna vec, to je lidske, ale tvrdit lidem nesmysly hodne dlouhou dobu (jak to tak pozoruju) je napovazenou
Mnooo, já bych byl s tvrzením, že v AWD jsou spolek hňupů, který o Subarkách vůbec nic neví, opatrný. ;-D
WRX STI MY2016
Ex: Subaru Forester SJ 2.0i, stříbrný s fofr-klackem.
Uživatelský avatar
karlos2
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 118
Registrován: čtv led 01, 2015 6:57 pm
Jméno a příjmení: Johnny
Bydliště: Domažlicko

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od karlos2 »

Ahoj všem,

hodím otázku trochu do mlýna, vysoká teplota oleje a následně takzvaný utržený mazací film.
A dále stojí za zmínku základové složky oleje, polotovaru bez aditiv.
Jsou to docela důležité věci. O konstrukci motoru boxer nemá cenu psát.
Díky působení gravitace na ležaté písty vzniká ovalita válce a tím nadměrné opotřebení spodní strany.
Hodně důležité místo pro kvalitní mazání.

Jen píši svůj názor.

Honza
Impreza WRX STI 4D SEDAN MY2012
Peugeot Partner 1.9 D R.I.P
Škoda Fabia 1.4 MPI ex.
VW Caddy 2.0 SDI
Škoda Octavia Combi III 1.4TSI
krokous
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 60
Registrován: stř zář 05, 2018 7:42 pm

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od krokous »

karlos2 píše:Ahoj všem,

hodím otázku trochu do mlýna, vysoká teplota oleje a následně takzvaný utržený mazací film.
A dále stojí za zmínku základové složky oleje, polotovaru bez aditiv.
Jsou to docela důležité věci. O konstrukci motoru boxer nemá cenu psát.
Díky působení gravitace na ležaté písty vzniká ovalita válce a tím nadměrné opotřebení spodní strany.
Hodně důležité místo pro kvalitní mazání.

Jen píši svůj názor.

Honza
ahoj, cekal jsem na podobnou otazku, zde asi nezbyva nez pokusit se sesumarizovat co je to vlastne moderni motorovy olej.
Motorovy olej je chemicky koktejl zakladovych oleju a aditiv.

Chemicke slozeni motoroveho oleje je seznam casto o nekolika adesitkach polozek.
Pokud se na kterekoli polozce z takoveho seznamu setri a nebo se tam jednoduse neda, tak to ovlivni chovani cele teto smesi a nasledne to zpusobi problemy v motoru.

Zakladni funkce modernich motorovych oleju (krome jineho):
mazat
chranit
cistit
absorbovat necistoty
dobra teplotni stabilita
atd...

Zakladni predpoklad poctiveho oleje je kvalitni a pro danou specifikaci vhodny zakladovy olej.

Zde je prvni kamen urazu - mnozi na tomto setri bud ze primichavaji a nebo pouzivaji recyklaty a nebo nakupuji zaklad z pochybnych zdroju.

To je jako kdyz stavis barak - neudelas dobre zaklady - a problem je na svete...

Pak jsou tady aditiva - na svete je jen nekolik (cca 3 pokud mam dobre informace) vyrobcu kvalitnich aditiv.

Aditiva jsou draha - i zde bohuzel mnozi i renomovani producenti a vyrobci oleju velmi setri. Situace je stejna jako u zakladoveho oleje - pokud tam neni co tam ma byt a nebo se to osidi atd, vysledek je spatny.

Pokud je dodrzen spravny vyrobni a technologicky postup a nic se neosidi, pak se nemusis starat o problematicka mista v motoru, protoze je na to pamatovano vlastnostmi oleje a naopak.
Uživatelský avatar
karlos2
Uživatel fóra
Uživatel fóra
Příspěvky: 118
Registrován: čtv led 01, 2015 6:57 pm
Jméno a příjmení: Johnny
Bydliště: Domažlicko

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od karlos2 »

Ahoj,

děkuji za reakci. Vše co jsi napsal, je určitě pravda ale moc obecná. Můj názor směřoval jinam.
Problematika motoru boxer, vetší tepelné namáhání a tím potřebný tzv. tlustější olejový film samozřejmě v závislosti na režimu využívání motoru a ročního období.
Jezdím v létě Motul 15W50.
Impreza WRX STI 4D SEDAN MY2012
Peugeot Partner 1.9 D R.I.P
Škoda Fabia 1.4 MPI ex.
VW Caddy 2.0 SDI
Škoda Octavia Combi III 1.4TSI
Uživatelský avatar
jaromir
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1078
Registrován: stř zář 09, 2009 10:41 pm
Jméno a příjmení: Jaromír
Bydliště: Úpohlavy (okr. Litoměřice)
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od jaromir »

Zdravím,
tak jsem zase tam kde jsem byl... :-/ Vysvětlení jsem se nedočkal a obecné vyjádření, které tu zaznělo, je možné aplikovat také na spoustu jiných věcí než je motorový olej. Hlavně že se tu někdo pozastavoval nad tím, jak to někde dělají špatně 8() .
Jaromír
Subaru Forester 2,5XT MY2009
Uživatelský avatar
Marty73
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 3306
Registrován: sob črc 31, 2010 5:44 pm
Jméno a příjmení: Martin J.
Bydliště: Statenice

Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Marty73 »

Jaromíre, a vo tom tohle vlákno je

Jinak jako laik laikovi, je-li olej hustý, za tepla nijak neublíží, spíš naopak. Ale za studena má horší čerpatelnost, hůře se dostává k součástem, lehce zvyšuje spotřebu. Prostě není úplně vhodný na jízdu do Lidlu 2km tam a zpět. A s motorem se musí za studena opatrně, hlavně v zimě.
"If in doubt, flat out." (Colin McRae)

Impreza WRX Prodrive, MY07
XV 2.0 Ridge, MY19
Toyota Aygo X
Forester SF, MY02 (ex)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od VDC »

Jaromíre ono to tu ale zaznělo už mockrát a pořád se to opakuje. 10W je poměrně vysoké zimní číslo a 10W-60 je jako med. A prostě trvá déle, než se ten med ohřeje. Na druhou stranu ohřeje-li se, maže o to déle.
Já určitě nesouhlasím s tvrzením, že 10W-60 nebo 5W-50 jsou oleje špatné. Ale máme z více míst potvrzeno, že při běžném používání auta 10W-60 v podstatě škodí, protože se nemá šanci pořádně ohřát. Je to jako kdyby si někdo, kdo jezdí kolem bloku na nákup, dal závodní brzdové destičky. :-)
5W-50 ale nikdo z mechaniků, jimž věřím, nezpochybňuje, to bychom maximálně mohli považovat trochu za rozmařilost, protože ten rozsah je vyšší, než je většina z nás schopna využít.
Už Petr Vejvoda z MO říkal, že moderní racing oleje jsou 5W-30 a Dethroned to potvrzuje, že testují motory s 0W-20 a ty motory nepadají vlivem špatného mazání.
Proto já sám jsem si našel, nebo spíš zůstal u pomyslného středu a používám 5W-40.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
dethroned
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 2236
Registrován: pon čer 07, 2010 6:09 pm
Bydliště: Brno

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od dethroned »

forester XT - Mobil 1 5W50 ACEA A3 plus myslet na opatrnější zahřívání - což většina nás stejně dělá.
Pokud jezdíš kratší trasy, tak Mobil 1 0W40 ACEA A3.
To byla moje volba kdybych mě tohle auto.
Outback 2.5 BS9 CVT MY18 129kW
ex - Outback 2.5 BI-Fuel BP9 4AT MY09 127kW LPG BRC
Obrázek
ex - Legacy 2.0R Wagon BP5 5MT MY07 121kW
Obrázek
ex - Legacy 2.0i Wagon BP5 5MT MY04 101kW LPG PRINS
Obrázek
Uživatelský avatar
Mareka
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2591
Registrován: čtv bře 24, 2011 8:25 pm
Jméno a příjmení: Marek
Bydliště: Ostrava

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od Mareka »

Je zajímavé, že AWD (dle informací zde) i Proturbo (osobní zkušenost) lije do Plejád nejčastěji 10w60.
Buď jsou v těchto firmách zaostalí (neznalí) a nebo je výrok jiných specialistů, že 10w60 není to správné řešení ("v podstatě škodí") nepravdivý.

Fakt nekončící téma. :-)
Forester XT 2.5 EcuTek 1 (06), ex Forester XT 2.0 EcuTek 2 (02), Forester 2.0 (99)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od VDC »

To bych si nikdy netroufnul tvrdit, že jsou zaostalí. Ale můj Subaru engine guru Als má právě tu zkušenost, že 10W-60 ty motory zasírá, jestliže se s nimi jezdí kolem komína.
Aleš do starších motorů lije 5W-50.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
bonboniera
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 797
Registrován: sob srp 15, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Vit Pochman

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od bonboniera »

Harry by mel radost :-)
Ja tedy bych do motoru lil jen a pouze to, co predepisuje vyrobce. Pokud tam kdokoliv, byt se pysni treba mnohaletymi zkusenostmi se subaru, nalije cokoliv jineho, je to pro mne nepochopitelne.
Subaru Outback 3.0R, 5AT, 2009
mišus
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1478
Registrován: pon dub 27, 2015 8:12 pm

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od mišus »

Ano, to je i můj názor, má se tam lejt, co předepisuje výrobce. Já jedu jak víte starý ludry a tam je od fujiheavy psáno, že modely s turbodmychadlem mají 5w30 a atmosféry 10w40
mišus
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 1478
Registrován: pon dub 27, 2015 8:12 pm

Re: Motorový olej - nikdy nekončící téma

Příspěvek od mišus »

A mám teda vyzkoušeno, že pokud má motor hydrostely tak to chce řídkou sragoru. Do Leona s turbem leju 5w40 ale mohlo by bejt i 5w30, ta 40je taková víc pro závodníky, když se olej hodně zahřeje. U atmosféry používám 10w40 od shellu a měním buď po 8 nebo 10tisicich. Motor je krásně cistej a podle mne funguje ten olej dobře, taky midland používám.
Odpovědět

Zpět na „Motor“