Jak funguje 4x4 u Subaru

V této části bychom měli diskutovat o technických problémech, které nelze zařadit do konkrétní kategorie
Odpovědět
Uživatelský avatar
Bekr
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 544
Registrován: sob lis 26, 2011 9:47 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Bekr »

Po diskuzi nad pohonem automatem tu mám otázku k manuálu s visko-spojkou.
Stojím s autem jedním párem kol (předními nebo zadními) na ledě a druhým na asfaltu. Při malinko prudším rozjezdu se pár kol na ledě protáčí, kola na asfaltu se normálně odvalují a auto se rozjíždí. Rozjíždí se ihned, jen ty kola na ledě hrabou a ty na asfaltu ne.
Je tohle normální stav nebo by si kola na ledě neměla díky "zamčení" visko-spojkou vůbec hrábnout?
Máte to někdo vyzkoušený?
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
Uživatelský avatar
Slavek_xxx
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 8054
Registrován: pát srp 20, 2010 8:25 am
Bydliště: Nové Hrady

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Slavek_xxx »

Normalni stav, je to tu mockrat popsany. Viskoza neprenese celej tocivej moment, pouze jeho cast, proto se muzou protacet. Pokud by kola hrabaly dele, spojka se prehreje a napravy mezi sebou uzamkne natvrdo - hump efekt. Tento stav ji samozrejme nesvedci a pri jeho castym pouzivani se poskodi.
Impreza 2.0 5MT, MY03 + LPG
Uživatelský avatar
Bekr
Zkušený uživatel
Zkušený uživatel
Příspěvky: 544
Registrován: sob lis 26, 2011 9:47 pm

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od Bekr »

Dík, za bleskurychlou odpověď. (*_^) |,,,,
Bez mučení se přiznávám, že jsem se chtěl vyhnout hodinám prohledávání místních análů... ;-D
Bekr
Subaru Forester 2.0X Comfort 2003
Subaru Forester 2.0X Active 2007
Subaru Forester 2.5XT Low 2008
Subaru Outback 2.5i Executive ES 2020
GSX400SH 88 & XJR1300 00 & S22 60
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Nechci tady rozpoutávat diskuzi o PC hrách, i když to souvisí s pohony a přenosy momentu atd., tak jenom odkaz do odpovídajícího vlákna - PC Games :-O
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
petr
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5142
Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
Jméno a příjmení: Petr Němec
Bydliště: Beskydy

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od petr »

no u forestra MT jsem si několikrát ověřil že teorie v praxi často nefunguje a visco spojka si dělá co chce a i když je jedna z náprav na pevném podkladě tak se auto nedokáže pohnout at říkají příručky co chcou no a outback bych taky rád otestoval v terénu ale zatím se mi tam s ním ani nepodařilo pořádně dojet kola hrabou a občas i všechny ale auto stojí a to hlavně kvůli gumám a taky kvůli váze nebo nevím , ale ani zdaleka nevyjede to co forester s MT a redukcí, navíc se bojím víc rozjet abych to třeba vyjel více setrvačností protože je hrozně nízký a má hodně špatné nájezdové uhly, takže v terénu ho zatím já osobně vyzkoušet neumím ale na sněhu na cestě by to možná fungovat solidně mohlo zatím jsem spíš klouzal jen po mokré louce a auto se teda moc nepředvedlo ani s tím VDC nebo co to vlastně má , je to fakt možná lepší když je to vyplé
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48960
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od VDC »

Petře vždyť už jsme to řešili. VDC na mokré louce nebo na sněhu je spíš na škodu než k užitku. A ano, máš pravdu, Outback je nízký, dlouhý a těžší. I kdybys měl manuál, tak ten má znatelně delší redukci, čili více do rychla, takže méně síly. Forester bude vždycky výrazně lepší v terénu, než jakýkoliv 2.5 Outback.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
petr
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 5142
Registrován: stř zář 24, 2014 8:25 pm
Jméno a příjmení: Petr Němec
Bydliště: Beskydy

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od petr »

jestli jsem to ale pochopil dobře tak outback v automatu by měl mít ten pohon 4x4 lepší a propracovanější ale zase dost složitý, nemělo by se stát že se jedna náprava protáčí a druhá stojí jako u té manuální převodovky s visco spojkou která větší kroutící moment už nepřenese, to by mohla být dost velká výhoda jestli to tak opravdu je i ve skutečnosti
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

Pokud ten outback má VDC, tak by měl mít i tenhle pohon (VTD). Jsou to 3 diferenciály a mezinápravovýmu to umí omezovat prokluz řízenou spojkou. Navíc ten mezinápravovej diff má rozdělení momentu 45:55 ve prospěch zadku (samozřejmě pokud není v činnosti ona spojka). Ta spojka taky nepřenese neomezenej moment, pochopitelně, ale troufám si tvrdit, že přenese větší, než visko u manuálu. Složitější to zase tak moc není. A eventuálně vzadu může být visko/LSD. Někdy je, někdy není.

A k tomu manuálu s viskospojkou: To už jsme řešili taky. Prostě ta viskospojka nepřenese úplnej nesmysl, tak nemůžeš čekat, že to vytáhne za jednu nápravu auto ze škarpy. Pokud se nepletu, tak jsem kdysi někde našel, že to zvládne něco kolem 40 Nm (pokud nenastane hump efekt). Když to vynásobíš převodovým poměrem na nápravových diferákách (něco kolem 4), tak jsi na 160Nm rozdílu na kolech a to opravdu není moc. Pomůže to ve většině běžných situací, ale ne, když prostě potřebuješ zabírat jenom jednou nápravou. A to samozřejmě mluvím o stavu, kdy to není všechno opotřebovaný provozem. Není to prostě offroad, nemá to mechanickou uzávěrku.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
clay
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 2258
Registrován: stř črc 07, 2010 10:53 pm
Jméno a příjmení: Michal Šprachta
Bydliště: Cerkytle - Svatá Kateřina - Borová
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak funguje 4x4 u Subaru

Příspěvek od clay »

Nechci říkat, že jsem objevil něco nového, ale porovnání pohonu v jednotlivých situacích:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hbqio0l0ins[/youtube]
a
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7f1Uz8SqnzI[/youtube]
Clay
Sny se mají plnit.....Subaru bez kompromisů !!!
Subaru Outback H6 3,6 2010
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22543
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie

Příspěvek od spm »

VDC píše:Stará hranatá quattra rozhodně hanět nebudu. Ty jsou skvělý.
To jsou jinak ty, co měly ještě mechanický uzávěrky na všechny 3 diferáky nebo to je ještě nějaká větší historie?
Naposledy upravil(a) HonzaCZ dne pát lis 30, 2018 6:01 pm, celkem upraveno 1 x.
Důvod: přidána citace pro kontext po rozdělení
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48960
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie

Příspěvek od VDC »

To se přiznám, že nevím.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie

Příspěvek od HonzaCZ »

Myslím, že to bylo úplně to první a uzávěrky byly jenom na střed a zadek a zavíraly se ručně. Ale můžeš to nastudovat na awdwiki a pak nám to tady přednést. :-)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie

Příspěvek od HonzaCZ »

Tady nějaký čtení http://www.awdwiki.com/en/quattro+evolutions/ , ale trochu [OFFTOPIC]
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
spm
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 22543
Registrován: úte kvě 03, 2016 3:19 pm
Jméno a příjmení: Jan Krajdl

Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie

Příspěvek od spm »

Hmm, ten Torsen mě celkem zklamal. Jsem to nikdy detailně nezkoumal, ale měl jsem za to, že dokáže přenést moment, ikdyž kolo ztratí trakci úplně. A ono ne. Takže zlatá subaří viskospojka. No ještě že jsem ten fetiš na japonský auta dostal včas a nikdy jsem si 4 kroužky pro ... nekoupil :-DDD
Subaru Outback BH 3.0 H6 Obrázek
Subaru Libero SDX Obrázek
Hyundai i20 1.2 2012 Obrázek
Volkswagen Transporter T4 Syncro 2.5TDI R5 Obrázek
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Výběr nového AKUmulátoru/autobaterie

Příspěvek od HonzaCZ »

Nojo, ale kdy kolo ztratí trakci úplně? Vždycky na něm nějaký odpor je, tedy na něj jde i nějaký moment. A Torsen přenese násobek tohohle momentu na druhý kolo/nápravu, což ve většině reálnejch případů je IMHO lepší, než visko, co přenese moment sice vždy, ale jenom nějaký omezený a ještě k tomu potřebuje prokluz.

Když už něco, tak zlatý VTD a DCCD. Ale ono něco takovýho měly v dalších generacích i ty Quattra. :-D
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Všeobecná technická diskuse“