už nějaký čas se zamýšlím nad prozatím neakutním problémem - čím nahradím svůj současný povoz.
Donedávna jsem si myslel, že je mi celkem fuk, jakým autem jezdím, ale ukázalo se, že tento mylný dojem způsobilo provozování nesprávných vozidel Protože čekáme druhého potomka, bylo nutné nahradit manželčin Opel Corsa z roku 2004 (turbonafta) za něco poněkud většího (jsme sice velcí fandové Tetrisu a s Corsou jsme byli schopni přepravit spolu se dvěma dospělými a jedním dítětem v autosedačce i menší kousky z IKEA, ale varianta dvou dětských sedaček vzadu a složeného kočárku v kufru se i nám zdála býti dlouhodobě neprůchodná). Inu usoudil jsem, že nový žebřiňák na převážení děcek by měl vykazovat i nějaké znaky bezpečného vozidla a stálý pohon všech kol mi přišel jako dobrý nápad pro cestování na mokru či v zimě. A kdo umí lépe čtyřkolky, než právě Subaru? Tak jsem začal sledovat inzeráty, bylo mi celkem jedno, jestli to bude Forester, Outback nebo Legacy, a jednou jsem z výletu přivezl Legacy 2.0 2005, základní motorizace jí přeci na rozvoz dětí do školky bude stačit a kombi nabízí velký kufr s dobrým přístupem, to se ženě líbilo. K mému překvapení jsem zjistil, že kočírování toho velkého, těžkého a výkonově lehce poddimenzovaného 12 let starého japonského vraku, o který se na pár místech karoserie začíná pokoušet koroze, je pro mne silně návykovou záležitostí.
Ale co naplat, auto je to manželky, já mám své - tzv. stavební vozidlo, Peugeot 405 vyrobený na začátku devadesátých let, který jsem před dvěma lety vyměnil se švárou za basu piv a před rokem ho jeden spřátelený garážservis za použití montážní pěny, kobercovky, kýblu gumoasfaltu a zřejmě i dalších prostředků na nebo za hranicí zákona, protlačil přes STK. Auto mi vraceli s vylepenou nálepkou na další dva roky a se slovy, že se s tím už nemám vracet já Pažout má tažné a zahrádku, takže na převážení stavebního materiálu všeho druhu je to takřka dokonalý povoz, nicméně stavba bude snad již brzy ve stavu blízkém dokončení a z legislativních důvodů má tento pracant před sebou poslední rok života. A protože mě Subaru velmi zaujalo a v našich luzích a hájích výběr vozidel této značky na trhu ojetin stojí celkem za starou bačkoru, nepřijde mi úplně blbý zamýšlet se nad mým příštím přibližovadlem už nyní. Mám docela ucelenou představu, jak bude v blízké budoucnosti mé další vozidlo provozováno, mnohem méně ucelenou představu mám o tom, co vybrat. Proto si rád přečtu názory místního osazenstva.
- Kritéria:
- rozpočet - max. 100 tis. Kč nákup + max. 20 tis. prvotní servis (ne že by přes to nejel vlak, ale přijde mi nerozumné dávat za auto víc a výrazně dražší bych si na popojížďky do práce a občasný výlet těžko obhájil u mé ctěné choti). Za rok snad ceny některých zajímavých modelů ještě lehce spadnou
- bude to baštit benzín
- roční nájezd bude velmi nízký (určitě do 10 tis. km ročně, dost možná i poloviční)
- z toho důvodu mě nezajímá spotřeba (dalo by se říct, čím vyšší, tím lepší, sráží to cenu ojetin)
- musí to uvézt min. 4 lidi (lépe 5), klidně i za cenu tristního prostorového komfortu - většinou tím pojedu sám, ale bylo by nešťastné mít doma druhé auto a neuvézt v něm rodinu v těch (doufám že vzácných) chvílích, kdy bude Lego stát v servisu apod.
- mělo by to být zajímavé auto (splňuje prakticky jakékoliv Subaru, naopak tím vypadává prakticky cokoliv od koncernu, většina francouzů a skoro vše od Toyoty)
- velmi preferuji čtyřkolku (to jsem tady asi dobře, že?)
- řízení musí být aspoň trochu zábavné, a to i po běžných okreskách (silně subjektivní, uznávám - pro doplnění tedy Lego s dvoulitrem pro mne zábavné je, ale je to spíše spodní mez)
- musí to vydržet min. 6 let, častěji obměňovat vozový park nehodlám, stejně dlouho by to mělo v uspokojivém stavu vydržet odolávat korozi
- spolehlivé - když se rozhodnu, že s tím pojedu do práce, opravdu potřebuju, aby mě to v 99 případech ze 100 dovezlo nejen do práce, ale i z práce
- nejsem z těch, co by šetřili na údržbě a servisu, ale jen do té míry, než mám pocit, že sypu peníze do bezedné studny a výsledek tomu zdaleka neodpovídá
- větší stáří vozu a určitá zastaralost nevadí, vyšší nájezd taky ne, pokud je motor ok
- Monitoring trhu:
- na Legacy/Outback prakticky nekoukám, už doma jedno máme (no dobře, spec.B v sedanu za super cenu bych asi neodolal, ale jinak mít před domem dvě skoro stejná auta mi přijde jako konina)
- Impreza - asi horký kandidát, pokud se objeví ve slušném stavu a motorizaci, bohužel 2. generace se v nabídkách objevuje převážně jako kombi (nelíbí) a 3. generace, když už bych přivřel oko nad vyšší cenou, je nejčastěji nabízena s motorem 1,5, což mě neláká ani zkoušet
- Forester - taky možnost, fun factor na silnici asi bude o dost nižší, ale dá se objevit s rozumě výkonným motorem + zajímavou výbavou a mít doma auto s tažným zařízením a slušnou průchodností terénem není úplně k zahození
- nějaký starší exot - s ohledem na nízký roční nájezd taky zajímavá možnost, výhoda je, že při slušné péči si bude držet cenu, servis ale může být o dost dražší, což? Nebyl se někdo z vás podívat třeba na tohle?
- něco jiného než Subaru, napadá mě třeba Saab 9-3 v kabriu, není to čtyřkolka, ale zajímavé to rozhodně je