Alternátor a dobíjeni

Diskuse týkající se elektrické výbavy vozidla a osvětlení exteriéru i interiéru, žárovky, Led osvětlení atd.
Uživatelský avatar
J4rek
Nováček
Nováček
Příspěvky: 14
Registrován: ned srp 28, 2016 6:56 am
Jméno a příjmení: Jarda

Alternátor a dobíjeni

Příspěvek od J4rek »

Zdravim ,impreza 92kw 2003 mam dotaz.pri volnobehu mi dobiji 12,5 V altik aj po pridani plynu ,kdyz roznu predni svetla tak to vyskoci na 14,5 V .vsiml jsem si toho ze mi na strope pulzuje osvetleni kdyz pridam plynu tak zarovka sviti mnohem vic ...
plukovník

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od plukovník »

Pokud je tvůj akumulátor starší než cca 4 roky, tak příčina výraznějšího kolísání palubního napětí v závislosti na otáčkách a zatížení může být ta, že již není v dobré kondici.
Každopádně je lépe každé čtyři roky raději vyměnit.

Akumulátor by měl mít při nenastartovaném motoru 12,5 - 12,8 V a při nastartovaném motoru kolem 14,2 V, a to by na zátěži nemělo být příliš závislé.
Nepředpokládám, že u ročníku 2003 je "inteligentní" dobíjení s proměnnou intenzitou dobíjení podle okamžitého stavu nabití akumulátoru, jak je to u novějších aut.
Uživatelský avatar
J4rek
Nováček
Nováček
Příspěvky: 14
Registrován: ned srp 28, 2016 6:56 am
Jméno a příjmení: Jarda

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od J4rek »

baterie je nova bosch 60ah
plukovník

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od plukovník »

J4rek píše:baterie je nova bosch 60ah
Jestli je baterie nová nabitá a na upevňovacích svorkách není přechodový odpor, tak by i při volnoběhu mělo být palubní napětí kolem 14 V a do baterie by měl téct dobíjecí proud.
Při napětí 12,5V tam žádný proud neteče a to je špatně.
Jak jsem já sám naměřil, tak při nastartování studeného motoru a při studených otáčkách přes 1500 je dobíjecí napětí ihned kolem 14,2 V přičemž dobíjecí proud tekoucí do baterie je po určitou krátkou dobu klidně kolem 40 A, a to i při tom volnoběhu.
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48967
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od VDC »

To dobíjecí napětí takhle normálně kolísá. Nemyslím, že to nutně musí znamenat nějakou závadu. Já když ráno nastartuju auto, tak to samozřejmě okamžitě vyletí na 14,4 V. Ale jak běží různé spotřebiče, tak to kolísá. Třeba klimoška je velkej žrout, jak je zapnutá, jde to nejméně o Volt dolů.
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 18906
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od hamoun »

dej repasovat altik ... nestiha dobijet při nižších otáčkách ... (volnobehu)
nevim, jak je to dnes konstruovane ...
kdysi by se asi menily nejake uhliky nebo komutator nebo diodovy mustek nebo kdovíco ... matne si tak na něco vzpominam ... :D
škoda superb
ex WRX 2008
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od mnov »

Nechte teorie a radši hledejte praktické zkušenosti. Již se to tu řešilo.
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od mnov »

Ten název vlákna "altík a dobijeni" je v technické sekci naprosto nevhodný. >:-f
Takto se pak nic nenajde. :-(
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
J4rek
Nováček
Nováček
Příspěvky: 14
Registrován: ned srp 28, 2016 6:56 am
Jméno a příjmení: Jarda

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od J4rek »

díky za odkaz mnov. po precteni zas sem chytrejsi.Altik dobiji az pri zatezi. jak psal M a r c e ltohle je natolik zajimava informace, ze by to chtelo vlastni vlakno, aby to nezapadlo...
plukovník

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od plukovník »

Jak mám rozumět tomu, že "altík dobíjí až při zátěži".
Jak to běžný altík, co postrádá "vyšší inteligenci" vlastně pozná, když jenom zapalovací moduly a všechny řídící jednotky žerou více jak 10A, což je např. více jak světla pro denní svícení.

Každopádně mechanismus dobíjení bude jiný u deset let starého auta, nebo nového.
Teď jsem s tím zrovna experimentoval, měřil jsem napětí a proud z baterie i do baterie v různých provozních režimech a stavech napájení,
a nestačil jsem se divit.
Byl jsem nucen zkonstatovat, že nic není jednoduché, nic není černobílé!

A pak se v tom mají obyčejní šmudlové v autoservisech vyznat...
Uživatelský avatar
J4rek
Nováček
Nováček
Příspěvky: 14
Registrován: ned srp 28, 2016 6:56 am
Jméno a příjmení: Jarda

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od J4rek »

nwm jak u subaru pac ji vlastnim chvily ale predtim sem mel hondu rv.98 a ta dobijela stale s vyplyma nebo zaplyma svetlama.
Uživatelský avatar
mnov
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 7814
Registrován: ned lis 24, 2013 6:54 pm
Jméno a příjmení: Marek Novák
Bydliště: Praha

Re: altík a dobijeni

Příspěvek od mnov »

plukovník píše:Jak mám rozumět tomu, že "altík dobíjí až při zátěži".
Jak to běžný altík, co postrádá "vyšší inteligenci" vlastně pozná,
Nevím, jak je to tam udělané, dál jsem to nezkoumal a beru to jako vlastnost alternátoru.
V servisním manuálu je ve specifikaci napsáno: Rotating-field three-phase type, voltage regulator built-in type, with load response control system
Forester 2004 2.0 MT LPG
Impreza 2004 2.0 AT
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Alternátor a dobíjeni

Příspěvek od HonzaCZ »

Jo a u některých subaru se dokonce dá z ECU vyčíst na kolik procent to "loaduje".
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
plukovník

Re: Alternátor a dobíjeni

Příspěvek od plukovník »

Tak tím by se vysvětlilo, proč po studeném startu ten alternátor láduje po určitou krátkou dobu do baterky 40A ;-D

Budu muset vyzkoušet, jestli ten response control system zareaguje např. při potřebě většího výkonu motoru a při plném sešlápnutí plynového pedálu při jízdě do kopce, a odpojí buzení alternátoru, podobně, jako se v tomto případě odpojí kompresor klimatizace.
Uživatelský avatar
hamoun
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 18906
Registrován: ned čer 12, 2011 9:16 pm
Jméno a příjmení: Petr Hanek
Bydliště: Kravaře

Re: Alternátor a dobíjeni

Příspěvek od hamoun »

no ... protoze si je baterka vezme po odberu po startu ...
... vyraz "altik laduje" asi nebude uplne spravny ... lepsi je "baterka bere" ... a bere porad a vse, co muze (vzhledem ke stavu nabiti) a co ji altik je schopen dat ...
pokud je plne nabita, nedostanete tam nic ... pokud neni plna, bere "co ji kdo da" ... a to tak rychle, jak jen ji to jde ...

Odesláno pomocí Tapatalk
škoda superb
ex WRX 2008
Odpovědět

Zpět na „Elektrická výbava auta a osvětlení“