Obytný přívěs a elektrika

Diskuse týkající se elektrické výbavy vozidla a osvětlení exteriéru i interiéru, žárovky, Led osvětlení atd.
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Obytný přívěs a elektrika

Příspěvek od outback »

Trochu jsem upravoval elektriku v autě a přívěsu, posiloval celé vedení od baterky v autě až po baterku v přívěsu, přidal jsem 20A / 13.8V booster, takže to teď dokáže z auta posílat do přívěsu až skoro 13A i při vypnutém motoru. To samozřejmě chce to s dobíjením přívěsu nepřehnat, abych vůbec odjel. Takže má displej další funkci, spíš privátně pro mne.

Na displeji se ukazuje proud tekoucí do přívěsu, nebo případně i zpětný proud, a napětí opravdu měřené z vedení k přívěsu. Když napětí poklesne pod 11.2V, a rozsvítí se OFF. K opětovnému zapnutí a zobrazení ON dojde až po vzestupu napětí nad 12.5V, tj. po úspěšném startu motoru.

Visí mi to na relátku s jmenovitým proudem 10A, ale na 13A jsem se dostal jen při testování při současném provozu lednice na 12V a dobíjení baterky - to v praxi provozovat nehodlám, v normálních režimech jsem pod 10A a hlavně v momentě sepnutí a rozepnutí jsem pod 10A prakticky vždy - tak snad to to relé nějakou dobu vydrží než to předělám na větší.

Napětí se momentálně ukazuje dvakrát, nahoře je co říká ECU, dole co měřím já, sedí to slušně, časem to sjednotím.

S náchylností na příjem rušení od zdrojů videosignálu jsem moc nepokročil, feritové jádro na kabelu od čidel nepomohlo, ale v praxi to postihne naprostou menšinu uživatelů pokud vůbec někoho, a navíc je to doufejme řešitelné externím obvodem, takže s přípravou výroby první série pokračuju nezávisle na hraní s odrušením vstupů.
Přílohy
20160807_210325.jpg
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
thunderace
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 987
Registrován: sob led 02, 2010 8:14 am

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od thunderace »

Co je ten booster? Měl jsem menší problem s karavanem v noci, jízda za deště ,mlhovky,ofuk,stěrače,k tomu jízda v malých otáčkách a navíc osvětlení karavanu- zastavil jsem před semaforem a po chvíli volnoběhu palubní disko,kolísání otáček, na palubním voltmetru to padalo až k 9V-tak sem byl rád že sme dojeli skoro potmě aspoň na pumpu. Tam sem si koupil pivo,šli sme spát a byl jsem připravenej že to ráno nastartuju kabelama na baterku z karavanu. Ale nějak se vzpamatovala, nastartoval jsem, při jízdě bez světel se asi dobila a už to potom bylo cajk. Jinak tu lednici na 12 vůbec nepoužívám to žere hrozně. Propojený baterky nemám, zvažoval jsem to, ale určitě bych si tím zadělal problem navíc, nerozumim tomu jak ty :-)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od outback »

Problém je u tebe auto a ne přívěs, máš v háji baterku v autě nebo dobíjení nebo obojí. Ozvu se večer podrobněji.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od outback »

Takže podrobněji: 9V v autě při běžícím motoru je opravdu masakr, tam jen něco zcela zásadně špatně a zajeď okamžitě do nejbližšího servisu - zkontrolovat dobíjení a baterku umí snad všude. Pravděpodobnost, že v nejbližší době i bez přívěsu nenastartuješ a pokud nastartuješ tak nedojedeš je značná. Možná je i dvojzávada - vadné dobíjení může postupně zničit baterku, osobně bych při diagnóze vadná baterka po montáži nové raději znovu přeměřil dobíjení.

Za normálních okolností by přívěs vůbec neměl být poznat, ani s lednicí by to nebylo žádné drama. Otázka je, na které vedení je lednice připojená, jediná provozovatelná varianta je na přívod proudu z auta - nedobíjenou baterku v přívěsu by to vycuclo hodně rychle. Pokud je lednice připojená na auto, tak to za jízdy tak nějak víceméně chladí, ale když zastavíš, tak musíš zajistit, aby se lednice vypla buď automaticky, nebo jí vypnout ručně, jinak už pak nemusíš odjet.


Booster (neboli step-up converter) zajišťuje kompenzaci ztrát na dlouhých tenkých kabelech tím, že na konci zase zvedne napětí.

Zjednodušený příklad:

- bez boosteru: auto dává dejme tomu 14V, lednice bere 140W, to je 10A. Při 10A jsou ztráty na vedení 5V - to je 50W, na lednici dojde 90W

- s boosterem: booster dává 14V a 10A, to je 140W. Na vstupu na to potřebuje 160W, takže dejme tomu 20A / 8V, auto na to musí dát 14V / 20A tj. celých 280W. Polovina výkonu se přemění na teplo na vedení a v boosteru, to je ale jedno - auto se zdravým dobíjením a baterkou to mimo město utáhne. Ale stejně provozuju tam, kde je to legální, lednici i za jízdy na plyn a boosterem "jen" dobíjím.

I na dobíjení baterky se booster hodí, bez něj to je u Subaru s baterkou vepředu u motoru jen udržovací dobíjení malým proudem, teprve s boosterem se tam dá pustit několik ampér a to dokonce i při vypnutém motoru auta.

Samozřejmě je i s boosterem vhodné posílit vedení jak to jde, já jsem propojil v přívěsu paralelně dvě existující 2.5mm² vedení a v autě použil nově natažený kabel 7.5mm², a dostanu se na zhruba 150W odběru v autě a z toho dojde minimálně polovina až dvě třetiny do přívěsu. Šlo by ještě táhnout mínus přívěsu rámem, to by srazilo celkové ztráty na polovinu - možná to časem udělám.

Kdybych mohl nabíjet baterku přívěsu doma u baráku, tak bych do toho asi nešel, ale vzhledem k tomu, že je auto jediný zdroj a nechci se babrat se solárem, tak moc jiných možností není.

Při výberu boosteru je potřeba dát pozor na výstupní napětí, jsou různé verze - viděl jsem 13.8V i 14.4V.

Propojení přívěsu s autem pro naprosté elektrolamy je možné řešit dobíjením baterky v přívěsu doma normální nabíječkou ze sítě a přepínáním mezi napětím z auta a napětím z baterky přívěsu jedním relátkem: když auto dává napětí, tak se baterka v přívěsu odpojí a přívěs jede z auta - po cestě klidně i lednice, o pauzách světlo a čerpadlo. V cíli se auto odpojí a příves jede na vlastní baterku, v rámci šetření kapacity lze auto příležitostně připojit, když nepojede lednice a budeš svítit na ledky tak pohoda. Když baterka v přívěsu dojde, tak ji můžeš na noc vynést nabít někam, kde je elektrika a přívěs na tu dobu napojit na auto. Takhle jde přežít libovolně dlouho.

Předsedo, přehoď nám to prosím do vhodnějšího vlákna.

EDIT: propojením baterky přívěsu s přívodem auta nic nezkazíš, akorát riskuješ, že ti občas bude dobíjet čerstvě nabitá baterka z přívěsu stojící auto. A lednice pojede stejně z větší části z baterky přívěsu, protože tenké dráty bez boosteru z auta toho moc nepustí.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
VDC
Předseda klubu
Předseda klubu
Příspěvky: 48960
Registrován: ned črc 26, 2009 12:00 am
Jméno a příjmení: Tomáš Vlasák
Bydliště: Srázná 477/16a, Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od VDC »

To je asi na nové vlákno o dobíjení obytného přívěsu, viď ?
http://monstersubaru.eu
https://www.instagram.com/vdc.monstersubaru/
Subaru Outback 3,0 H6 '01
Toyota Previa 4WD 2.4 ´97
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od outback »

Co treba "Privesy a elektrika"?
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
thunderace
Vášnivý uživatel
Vášnivý uživatel
Příspěvky: 987
Registrován: sob led 02, 2010 8:14 am

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od thunderace »

Tak dík za vyčerpávající info o boosteru, já doteď dával všude radši větší pruřez a ještě zkoušel při provozu jestli moc netopí. Dobrá věc :-) .
Na autě bude asi už blbá baterka-je tam hrozně moc dlouho. Do servisu kvůli takový prkotině nepojedu aby mě tam něčím oblbovali. Asi to propojení nebudu řešit- dobíjím to jak píšeš u baráku a stejně víc jak týden,dva nikam nejezdíme tak těch pár LED uvnitř utáhne a vydrží. A vozím ještě centrálku. To jsem netušil že jizda s lednicí na plyn někde není legální a kdo to zkoumá :713:
no nebudu to už dál cpát k přídavnému displeji offtopic
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

outback píše:Zjednodušený příklad:

- bez boosteru: auto dává dejme tomu 14V, lednice bere 140W, to je 10A. Při 10A jsou ztráty na vedení 5V - to je 50W, na lednici dojde 90W
To je ale hodně zjednodušený příklad. Zavání to logikou, jako tenkrát o vlákně s točivými momenty a pohony. Auto, potažmo zdroj nedodává žádný výkon sám od sebe. Stejně jako motor nedodává kroutící moment sám od sebe. Musí být nějaká spotřeba a až na jejím základě zdroj (ať už el. proudu, či kroutícího momentu) něco dodává. Ztráta ve vedení ovlivňuje napětí, ale spotřebič na konci "chce" stále svůj příkon. Rozhodně to není tak, že když chce spotřebič 100 W a po cestě je ztráta na vedení 80 W, tak spotřebič dostane jen 20 W. To je přeci blbost, že jo. Jde o to, jak dokáže spotřebič využít nižší napětí, pokud mu to stačí, tak příkon bude stále dejme tomu těch tvých 140 W, k tomu ztráta na vedení 50 W a odběr ze zdroje je 190 W a ke spotřebiči "doteče" 9 V.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od outback »

Absorbční lednice je elektricky vzato v podstatě topná spirála, kterou podle mne lze pro napětí rozsahu 50%-120% nominální hodnoty aproximovat jako jednoduchou odporovou zátěž - pak to zjednodušení sedí. Jiné spotřebiče mohou opravdu vyjít úplně jinak, ale hlavní a jediný velký spotřebič standartního karavanu je právě jen lednice, případně baterka kde to vyjde ještě mnohem hůř.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

No dobře, ale to bys teda musel mít teda hodně dlouhý a tenký kabely, abys dosáhl takového poměru při takové zátěži...Ale OK, beru, že v tomhle případě se to bude chovat víceméně jako sériové zapojení odporů.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od outback »

No bohužel to tak je - v autě je standard 2.5mm² a délka klidně 5m, zem v autě přes karosérii tak ji nepočítám. Přívěs zvenku 2x6m 2.5mm² průřez, uvnitř znovu minimálně 2x5 metrů a maximálně 2.5mm² nebo snad i možná místy jen 1.5mm². To vychází celkem na více než 25 metrů kabelu a asi 0.2 Ohmu, plus si nedělám iluze o přechodovém odporu v konektoru přívěsu - tam a zpět dohromady 0.05 až 0.1 Ohmu? A to může bý i hůř. Plus pojistka, několik svorkovnic cestou v přívěsu - při 10A je ztráta kolem 3V ještě dost optimistické číslo, 5V je možná už moc, tak dejme tomu 3-4V ztráty při 10A bych prohlásil za kvalifikovaný odhad.
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Stavebnice přídavného displeje pro starší Subaru

Příspěvek od HonzaCZ »

To je slušný, já počítal, že to bude jenom tak 10 m kabelu. Ale 2,5mm2 jsem shodou okolností zvolil správně. :)
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Uživatelský avatar
dracekvo
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3147
Registrován: stř kvě 19, 2010 4:04 pm

Re: Obytný přívěs a elektrika

Příspěvek od dracekvo »

Ahoj, k úplně prvnímu příspěvku. To vybíjení na 11.2V se mi nezdá. Podle mě je to napětí moc nízko. Startovací aku v autě není trakční a takové hluboké vybíjení jí brzo pošle do háje. Osobně bych na baterku v autě vůbec nesahal a nabíjení karavanu zapínal jen při běhu motoru.
Pokud karavan stojí a je potřeba lednice, zapni si plyn :)
Peugeot ION elektro (rv.12, najeto 100 tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv. 07 najeto 320tis)
Subaru Outback 2.5 LPG AT (rv.99 najeto 350tis)
Peugeot 206 1.4i MT (rv. 99 najeto 270 tis)
Audi A4 Avant 1.9 TDI (rv. 97 najeto 260 tis)
Peugeot J5 obytná alkovna (2.5TD, rv.91 najeto 150tis)
outback
Závislý uživatel
Závislý uživatel
Příspěvky: 3072
Registrován: ned pro 20, 2015 8:40 am

Re: Obytný přívěs a elektrika

Příspěvek od outback »

thunderace: pokud je baterka hodně stará, tak bych okamžitě koupil novou, ta současná tě opustila a selže při prvním mrazíku nebo i dřív. Pokud nechceš nechávat kontrolovat dobíjení v servisu, tak po výměně baterky zkontroluj napětí na baterkce když je motor v otáčkách, jestli to třeba nepřebíjí.

dracekvo: odpojuju, když napětí klesne na 11.2V pod zátěží několika ampér - to má naprázdno pořád hodně přes 12V. Lednici provozuju výhradně na plyn, ovšem když je venku přes 25°C tak má přívěs díky stropnímu ventilátoru a elektrickému ventilátoru plynové lednice pořád spotřebu v řádu ampér, a celkově minimálně 10 Ah denně, když je opravdu vedro o dost víc. Takže dobíjení je třeba řešit už po dvou nebo třech dnech, a nechat auto vrčet a smrdět denně hodinu nebo dvě mezi stanama v kempu fakt nejde.

HonzaCZ: v Německu smím provozovat lednici bez bezpečnostního ventilu na regulátoru jen díky vyjímce (rok výroby starší než tuším asi 1998), pro nové přívěsy to nejde. V Rakousku a Itálii to myslím nejde, ale tam vystačím s elektrikou (nemusím dobíjet baterku, protože v Itálii je stejně všude 230V k dispozici a v ceně). Jak je to v ČR netuším, ale řekl bych, že to nikdo neřeší. Dodatek: ted jsem ještě vygooglil, že snad zákaz pro staré karavany platí jen v Francii, jinde v EU prý ok. Ale dovedu si představit zejména rakouské a italské policajty, jak zo zkoumají, pokud má karavan nerakouskou nebo neitalskou značku...
Subaru XV 2.0 Exclusive r.v.2018, facelift EyeSight CVT nonhybrid
Busík Hyundai H1
Fendt Platin 470 (ne, není to traktor)
Uživatelský avatar
HonzaCZ
Člen_SubaruFanClubu
Člen_SubaruFanClubu
Příspěvky: 21883
Registrován: pát črc 31, 2009 12:00 am
Bydliště: Praha

Re: Obytný přívěs a elektrika

Příspěvek od HonzaCZ »

Jo, to já nevím vůbec.
SOLCtech
V mládí jsem býval namyšlený, nicméně dnes už jsem bez chyby!
Legacy 3.0R sedan 5AT MY2007 (BLE) Obrázek [vlákno o autě]
Outback 2.5GX 4AT/VTD MY2001 (BH9) - prodáno
Odpovědět

Zpět na „Elektrická výbava auta a osvětlení“